Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1718184_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. december 2014
Asyl- og Visumkontoret
Thomas Højgaard
2014-0030-2765
1386167
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 170 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. november
2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Mette Frederiksen
/
Karin Baunsgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om ministeren kan redegøre for, hvorfor politiet kun må foretage 7 ugentlige kontroller pr. flyselskab, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 170 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvad kan justitsministeren oplyse om det møde,
justitsministeren ifølge redegørelse af 4. november 2014, jf.
REU alm. del – bilag 42, har holdt med SKAT og Rigspolitiet i
uge 45 vedrørende ophøret af det såkaldte PIU-samarbejde i
Københavns Lufthavn pr. 27. august 2014, hvilket betyder, at
politiet nu ikke længere har adgang til bl.a. passagerlister og
kreditkortinformationer til brug for analyser af flyankomster
som grundlag for, hvilke fly der skal udsættes for særlig
kontrol?”
Svar:
1.
Den 7. november 2014 blev der afholdt et møde med deltagelse af
Justitsministeriet, Skatteministeriet, SKAT og Rigspolitiet med henblik på
at drøfte spørgsmålet om det ophørte PIU-samarbejde og betydning heraf i
forhold til kontrollen i Københavns Lufthavn. På mødet bekræftede
SKAT, at man i sommer stoppede den eksisterende praksis med at give
politiet adgang til data, som SKAT har adgang til via toldlovens § 17 om
bl.a. passagerer.
Justitsministeriet anmodede i forlængelse heraf Rigspolitiet om at
undersøge, hvad ophøret af PIU-samarbejdet i praksis har betydet for
politiets udførelse af kontroller i Københavns Lufthavn. Justitsministeriet
anmodede endvidere Rigspolitiet om at oplyse, hvad der er gjort for at
kompensere, hvis det ophørte samarbejde har forringet kontrollen.
Rigspolitiet har orienteret Justitsministeriet om, at Københavns Politi i den
anledning har oplyst, at de konkrete trusselsvurderinger i Københavns
Lufthavn udarbejdes ud fra en samlet datamængde og viden (intelligence
led policing), så kontrollerne udføres på de flyankomster, hvor det
vurderes at være mest relevant. PIU-samarbejdet har bidraget hertil.
Københavns Politi har endvidere oplyst, at ophøret af PIU-samarbejdet
indebærer en svækkelse af de forudgående analyser, der ligger til grund for
de konkrete trusselsvurderinger i forhold til de enkelte flyankomster,
ligesom Københavns Politi ikke længere kan anvende passagerlisterne som
”sorteringsredskab”, når politipersonalet i forbindelse med selve
udførelsen af kriminalitetskontrollerne skal vurdere, hvilke passagerer,
som kan mistænkes for forsøg på ulovlig indrejse eller begå anden
kriminalitet, og hvilke passagerer, der ikke kan rettes en sådan mistanke
imod.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om ministeren kan redegøre for, hvorfor politiet kun må foretage 7 ugentlige kontroller pr. flyselskab, til justitsministeren
1718184_0003.png
2.
Med henblik på at kompensere for det forhold, at politiet i forbindelse
med kontrolarbejdet i Københavns Lufthavn ikke i samme omfang som
tidligere har adgang til informationer fra SKAT om bl.a. passagerer, har
Københavns Politi oplyst, at politiet midlertidigt vil fordoble antallet af
både kriminalitetskontroller (Schengen) og fremskudte gatekontroller
(Non-Schengen), indtil regeringens kommende lovforslag om styrkelse af
kontrollen i grænseområder og lufthavne er gennemført. Således vil det –
ud over den almindelige paskontrol i lufthavnen – være målsætningen
gennemsnitligt at gennemføre 2 daglige kriminalitetskontroller (Schengen)
og 3 daglige fremskudte gatekontroller (Non Schengen).
Da navnlig kriminalitetskontrollerne (Schengen) i 2014 i forvejen ligger på
et markant højere niveau end tidligere år, vil denne yderligere udvidelse af
kontrolvolumen efter Københavns Politis opfattelse kompensere for det
midlertidige tab af visse analysemuligheder, som ophøret af PIU-
samarbejdet indebærer.
I den forbindelse har Københavns Politi oplyst, at der ved udgangen af
oktober måned 2014 var gennemført i alt 316 kriminalitetskontroller
(Schengen) i Københavns Lufthavn. Udviklingen i antallet af kontroller er
således forsat også i 2014:
År
Antal
2011
6
2012
67
2013
156
2014 (okt.)
316
3.
Jeg er tilfreds med, at politiet har fundet en midlertidig løsning, der kan
kompensere for det ophørte PIU-samarbejde, indtil regeringens lovforslag
er gennemført.
3