Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1684783_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
8. november 2016
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Kristine Mogensen
Sagsnr.: 2016-0030-4964
Dok.:
2119004
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 34 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. oktober 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ulla Sandbæk (ALT).
Søren Pind
/
Caroline Østergaard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 34: MFU spm. om ministeren mener, at inkorporering af FN’s børnekonvention i dansk ret vil kunne gøre det enklere at få straffet forældre, der sender deres piger til udlandet for at få dem omskåret i et land, hvor omskæring af piger og kvinder er lovligt, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 34 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Mener ministeren, at inkorporering af FN’s børnekonvention i
dansk ret vil kunne gøre det enklere at få straffet forældre, der
sender deres piger til udlandet for at få dem omskåret i et land,
hvor omskæring af piger og kvinder er lovligt, og vil ministe-
ren i givet fald arbejde for en sådan inkorporering?”
Svar:
1.
Det fremgår af straffelovens § 245 a, at den, som ved et
legemsangreb
med eller uden samtykke bortskærer eller på anden måde fjerner kvindeli-
ge ydre kønsorganer helt eller delvis, straffes med fængsel indtil 6 år. På
tilsvarende måde vil den, der medvirker til gerningen, ved tilskyndelse, råd
eller dåd kunne straffes, jf. straffelovens § 23, stk. 1. Dette gælder eksem-
pelvis også i situationer, hvor herboende forældre træffer foranstaltninger
med henblik på at få deres piger omskåret i udlandet.
I medfør af straffelovens § 7, stk. 1, nr. 2, litra a, kan handlinger, der om-
fatter kvindelig omskæring, og som
foretages inden for et fremmed myn-
dighedsområde af en person, der på tidspunktet for sigtelsen har dansk ind-
fødsret, er bosat i den danske stat eller har lignende fast ophold her i lan-
det, hvis gerningsmanden også på gerningstidspunktet har den nævnte til-
knytning her til landet,
straffes i Danmark.
Bestemmelsen svarer med visse ændringer til den tidligere § 7, stk. 3, i
straffeloven, der blev indført ved
lov nr. 386 af 28. maj 2003 om ændring
af straffeloven og udlændingeloven (kvindelig omskæring).
Baggrunden for bestemmelsen var ifølge bemærkningerne til lovforslaget
(pkt. 1. i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. 183 af 12. marts
2003, jf. Folketingstidende 2002-03, tillæg A, side 5522) at gøre det mu-
ligt at straffe danske statsborgere og herboende personer, som i udlandet
foretager eller medvirker til at foretage omskæring af piger og unge kvin-
ders ydre kønsorganer, selv om den pågældende handling ikke er strafbar
efter lovgivningen i det land, hvor den er begået, f.eks. i tilfælde, hvor her-
boende forældre herfra træffer aftale med slægtninge mv. om at omskære
en pige under et ferieophold i hjemlandet.
De i spørgsmålet omtalte situationer er således allerede strafbare i medfør
af straffelovens regler.
2.
For så vidt angår FN’s konvention af 20. november 1989 om børns ret-
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 34: MFU spm. om ministeren mener, at inkorporering af FN’s børnekonvention i dansk ret vil kunne gøre det enklere at få straffet forældre, der sender deres piger til udlandet for at få dem omskåret i et land, hvor omskæring af piger og kvinder er lovligt, til justitsministeren
tigheder (Børnekonventionen), bemærkes det, at konventionen blev ratifi-
ceret af Danmark den 20. november 1989. Det fremgår af konventionens
artikel 24, stk. 3, at deltagerlandene skal tage alle effektive og passende
foranstaltninger for at afskaffe traditionsbundne ritualer, som er skadelige
for børns sundhed. Det fremgår i den forbindelse af pkt. 3.3 i de almindeli-
ge bemærkninger til ovennævnte lovforslag nr. 183 af 12. marts 2003, at
bestemmelsen bl.a. omfatter omskæring af piger.
For så vidt angår FN’s Børnekonventions status i dansk ret, bemærkes det,
at internationale konventioner mv. kan påberåbes for og anvendes af dan-
ske domstole og andre retsanvendende myndigheder, selv om de ikke er
særskilt gennemført i dansk ret. Det skyldes de såkaldte fortolknings- og
formodningsregler. Domstolene og andre retsanvendende myndigheder
skal herved så vidt muligt søge at anvende de danske regler på en sådan
måde, at en krænkelse af de internationale forpligtelser undgås.
3.
Som det fremgår, gør straffeloven det muligt at straffe herboende foræl-
dre, der sender deres piger til udlandet med henblik på at få dem omskåret
i et land, hvor omskæring af piger og kvinder er lovligt. Endvidere vil
Børnekonventionen som nævnt kunne påberåbes for og anvendes af dan-
ske domstole og andre retsanvendende myndigheder, selv om de ikke er
særskilt gennemført i dansk ret. På den baggrund finder Justitsministeriet
ikke grundlag for at inkorporere børnekonventionen i dansk ret.
3