Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1725614_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. juni 2016
Sikkerhedskontoret
Anders Malver
2016-0030-4501
1952611
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 574 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. maj 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pind
/
Lasse Boje
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 311: Spm. om, hvorfor det blev holdt skjult for offentligheden, at terroristen Omar Abdel Hamid El Hussein, som stod bag terrorangrebet på Krudttønden og den jødiske synagoge i 2015, havde en koran på sig, og hvorfor det blev hemmeligholdt i den aktindsigt om terrorangrebet Radio24syv anmodede om, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 574 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af samrådet den 26. april 2016 om
opfølgning på evalueringen af terrorangrebet i 2015 oplyse, hvilken person
eller instans, der traf beslutningen om, at oplysningerne om at
gerningspersonen var i besiddelse af en koran, ikke skulle indgå i
evalueringen?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rapporten vedrørende ”Evaluering af myndighedsindsatsen
forud for og i forbindelse med terrorhændelserne den 14. og
15. februar 2015 i København” er afgivet af Rigspolitiet,
Kriminalforsorgen og Rigsadvokaten.
Der var nedsat en styregruppe bestående af repræsentanter fra
Rigspolitiet,
Kriminalforsorgen,
Rigsadvokaten
og
Københavns Politi, der var ansvarlig for udarbejdelse af
evalueringsrapporten.
I forbindelse med udarbejdelsen af evalueringsrapporten
foretog den nævnte styregruppe en afvejning af, hvilke
oplysninger der kunne offentliggøres, og hvilke oplysninger
der ikke kunne offentliggøres. Om denne afvejning er anført
følgende i evalueringsrapporten s. 25:
”Ambitionen har været at dele oplysninger i videre
omfang, end det ellers vil være tilfældet, for at give
offentligheden et så præcist og dækkende billede af
begivenhederne som muligt. Der er tale om en sag af
særdeles stor samfundsmæssig betydning, som
offentligheden har en væsentlig interesse i at kende til,
og sagen har endvidere helt naturligt været genstand for
en meget omfattende mediebevågenhed.
Det er af hensyn til den fortsatte efterforskning af sagen
dog nødvendigt, at visse oplysninger, navnlig vedrørende
de varetægtsfængslede personer, ikke kommer til
offentlighedens kundskab. Samtidig er det i en hændelse
af den pågældende karakter naturligt og berettiget, at
offentligheden har en væsentlig interesse i at få kendskab
til sagens omstændigheder.
Det kan for det første være udelukket at offentliggøre
oplysninger, fordi der er tale om følsomme
personoplysninger, som er undergivet strafbelagt
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 311: Spm. om, hvorfor det blev holdt skjult for offentligheden, at terroristen Omar Abdel Hamid El Hussein, som stod bag terrorangrebet på Krudttønden og den jødiske synagoge i 2015, havde en koran på sig, og hvorfor det blev hemmeligholdt i den aktindsigt om terrorangrebet Radio24syv anmodede om, til justitsministeren
tavshedspligt. Tavshedspligt kan også følge af, at det
drejer sig om oplysninger, som indgår i verserende
straffesager, hvor der er foretaget fængslinger i
retsmøder for lukkede døre. Herudover kan det være
udelukket at offentliggøre oplysninger, fordi de er
fortrolige af hensyn til statens sikkerhed, og fordi en
offentliggørelse vil afsløre politiets arbejdsmetoder på en
måde, som kriminelle vil kunne drage fordel af.
Gerningsmandens tre skudvekslinger med politiet er alle
beskrevet i evalueringen, men i varierende
detaljeringsgrad. Mest detaljeret beskrevet er træfningen
ved synagogen, som i vidt omfang er videodokumenteret,
mindre detaljeret beskrevet er træfningen ved
Krudttønden, hvor det præcise forløb har skullet
sammenstykkes af vidneforklaringer, og mindst
detaljeret beskrevet er træfningen ved Svanevej, som
hører under Den Uafhængige Politiklagemyndighedens
kompetence.
Der er på den baggrund i beskrivelsen og gennemgangen
af forløbet foretaget en afvejning af, hvilke oplysninger,
der kan offentliggøres, og hvilke oplysninger, der ikke
kan offentliggøres.”
Som det fremgår, er visse oplysninger ikke offentliggjort i
evalueringsrapporten af hensyn til sagens efterforskning eller
af hensyn til tavshedspligten. Det var på baggrund af disse
hensyn, at styregruppen besluttede ikke at offentliggøre
oplysningen om, at Omar El-Hussein var i besiddelse af en
koran, da han den 15. februar 2015 blev skudt af politiet.”
3