Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1720172_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. februar 2017
Enheden for Internationalt
Politisamarbejde
Sofie Anne Marner
2016-0035-0391
2156720
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål V-Y
fra Folketingets Retsudvalg den 2. februar 2017
Samrådsspørgsmål V:
”Vil ministeren redegøre for regeringens reaktion på
Europa-Kommissionens kritik af Danmarks beskyttelse
af de ydre Schengen-grænser i Københavns Lufthavn i
Kastrup?”
Samrådsspørgsmål W:
”Hvilke tiltag har regeringen iværksat og hvilke tiltag
ønsker regeringen at iværksætte for at imødekomme Eu-
ropa-Kommissionens kritik af Danmarks beskyttelse af
de ydre Schengen-grænser i Københavns Lufthavn i Ka-
strup?”
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 2/2-17 om beskyttelsen af grænserne i Københavns Lufthavn, til justitsministeren
Samrådsspørgsmål X:
”Hvornår kan det forventes, at Europa-Kommissionens
kritik af Danmarks beskyttelse af de ydre grænser i Kø-
benhavns Lufthavn i Kastrup er imødekommet?”
Samrådsspørgsmål Y:
”Mener regeringen, at Danmark har overholdt sine for-
pligtelser med at beskytte Europas ydre grænser godt
nok?”
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Peter Kofod Po-
ulsen (DF).
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 2/2-17 om beskyttelsen af grænserne i Københavns Lufthavn, til justitsministeren
1720172_0003.png
[Indledning]
1.
Det er selvsagt afgørende at have en effektiv kontrol
ved Schengens ydre grænser.
Derfor er jeg enig med spørgeren i, at det er vigtigt, at
Kommissionens henstillinger bliver taget meget alvor-
ligt.
Danmark modtog i forlængelse af den uanmeldte
Schengen-evaluering 13 henstillinger i forhold til kon-
trollen i Københavns Lufthavn, hvoraf Danmark blev
bedt om at prioritere 5 af disse.
[Om Schengen-evalueringen af Danmark]
2.
Kommissionens evalueringer af grænsekontrollen i
Schengen-landene er et vigtigt værktøj for at sikre høje,
ensartede standarder for anvendelsen af Schengen-reg-
lerne – og dermed for at sikre en effektiv grænsekon-
trol. Formålet er altså hele tiden at lære og blive bedre.
Evalueringssystemet består dels af anmeldte evaluerin-
ger hver 5. år, dels af uanmeldte evalueringer. Fra be-
gyndelsen af denne uge og 4 uger frem foretager Kom-
missionen en anmeldt Schengen-evaluering af Dan-
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 2/2-17 om beskyttelsen af grænserne i Københavns Lufthavn, til justitsministeren
mark. Her skal Danmarks overholdelse af alle dele af
Schengen-samarbejdet evalueres.
Københavns Lufthavn blev uanmeldt evalueret 26.-29.
januar sidste år. På baggrund af den uanmeldte evalue-
ring modtog Danmark 13 henstillinger.
Da henstillingerne blev vedtaget af Rådet i oktober, fik
Danmark tre måneder til at udarbejde en handlingsplan
til opfølgning på henstillingerne. Denne handlingsplan
blev sendt til Kommissionen og Rådet den 13. januar
2017.
Rigspolitiets handlingsplan blev tidligere i dag over-
sendt til udvalget i fortrolig form. I har ikke haft megen
mulighed for at gå i dybden med handlingsplanen forud
for samrådet. Det beklager jeg.
Jeg vil alligevel skåne udvalget for en detaljeret gen-
nemgang af de enkelte henstillinger, men give en mere
overordnet besvarelse.
Noget af det her er meget teknisk, men jeg vil selvfølge-
lig besvare jeres spørgsmål i dag i det omfang jeg over-
hovedet kan. Og jeg vil også meget gerne besvare
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 2/2-17 om beskyttelsen af grænserne i Københavns Lufthavn, til justitsministeren
skriftlige spørgsmål, når I har haft lejlighed til at dykke
nærmere ned i handlingsplanen.
[Politiets opfølgning på henstillingerne]
3.
Som det også fremgår af handlingsplanen, er 11 ud af
de 13 henstillinger enten opfyldt eller vil være opfyldt
ved udgangen af næste uge.
Det drejer sig bl.a. om, at politiet vil have udarbejdet de
handlingsplaner for kontrollen, som Kommissionen har
efterlyst (henstilling nr. 1). Politiet har endvidere udar-
bejdet risikoanalyser og sikret sig, at de bliver gjort til-
gængelige for frontlinjepersonalet (henstilling nr. 2).
