Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1713059_0001.png
Civilafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. januar 2017
Nordatlantenheden
Katarina Hvid Lundh
2016-0030-5129
2174014
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 192 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. december 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Aagaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om, hvad regeringen vil gøre for at sikre, at tilbageholdte, forvaringsdømte og anstaltsdømte kun er tilbageholdte i så kort tid som mulig til justitsministeren
Spørgsmål nr. 192 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Advokatrådets rapport påpeger, at anstalterne under Kriminal-
forsorgen i Grønland har en række mangler, der hæmmer prin-
cipperne om de åbne anstalter. Tendensen har imidlertid været
stik modsat, og anstalterne har mere fået karakter af lukkede
fængsler, som man kender det fra Danmark med pigtråd, aflå-
ste døre og begrænset kontakt med det omkringliggende sam-
fund. Kriminalforsorgen i Grønland oplyser, at de fysiske
rammer er således, at tilbageholdte, forvaringsdømte og an-
staltsdømte huses under samme tag, hvilket hæmmer princip-
perne om de åbne anstalter. Fremadrettet vil der være mulighed
for, at forvaringsdømte indsættes på det lukkede afsnit i den
kommende anstalt i Nuuk, men har regeringen planer om at
etablere arresthuse til tilbageholdte og i så fald hvor? Hvad vil
regeringen gøre for at sikre, at tilbageholdte kun er tilbage-
holdte i så kort tid som mulig?”
Svar:
Til brug for besvarelsen har Justitsministeriet indhentet en udtalelse fra
Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen har indledningsvis be-
mærket, at Kriminalforsorgen ikke har planer om at etablere
arresthuse til tilbageholdte i Grønland.
Direktoratet kan imidlertid oplyse, at der for tiden pågår over-
vejelser om at etablere afsnit specielt for tilbageholdte i til-
knytning til eksisterende anstalt eller anstalter i Grønland.”
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen indhentet en udta-
lelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1. Reglerne om tilbageholdelse findes i retsplejeloven for
Grønland. Det fremgår af lovens § 362, at det er retten, der –
efter anmodning fra politiet – træffer afgørelse om tilbagehol-
delse.
Af lovens § 364 fremgår det, at retten – bortset fra tilfælde,
hvor sigtede ikke er til stede i Grønland – fastsætter en frist for
tilbageholdelsens længde, der skal være så kort som muligt og
ikke må overstige 4 uger. Retten kan forlænge fristen, men
højst med 4 uger ad gangen.
Herudover fremgår det af lovens § 366, stk. 1, at tilbageholdel-
sen skal ophæves, når tilbageholdelsesbetingelserne ikke læn-
gere er til stede, hvilket om nødvendigt skal ske ved rettens be-
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om, hvad regeringen vil gøre for at sikre, at tilbageholdte, forvaringsdømte og anstaltsdømte kun er tilbageholdte i så kort tid som mulig til justitsministeren
slutning. Retten kan i øvrigt træffe beslutning herom uden an-
modning.
Endelig fremgår det af lovens § 366, stk. 2, at såfremt retten
finder, at efterforskningen ikke gennemføres med tilstrækkelig
hurtighed, og at fortsat tilbageholdelse ikke er rimelig, skal ret-
ten ophæve den. Retten kan træffe beslutning herom uden an-
modning.
2.
Jeg har til brug for min udtalelse indhentet en udtalelse fra
Politimesteren i Grønland, der ved e-mail af 5. januar 2017 har
oplyst følgende:
”Jeg kan oplyse, at Grønlands Politi i de seneste 5 år har tilba-
geholdt i gennemsnit 128 personer om året.
Antallet af tilbageholdte indebærer, at der konstant ved Grøn-
lands Politi er 25-50 tilbageholdssager under behandling.
Grønlands Politi har i den forbindelse stort fokus på at få af-
sluttet sagerne så hurtigt som muligt.
Jeg kan til illustration heraf oplyse, at af de 30 tilbageholdssa-
ger, der den 1. januar 2017 verserede ved Grønlands Politi,
vedrørte 16 sager tilbageholdte, hvor der var sket fremstilling i
4. kvartal 2016, og yderligere 6 sager vedrørte tilbageholdte,
hvor der var sket fremstilling i 3. kvartal 2016.
Selv om det oftest er polititjenestemænd, der møder som an-
klagere i grundlovsforhør og fristforlængelser, er det juridisk
uddannede anklagere, der ved politimesterembedet har ansva-
ret for at vurdere, om der i en konkret sag skal ske fremstilling
i grundlovsforhør, samt om der evt. skal ske løsladelse af en
tilbageholdt, samt løbende vurdere, om der er tilstrækkelig
fremdrift i sagerne.
Jeg kan videre anføre, at der i praksis forekommer en række
grunde til, at en tilbageholdssag har et længere forløb. Der kan
således været tale om sagskomplekser med adskillige ger-
ningsmænd, samt adskillige forhold, der skal færdigefterfor-
skes, og klargøres til domsforhandling, og efterfølgende findes
tid til en domsforhandling, hvor flere forsvarere skal have
plads i kalenderen, der kan være tale om sager der ankes, og
derfor skal behandles i to instanser, der kan være tale om, at en
tilbageholdt skal mentalobserveres, og hvor der ofte opstår
ventetid på mentalobservationen, idet disse i praksis foretages
af psykiatrisk afdeling R3 på Risskov, der 3 gange årligt rejser
til Nuuk og foretager ambulante mentalobservationer. Der kan
i den forbindelse endvidere opstå forsinkelser i forbindelse
med at de grønlandske myndigheder skal udfinde en egnet in-
stitution til at fuldbyrde en foranstaltning over f.eks. en udvik-
lingshæmmet. Endvidere kan skrivetiden for domme i kredsret-
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om, hvad regeringen vil gøre for at sikre, at tilbageholdte, forvaringsdømte og anstaltsdømte kun er tilbageholdte i så kort tid som mulig til justitsministeren
terne i nogle tilfælde medføre at der går nogen tid før at en
dom, hvor den domfældte er tilbageholdt efter domsafsigelsen,
fuldbyrdes.”
Politimesteren i Grønland har på min forespørgsel supplerende
oplyst, at de resterende 8 af de 30 tilbageholdssager, der er om-
talt i politimesterens udtalelse, vedrører alvorlig kriminalitet,
herunder bl.a. drab, drabsforsøg, seksualkriminalitet i forhold
til børn og indsmugling af narkotika. Sagerne omfatter 4 per-
soner, der blev fremstillet i grundlovsforhør i juni 2016, 2 per-
soner, der blev fremstillet i grundlovsforhør i marts og april
2016, og 2 personer, der blev fremstillet i grundlovsforhør i
maj og august 2015.
Politimesteren har endvidere oplyst, at varigheden af tilbage-
holdelsen i de 8 sager primært skyldes, at der enten er tale om
sager under anke, eller sager, hvor der skal nedlægges påstand
om særforanstaltninger, der kræver mentalundersøgelse og
eventuelt forelæggelse for Retslægerådet.
3 af de 8 tilbageholdssager (herunder sagen fra august 2015) er
således ankesager, mens der i 4 af de tilbageholdssager (herun-
der sagen fra maj 2015), der ikke er ankesager, er foretaget
mentalobservation. Den sidste sag vedrører en større hashsag,
hvori der er rejst tiltale i august 2016, men som fortsat afventer
berammelse.”
Justitsministeriet kan henholde sig til udtalelsen fra Direktoratet for Kri-
minalforsorgen og udtalelsen fra Rigsadvokaten.
4