Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1722288_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. februar 2017
Straffuldbyrdelseskontoret
Hanne Louise Jensen
2017-0030-5199
2199734
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 277 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. januar 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Casper Grue Jensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om ministeren kan redegøre for, om denne meget markante udvikling skyldes et ændret klientel blandt afsonere, lovændringer, ændrede regler for prøveløsladelse fastsat af enten Justitsministeriet eller Direktoratet for Kriminalforsorgen eller andre forhold, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 277 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Svaret på REU alm. del spørgsmål 181 viser et kraftigt fald
fra 72,5 til 44,9 procent i andelen af personer med rocker-
/bandetilknytning, der prøveløslades efter at have udstået to
tredjedele af deres fængselsstraf i årene fra 2012 til 2016. Vil
ministeren redegøre for, om denne meget markante udvikling
skyldes et ændret klientel blandt afsonere, lovændringer, æn-
drede regler for prøveløsladelse fastsat af enten Justitsministe-
riet eller Direktoratet for Kriminalforsorgen eller andre for-
hold?”
Svar:
Som det fremgår af vedlagte besvarelse af 17. januar 2017 af spørgsmål nr.
181 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, er der i perioden fra 2012 til
2016 sket et betydeligt fald i andelen af indsatte med rocker- eller bande-
tilhørsforhold, som opnår normal prøveløsladelse efter to tredjedele af
straffetiden.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1. Direktoratet for Kriminalforsorgen kan indledningsvis op-
lyse, at der ikke er gennemført en nærmere analyse af bag-
grunden for det i besvarelsen af spørgsmål nr. 181 nævnte fald
i årene 2012-2016 i andelen af personer med rocker- eller ban-
detilknytning, der blev prøveløsladt efter at have udstået to
tredjedele af straffen.
2.
Med virkning fra den 7. juni 2013 blev der foretaget en æn-
dring af løsladelsesbekendtgørelsens § 8, stk. 2. Den pågæl-
dende regelændring indebar, at der, inden der træffes afgørelse
om prøveløsladelse, altid skal ske høring af den politidirektør,
der har behandlet straffesagen, i tilfælde, hvor politidirektøren
i forbindelse med underretningen af kriminalforsorgen om, at
den dømte skal udstå fængselsstraf m.v., har oplyst, at den på-
gældende har tilknytning til rocker- eller bandemiljøet. En så-
dan høringsregel indebærer – alt andet lige – en kvalificering
af det grundlag, som kriminalforsorgens afgørelse er baseret
på.
Med virkning fra den 1. juli 2014 blev der som følge af lov nr.
733 af 25. juni 2014 (Initiativer mod rocker- og bandekrimina-
litet m.v.) bl.a. indsat nye bestemmelser i straffelovens § 38,
stk. 5, og § 41, stk. 3. De nye lovbestemmelser indebærer, at
der ikke kan ske prøveløsladelse, hvis den dømte af politiet
skønnes at have tilknytning til en gruppe af personer, som på
tidspunktet for prøveløsladelse er aktivt involveret i en verse-
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om ministeren kan redegøre for, om denne meget markante udvikling skyldes et ændret klientel blandt afsonere, lovændringer, ændrede regler for prøveløsladelse fastsat af enten Justitsministeriet eller Direktoratet for Kriminalforsorgen eller andre forhold, til justitsministeren
rende voldelig konflikt med en anden gruppe af personer, og
politiet oplyser, at der inden for den gruppe, som den dømte
skønnes at have tilknytning til, som led i konflikten er anvendt
skydevåben mv. Reglerne har navnlig betydning for indsatte
med tilknytning til rocker- eller bandemiljøet. Hvis de nævnte
betingelser er til stede, vil dette føre til, at prøveløsladelse
nægtes (eller at en allerede truffen afgørelse herom ikke effek-
tueres). Det gælder, uanset at de almindelige betingelser for
prøveløsladelse i øvrigt måtte være opfyldt.
