Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1728612_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. marts 2017
Forvaltningsretskontoret
Anna Seneberg Winkel
2017-0030-5251
2209777
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 321 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. februar 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Jose-
phine Fock (ALT).
Søren Pape Poulsen
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 321: MFU spm. om ministeren kan oplyse status på og det forestående forløb for redegørelsen og evalueringen af offentlighedsloven - i ministeriet, forligskredsen og andetsteds, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 321 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse status på og det forestående forløb for
redegørelsen og evalueringen af offentlighedsloven - i ministeri-
et, forligskredsen og andetsteds - og vil ministeren fortløbende
orientere Folketinget herom?”
Svar:
I henhold til supplement til politisk aftale af 3. oktober 2012 mellem den
daværende regering (S, R og SF), V og K om en ny offentlighedslov skal
”ministerbetjeningsreglen” og ”folketingspolitikerreglen” evalueres tre år
efter lovens ikrafttræden.
Det skal ske ved, at Folketingets Ombudsmand anmodes om at udarbejde
en redegørelse for myndighedernes brug af ”ministerbetjeningsreglen” og
”folketingspolitikerreglen”.
I overensstemmelse hermed sendte jeg den 22. december 2016 på vegne af
forligsparterne et brev til Folketingets Retsudvalg, hvori jeg bad Retsud-
valget om at anmode Folketingets Ombudsmand om at iværksætte arbejdet
med redegørelsen for myndighedernes anvendelse af ”ministerbetjenings-
reglen” og ”folketingspolitikerreglen”.
Ifølge den politiske aftale bag offentlighedsloven skal Justitsministeriet på
baggrund af Ombudsmandens udtalelse udarbejde en redegørelse om erfa-
ringerne med de to nævnte bestemmelser. Redegørelsen skal endvidere
mere generelt belyse de hidtidige erfaringer med offentlighedsloven.
Som led i indsamlingen af oplysninger til brug for redegørelsen sendte
Justitsministeriet medio december 2016 en række spørgeskemaer til samt-
lige departementer og deres relevante underliggende myndigheder. Spør-
geskemaer blev endvidere sendt til offentligt ejede selskaber, der er omfat-
tet af offentlighedsloven, samt til KL og Danske Regioner og herigennem
til henholdsvis kommunerne og regionerne.
Justitsministeriet sendte endvidere den 9. januar 2017 et høringsbrev til en
række medier og organisationer mv., herunder Dansk Journalistforbund og
Danske Medier, hvori høringsparterne opfordres til at beskrive deres erfa-
ringer med offentlighedsloven.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 321: MFU spm. om ministeren kan oplyse status på og det forestående forløb for redegørelsen og evalueringen af offentlighedsloven - i ministeriet, forligskredsen og andetsteds, til justitsministeren
Spørgeskema til departementerne samt høringsbrev til medier og organisa-
tioner mv. er offentliggjort på Høringsportalen med henblik på, at andre
interessenter kan give udtryk for deres erfaringer med offentlighedsloven.
Høringsfristen udløb den 6. februar 2017.
Justitsministeriet har endvidere iværksat en uvildig undersøgelse af lov-
givningen i Norge, Sverige, Finland, Storbritannien, Frankrig, Tyskland og
Østrig med henblik på at afdække, i hvilket omfang de interne politiske
beslutningsprocesser er beskyttet i de pågældende landes regler om aktind-
sigt.
Det er forventningen, at Justitsministeriets samlede redegørelse om offent-
lighedsloven foreligger omkring maj måned 2017. Ministeriet sender den
samlede redegørelse til Folketingets Retsudvalg, så snart den er færdig-
gjort.
Herefter vil der være politiske forhandlinger om offentlighedsloven. Det
følger af regeringsgrundlaget, at regeringens tilgang til forhandlingerne er,
at regeringen vil lempe ministerbetjeningsreglens beskyttelse af den inter-
ne og politiske beslutningsproces i forhold til de nuværende regler.
3