Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1709579_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. januar 2016
Straffuldbyrdelseskontoret
Pernille Bjørnholk
2016-0030-5100
2163932
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 169 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. december 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Me-
rete Dea Larsen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Casper Grue Jensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om, i hvilket omfang indsatte i landets fængsler selv betaler for kost, rengøring, tøjvask og hygiejneartikler m.m., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 169 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for i hvilket omfang indsatte i lan-
dets fængsler selv betaler for kost, rengøring, tøjvask og hygi-
ejneartikler m.m. under afsoningen og i hvilket omfang man
kan modtage sociale ydelser?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende
vedrørende indsattes betaling for kost, rengøring, tøjvask og hygiejneartik-
ler mv.:
”Indsatte i fængsler har ret og pligt til at være beskæftiget ved
deltagelse i arbejde, uddannelse eller anden godkendt aktivitet.
Indsatte i arresthuse har ikke pligt til at være beskæftiget, men
skal så vidt muligt tilbydes beskæftigelse.
Indsatte får i henhold til straffuldbyrdelseslovens § 42, stk. 1,
udbetalt et vederlag for beskæftigelsen, som aktuelt udgør
10,18 kr. i grundbeløb pr. time. Herudover kan de indsatte
endvidere under visse forudsætninger få udbetalt tillæg. Be-
skæftigelsestiden udgør 37 timer om ugen.
Kriminalforsorgsområdet udbetaler – ud over et eventuelt be-
skæftigelsesvederlag – et kostbeløb pr. dag, hvis den indsatte
selv skal sørge for forplejning, jf. § 21, stk. 1, i bekendtgørelse
nr. 398 af 9. april 2015 om beskæftigelse mv. af indsatte i kri-
minalforsorgens institutioner. Kostbeløbet udgør aktuelt 67,79
kr. pr. dag. Har den indsatte ikke adgang til selv at lave mad,
f.eks. fordi den pågældende er indsat i et arresthus, hvor der
ikke er indrettet køkkener på afdelingerne, får den pågældende
i stedet udleveret kost af kriminalforsorgsområdet.
Indsatte i fængsler og arresthuse er endvidere i overensstem-
melse med et normaliseringsprincip forpligtet til at rengøre eg-
ne celler i fritiden. Institutionen stiller i den forbindelse rengø-
ringsmidler mv. til rådighed.
Kriminalforsorgsområdet udbetaler derudover et selvforvalt-
ningsbeløb pr. opholdsdag til indsatte, der ikke af kriminalfor-
sorgen får udleveret diverse personlige småartikler, artikler til
personlig hygiejne, sygeplejeartikler og vaskepulver til vask af
privat tøj mv. Selvforvaltningsbeløbet udgør aktuelt 7,31 kr.
pr. dag. Har en indsat ikke mulighed for at vaske privat tøj
mv., fordi der ikke er opsat vaskemaskiner, nedsættes selvfor-
valtningsbeløbet tilsvarende. Dette fremgår af § 22, stk. 1-2, i
ovennævnte bekendtgørelse.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om, i hvilket omfang indsatte i landets fængsler selv betaler for kost, rengøring, tøjvask og hygiejneartikler m.m., til justitsministeren
Det bemærkes, at der i begrænset omfang er indsatte, som har
en almindelig lønindkomst el.lign. under afsoningen, f.eks.
fordi de har frigang til et arbejde uden for fængslet eller arrest-
huset. I sådanne tilfælde får de indsatte hverken udbetalt be-
skæftigelsesvederlag, kostbeløb eller selvforvaltningsbeløb af
kriminalforsorgen.”
I relation til spørgsmålet om, i hvilket omfang indsatte i landets fængsler
kan modtage sociale ydelser, har Justitsministeriet indhentet udtalelser fra
Beskæftigelsesministeriet, Skatteministeriet, Børne- og Socialministeriet,
Udlændinge- og Integrationsministeriet, Uddannelses- og Forskningsmini-
steriet samt Sundheds- og Ældreministeriet.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har på vegne af Beskæftigel-
sesministeriet udtalt følgende vedrørende ydelser på Beskæftigelsesmini-
steriets område:
”Det generelle udgangspunkt i alle ydelseslove under Beskæf-
tigelsesministeriets ressort er, at indsatte i fængsler ikke kan
modtage sociale ydelser under strafafsoning. Det gælder føl-
gende ydelser:
Pension mv. efter lov om social pension (folkepension
og førtidspension efter ny ordning) og lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtids-
pension mv. (gammel ordning)
Boligstøtte efter lov om individuel boligstøtte
Børnetilskud efter lov om børnetilskud og forskudsvis
udbetaling af børnebidrag
Ydelser efter lov om aktiv socialpolitik
Sygedagpenge efter sygedagpengeloven
Barselsdagpenge efter barselsloven
Ydelser efter lov om arbejdsløshedsforsikring mv.
