Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1725486_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. december 2016
Politikontoret
Eva Spangsberg Boesen
2016-0030-4992
2127384
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 75 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. november 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Søren Pape Poulsen
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om, hvilke initiativer politiet og/eller andre myndigheder vil tage for at komme problemerne med salg og indtagelse af hash og stoffer, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 75 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke instrukser der ligger
hos alarmcentralerne i forbindelse med at lokalisere borgere,
der ikke kender postnummer, men alene vejnavn og by, jf. sag
om alarmopkald ved brand på Svinkløv badehotel som beskre-
vet i artiklen »Vagthavende ved Svinkløv-alarm: Og hvad så?
Det kunne have været juleaften« fra DR.dk?”
Svar:
Det er helt afgørende for mig, at politiet tager borgerne alvorligt og møder
borgerne med respekt. Hvis man ringer til alarmcentralen, skal myndighe-
derne tage hånd om situationen og opføre sig ordentligt og hjælpsomt samt
sikre, at den nødvendige hjælp kommer frem hurtigst muligt.
Det er bl.a. på baggrund af den sag, der er nævnt i spørgsmålet, besluttet at
igangsætte en kortlægning af, hvordan politiet møder borgerne, fordi der
hverken i kommunikation eller opgaveløsning skal være tvivl om, at politi-
et er til for borgerne. Kortlægningen skal bl.a. fokusere på, hvilken ople-
velse borgerne har, når de indgiver en anmeldelse, eller når de ringer til
alarmcentralen, og hvordan myndighedsindsatsen kan forbedres.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet ne-
denstående udtalelse fra Rigspolitiet, som ministeriet kan henholde sig til:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at Den Uafhængige Politik-
lagemyndighed har indledt en undersøgelse af sagen vedrørende
alarmopkaldet fra Svinkløv Badehotel, hvorfor Rigspolitiet ikke på
nuværende tidspunkt kan kommentere på den konkrete sag.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at retningslinjer for politiets hånd-
tering af alarmopkald via 112-systemet (politiets alarmcentralsy-
stem) fremgår af en intern cirkulæreskrivelse, der overordnet beskri-
ver 112-systemet, håndtering af alarmopkald, lagring af oplysninger
mv.
Rigspolitiet kan mere generelt oplyse, at alarmoperatørerne på poli-
tiets alarmcentraler i henholdsvis Slagelse og Århus er uddannede til
gennem uddybende spørgsmål at tilvejebringe så mange oplysninger
fra anmelder, at det på baggrund af disse – sammenholdt med
alarmoperatørens egne søgemuligheder – er muligt at finde frem til
en valid adresse.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om, hvilke initiativer politiet og/eller andre myndigheder vil tage for at komme problemerne med salg og indtagelse af hash og stoffer, til justitsministeren
Til at supplere de oplysninger, som anmelder kommer med, råder
operatørerne over en række hjælpemidler til at stedfæste adresser.
F.eks. rådes der over en database, som indeholder ”almindeligt kend-
te” lokaliteters præcise adresser, og derudover har operatørerne på
politiets alarmcentraler adgang til internettet, herunder Google,
hvorigennem langt de fleste lokaliteters valide adresse kan fremskaf-
fes.
For så vidt angår f.eks. vejstrækninger har alarmoperatøren ligeledes
mulighed for at foretage konkrete søgninger i situationer, hvor an-
melder ikke er kendt i et givent område. Alarmoperatørerne er ud-
dannede til at kunne spørge ind til, hvorfra anmelder er kørt og imod
hvilken lokalitet. Herved kan alarmoperatøren – ved anvendelse af
søgemulighederne – lokalisere en bestemt vejstrækning, hvortil assi-
stance kan sendes.
Rigspolitiet kan afslutningsvis oplyse, at der løbende bliver fulgt
kvalitetsmæssigt op på alarmoperatørernes disponeringer, herunder i
forhold til samtaler, hvor der har været problemer med at finde ud af,
hvor anmelderen befandt sig, ligesom der kontinuerligt er fokus på at
sikre en god kommunikation med borgerne.”
3