Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1725475_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. februar 2017
Politikontoret
Pernille Østergaard
2017-0035-0398
2187358
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål AJ, AI og AH
fra Folketingets Retsudvalg den 7. februar 2017
Samrådsspørgsmål AJ:
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke initiativer regeringen vil
iværksætte for at bekæmpe bedrageri på internettet, herunder
politiets indsats i forhold til at opdage, efterforske og retsforføl-
ge personer eller virksomheder, behovet for strafskærpelse samt
muligheden for forebyggelse?”
Samrådsspørgsmål AI:
”Ministeren bedes oplyse, hvor borgere kan hente hjælp, hvis
de er udsat for svindel på internettet, herunder regeringens
holdning til, hvordan ofre kan hjælpes bedre end det sker i
dag?”
Samrådsspørgsmål AH:
”Ministeren bedes redegøre for omfanget af sager omhandlende
bedrageri på internettet, herunder de forskellige typer af bedra-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 7/2-17 om bedrageri på internettet, til justitsministeren
geri på internettet og udviklingen i antal og indhold af sager-
ne?”
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
[Indledning]
1.
Tak for invitationen til at komme her i udvalget i dag.
Dagens tema er bedrageri via internettet.
[Afgrænsning]
2.
Bedrageri via internettet er en form for økonomisk it-krimi-
nalitet. Det er altså en såkaldt berigelsesforbrydelse, hvor ger-
ningsmanden har økonomisk gevinst for øje, og som sker ved
anvendelse af it.
Ifølge Rigspolitiet vedrører sagerne om økonomisk it-kriminali-
tet typisk misbrug af betalingskort på nettet og bedrageri i for-
bindelse med køb på nettet.
Derudover kan der f.eks. være tale om såkaldte
phishing-an-
greb, hvor kriminelle via e-mails forsøger at formå borgere eller
virksomheder til at udlevere eksempelvis kontooplysninger.
Som et eksempel på
phishing
kan nævnes den situation, hvor
man modtager en e-mail eller SMS, som ser ud til at være fra en
myndighed eller en bank. Man bliver i den forbindelse bedt om
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 7/2-17 om bedrageri på internettet, til justitsministeren
at indtaste fortrolige informationer, f.eks. dankortooplysninger
eller cpr-nummer, på en hjemmeside, der ligner myndighedens
eller bankens. Afsenderen vil herefter bruge oplysningerne til
f.eks. at overføre penge fra ens bankkonto.
Der kan også være tale om virksomhedsrettede angreb, såsom
det såkaldte
CEO-fraud,
hvor kriminelle udgiver sig for at være
en medarbejder eller en handelspartner og derigennem forsøger
at få virksomheder til at udlevere pengebeløb eller forretnings-
hemmeligheder.
Og de kriminelle bliver stadig mere kreative. Rigspolitiet har
således konstateret en stor vækst i og udvikling af den måde, de
kriminelle arbejder på i forbindelse med samhandel på internet-
tet, misbrug af elektroniske betalingsmidler og virksomhedsret-
tede angreb.
Denne udvikling stiller store krav til politiets efterforskning.
Både når det kommer til de ressourcer og til de redskaber, der
kræves for at opklare sagerne. Og sagernes kompleksitet, stør-
relse og ofte internationale og organiserede karakter gør, at det
kan tage lang tid at opklare dem.
[Omfang]
3.
Ifølge Rigspolitiets oplysninger er det samlede antal af an-
meldelser vedrørende såkaldt databedrageri steget med ca. 240
pct. i perioden fra 2009 til 2015. Samtidig er antallet af anmel-
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 7/2-17 om bedrageri på internettet, til justitsministeren
delser vedrørende almindeligt bedrageri steget med ca. 300 pct.
i samme periode.
Selvom disse opgørelser vedrører bedrageri og databedrageri
generelt, og således ikke kun internetrelaterede forbrydelser, er
det Rigspolitiets opfattelse, at der er sket en kraftig stigning i
særligt økonomisk it-kriminalitet de seneste år.
F.eks. er misbrug af dankort ved fjernsalg steget fra ca. 20 mio.
kr. i 2014 til ca. 30 mio. kr. i 2015.
Det er Rigspolitiets vurdering, at stigningen i omfanget af bed-
rageri, der foregår via internettet, bl.a. skyldes, at handel i stadig
stigende grad sker via internettet.
Den digitale udvikling gør det desuden muligt at begå et stort
antal strafbare forhold inden for kort tid. Som eksempel herpå
har Rigspolitiet oplyst om et konkret tilfælde, hvor den samme
gerningsmand havde gentaget det strafbare forhold 1.500 gange.
[Indsats på området]
4.
Den kraftige stigning i antallet af anmeldelser vedrørende
økonomisk it-kriminalitet kalder selvsagt på handling.
I flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi i
2016-2019 har vi derfor udpeget cyberkriminalitet og økono-
misk kriminalitet som højt prioriterede områder, hvor politiets
indsats skal styrkes i aftaleperioden.
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 7/2-17 om bedrageri på internettet, til justitsministeren
[Politiets
indsats]
5.
