Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1720311_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. februar 2017
Politikontoret
Pernille Østergaard
2017-0030-5158
2185511
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 238 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. januar 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om arbejdsmiljøet i SØIK, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 238 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for arbejdsmiljøet i SØIK og for-
klare, hvorvidt samarbejdet mellem ledelsen og medarbejdere
påvirker SØIKs muligheder for at arbejde optimalt og opklare
de vigtige sager, som SØIK behandler, herunder sagen om
svindel med udbytteskat for 12, 3 milliarder kroner?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1.
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International
Kriminalitet (SØIK) er en specialenhed i anklagemyndigheden,
som efterforsker og strafforfølger sager om økonomiske for-
brydelser, når der kan være grund til at antage, at overtrædel-
sen har et særligt betydeligt omfang, er et led i organiseret
kriminalitet, er udført ved anvendelse af særegne forretnings-
metoder eller på anden måde er af særlig kvalificeret karakter.
SØIK varetager også sager om internationale straffesager, her-
under navnlig sager om folkedrab, forbrydelser mod menne-
skeheden, krigsforbrydelser og andre alvorlige forbrydelser
begået i udlandet, hvor efterforskningen og strafforfølgningen
som følge af sagens kompleksitet og internationale aspekt for-
udsætter en særlig viden om og indsigt i forholdene i udlandet
og forudsætter, at der etableres et samarbejde med myndighe-
der i andre lande, internationale institutioner, organisationer
mv.
Desuden varetager SØIKs faggrupper og enheder en række an-
dre sagsområder. Det gælder f.eks. Sporingsgruppen, som har
til formål at opspore og beslaglægge udbytte fra økonomisk
kriminalitet mv., og Hvidvasksekretariatet, som har til formål
at modtage, analysere og videreformidle underretninger om
mulig hvidvask af udbytte fra strafbare forhold, finansiering af
terrorisme eller spredning af masseødelæggelsesvåben.
SØIK blev oprettet den 1. januar 2013 som en sammenlægning
af det daværende Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kri-
minalitet (SØK) og Statsadvokaten for Særlige Internationale
Straffesager (SAIS).
2.1.
Rigsadvokaten og det daværende SØK besluttede i 2011,
at der skulle gennemføres en budgetanalyse af SØKs organise-
ring, styring og ressourceforbrug. Formålet med projektet var
at komme med konkrete forslag til effektivisering af SØKs ar-
bejde på grundlag af analyser af sagsgange og organisering.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om arbejdsmiljøet i SØIK, til justitsministeren
Analysen blev gennemført med bistand fra henholdsvis Im-
plement Consulting Group (Implement) og Pricewaterhouse-
Coopers (PwC).
Implement fremkom med 19 effektiviseringsforslag angående
efterforskningsmodel, sagsgange, administration, standarder og
systemer. Der blev efterfølgende iværksat en række tiltag for
at implementere udvalgte anbefalinger i SØK i 2012.
I 2013 gennemførte Rigspolitiet og Rigsadvokaten et omfat-
tende, tværgående analyseprojekt med det formål at undersøge,
hvilke tiltag der kunne styrke politiets og anklagemyndighe-
dens evne til at forebygge, efterforske og retsforfølge økono-
misk kriminalitet. Analyserapporten indeholdt 10 hovedanbe-
falinger med henblik på at styrke politiets og anklagemyndig-
hedens indsats på området. Anbefalingerne omfattede bl.a. et
styrket samarbejde med eksterne interessenter, en styrket tvær-
faglig visitation samt kompetenceudvikling i politiet og ankla-
gemyndigheden.
Rapporten blev oversendt til Folketingets Retsudvalg i forbin-
delse med justitsministerens besvarelse af 20. januar 2015 af
Retsudvalgets spørgsmål nr. 272 (Alm. del).
Ud over de anbefalinger, der kom ud af analysen fra 2013, blev
der peget på en række mulige forbedringstemaer, som ikke
blev nærmere undersøgt under analysen. Det gjaldt bl.a. orga-
niseringen og opgavefordelingen i anklagemyndigheden på
dette område. Samtidig indebar sammenlægningen af SØK og
SAIS pr. 1. januar 2013 en række administrative og organisato-
riske ændringer.
