Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1730398_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
8. marts 2017
Enheden for Internationalt
Politisamarbejde
Sagsbeh: Sofie Anne Marner
Sagsnr.: 2017-0030-5286
Dok.:
2215730
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 360 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. februar 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Sparholt Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 360: Spm. om ministeren vil redegøre for andelen af kontroller på de såkaldte lavrisikoankomster, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 360 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren, i forlængelse af samrådet den 2. februar 2017
om kritik af grænsekontrollen i Københavns Lufthavn, redegø-
re for, om ministeren vil tage initiativ til at mindske andelen af
kontroller på de såkaldte lavrisikoankomster, som pt. udgør 1/3
af kontrollerne, for i stedet at øge andelen af kontroller på de
såkaldte højrisikoankomster, som pt. udgør 2/3 af kontroller-
ne?”
Svar:
1.
Kontrollen i Københavns Lufthavn skal tilrettelægges og udføres så
effektivt og intelligent som muligt. Det betyder bl.a., at politiet skal have
fokus på de flyankomster, der vurderes at have den største risiko for ulov-
lig indrejse. Den vurdering er i sagens natur af politifaglig karakter. Jeg
kan i øvrigt konstatere, at politiet i 2017 planlægger efter at gennemføre 80
pct. af kontrollerne på højrisikoankomster og 20 pct. af kontrollerne på
lavrisikoankomster.
Jeg noterer mig endvidere, at politiet fremadrettet vil foretage en opdeling
af den kategori, der i dag hedder lavrisikoankomster, med henblik på at
give et mere retvisende billede af, hvordan kontrollerne tilrettelægges.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet
følgende udtalelse fra Rigspolitiet:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at Københavns Politis
årsmål for kontroller på Schengen-ankomster i 2017 fordeler
sig med 80 procent på højrisikoankomster og 20 procent på
lavrisikoankomster.
Rigspolitiet skal endvidere henvise til Justitsministeriets besva-
relse af 1. februar 2017 af spørgsmål nr. 291 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg, hvori er redegjort nærmere for priori-
teringen af politiets kontrolindsats i Københavns Lufthavn.
Som det bl.a. fremgår heraf, omfatter højrisikoankomster ruter,
hvor der erfaringsmæssigt eller på baggrund af en konkret mis-
tanke består en forhøjet risiko for illegal indrejse. Lavrisi-
koankomster er ruter, hvor der erfaringsmæssigt ikke består en
sådan generel forhøjet risiko, men hvor illegal indrejse eller
anden kriminalitet i øvrigt kan antages at finde sted.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 360: Spm. om ministeren vil redegøre for andelen af kontroller på de såkaldte lavrisikoankomster, til justitsministeren
Det fremgår endvidere, at politiets kontrol af de enkelte fly-
ankomster har til formål at sikre, at politiet har det fulde over-
blik over, hvilke flyankomster der aktuelt eller potentielt må
anses for relevante i forhold til illegal indvandring.
Rigspolitiet kan hertil supplerende oplyse, at Københavns Poli-
ti graduerer risikoen vedrørende de enkelte flyankomster inden
for hver af kategorierne lav- og højrisikoankomster.
Dette afspejler sig blandt andet i, at der foretages flere kontrol-
ler i forhold til ankomster, der – selv om de er kategoriseret
som lavrisikoankomster – er forbundet med en større risiko for
illegal indrejse end andre lavrisikoankomster.
Eksempelvis kan der peges på, at flyankomster fra Charles de
Gaulle Airport, Frankrig, og Frankfurt International Airport,
Tyskland, efter deres geografiske placering vil være lavrisi-
koankomster, men dog forbundet med en højere risiko end
f.eks. flyankomster fra Oslo, idet der er tale om lufthavne, der
er knudepunkter for mange internationale flyforbindelser.
For nærmere at anskueliggøre den løbende graduering, som
politiet foretager, har Rigspolitiet imidlertid anmodet Køben-
havns Politi om fremadrettet at kategorisere lavrisikoankom-
sterne i to grupper – henholdsvis mellem- og lavrisikoankom-
ster. Denne kategorisering skal yderligere tydeliggøre, hvilken
risiko de enkelte flyankomster – ifølge den løbende politifagli-
ge vurdering – må anses for at være forbundet med.
De flyankomster, der herefter kategoriseres som lavrisi-
koankomster, vil være ankomster, hvor der erfaringsmæssigt
ikke består en generel forhøjet risiko for illegal indrejse. Mel-
lemrisikoankomster vil være flyankomster, hvor der er grund
til at antage, at illegal indrejse eller anden kriminalitet vil kun-
ne finde sted. Endelig vil højrisikoankomster som hidtil være
flyankomster, hvor der er en forhøjet risiko for illegal indrejse
i Danmark.”
3