Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1729798_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. marts 2017
Straffuldbyrdelseskontoret
Pernille Bjørnholk
2017-0030-5283
2215201
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 344 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. februar 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Casper Grue Jensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om, hvilke muligheder en person der har været varetægtsfængslet i længere tid, f.eks. op til et år eller længere, har for at få hjælp til at komme tilbage til sit tidligere liv med bolig, beskæftigelse m.m., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 344 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren oplyse, hvilke muligheder en person der har
været varetægtsfængslet i længere tid, f.eks. op til et år eller
længere, har for at få hjælp til at komme tilbage til sit tidligere
liv med bolig, beskæftigelse m.m.?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet ud-
talelser fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, Beskæftigelsesministeriet
og Børne- og Socialministeriet.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst følgende vedrørende krimi-
nalforsorgens vejledning og bistand til varetægtsarrestanter:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen skal indledningsvis be-
mærke, at en varetægtsarrestant efter afgørelse om løsladelse
fra varetægt truffet af retten eller politiet har ret til at forlade
stedet umiddelbart herefter. Kriminalforsorgens kontakt til den
pågældende ophører hermed i mange tilfælde. Forpligtelsen til
at yde støtte til varetægtsfængslede efter løsladelse påhviler
derfor den pågældendes bopælskommune efter gældende be-
stemmelser i serviceloven og beskæftigelseslovgivningen.
Kriminalforsorgen er i medfør af § 30 i bekendtgørelse nr.
1037 af 23/06/2016 om ophold i varetægt (varetægtsbekendt-
gørelsen) forpligtet til at yde vejledning og bistand til vare-
tægtsfængslede med henblik på at begrænse de erhvervsmæs-
sige, sociale og personlige ulemper, der følger af opholdet i va-
retægt, herunder formidle kontakt til relevante myndigheder og
personer, som efter anden lovgivning kan yde bistand.
Kriminalforsorgen har løbende fokus på målgruppen og koor-
dineringen mellem relevante myndigheder ved og under ind-
sættelsen, således at varetægtsfængslede i de tilfælde, hvor det
vurderes relevant, kan opnå støtte fra anden myndighed efter
løsladelsen.
Som det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr.
342 fra Folketingets Retsudvalg har kriminalforsorgen siden
2014 udarbejdet handleplaner for varetægtsfængslede. Krimi-
nalforsorgen er i den forbindelse forpligtet til at formidle kon-
takt til relevante myndigheder og personer, hvis der vurderes et
behov for støtte fra disse. Dette foregår i praksis bl.a. ved ud-
levering af kontaktoplysninger til relevante myndigheder som
nævnt i den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 343 fra Fol-
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om, hvilke muligheder en person der har været varetægtsfængslet i længere tid, f.eks. op til et år eller længere, har for at få hjælp til at komme tilbage til sit tidligere liv med bolig, beskæftigelse m.m., til justitsministeren
ketingets Retsudvalg samt ved løbende vejledning og støtte til
kontakt til relevante myndigheder under indsættelsen.
Vejledning og støtte ydes med den pågældendes samtykke med
det formål at reducere de ulemper, som den varetægtsfængsle-
de ellers kunne opleve efter løsladelsen.
Som anført i Justitsministeriets besvarelse af 18. marts 2015 af
spørgsmål nr. 427 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg er
der lokalt iværksat tiltag, der skal forbedre varetægtsfængsle-
des situation ved løsladelsen. Der er som anført iværksat et
samarbejde mellem Ydelsesservice i Københavns Kommune
og Københavns Fængsler, som indebærer, at en ansat i kom-
munen regelmæssigt kommer ind i fængslet og bistår vare-
tægtsfængslede med eksempelvis at søge hjælp til betaling af
deres husleje under varetægtsfængslingen. Endvidere har der
gennem en længere årrække foregået et tilsvarende samarbejde
mellem jobcentret i Københavns Kommune og Københavns
Fængsler, hvor ansatte i kommunen besøger de varetægts-
fængslede i fængslet med henblik på udarbejdelse af job- og
uddannelsesplaner, således at der under indsættelsen sker en
forberedelse af tiden efter løsladelse. Tiltagene gælder alene
for borgere fra Københavns Kommune.
Direktoratet kan herudover oplyse, at kriminalforsorgen i peri-
oden 2016-2019 har fået midler fra Beskæftigelsesministeriets
satspulje til gennemførelse af pilotprojektet Håndholdt Inklusi-
on. Projektet, der sker i et samarbejde mellem kriminalforsor-
gen og kommunerne Horsens og Holbæk, skal udvikle metoder
til at forbedre myndighedssamarbejdet mellem kommunerne
og kriminalforsorgen med henblik på, at flere indsatte kommer
i uddannelse og arbejde efter indsættelsen.
Der er i projektet også fokus på de varetægtsfængslede og på,
hvordan myndighederne forbedrer samarbejdet om denne mål-
gruppe, herunder ikke mindst hvordan det i myndighedssamar-
bejdet kan sikres, at der sker den nødvendige koordinering af
myndighedernes indsats over for de problemer, som en længe-
revarende varetægtsfængsling kan indebære for den indsatte.