Fleksydelse efter lov om fleksydelse
Der er i de enkelte ydelseslove taget stilling til en række særli-
ge situationer, hvor indsatte under fængselsophold kan modta-
ge ydelser. Nedenfor er der redegjort for de særlige undtagel-
ser, der gælder på de nævnte lovgivningsområder:
Pension mv. efter lov om social pension (folkepension og før-
tidspension efter ny ordning) og lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension mv. (gammel
ordning)
Folke- eller førtidspensionister, der indsættes til strafafsoning i
fængsel eller arresthus, kan få udbetalt pensionen, som er bag-
udbetalt, indtil udgangen af den måned, hvor strafafsoningen
påbegyndes. Pensionen udbetales igen med virkning fra en
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om, i hvilket omfang indsatte i landets fængsler selv betaler for kost, rengøring, tøjvask og hygiejneartikler m.m., til justitsministeren
måned før opholdets ophør. Hvis pensionisten fik udbetalt sin
pension forud, udbetales pensionen indtil udgangen af den må-
ned, der følger efter måneden, hvor strafafsoningen påbegyn-
des, og pensionsudbetalingen genoptages med virkning fra af-
soningens ophør.
Hvis der er rimelig udsigt til, at den pågældende vil kunne løs-
lades inden for et tidsrum af omkring 6 måneder efter, at straf-
afsoningen er påbegyndt, kan den pågældende dog af pensio-
nen få udbetalt et beløb til dækning af udgifter til husleje og
lign. Under varetægtsfængsling kan 6 måneders perioden for-
længes. Hvis varetægtsfængslingen ikke efterfølges af en dom-
fældelse, efterbetales den del af pensionen, der ikke er udbetalt
under varetægtsfængslingen.
Pensionen anses ikke for bortfaldet, og der kan til folkepensio-
nister og førtidspensionister efter gammel ordning (før 2003)
ydes personligt tillæg og helbredstillæg, hvis betingelserne her-
for er opfyldt. Beløb til dækning af husleje og lignende, og an-
dre faste udgifter, der har betydning for opretholdelse af boli-
gen, kan efter en konkret vurdering udbetales af pensionen.
Boligstøtte efter lov om individuel boligstøtte
Retten til boligstøtte er blandt andet betinget af, at ansøgeren
har fast bopæl her i landet, og at ansøgeren benytter en bolig
her i landet til helårsbeboelse. Hvis der afsiges en dom, der vil
medføre frihedsberøvelse i mere end 6 måneder, vil den dom-
fældte normalt ikke kunne få boligstøtte, da brugen af lejlighe-
den ikke opfylder betingelsen om anvendelse til helårsbeboel-
se.
Børnetilskud efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbeta-
ling af børnebidrag
Der kan ydes ordinært børnetilskud, når den ene ægtefælle er
indsat i institutioner under kriminalforsorgen ud over 3 måne-
der, og den anden ægtefælle er enlig. Dette omfatter indsættel-
se i institutioner under kriminalforsorgen i form af varetægts-
fængsel, fængselsophold eller anden frihedsberøvende foran-
staltning i henhold til dom og omfatter både fællesbørn og
særbørn. Børnetilskud tilkommer barnet. Hvis den, der har
forældremyndigheden over barnet, er indsat, kan børnetilskud
udbetales til den indsattes ægtefælle, såfremt den indsattes
særbarn opholder sig hos denne.
Ydelser efter lov om aktiv socialpolitik
Bekendtgørelse nr. 1756 af 15. december 2015 om hjælp til
personer, der er varetægtsfængslet eller indsat til afsoning af
straf i fængsel eller arresthus, er fastsat i medfør af § 29 i lov
om aktiv socialpolitik, hvorefter beskæftigelsesministeren kan
fastsætte regler for hjælp til nærmere angivne persongrupper.