På den baggrund og for at understøtte SØIKs kerneforretning
besluttede Rigsadvokaten sammen med SØIK at lave et såkaldt
review af SØIKs opgavevaretagelse med bistand af eksterne
konsulenter. Reviewet skulle komme med anbefalinger til en
mere effektiv opgavevaretagelse samt en forbedret ressource-
udnyttelse og styring. I den forbindelse havde reviewet bl.a. til
opgave at pege på arbejdsmetoder og -processer, der kunne ef-
fektiviseres, samt tiltag, der kunne styrke styringen og ledelsen
og mulighederne for at handle fleksibelt og dynamisk i forhold
til ændringer i omverdenen og i sagsmængden eller sagstyper-
ne mv. Herudover skulle reviewet belyse mulige ændringer i
SØIKs opgaver og organisering, som kunne understøtte en høj
effektivitet og en optimal ressourceudnyttelse i den samlede
straffesagsbehandling af økonomisk kriminalitet. Reviewet
blev gennemført med bistand af konsulentfirmaet McKinsey,
og analysen blev afsluttet med en konsulentrapport i maj 2014.
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om arbejdsmiljøet i SØIK, til justitsministeren
Rapporten blev oversendt til Folketingets Retsudvalg i forbin-
delse med justitsministerens besvarelse af 12. september 2014
af Retsudvalgets spørgsmål nr. 1488 (Alm. del).
Det fremgår nærmere af rapporten, at McKinsey analyserede
SØIKs kerneopgaver og visitering, præstationsledelse i SØIK
samt sagstyringsmodellen for komplekse sager og på den bag-
grund anbefalede 10 initiativer. Anbefalingerne omfattede bl.a.
udviklingen af et værktøj til bedre ressourceplanlægning og
opfølgning samt en tydeliggørelse af krav og forventninger til
SØIKs enheder og medarbejdere og en tættere opfølgning her-
på. Herudover blev det bl.a. anbefalet at revurdere og fastlæg-
ge SØIK’s kerneopgaver samt samarbejdet og sagsfordelingen
i forhold til politikredsene.
McKinsey vurderede, at implementering af alle initiativer ville
medføre, at SØIK ville kunne løse yderligere opgaver svarende
til 15-29 årsværk baseret på de forbedrede processer og den
øgede styring og ledelse.
2.2.
Anbefalingerne i McKinsey-rapporten blev i efteråret
2014 drøftet på møder i alle faggrupper i SØIK med deltagelse
af bl.a. statsadvokaten og politiinspektøren.
På den baggrund blev der nedsat fem interne arbejdsgrupper,
der nærmere skulle overveje og konkretisere anbefalingerne i
McKinsey-rapporten og en række andre spørgsmål om bl.a.
uddannelse, kompetence, indsatsområder og organisering, som
ikke direkte fremgår af rapporten fra McKinsey. Arbejdsgrup-
perne blev hver tildelt ét af følgende kommissorier: Arbejds-
metoder, styring og ledelse, forholdet til politikredsene, ud-
dannelse og kompetence samt indsatsområder og organisering.
Hovedformålet med arbejdet var i bred forstand at sikre en
bedre håndtering af sager om særlig økonomisk og internatio-
nal kriminalitet.
Der var navnlig behov for, at der blev sat øget fokus på at sikre
en god og sikker styring af sagerne om særlig økonomisk og
international kriminalitet med henblik på, at sagerne blev
fremmet med den fornødne hastighed og med høj kvalitet. En
højere effektivitet i SØIKs opgaveløsning ville kunne frigøre
ressourcer til en øget indsats på nye områder og ville også føre
til, at SØIK kunne håndtere flere sager end tidligere.
I maj 2015 blev der på baggrund af drøftelserne i de fem inter-
ne arbejdsgrupper udarbejdet en samlet implementeringsplan
med en ny organisering og med 23 tiltag som opfølgning på
McKinsey rapporten. Alle medarbejdere var blevet tilbudt at
deltage i arbejdet med implementeringsplanen, og i alt 51
medarbejdere deltog i dette arbejde.
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om arbejdsmiljøet i SØIK, til justitsministeren
De 23 anbefalinger blev efterfølgende med bred medarbejder-
inddragelse nærmere omsat til konkrete og operationelle tiltag
og foranstaltninger, der udgik fra tre udmøntningsgrupper.
Omstruktureringen blev gennemført i september 2015, og ef-
terfølgende er 22 ud af de 23 tiltag implementeret. Det sidste
tiltag, som fortsat er under implementering, vedrører valg af
fremtidig platform for SØIKs it-drift.