I Rigspolitiet er området vedrørende forebyggelse og bekæm-
pelse af it-kriminalitet forankret i det såkaldte Nationale Cyber
Crime Center (NC3). Centeret råder over ca. 100 medarbejdere,
og opgaverne varetages af en bredt forankret personalegruppe,
herunder polititjenestemænd, it-ingeniører og it-specialister.
Politiets indsats på området afhænger bl.a. af mulighederne for
at kunne identificere de enkelte kriminalitetstyper i forhold til
hinanden, således at indsatsen målrettes de enkelte kriminalitet-
styper. Rigspolitiet har derfor fokus på et løbende udviklingsar-
bejde med at sikre anvendelsen af korrekte gerningskoder og
søgenøgler.
Da bekæmpelse af økonomisk it-kriminalitet, herunder bedrage-
ri på internettet, er et prioriteret indsatsområde for dansk politi,
har Rigspolitiet desuden iværksat en række yderligere initiati-
ver.
Rigspolitiet er således ved at udarbejde en operativ strategi for
bekæmpelse af økonomisk it-kriminalitet, som gennem strate-
gisk analyse skal sætte rammerne for dansk politis indsats på
området i 2017-2020.
Strategien skal bl.a. fastlægge en række fokusområder for poli-
tiets indsats på området, ligesom strategien vil fokusere på poli-
tiets muligheder for at iværksætte forebyggende og skadesbe-
grænsende initiativer.
5
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 7/2-17 om bedrageri på internettet, til justitsministeren
Rigspolitiet vil forbindelse med udmøntningen af den operative
strategi også styrke bl.a. politiets sagsbehandling.
Rigspolitiet har desuden fokus på at sikre, at politiets it-kompe-
tencer i de afdelinger, der behandler sager om økonomisk it-kri-
minalitet, er tilstrækkelige. Og der er også fokus på, at borgerne
bliver vejledt på en god og professionel måde, hvis de har været
udsat økonomisk it-kriminalitet.
Rigspolitiet har i den forbindelse udrullet den såkaldte cybercri-
me I-uddannelse, som har til formål at klæde politiets service-
centre på til at modtage anmeldelser om it-kriminalitet.
I 2017 vil politiet desuden udrulle den såkaldte cybercrime II-
uddannelse, som har til formål at sikre, at efterforskere og an-
klagere har det fornødne it-kendskab til at håndtere anmeldelser
og straffesager vedrørende økonomisk it-kriminalitet.
Derudover vil Rigspolitiet styrke det nationale overblik på om-
rådet, bl.a. ved hjælp af en forbedret datakvalitet. Rigspolitiet
vil også undersøge mulighederne for at samle sagstyper på
tværs af politikredsene med henblik på en mere specialiseret og
effektiv sagsbehandling.
[Fokus
hos anklagemyndigheden]
6
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 7/2-17 om bedrageri på internettet, til justitsministeren
6.
Hos anklagemyndigheden er der også stort fokus på sager om
økonomisk it-kriminalitet, herunder sager om bedrageri på in-
ternettet.
Rigsadvokaten har oplyst, at der gennem de seneste år er taget
en række initiativer for at styrke politiets og anklagemyndighe-
dens behandling af straffesager om it-kriminalitet.
Rigsadvokaten har bl.a. udarbejdet en videnspakke til anklage-
myndigheden om it-kriminalitet. Videnspakken indeholder bl.a.
retningslinjer for efterforskning af sager, hvor der indgår digita-
le spor og beviser. Det kan f.eks. være muligheden for at be-
slaglægge et internetdomæne, der bliver anvendt af en falsk
webbutik. Jeg kan i den forbindelse oplyse, at SØIK i 2016 be-
slaglagde ca. 670 hjemmesider.
Videnspakken indeholder også vejledning om de relevante be-
stemmelser i straffeloven, herunder bestemmelserne om bedra-
geri og bestemmelserne om dansk straffemyndighed.
Rigsadvokaten udbyder desuden et e-læringskurs om it-relateret
kriminalitet, som er obligatorisk for alle anklagere. Kurset om-
handler emner som grundlæggende it-forståelse, straffeproces
og strafferet.
Rigsadvokaten udbyder også et tredages kursus, som er målret-
tet anklagemyndighedens specialkompetencer inden for it-kri-
minalitet.
7
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 7/2-17 om bedrageri på internettet, til justitsministeren
[Politiets
samarbejde med andre aktører]
7.
Dansk politi samarbejder og skaber fælles indsatser (såkaldt
co-creation)
med private og offentlige aktører, herunder bl.a.
Rådet for Digital Sikkerhed, Kommunernes Landsforening, Det
Kriminalpræventive Råd, Forbrugerombudsmanden, Dansk Er-
hverv, Den Blå Avis, Digitaliseringsstyrelsen og Forbrugerrådet
TÆNK.
Samarbejdet sker med henblik på at forebygge, at borgere ud-
sættes for økonomisk it-kriminalitet og med henblik på at be-
grænse skaderne, når der er begået denne slags kriminalitet.