Politiet har styrket uddannelsen i dokumentcenteret
(henstilling nr. 4). Politiet har sikret, at personer, der
udsættes for supplerende kontroller, får skriftlig vejled-
ning herom (henstilling nr. 9). Og politiet har øget sik-
kerheden omkring ind- og udrejsestempler (henstilling
nr. 3).
Der udestår således endnu fuld gennemførelse af to hen-
stillinger. Det drejer sig om henstilling nr. 7 og nr. 11.
Af de fem prioriterede henstillinger er det alene nr. 11,
der udestår.
5
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 2/2-17 om beskyttelsen af grænserne i Københavns Lufthavn, til justitsministeren
4.
Henstilling nr. 7 vedrører bl.a. en fysisk flytning af
dokumentcenteret i Københavns Lufthavn.
Københavns Politi arbejder i samarbejde med Rigspoli-
tiet og Københavns Lufthavn løbende på at optimere
politiets faciliteter i lufthavnen. Den øgede passager-
mængde og de logiske ændringer i lufthavnen har med-
ført, at dokumentcenteret ikke umiddelbart kan flyttes,
men det forventes at kunne ske inden for de næste par
år.
5.
Vedrørende henstilling nr. 11 har Rigspolitiet oplyst,
at et fuldautomatiseret API-system (Advance Passenger
Information) først forventes at være i drift i slutningen
af 2017.
API-oplysninger er oplysninger, som flyselskaberne
indsamler og skal stille til rådighed for myndighederne.
Det drejer sig bl.a. om pasnummer, nationalitet, navn,
fødselsdato, afgangs- og ankomsttidspunkt og første
ombordstigningssted.
Disse oplysninger kan derefter anvendes til en søgning i
politiets registre, herunder Schengen Informationssyste-
met, hvor personer, der har indrejseforbud i Schengen-
området, er registreret, og i Interpols databaser, der
6
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 2/2-17 om beskyttelsen af grænserne i Københavns Lufthavn, til justitsministeren
indeholder oplysninger om efterlyste personer. Derved
kan politiet blive opmærksom på sådanne personer, al-
lerede inden flyet lander, og inden de pågældende kom-
mer til paskontrollen. Oplysningerne kan også bruges til
at planlægge, hvilke fly der skal kontrolleres ved så-
kaldte fremskudte gate-kontroller.
Politiet modtog indtil august 2014 passager-oplysninger
via det såkaldte PIU-samarbejde. PIU-samarbejdet var
et samarbejde med SKAT, som gav politiet adgang til
data om passagerer, som SKAT havde adgang til via
toldkontrolloven.
Som udvalget nok husker, opstod der imidlertid på det
tidspunkt tvivl om, hvorvidt der var hjemmel til, at poli-
tiet fik adgang til oplysningerne, og samarbejdet blev
afbrudt. Som reaktion på ophøret af PIU-samarbejdet
blev antallet af fremskudte gate-kontroller i december
2014 opskaleret til 2 om dagen på Schengen-ankomster
og 3 om dagen på non-Schengen-ankomster.
Politiet har siden gennemført ca. 2 gate-kontroller om
dagen i forhold til Schengen-ankomster.
Københavns Politi fastholdt det øgede kontroltryk på
non-Schengen-ankomster frem til maj 2015, hvor
7
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 2/2-17 om beskyttelsen af grænserne i Københavns Lufthavn, til justitsministeren
indsatsen blev evalueret. Det var herefter Københavns
Politis vurdering, at nytten af de fremskudte gatekon-
troller ikke stod mål med indsatsen, bl.a. fordi alle pas-
sagerer, der ankommer til Københavns Lufthavn fra et
ikke-Schengenland under alle omstændigheder skal pas-
sere gennem den almindelige paskontrol. Københavns
Politi besluttede derfor at gennemføre ca. 1 kontrol om
dagen i stedet for 3 kontroller om dagen.
Det er Rigspolitiets vurdering, at der fortsat ikke er et
politifagligt behov for at gennemføre 3 fremskudte gate-
kontroller om dagen i forhold til ankomster fra ikke-
Schengenlande.
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 291
(Alm. del) fra Retsudvalget, beklager Rigspolitiet, at
Folketinget ikke blev orienteret om beslutningen om at
ændre antallet af daglige kontroller, da den blev truffet.
6.