2.3.
Som en naturlig opfølgning på de forandringer, omstruktu-
reringen har været udtryk for, gennemførte SØIK i perioden fra
den 23. maj til den 6. juni 2016 en lokal trivselsundersøgelse
med en række spørgsmål, som der forinden var opnået enighed
om i SU-regi (samarbejdsudvalget).
Trivselsundersøgelsens resultater har været drøftet på SU-
møder i både juni, september og oktober 2016. Under disse
møder blev der i enighed udpeget en række temaer, som der i
lyset af undersøgelsen skulle arbejdes videre med.
Ud for hvert spørgsmål i undersøgelsen var der også mulighed
for at angive kommentarer til svarene. Disse kommentarer blev
i en sammenskrevet form offentliggjort på politiets intranet,
Polnet, sammen med undersøgelsens resultater, ligesom mate-
rialet sammen med de temaer, det var besluttet at fokusere på,
blev gennemgået på et fællesmøde for alle medarbejderne i
SØIK i oktober 2016.
3.
Jeg
kan oplyse, at der for ganske nyligt er blevet gennemført
en ny, landsdækkende trivselsmåling og lederevaluering i poli-
tiet og anklagemyndigheden, hvori SØIK også er indgået. Un-
dersøgelsen er blevet gennemført i perioden fra den 14. no-
vember til den 4. december 2016. Medarbejderne har her haft
mulighed for at besvare en række spørgsmål om deres daglige
trivsel og forholdet til deres nærmeste leder.
På spørgsmålet ”Alt i alt har jeg en god leder” er den gennem-
snitlige score i SØIK 6 på en skala fra 1-7 (hvor 7 er ”meget
enig”). På spørgsmålet ”Jeg er generelt velinformeret om de
forandringer, der har betydning for mit arbejde” er den gen-
nemsnitlige score 5,6, og på det helt generelle niveau giver
medarbejderne i SØIK gennemsnitligt scoren 5,9 på udsagnet
”Alt i alt er jeg glad for mit arbejde”. SØIK ligger på alle tre
spørgsmål over den gennemsnitlige score for de i alt 22 embe-
der, der er indgået i undersøgelsen.
Det er SØIKs opfattelse, at resultaterne af trivselsundersøgel-
sen i sommeren 2016 overordnet set må betegnes som tilfreds-
stillende navnlig i lyset af, at den har været gennemført umid-
delbart efter en større omstrukturering. Også resultaterne af
5
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om arbejdsmiljøet i SØIK, til justitsministeren
den i december 2016 gennemførte trivselsmåling og ledelses-
evaluering må efter SØIKs vurdering anses som tilfredsstillen-
de. Det er ligeledes SØIKs opfattelse, at undersøgelserne har
påvist en række områder, som der i samarbejde med medarbej-
derne bør arbejdes målrettet med, hvilket også har været og
fortsat vil blive behandlet løbende i SU-regi.
4.
SØIKs omstrukturering og gennemførelse af de fastlagte til-
tag er ikke gået ud over embedets straffesagsproduktion, og det
er SØIKs vurdering, at der ikke er samarbejdsproblemer eller
trivselsspørgsmål mv., som påvirker fremdriften i embedets
sager. Det gælder bl.a. den sag, der omtales i udvalgets
spørgsmål. Jeg kan i den forbindelse tilføje, at der til brug for
behandlingen af den pågældende sag i SØIK er etableret et
større efterforskningshold med brede kompetencer, som støttes
af andre enheder i SØIK. SØIK har oplyst, at man løbende er
opmærksom på, at efterforskningsholdet har de bedst mulige
arbejdsbetingelser, og holdet har løbende været tilpasset ud fra
de aktuelle behov henset til de forskellige stadier i efterforsk-
ningen.
5.
I øvrigt kan jeg henvise til vedlagte presseudtalelse af 6. ja-
nuar 2017, som jeg udsendte i anledning af en medieomtale af
den omtalte forandringsproces i SØIK.”
Den i udtalelsen omtalte presseudtalelse vedlægges til udvalgets oriente-
ring sammen med Rigspolitiets og Rigsadvokatens analyse fra 2013 om
økonomisk kriminalitet og McKinseys konsulentrapport fra 2014.
6