I forbindelse med ovennævnte lovændring blev der endvidere
indsat nye bestemmelser i straffelovens § 39, stk. 3, og § 41,
stk. 5. De pågældende lovbestemmelser indebærer, at der, hvis
ikke særlige omstændigheder taler herimod, skal fastsættes
skærpede vilkår ved prøveløsladelse af dømte, som af politiet
skønnes at have tilknytning til en gruppe af personer, hvor de
pågældende personer tilsammen står bag omfattende og alvor-
lig kriminalitet, hvis den pågældende dømte selv har begået
visse former for grovere kriminalitet og er idømt en længere
fængselsstraf (1 år eller derover). De skærpede vilkår indebæ-
rer ifølge lovbemærkningerne, at den dømte i hele prøvetiden
ikke må opholde sig sammen med eller på anden måde have
kontakt med andre med tilknytning til den pågældende gruppe,
medmindre der er tale om nærtstående, eller der er tale om op-
hold eller kontakt som led i varetagelsen af et anerkendelses-
værdigt formål. Målgruppen for reglerne om skærpede prøve-
løsladelsesvilkår er ifølge lovbemærkningerne navnlig indsatte
med tilknytning til rocker- eller bandegrupperinger m.v., som
samlet står bag omfattende og alvorlig kriminalitet. Det be-
mærkes i den forbindelse, at det i lovbemærkningerne er an-
ført, at det som hidtil vil være en forudsætning for prøveløsla-
delsen, at den dømte erklærer at ville overholde de vilkår, der
fastsættes. Dette gælder også de skærpede vilkår. Hvis den
dømte nægter at ville overholde vilkårene, vil prøveløsladelse
ifølge lovbemærkningerne således ikke kunne finde sted.
I tilknytning til den nævnte lovændring blev den eksisterende
ordning vedrørende høring af politiet i prøveløsladelsessager
for den nævnte persongruppe udbygget. Høringspligten i løsla-
delsesbekendtgørelsens § 8, stk. 2, blev udvidet således, at der
ikke kun skal ske høring af politidirektøren i tilfælde, hvor po-
litiet i forbindelse med underretningen af kriminalforsorgen
har oplyst, at den pågældende har tilknytning til en rocker- el-
ler bandegruppering m.v., men også, hvis det på anden vis er
oplyst, at den pågældende har en sådan tilknytning.
For så vidt angår spørgsmålet om afskæring af prøveløsladelse
efter straffelovens § 38, stk. 5, eller § 41, stk. 3, bemærkes, at
det er kriminalforsorgen, der træffer afgørelse herom. Det
fremgår imidlertid af lovbemærkningerne, at det er oplysninger
fra politiet, der skal danne grundlag for kriminalforsorgens af-
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om ministeren kan redegøre for, om denne meget markante udvikling skyldes et ændret klientel blandt afsonere, lovændringer, ændrede regler for prøveløsladelse fastsat af enten Justitsministeriet eller Direktoratet for Kriminalforsorgen eller andre forhold, til justitsministeren
gørelse, og at kriminalforsorgen ikke skal foretage en prøvelse
eller vurdering af politiets oplysninger.
Det er direktoratets vurdering, at ovennævnte regelændringer
kan have haft betydning for det nævnte fald i årene 2012-2016
i andelen af personer med rocker- eller bandetilknytning, der
blev prøveløsladt efter at have udstået to tredjedele af straf-
fen.”
Det er min holdning, at dømte rockere og bandemedlemmer, der ikke er
indstillede på at forlade de kriminelle miljøer, skal holdes i fængsel så
længe som muligt.
Regeringen præsenterede den 28. januar 2017 udspillet ”Bander bag
tremmer” med 28 initiativer mod rocker- og bandekriminalitet. Et af initia-
tiverne i udspillet omhandler afskaffelse af prøveløsladelse for rockere og
bandemedlemmer dømt efter bandebestemmelsen, medmindre de deltager i
et exit-program.
Udspillet indeholder endvidere et initiativ om indskrænkning af retten til
prøveløsladelse for alle bandemedlemmer, hvorefter det ved vurdering af
prøveløsladelse, skal tillægges afgørende vægt, hvis den indsatte har til-
knytning til en gruppe af personer, som tilsammen står bag omfattende og
alvorlig kriminalitet.
4