Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1729799_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. marts 2015
Anders Lotterup
2015-0030-3064
1487081
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 427 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. februar 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mette Frederiksen
/
Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om, hvilke muligheder en person der har været varetægtsfængslet i længere tid, f.eks. op til et år eller længere, har for at få hjælp til at komme tilbage til sit tidligere liv med bolig, beskæftigelse m.m., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 427 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for, om hun vil tage kontakt til KL
for
at
sikre
opfølgning
løsladte,
frikendte
varetægtsfængslede, så de ikke efterlades til at sejle deres egen
sø oven på en lang varetægtsfængsling. Ministeren bedes
endvidere redegøre for, om man nogensinde har overvejet, at
varetægtsfængslede skal have krav på en handlingsplan og evt.
hvad status på den overvejelse blev?”
Svar:
1.
Der skal efter min klare opfattelse ikke være forskel på, om man bliver
løsladt fra en længere varetægt eller fra en afsoning.
Der er naturligvis nogle forskelle på de to situationer. Når man
eksempelvis løslades fra varetægt, er det således retten eller politiet, der
træffer afgørelse om løsladelsen. Hvis en varetægtsarrestant løslades i
forbindelse med et retsmøde, har vedkommende ret til umiddelbart at
forlade stedet, og løsladelsen kan derfor være vanskeligere at planlægge
end en løsladelse fra afsoning.
Disse forskelle ændrer dog ikke på, at den resocialiserende indsats også
skal gå i gang, selvom der endnu ikke er faldet endelig dom.
Jeg kan i øvrigt henvise til Direktoratet for Kriminalforsorgens udtalelse
nedenfor, hvoraf det bl.a. fremgår, at det er besluttet, at der pr. 1. marts
2014 også skal udarbejdes handleplaner for varetægtsfængslede.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Som oplyst i besvarelse af 26. november 2014 af spørgsmål
nr. 101 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg har Direktoratet
for Kriminalforsorgen iværksat en række tiltag, der medvirker
til en øget sikring af, at varetægtsfængslede, der har behov for
det, får den nødvendige støtte ved løsladelsen, herunder at der
sker den nødvendige koordinering med kommunerne.
Direktoratet bemærker i forlængelse heraf, at der også –
udover hvad der er aftalt inden for rammerne af ”Køreplan for
god løsladelse”, jf. besvarelse af 26. november 2014 af
spørgsmål nr. 101 – lokalt er iværksat tiltag, der kan forbedre
varetægtsfængsledes situation ved løsladelsen. Der er således
iværksat et samarbejde mellem Ydelsesservice i Københavns
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om, hvilke muligheder en person der har været varetægtsfængslet i længere tid, f.eks. op til et år eller længere, har for at få hjælp til at komme tilbage til sit tidligere liv med bolig, beskæftigelse m.m., til justitsministeren
Kommune og Københavns Fængsler, som indebærer, at en
ansat i kommunen regelmæssigt kommer ind i fængslet og
bistår varetægtsfængslede med eksempelvis at søge hjælp til
betaling af deres husleje under varetægtsfængslingen.
Kriminalforsorgen vil i øvrigt i samarbejde med de berørte
parter undersøge mulighederne for, at der i videre omfang end
hidtil sættes fokus på, at kommunerne i relevante tilfælde
orienteres om politiets/rettens beslutning om, at en
varetægtsarrestant skal løslades.
Det kan oplyses, at et tværministerielt kontaktudvalg med
deltagelse
af
repræsentanter
fra
Direktoratet
for
Kriminalforsorgen, Beskæftigelsesministeriet og Ministeriet
for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold har til
opgave at drøfte og finde løsninger vedrørende fælles
problemstillinger og målgruppesammenfald ministerierne
imellem. Direktoratet har oplyst, at direktoratet på det
førstkommende møde i kontaktudvalget vil rejse spørgsmålet
om eventuel inddragelse af Kommunernes Landsforening
vedrørende samarbejdet om varetægtsfængslede, der løslades
fra kriminalforsorgens institutioner.
Som oplyst i besvarelsen af spørgsmål nr. 101 er der ikke
foreskrevet nogen pligt for kriminalforsorgen til – på samme
måde som for afsonere – at udarbejde handleplaner for
varetægtsarrestanter. Som ligeledes oplyst i besvarelsen har
kriminalforsorgen imidlertid besluttet, at der også skal
udarbejdes handleplaner for varetægtsfængslede. Dette tiltag
blev iværksat den 1. marts 2014. I handleplanen indskrives
først oplysningerne fra den såkaldte modtagelsessamtale, og
medmindre opholdet er kortvarigt, bør handleplanen løbende
udbygges, når der sker en øget afdækning af den indsattes
situation og behov for indsatser.
Hvis der under arbejdet med den indsattes handleplan
identificeres områder, hvor der er behov for samarbejde med
personer, institutioner og myndigheder, der efter anden
lovgivning kan yde den nødvendige bistand, er
kriminalforsorgen forpligtet til at formidle kontakt til disse.”
3