Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1727528_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. februar 2017
Politikontoret
Bjarke Gano
2017-0030-5244
2207440
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 314 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. januar 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Claus Kvist Hansen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Helga Lund Laursen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 314: MFU spm. om ministeren finder det rimeligt, at Østjyllands Politis ledelse udvælger og prioriterer informationer til døgnrapporten ud fra en subjektiv fornemmelse af, hvad der er »tryghedsskabende« for borgerne, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 314 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Finder ministeren det rimeligt, at Østjyllands Politis ledelse
udvælger og prioriterer informationer til døgnrapporten ud fra
en subjektiv fornemmelse af, hvad der er »tryghedsskabende«
for borgerne, eller finder ministeren, at det må være borgeren
selv, der afgør, hvad der er »tryghedsskabende«, som bl.a. be-
skrevet i artiklen »Borger: Politiet leverer falsk tryghed« bragt
i Randers Amtsavis den 30. januar 2017?”
Svar:
1.
Der må aldrig kunne stilles spørgsmålstegn ved, hvorvidt borgerne mod-
tager en retvisende beskrivelse af kriminalitetsbilledet i deres lokalområde.
Det må under ingen omstændigheder blive sådan, at vigtige oplysninger
ikke kommer frem til borgerne af misforståede hensyn.
Jeg har derfor noteret mig, at Rigspolitiet vil sikre, at der i politikredsene
er ensartede rammer for politiets offentliggørelse af oplysninger om den
aktuelle kriminalitetssituation, som det fremgår af den samtidige besvarel-
se af spørgsmål nr. 315 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
2.
For så vidt angår offentliggørelse af oplysninger fra døgnrapporten har
Justitsministeriet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst føl-
gende:
”Flere politikredse offentliggør i dag en oversigt over døgnets
begivenheder og politiets arbejdsopgaver i politikredsen.
Offentliggørelsen sker på baggrund af oplysninger i en døgn-
rapport, som udarbejdes til intern brug i politiet. Den interne
døgnrapport indeholder en stor mængde oplysninger om bl.a.
døgnets hændelser, anmeldelser og data vedrørende de invol-
verede personer mv. Døgnrapporten udarbejdes på baggrund af
centrale retningslinjer, der er fastsat i en kundgørelse fra Rigs-
politichefen.
Oplysningerne i den interne døgnrapport er i vidt omfang for-
trolige eller uegnede til at blive offentliggjort af hensyn til bl.a.
efterforskningen, private forhold eller på grund af opgavens
karakter, herunder f.eks. når der er tale om politiforretninger i
forbindelse med indlæggelse af psykisk syge eller dødfundne
personer, hvor der ikke er mistanke om en forbrydelse. Af den
grund er det ikke muligt at offentliggøre en døgnrapport uden
at foretage en vis sortering.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 314: MFU spm. om ministeren finder det rimeligt, at Østjyllands Politis ledelse udvælger og prioriterer informationer til døgnrapporten ud fra en subjektiv fornemmelse af, hvad der er »tryghedsskabende« for borgerne, til justitsministeren
Det er i dag overladt til de enkelte politikredse selv at beslutte,
om og i hvilket omfang der skal ske offentliggørelse af døgn-
rapporten. Men for alle politikredse gælder, at der – hvis der
sker offentliggørelse af døgnrapporten – alene er tale om et
uddrag heraf, jf. ovenfor.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhen-
tet en udtalelse fra Østjyllands Politi, der har oplyst, at politi-
kredsen gennem en årrække har offentliggjort et uddrag af
døgnrapporten på hjemmesiden www.politi.dk.
Østjyllands Politi har videre oplyst, at politikredsen i marts
2016 traf en beslutning om, at der i det uddrag af døgnrappor-
ten, der offentliggøres, skulle informeres mere detaljeret om
udvalgte væsentlige begivenheder/hændelser for at give det of-
fentliggjorte uddrag af døgnrapporten mere substans end tidli-
gere. Der blev i den forbindelse fastsat en række kriterier for,
hvilke sager der som udgangspunkt skulle medtages, herunder
bl.a.:
-
-
Hændelser, der har stor offentlig interesse på grund af sagens
karakter, f.eks. drabssager.
Sager, hvor der er foretaget anholdelse takket være borgernes
hjælp, eller sager, hvor det kan bidrage til borgernes tryghed
at informere om en anholdelse, f.eks. i forbindelse med ind-
brud.
Hændelser, der har skabt opmærksomhed i offentligheden,
f.eks. færdselsuheld eller større brande.
Sager, hvor offentligheden kan bidrage til politiets arbejde,
f.eks. efterlysninger.
Sager, hvor politiet ønsker at gøre borgerne opmærksomme
på tendenser eller andet, hvor borgerne kan tage deres for-
holdsregler, f.eks. tricktyverier eller nye tendenser inden for
IT-kriminalitet.
Østjyllands Politi har desuden oplyst, at politikredsen ud over
offentliggørelsen af et uddrag af døgnrapporten løbende infor-
merer om politiets arbejde på Twitter og via pressemeddelel-
ser, ligesom politikredsen står til rådighed for pressen døgnet
rundt via kommunikationsmedarbejdere og vagtchefer. Der er
endvidere mulighed for at følge kriminalitetsudviklingen på
www.politi.dk, hvor der offentliggøres statistik for de enkelte
politikredse, herunder bl.a. kvartalsvise opgørelser over ind-
brud fordelt på politikredsene.
Østjyllands Politi har endelig oplyst, at der den 3. februar 2017
blev truffet beslutning om, at det offentliggjorte uddrag af
døgnrapporten fremover skal indeholde en oversigt over ind-
brud i privat beboelse, der er anmeldt i løbet af det pågældende
døgn. Der er tale om en kort opregning indeholdende gernings-
sted (by- og vejnavn) samt gerningstidspunkt. Der er som ud-
3
-
-
-
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 314: MFU spm. om ministeren finder det rimeligt, at Østjyllands Politis ledelse udvælger og prioriterer informationer til døgnrapporten ud fra en subjektiv fornemmelse af, hvad der er »tryghedsskabende« for borgerne, til justitsministeren
gangspunkt tale om en fuldstændig oversigt for det pågældende
døgn. Der kan dog opstå tilfælde, hvor det kan være nødven-
digt at undlade at omtale konkrete indbrud fra den offentlige
døgnrapport, f.eks. af hensyn til efterforskningen eller fortro-
lighed. Politiet vil endvidere som hidtil tage hensyn til foruret-
tede, som – på trods af anonymisering – ikke ønsker forhold
bragt ud til offentligheden.”
4