Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1728604_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. marts 2017
Sikkerhedskontoret
Anders Malver
2017-0030-5254
2213689
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 328 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. februar 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Thomas Klyver
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 328: Spm. om de såkaldte antifascister, også kendt under navnet »Antifascistisk Aktion«, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 328 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren be- eller afkræfte, at de såkaldte antifascister,
også kendt under navnet »Antifascistisk Aktion«, der med
jævne mellemrum optræder aggressivt og truende over for po-
litifolk og fredelige demonstranter i forbindelse med bl.a. »For
Friheds« demonstrationer, benytter Københavns kommunes
Ungdomshus til at træne voldelige aktioner, og hvad er mini-
sterens holdning, hvis et offentligt finansieret og drevet ung-
domshus benyttes til at træne voldelige sammenstød med lov-
lige demonstrationsoptog og politiet, der passer på de lovligt
anmeldte demonstrationer?”
Svar:
1.
Offentligt ejede lokaler eller lokaler, som det offentlige yder økonomisk
støtte til, skal selvfølgelig ikke være et arnested for kriminalitet og ekstre-
mistiske grupper, og jeg har derfor også stor forståelse for spørgerens inte-
resse for emnet.
Politiets Efterretningstjeneste (PET) har oplyst, at der findes politisk eks-
tremistiske miljøer i Danmark, der er parate til at anvende vold for at
fremme deres dagsorden. Sådan ekstremistisk vold kan ifølge efterret-
ningstjenesten bl.a. være rettet mod politiske modstandere samt mod orga-
nisationer og virksomheder, som miljøerne tillægger symbolsk værdi.
PET er meget opmærksom på, at det venstreekstremistiske miljø i Dan-
mark har arrangeret en række moddemonstrationer mod f.eks. For Friheds
demonstrationer. PET kan dog ikke inden for rammerne af en folketings-
besvarelse give nærmere oplysninger om, hvilket kendskab efterretnings-
tjenesten måtte have til bestemte ekstremistiske gruppers aktiviteter, idet
sådanne oplysninger vil kunne medvirke til at kompromittere PET’s ar-
bejdsmetoder og kilder. Det håber jeg, at spørgeren har forståelse for.
2.
Det er og skal fortsat være en central opgave for PET og det øvrige poli-
ti at overvåge og søge at forhindre, at f.eks. grupperinger på den yderste
højre- eller venstrefløj benytter ekstreme og udemokratiske metoder. Det
gælder ikke mindst, hvis grupperinger med voldelige midler eller andre
former for strafbare handlinger forsøger at forhindre andre personers ret til
at forsamles fredeligt for at tilkendegive deres synspunkter.
Jeg vil i den forbindelse henvise til, at det udtrykkeligt fremgår af politilo-
ven, at politiet har til opgave at beskytte borgernes ret til at forsamle sig,
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 328: Spm. om de såkaldte antifascister, også kendt under navnet »Antifascistisk Aktion«, til justitsministeren
og det er også en opgave, som jeg ved, at politiet tager meget alvorligt.
Politiet er således bl.a. ofte massivt til stede ved demonstrationer for at
beskytte borgernes ret til at forsamles.
Jeg kan i den forbindelse også henvise til Justitsministeriets besvarelser af
17. januar 2017 af spørgsmål nr. 149 og 150 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg.
3.
Men en politiindsats kan ikke stå alene. Der er behov for, at kommuner-
ne også gør en indsats mod bl.a. ekstremistiske grupper, herunder i forhold
til at afskære offentlig støtte til sådanne grupperinger, hvad enten det sker i
form af økonomisk tilskud, lån af lokaler eller lignende.
Med henblik på at sikre, at dette sker, vedtog Folketinget i december 2016
ændring af folkeoplysningsloven, som trådte i kraft den 1. januar 2017.
Lovændringen sikrer for det første, at foreninger, hvis formål eller adfærd
modarbejder eller underminerer demokrati eller grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder ikke kan ydes tilskud eller anvises lokaler efter fol-
keoplysningsloven eller på andet grundlag. De nye regler finder bl.a. an-
vendelse, hvis der i foreningens regi foregår aktiviteter med henblik på at
undertrykke andres ret til at ytre sig og forsamle sig fredeligt.
For det andet indskærper lovændringen, at kommunerne har pligt til at føre
tilsyn på området. Loven indebærer således, at kommunerne skal føre til-
syn med, at foreninger, der modtager kommunalt tilskud eller låner eller
lejer kommunale lokaler, ikke ved deres formål eller adfærd modarbejder
eller underminerer demokrati eller grundlæggende friheds- og menneske-
rettigheder. Kommunen kan forlange hel eller delvis tilbagebetaling af
udbetalt tilskud, standse udbetaling af tilskud helt eller delvis og fratage
retten til at benytte lånte eller lejede lokaler, hvis foreningerne ikke opfyl-
der ovennævnte betingelse.
3