Direktoratet for Kriminalforsorgen forestår projektledelsen, og
der vil løbende ske formidling af resultater og metoder til øvri-
ge kommuner samt til det tværministerielle kontaktudvalg
nævnt i Justitsministeriets besvarelse af 18. marts 2015 af
spørgsmål nr. 427 fra Folketingets Retsudvalg.”
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om, hvilke muligheder en person der har været varetægtsfængslet i længere tid, f.eks. op til et år eller længere, har for at få hjælp til at komme tilbage til sit tidligere liv med bolig, beskæftigelse m.m., til justitsministeren
Beskæftigelsesministeriet har oplyst følgende vedrørende varetægtsarre-
stanters adgang til kontanthjælp, boligstøtte, pension mv.:
”Hjælp
i kontanthjælpssystemet
I § 29 i lov om aktiv socialpolitik og i bekendtgørelse nr. 1756
af 15. december 2015 om hjælp til personer, der er varetægts-
fængslet eller indsat til afsoning af straf i fængsel eller arrest-
hus, er der fastlagt særlige regler for integrationsydelse, ud-
dannelses- og kontanthjælp mv. til varetægtsfængslede og af-
sonere i fængsel eller arresthus.
Personer, der er varetægtsfængslet eller indsat til afsoning i
fængsel eller arresthus, har ret til hjælp til dækning af en rime-
lig boligudgift, hvis pågældende ikke selv har indtægter eller
formue, der kan dække udgifterne. Varetægtsfængslede i fæng-
sel eller arresthus bør normalt have hjælp til boligudgifter, ind-
til der er faldet endelig dom i deres sag. For afsonere i fængsel
eller arresthus skal det konkret vurderes, om boligen skal beva-
res af hensyn til benyttelse under udgang, herunder samvær
med børn, og pågældendes situation ved eller efter løsladelsen.
Hvis den forventede afsoningstid overstiger 6 måneder, skal
kommunen undersøge, om den indsattes boligbehov kan dæk-
kes på anden måde end ved dækning af boligudgiften, f.eks.
ved fremleje eller ved, at der på anden måde sikres den indsatte
en bolig ved løsladelsen. Kommunen kan i tilfælde, hvor der
ikke ydes hjælp til dækning af boligudgiften, yde et beløb til
dækning af opbevaring af bohave, hvis der skønnes at være
behov herfor af hensyn til den indsattes tilværelse efter løsla-
delsen, og hvis betingelserne for hjælp i særlige tilfælde i § 81
i lov om aktiv socialpolitik i øvrigt er opfyldt. Der kan ikke
ydes kontanthjælp under varetægtsfængsling, da den fængslede
er forsørget af kriminalforsorgen.
Der kan ydes hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter, der
er nødvendige for den indsattes tilværelse efter løsladelsen,
hvis betingelserne i § 81 i lov om aktiv socialpolitik er opfyldt.
Hvis der ydes hjælp til etablering af bolig, kan hjælpen efter en
konkret vurdering ydes op til 3 måneder før løsladelsen, når
det er nødvendigt for at sikre en bolig.
Kommunen kan yde op til 1 måneds engangshjælp til personer,
indtil de har ret til en hel måneds integrationsydelse eller ud-
dannelses- eller kontanthjælp. Engangshjælpen ydes fra ansøg-
ningstidspunktet, og indtil ansøgeren får udbetalt integrations-
ydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp. En person, der
skal løslades fra fængsel, kan anmode om, at kommunen senest
14 dage forud for løsladelsen træffer afgørelse om, hvorvidt
personen kan modtage engangshjælp ved løsladelsen. Kom-
munen skal foretage en konkret vurdering af, om personen for-
ventes at ville kunne opfylde betingelserne for at modtage en-
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om, hvilke muligheder en person der har været varetægtsfængslet i længere tid, f.eks. op til et år eller længere, har for at få hjælp til at komme tilbage til sit tidligere liv med bolig, beskæftigelse m.m., til justitsministeren
gangshjælp. Engangshjælpen skal udbetales til pågældende på
dagen for løsladelsen.
Hjælp efter boligstøtteloven
Retten til boligstøtte er bl.a. betinget af, at ansøgeren har fast
bopæl her i landet, og at ansøgeren benytter en bolig her i lan-
det til helårsbeboelse. Hvis der afsiges en dom, der vil medføre
frihedsberøvelse i mere end 6 måneder, vil den domfældte
normalt ikke kunne få boligstøtte, da brugen af lejligheden ik-
ke opfylder betingelsen om anvendelse til helårsbeboelse. Som
udgangspunkt bevares retten til boligstøtte under varetægts-
fængsling.
Personer, som ikke har modtaget boligstøtte under varetægts-
fængslingen, har efter løsladelsen samme muligheder som an-
dre borgere for at søge om f.eks. hjælp til betaling af boligud-
gifter eller beboerindskudslån efter lov om individuel bolig-
støtte. Ansøgning om boligstøtte skal indgives til Udbetaling
Danmark, der også udbetaler boligstøtte, hvis den bevilges,
mens ansøgning om lån til beboerindskud skal indgives til
kommunen, der yder lånet, hvis betingelserne i øvrigt er op-
fyldt.
