Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1718186_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. februar 2017
Enheden for Internationalt
Politisamarbejde
Sofie Anne Marner
2017-0030-5207
2200779
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 291 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. januar 2017. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Sparholt Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om ministeren kan redegøre for, hvorfor politiet kun må foretage 7 ugentlige kontroller pr. flyselskab, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 291 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke flyankomster der blev
kontrolleret i Københavns Lufthavn i 2016, herunder hvordan
ankomsterne blev udvalgt, og hvilke sager disse kontroller af-
stedkom?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”1.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udta-
lelse fra Københavns Politi, der har oplyst, at politikredsen ud-
fører kontrol i Københavns Lufthavn af ankommende passage-
rer ved flyankomster fra såvel Schengenlande som ikke-Schen-
genlande.
Alle passagerer, der ankommer med fly til Københavns Luft-
havn fra ikke-Schengenlande, bliver kontrolleret i den almin-
delige, systematiske paskontrol, der suppleres med såkaldte ga-
tekontroller på udvalgte ankomster.
Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 10. decem-
ber 2014 af spørgsmål nr. 170 (Alm. del) fra Folketingets Rets-
udvalg var det på daværende tidspunkt Københavns Politis
målsætning så vidt muligt at gennemføre tre daglige gatekon-
troller mod ankomster fra ikke-Schengenlande i København
Lufthavn.
Københavns Politi fastholdt dette øgede kontroltryk frem til
maj 2015, hvorpå indsatsen blev evalueret. Det var herefter
Københavns Politis vurdering, at den selvstændige nytte af de
fremskudte gatekontroller ikke stod mål med indsatsen, herun-
der bl.a. henset til, at alle passagerer, der ankommer til Køben-
havns Lufthavn fra et ikke-Schengenland, under alle omstæn-
digheder skal passere gennem den almindelige paskontrol.
I lyset heraf nedjusterede Københavns Politi antallet af gate-
kontroller og fastsatte en målsætning, hvorefter der samlet i
2016 skulle gennemføres i alt 350 gatekontroller rettet mod an-
komster fra ikke-Schengenlande. Dette fremgår bl.a. af Køben-
havns Politis mål- og resultatplan for 2016, som er offentligt
tilgængelig på politiets hjemmeside.
Københavns Politi gennemførte samlet 705 fremskudte gate-
kontroller af ankomster i Københavns Lufthavn fra ikke-
Schengenlande i 2015, mens der i 2016 blev gennemført 362
gatekontroller.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om ministeren kan redegøre for, hvorfor politiet kun må foretage 7 ugentlige kontroller pr. flyselskab, til justitsministeren
Idet Folketingets Retsudvalg i ovennævnte besvarelse er blevet
orienteret om målsætningen om tre daglige gatekontroller, bur-
de der imidlertid være foretaget en særskilt underretning af
Folketinget om Københavns Politis vurdering om at reducere
kontroltrykket i maj 2015. Rigspolitiet skal beklage, at dette
ikke sket.
Det kan tilføjes, at det uændret er Københavns Politis opfattel-
se, at der heller ikke i 2017 er et politifagligt behov for et øget
kontroltryk i forhold til ankomster fra ikke-Schengenlande. Det
bemærkes i den forbindelse, at der i april 2016 er indført ABC-
gates (Automated Border Control) i Københavns Lufthavn,
som kan anvendes af EU/EØS-borgere. ABC-gates har styrket
kontrolindsatsen yderligere, idet der i forhold til alle, der pas-
serer gennem disse gates foretages en automatisk søgning i re-
levante politisystemer (Kriminalregisteret, Pasregisteret, SIS II
og Interpols person- og dokumentdatabaser). Tredjelandsstats-
borgere kontrolleres fortsat ved de manuelle pasbokse, hvor
der vedrørende tredjelandsstatsborgere i hvert enkelt tilfælde
skal søges i de samme registre.
2.
I forhold til kontrol af flyankomster, der ankommer til Kø-
benhavns Lufthavn fra andre Schengenlande, har Københavns
Politi oplyst, at denne kontrol udføres inden for rammerne af
reglerne i Schengen-grænsekodeks og bekendtgørelse nr. 640
af 12. maj 2015 om kontrol af ulovligt ophold efter indrejse
(kontrolbekendtgørelsen). Der henvises i den forbindelse til Ju-
stitsministeriets besvarelse af 4. februar 2016 af spørgsmål nr.
168 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Inden for denne ramme gennemførte Københavns Politi i 2016
kontrol af 705 ankomster fra et andet Schengen-land. 451 af
disse kontroller blev gennemført på såkaldte højrisiko-ankom-
ster, der omfatter ruter, hvor der erfaringsmæssigt eller på bag-
grund af en konkret mistanke skønnes at være en forhøjet risi-
ko for illegal indrejse i Danmark.
De resterende 254 kontroller blev gennemført på såkaldte
lavrisiko-ankomster, der omfatter ruter, hvor der erfaringsmæs-
sigt ikke består en generel forhøjet risiko. Kontrol af lavrisiko-
ankomster foretages i de tilfælde, hvor der i øvrigt er grund til
at antage, at illegal indrejse eller anden form for kriminalitet
eller trussel herom vil finde sted.
Videre har Københavns Politi oplyst, at den konkrete kontro-
lindsats tilrettelægges og dimensioneres i overensstemmelse
med den forudgående risikoanalyse.
Da problematikken vedrørende illegal indvandring er dyna-
misk, og risikovurderingerne af de enkelte flyankomster løben-
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om ministeren kan redegøre for, hvorfor politiet kun må foretage 7 ugentlige kontroller pr. flyselskab, til justitsministeren
de ændrer sig, tjener kontrollen af lavrisiko-ankomster i den
forbindelse det formål, at Grænsekontrolafdelingen i Køben-
havns Politi til enhver tid har et overblik over, hvilke flyan-
komster, der aktuelt eller potentielt må anses for relevante i
forhold til illegal indvandring.
Københavns Politi har endelig oplyst, at størstedelen af politik-
redsens kontroller i 2016 blev gennemført i forhold til ankom-
ster fra Italien, samt at de 705 kontroller samlet har afstedkom-
met 6 sager, hvor den pågældende søgte om asyl, 23 sager om
dokumentfalsk, 9 sager om personelfalsk samt 11 yderligere
sager, som f.eks. omfatter personer, som er søgt i Kriminalre-
gistret (KR) eller personer som afvises og sendes retur, idet de
forsøger indrejse på et dokument som ikke anerkendes af Dan-
mark. Der henvises til vedlagte bilag, hvoraf antallet af kon-
troller samt afgangsland, herunder hvilke der har genereret de
nævnte sager nærmere fremgår.”
4