Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1729808_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. november 2014
Politikontoret
Rebekka Høj-Jørgensen
2014-0030-2585
1337239
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1616 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. oktober
2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Mette Frederiksen
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om vejledende beløbsgrænser for anmeldelser af berigelseskriminalitet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1616 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren bekræfte, at der i nogle politikredse straks
sker henlæggelse af sager vedrørende berigelseskriminalitet
uden yderligere tiltag, hvis sagens genstand ikke overstiger et
nærmere angivet minimumsbeløb. I bekræftende fald, vil
ministeren for hver politikreds oplyse disse beløbsgrænser
samt de sagskategorier, for hvilke beløbsgrænserne anvendes?
Vil ministeren herudover for hver politikreds oplyse, hvor
mange anmeldelser som med udgangspunkt i beløbsmæssige
kriterier årligt henlægges uden yderligere efterforskning?”
Svar:
Jeg har en meget klar forventning om, at politiet håndterer alle
henvendelser på en ordentlig måde. Og at det sker ud fra en samlet,
politifaglig vurdering. Det gælder uanset sagens værdi.
Rigspolitiet har over for Justitsministeriet oplyst, at der ikke i nogen af de
12 politikredse sker henlæggelse af straffesager udelukkende på baggrund
af beløbsmæssige kriterier. Der foretages i alle tilfælde en konkret
vurdering af, hvorvidt den enkelte sag ses at rumme
efterforskningsmuligheder, der kan føre til opklaring af sagen.
Justitsministeriet er bekendt med, at der i Københavns Politi opereres med
en vejledende beløbsgrænse til brug for afgørelsen af, hvem der skal
håndtere visse anmeldelser på navnlig tyveriområdet. Den interne
vejledende retningslinje i Københavns Politi er således ikke udtryk for, at
sager under en vis beløbsgrænse henlægges pr. automatik. Der bliver i
disse sager – som i alle andre sager – foretaget en konkret vurdering af
sagen af særligt bemyndiget personale forud for en afgørelse om
henlæggelse inden for rammerne af retsplejelovens § 749. Der henvises i
øvrigt til Justitsministeriets besvarelse af 30. september 2014 af spørgsmål
nr. 1361 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Når det gælder statistik for de enkelte politikredse, har Rigspolitiet oplyst
følgende:
”Vedrørende statistik på området kan Rigspolitiet oplyse, at
der som nævnt ikke sker henlæggelse af sager alene med
udgangspunkt i beløbsmæssige kriterier. Antallet af henlagte
sager registreres i politiets sagsstyringssystem POLSAS under
én journalkode, som omfatter alle henlæggelse foretaget efter
retsplejelovens § 749. Denne journalkode omfatter således
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om vejledende beløbsgrænser for anmeldelser af berigelseskriminalitet, til justitsministeren
1729808_0003.png
også henlæggelser foretaget i henhold til retsplejelovens § 749,
stk. 2, om indstilling af efterforskning, hvor der ikke findes
grundlag for at fortsætte denne.
Det er således ikke muligt ud fra journalkoderne i POLSAS at
skelne antallet af sager, som henlægges uden iværksættelse af
yderligere efterforskning, fra sager, hvor der har været
iværksat efterforskning i større eller mindre grad, og som på et
senere tidspunkt er indstillet.
Da det heller ikke er muligt alene på baggrund af
oplysningerne i POLSAS at fastlægge de nærmere
efterforskningsmæssige overvejelser mv., som er indgået i
vurderingen af en konkret sag forud for en henlæggelse i
medfør af § 749, stk. 1, vil det kræve en manuel gennemgang
af alle henlagte sager at identificere sager, som er henlagt uden
iværksat efterforskning.
Rigspolitiet har på den baggrund ikke umiddelbart fundet
grundlag for iværksættelse af en sådan gennemgang.
Københavns Politi har imidlertid oplyst, at politikredsen som
led i gennemførelsen af politikredsens samlede udviklingsplan
2013-2015
i
øjeblikket
gennemfører
en
såkaldt
optimeringsanalyse af politikredsens servicecenter. Dette
arbejde supplerer den generelle analyse af politikredsenes
servicecentre, som Rigspolitiet har iværksat, og der indgår
blandt andet heri en kortlægning af den relativt store mængde
mindre berigelsesforbrydelser, som via telefon 114,
www.politi.dk
og mails mv. dagligt anmeldes til Københavns
Politi.
Kortlægningen er endnu ikke afsluttet, men det kan foreløbigt
oplyses, at langt hovedparten af anmeldelserne vedrører
mindre
berigelsesforbrydelser
som
cykeltyverier,
lommetyverier, tyveri af nummerplader, tyveri af bagage,
indbrud i køretøjer, kælderrum mv. Det bemærkes endvidere,
at sagsbehandlingen i servicecentret er undergivet
anklagemyndighedens generelle legalitetstilsyn i politikredsen,
herunder med løbende stikprøvekontrol mv. af, om de konkrete
henlæggelser opfylder kravene i retsplejelovens § 749.”
3