Hjælp til folke- og førtidspensionister
En folke- eller førtidspensionist kan få udbetalt pension indtil
udgangen af den måned, hvor en varetægtsfængsling eller
strafafsoning påbegyndes. Hvis pensionisten inden opholdet
fik udbetalt pension forud, betales pensionen indtil udgangen
af den måned, der følger efter måneden, hvor varetægtsfængs-
lingen eller strafafsoningen påbegyndes.
Hvis der er rimelig udsigt til, at en person, der inden en vare-
tægtsfængsling modtog folke- eller førtidspension, vil kunne
løslades inden for et tidsrum af omkring 6 måneder efter, at
fængslingen er påbegyndt, kan kommunalbestyrelsen træffe
afgørelse om, at den pågældende kan få udbetalt et beløb af
pensionen til dækning af udgifter til husleje og lign. Udbeta-
ling Danmark overfører beløbet til kommunen. Under vare-
tægtsfængsling kan 6-månders perioden forlænges.
Hvis varetægtsfængslingen ikke efterfølges af en domfældelse,
og pensionisten løslades, efterbetales pensionen for perioden
med varetægtsfængsling, og pensionsudbetalingen genoptages.
Fængslet eller arresthuset skal give Udbetaling Danmark og
kommunen meddelelse om indsættelsen og om tidspunktet for
den forventede løsladelse, hvis opholdet påregnes at vare læn-
gere end den periode, hvor der kan udbetales pension.
Når en person løslades, vil pensionen blive udbetalt igen med
virkning fra en måned før fængselsopholdets ophør. Hvis pen-
5
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om, hvilke muligheder en person der har været varetægtsfængslet i længere tid, f.eks. op til et år eller længere, har for at få hjælp til at komme tilbage til sit tidligere liv med bolig, beskæftigelse m.m., til justitsministeren
sionisten før opholdet fik udbetalt pension forud, genoptages
udbetalingen dog med virkning fra datoen for opholdets ophør.
Der kan ansøges om og tilkendes pension til personer, der er
indsat til strafafsoning eller varetægtsfængslet bl.a. med hen-
blik på, at pensionen kan udbetales fra den dag, hvor den på-
gældende løslades.
Som nævnt bevares boligstøtten – og dermed også boligydel-
sen – som udgangspunkt under varetægtsfængsling. Derimod
vil en pensionist, der under strafafsoning får inddraget sin pen-
sion efter pensionslovens regler herom, miste retten til bolig-
ydelse fra det tidspunkt, hvor pensionen inddrages. Pensioni-
sten bevarer dog retten til boligydelse, hvis der, efter at pensi-
onen er inddraget efter pensionsloven, udbetales et beløb til
dækning af husleje.
Når boligydelse og pension har været bortfaldet, skal udbeta-
ling af boligydelse genoptages fra samme dato som pensions-
udbetalingen uden fornyet ansøgning.
Hjælp efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
Kommunen skal i samarbejde med kriminalforsorgen vurdere
behovet for mentorstøtte efter reglerne i lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats, der kan tage over, når kriminalforsorgens
indsats stopper.
I øvrigt finder de almindelige regler i lov om en aktiv beskæf-
tigelsesindsats anvendelse over for en person, der løslades og
ikke har et job. Det betyder, at personen omfattes af et kontakt-
forløb og en vifte af tilbud, der skal understøtte vejen tilbage til
uddannelse eller arbejdsmarked.
De mulige tilbud er mentorstøtte, vejledning og opkvalificering
(uddannelse, kurser og danskuddannelse), virksomhedspraktik
og løntilskud.”
Børne- og Socialministeriet har oplyst følgende vedrørende varetægtsarre-
stanters adgang til hjælp efter serviceloven:
”Alle personer, der opfylder kravene til hjælp efter servicelo-
vens bestemmelser, kan få hjælp og støtte herefter. Behovet for
hjælp beror på en konkret vurdering på et givent tidspunkt, og
årsagen til behovet for hjælp er underordnet. Det gælder også
personer, der har været varetægtsfængslet i op til et år eller
længere.
Efter servicelovens afsnit V om voksne skal kommunen træffe
afgørelse om relevante tilbud. Det gælder eksempelvis midler-
6
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om, hvilke muligheder en person der har været varetægtsfængslet i længere tid, f.eks. op til et år eller længere, har for at få hjælp til at komme tilbage til sit tidligere liv med bolig, beskæftigelse m.m., til justitsministeren
tidigt (§ 107) eller længerevarende (§ 108) ophold i botilbud
samt bostøtte efter § 85.
Derudover tilbydes udarbejdelse af en handleplan til personer,
hvor kommunen vurderer, at der er behov herfor. I svære til-
fælde er kommunen forpligtet til at tilbyde at udarbejde en
handleplan. Handleplanen skal bl.a. angive forhold vedrørende
boform og beskæftigelse og skal bidrage til at sikre en koordi-
neret indsats mellem de kommunale myndigheder, botilbuds-
området mv. med henblik på at sammensætte den rette indsats
for den enkelte.”
7