Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1730387_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
8. marts 2017
Enheden for Internationalt
Politisamarbejde
Sagsbeh: Sofie Anne Marner
Sagsnr.: 2017-0030-5284
Dok.:
2215415
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 359 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. februar 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Sparholt Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 359: Spm. om ministeren vil redegøre for forskellen mellem det kommende API-system og det tidligere IPU-system, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 359 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren, i forlængelse af samrådet den 2. februar 2017
om kritik af grænsekontrollen i Københavns Lufthavn, redegø-
re for forskellen mellem det kommende API-system og det tid-
ligere IPU-system, herunder oplyse om det kommende API-
system vil være lige så omfattende og brugbart som IPU-
systemet?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at SKAT indtil august
2014 videregav oplysninger til politiet om flyankomster, som
SKAT i Københavns Lufthavn – i forbindelse med deres kon-
trolarbejde – vurderede også var relevante for politiet. Dette
benævnes i flere sammenhænge som PIU-samarbejdet, hvor
PIU står for Passenger Information Unit. SKAT indstillede
ordningen som følge af usikkerhed om den nærmere rækkevid-
de af hjemmelsgrundlaget for videregivelsen af oplysningerne.
Med lov nr. 271 af 25. marts 2015 om styrkede kontrolmulig-
heder i lufthavnen mv. og bekendtgørelse nr. 1197 af 26. sep-
tember 2016 om udlændinges adgang her til landet fik politiet
en selvstændig hjemmel til at indsamle API-oplysninger med
henblik på politiets indrejsekontrol og målrettede udlændinge-
kontrol.
Den praktiske anvendelse af de mange passageroplysninger
kræver et selvstændigt it-system, som blandt andet kan sam-
menholde passageroplysningerne med oplysninger i politiets
øvrige registre og dermed muliggøre en målrettet kontrolind-
sats.
I første omgang blev der fra december 2016 etableret en mid-
lertidig løsning, der muliggør en anvendelse af API-
oplysninger fra non-Schengen-flyvninger til Københavns Luft-
havn.
Rigspolitiet har således siden december 2016 modtaget API-
oplysninger fra Turkish Airlines om passagerer på ruter fra
Istanbul til Københavns Lufthavn og Billund Lufthavn. Siden
begyndelsen af februar 2017 har Rigspolitiet endvidere modta-
get API-oplysninger fra SAS vedrørende ankomster til Køben-
havns Lufthavn fra Shanghai, Beijing og Bukarest. Rigspoliti-
ets indsamling af API-oplysninger vil gradvist blive udvidet til
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 359: Spm. om ministeren vil redegøre for forskellen mellem det kommende API-system og det tidligere IPU-system, til justitsministeren
at omfatte flere flyruter og flyselskaber i løbet af 2017 ligesom
løsningen er blevet udvidet til Billund Lufthavn.
De API-oplysninger, som Rigspolitiet modtager fra flyselska-
berne, gøres til genstand for systematisk analyse. Samtlige op-
lysninger er således efter modtagelse blevet valideret og søgt
via politiets søgeapplikation POLKON, hvor der søges i bl.a.
SIS II, der bl.a. indeholder oplysninger om personer med ind-
rejseforbud i Schengen-området og Interpols database over ef-
terlyste personer.
Der er til og med den 10. februar 2017 foretaget analyse af 146
passagerlister indeholdende API-oplysninger i forhold til ca.
10.400 passagerer. Analyserne har indtil videre medført 14 hits
af forskellig karakter. Samtlige hits er blevet sendt til politiet i
henholdsvis Københavns Lufthavn og Billund Lufthavn, der i
forbindelse med de relevante flyankomster har sikret den nød-
vendige kontrol.
Rigspolitiets anvendelse af API-oplysninger er allerede i den
midlertidige løsning mere systematisk og analytisk end den tid-
ligere ordning, hvor oplysninger om passagerer af mulig inte-
resse for politiet blev videregivet fra SKAT for så vidt angår
konkrete flyankomster. Oplysningerne søges således i dag op
mod politiets systemer, og dette understøtter i højere grad end
de oplysninger politiet modtog fra SKAT forud for august
2014 politiets indrejsekontrol.
Rigspolitiet forventer at kunne styrke anvendelsen af API-
oplysninger yderligere gennem opbygningen af et fuldautoma-
tiseret API-system. Ultimo 2017 forventes en automatisk, ud-
videt og permanent løsning iværksat, og løsningen forventes at
være fuldt implementeret i 2018.
Dette vil ske inden for rammerne af det overordnede arbejde
med i videst muligt omfang at gøre politiets arbejde analyse-
og vidensbaseret (intelligence-led
policing).
Der gennemføres
således i disse år en markant styrkelse af politiets analytiske
kapacitet, både gennem målrettet rekruttering af analytikere og
gennem et betydeligt teknologisk løft.”
3