Derudover har
co-creation-projekterne
til formål at styrke bor-
gernes viden og kompetencer om sikker internetadfærd. Der
arbejdes bl.a. på løsninger til udvikling af redskaber, der kan
hjælpe borgerne med at navigere uden om svindelsider på inter-
nettet, og løsninger, der gør det lettere for borgere og virksom-
heder at indgive anmeldelse, når de har været udsat for bedrage-
ri på internettet.
8.
Politiet arbejder også løbende med at advare borgere og virk-
somheder – bl.a. via de sociale medier – om igangværende it-
angreb, herunder f.eks.
phishing-angreb.
Formålet er bl.a. at be-
grænse kriminalitetens omfang.
Dertil kommer, at politiet i forbindelse med konkrete efterforsk-
ninger om økonomisk it-kriminalitet via telefon og e-mails kon-
8
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 7/2-17 om bedrageri på internettet, til justitsministeren
takter borgere, der er i risiko for at blive udsat for økonomisk it-
kriminalitet.
[Information
til borgere]
9.
Borgerne har også selv mulighed for at søge nærmere infor-
mation om emnet, herunder hvordan man skal forholde sig, hvis
man har været udsat for it-kriminalitet.
Jeg har fra Digitaliseringsstyrelsen [som hører under ministeren
for offentlig innovations ressort] fået oplyst, at borgere, der
f.eks. har været udsat for bedrageri på internettet, bl.a. kan hente
hjælp og vejledning på borger.dk, hvor der findes en række råd
og artikler om emnet.
F.eks. kan man på borger.dk under emnet ”internet og sikker-
hed” læse mere om, hvordan man skal forholde sig, og hvor
man kan henvende sig, hvis man har været udsat for f.eks. mis-
brug af kortoplysninger.
Derudover kan man under emnet ”phishing – falske mails” fin-
de eksempler på, hvordan en sådan e-mail kan se ud, ligesom
man kan finde information om, hvordan man kan undgå at blive
udsat for
phishing.
Digitaliseringsstyrelsen har endvidere oplyst, at materialet på
borger.dk udbygges løbende, så informationen hele tiden er i trit
med trusselsbilledet.
9
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 7/2-17 om bedrageri på internettet, til justitsministeren
[Internationalt
samarbejde]
10.
Men det er ikke bare nationalt, at der er fokus på at bekæm-
pe it-kriminalitet.
Bekæmpelse af forskellige former for it-kriminalitet har i en
længere årrække været et prioriteret indsats- og monitorerings-
område for Europol, og medlemslandene anvender i stigende
grad Europol-samarbejdet til at indsamle og udveksle oplysnin-
ger om it-kriminalitet.
Europol-samarbejdet har særdeles stor operativ betydning for
dansk politis arbejde. Det vil således have store operative kon-
sekvenser for politiet, hvis Danmark mister adgang til de oplys-
ninger og analyser bl.a. om it-kriminalitet, som deles inden for
rammerne af Europol.
Regeringen gør derfor også en betydelig indsats i forhold til
EU-institutionerne for at sikre en samarbejdsaftale mellem Dan-
mark og Europol, så dansk politi også efter den 1. maj 2017 kan
deltage i Europol om forebyggelse og bekæmpelse af grænse-
overskridende it-kriminalitet.
[Straffelovens bestemmelser]
11.
Jeg vil nu vende mig mod straffelovens bestemmelser om
bedrageri og databedrageri.
10
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 7/2-17 om bedrageri på internettet, til justitsministeren
Bedrageri og databedrageri kan i dag straffes med fængsel i op
til 8 år, hvis det er af særlig grov beskaffenhed.
Det er en meget høj strafferamme, som jeg ikke aktuelt har pla-
ner om at hæve.
Det skal også ses i lyset af, at regeringen jo har besluttet, at der
skal nedsættes en straffelovskommission. En sådan kommission
skal bl.a. se på de generelle principper for strafudmåling, straf-
ferabat og forholdet mellem strafferammer og strafniveauer i
sager om forskellige kriminalitetstyper.
Kommissionen skal også foreslå en modernisering af straffe-
loven, som tager højde for et nutidigt kriminalitetsmønster, og
som beskytter borgeren i nutidens digitale verden.
I forbindelse med en modernisering af straffeloven er det et op-
lagt spørgsmål, om straffeloven passer på de former for krimi-
nalitet, vi ser i dag i en stadig mere digitaliseret verden, herun-
der økonomisk it-kriminalitet.
Det er et større arbejde, som skal sættes i gang. Og det giver
efter min opfattelse ikke mening at overveje at forhøje en straf-
feramme, som i dag er på 8 år, før kommissionen er færdig med
sit arbejde.
[Afslutning]
11
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 7/2-17 om bedrageri på internettet, til justitsministeren
12.
Jeg vil slutte med at gentage, at økonomisk it-kriminalitet er
et højt prioriteret område, som både politiet og anklagemyndig-
heden har stor fokus på.
Derudover gør regeringen alt, hvad den kan for at sikre, at Dan-
mark også efter den 1. maj 2017 kan være en del af Europol-
samarbejdet med at forebygge og bekæmpe grænseoverskriden-
de it-kriminalitet.
Tak for ordet!
12