I forhold til etableringen af et automatisk API-sy-
stem, har Rigspolitiet oplyst, at det er teknisk meget
kompliceret at få adgang til API-oplysninger i en form,
der kan bruges til en elektronisk søgning i politiets regi-
stre. Rigspolitiet har da også oplyst, at en lang række
andre Schengen-lande heller ikke har etableret et auto-
matisk API-system.
8
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 2/2-17 om beskyttelsen af grænserne i Københavns Lufthavn, til justitsministeren
1720172_0009.png
Rigspolitiet indledte i det lys i sommeren 2015 en dia-
log med Justitsministeriet i forhold til at få adgang til
oplysningerne via SKAT, som på dette tidspunkt var
ved at etablere en IT-løsning til håndtering til elektro-
nisk modtagelse af sådanne oplysninger til brug for
toldkontrol.
Der er på lovprogrammet for denne samling optaget et
lovforslag om politiets adgang til API-oplysninger via
SKAT. Lovforslaget forventes fremsat i marts.
Loven vil gøre det muligt for politiet at udnytte SKAT’s
IT-løsning til at få adgang til API-oplysningerne.
SKAT’s løsning er sat i drift den 1. januar 2017, og fly-
selskaberne er fra udgangen af juni er forpligtede til au-
tomatisk at sende blandt andet API-oplysningerne.
At få adgang til oplysningerne er imidlertid kun den ene
del af et automatisk API-system. Den anden del er at
udvikle en løsning, hvor politiet automatisk behandler
de modtagne oplysninger, og som herefter automatisk
søger i politiets registre. Som det fremgår af handlings-
planen, forventer Rigspolitiet, at dét system er i drift i
slutningen af 2017.
9
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 2/2-17 om beskyttelsen af grænserne i Københavns Lufthavn, til justitsministeren
På baggrund af Schengen-evalueringen satte Rigspoliti-
et i december 2016 en midlertidig løsning i drift, så
Rigspolitiet i dag modtager API-oplysninger om flyv-
ninger med Turkish Airlines fra Istanbul til København.
Oplysningerne bliver herefter manuelt søgt op mod po-
litiets registre.
Rigspolitiet arbejder intensivt på at udvide den midlerti-
dige løsning til både at omfatte flere flyselskaber og fle-
re flyafgange.
Når dét er sagt, skal jeg ikke lægge skjul på, at jeg me-
ner, at der burde have været etableret en midlertidig løs-
ning langt tidligere. Der er for ensidigt blevet fokuseret
på en samlet automatisk løsning, som utvivlsomt er det
rigtige på sigt, men til gengæld endnu ikke virker.
Jeg har bedt Rigspolitiet om hurtigst muligt at udvide
den midlertidige løsning til at omfatte Billund Lufthavn,
flere flyselskaber og flere fly-ankomster. Jeg har også
bedt politiet om i særlig grad at fokusere på de ankom-
ster, hvor risikoen for ulovlig indrejse er størst.
10
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 2/2-17 om beskyttelsen af grænserne i Københavns Lufthavn, til justitsministeren
[Generelt]
7.
Det siger sig selv, at en effektiv ydre grænsekontrol
skal være et helt centralt fokusområde for dansk politi.
Arbejdet er forankret i politikredsene, og Rigspolitiet
fører tilsyn med kredsenes forvaltning af grænsekon-
trollen.
Rigspolitiet gennemfører endvidere både anmeldte og
uanmeldte tilsynsbesøg i politikredsene for at sikre ef-
terlevelse af reglerne og retningslinjerne for grænsekon-
trollen.
Jeg ved, at Rigspolitiet er helt opmærksom på at sikre
den nødvendige prioritering af området.
8.
Den ydre grænsekontrol skal selvsagt være så god
som overhovedet mulig. Evalueringen viser, at der er
ting, der kan og skal forbedres. Og dét arbejder politiet
hårdt på.
Det er dog vigtigt at fremhæve, at alle, der er ankommet
til Københavns Lufthavn fra et ikke-Schengen, har væ-
ret igennem paskontrollen.
11
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 2/2-17 om beskyttelsen af grænserne i Københavns Lufthavn, til justitsministeren
Jeg ser [som ny minister] på det her med friske øjne, og
jeg forventer, at der kommer styr på de mangler, som
evalueringen har peget på.
Jeg vil naturligvis fortsat følge arbejdet på området me-
get tæt – også i forhold til den kommende anmeldte
Schengen-evaluering.
Tak for ordet.
12