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om, i hvilket omfang indsatte i landets fængsler selv betaler for kost, rengøring, tøjvask og hygiejneartikler m.m., til justitsministeren
Det fremgår af bekendtgørelsen, at personer, der er varetægts-
fængslet eller indsat til afsoning i fængsel eller arresthus (ind-
satte), alene kan få udbetalt hjælp med de beløb, som fremgår
af bestemmelserne i bekendtgørelsen. Det fremgår endvidere,
at for varetægtsfængslede bør hjælp til løbende udgifter til
dækning af en rimelig boligudgift normalt ydes, indtil der er
faldet endelig dom i sagen.
Der kan f.eks. ydes hjælp til løbende udgifter til en indsat, hvis
bolig bør bevares af hensyn til den indsattes benyttelse heraf
under udgang eller efter løsladelsen. I dette tilfælde vil den
indsatte have ret til hjælp til dækning af en rimelig boligudgift,
hvis pågældende ikke selv har indtægter eller formue, der kan
dække udgifterne. Bekendtgørelsen indeholder regler for be-
regningen af hjælpen, f.eks. hjælp til boligudgifter og fradrag
for indtægter efter skat.
Hvis den forventede afsoningstid overstiger 6 måneder, skal
kommunen undersøge, om den indsattes boligbehov kan dæk-
kes på anden måde end ved hjælp til husleje, f.eks. ved fremle-
je eller ved, at der på anden måde sikres den indsatte en bolig
ved løsladelsen.
Kommunen kan i tilfælde, hvor der ikke ydes hjælp til betaling
af boligudgifter, yde et beløb til dækning af opbevaring af bo-
have, hvis der skønnes at være behov herfor af hensyn til den
indsattes tilværelse efter løsladelsen, og hvis betingelserne for
at modtage enkeltydelser efter § 81 i lov om aktiv socialpolitik
i øvrigt er opfyldt.
Hvis den indsatte inden afsoningen har deltaget i den faktiske
forsørgelse af et barn, og forsørgelsen under afsoningen over-
tages af en person, der modtager integrationsydelse, uddannel-
seshjælp eller kontanthjælp, kan kommunen, hvis der skønnes
at være behov herfor, yde hjælp til den indsatte til forsørgelse
af barnet. Hjælpen kan højst udgøre et beløb svarende til nor-
malbidraget og er betinget af, at den indsatte faktisk bidrager
til forsørgelsen med et beløb, der mindst svarer til den ydede
hjælp. Indsatte, der er sat i bidrag, er ikke omfattet af reglen.
Der kan ydes hjælp til dækning af udgifter ved samvær med
børn under 18 år efter reglerne i § 83 i lov om aktiv socialpoli-
tik.
Endelig kan der ydes hjælp til rimeligt begrundede enkeltud-
gifter, der er nødvendige for den indsattes tilværelse efter løs-
ladelsen, hvis betingelserne i § 81 i lov om aktiv socialpolitik
er opfyldt.
Hvis der ydes hjælp til etablering af bolig, kan hjælpen efter en
konkret vurdering ydes kortere tid før løsladelsen, når det er
5
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om, i hvilket omfang indsatte i landets fængsler selv betaler for kost, rengøring, tøjvask og hygiejneartikler m.m., til justitsministeren
nødvendigt for at sikre en bolig. Ved kortere tid forstås nor-
malt 3 måneder eller derunder.
Hjælp efter bekendtgørelsen er skattefri.
Sygdagpengeloven
Udføres der under frihedsberøvelsen arbejde på det almindeli-
ge arbejdsmarked med tilladelse fra kriminalforsorgen, er der
ret til sygedagpenge efter de almindelige regler.
Barselsloven
Udføres der under frihedsberøvelsen arbejde på det almindeli-
ge arbejdsmarked med tilladelse fra kriminalforsorgen, er der
ret til barselsdagpenge efter de almindelige regler.
Ydelser efter lov om arbejdsløshedsforsikring mv.
Det fremgår af bekendtgørelse nr. 698 af 27. maj 2015 om fe-
riedagpenge, at et medlem af en a-kasse, der i øvrigt opfylder
betingelserne for at få feriedagpenge, stadig ret til feriedag-
penge, hvis medlemmet bliver frihedsberøvet under ferien,
medmindre medlemmet før ferien vidste, at medlemmet ville
blive frihedsberøvet.”
Skatteministeriet har oplyst følgende vedrørende børne- og ungeydelse:
”Udbetalingen af børne- og ungeydelse påvirkes ikke af, at
den, der modtager ydelsen, er indsat i et af landets fængsler.
Den indsatte vil fortsat kunne få ydelsen udbetalt til sig. Ydel-
sen vil dog kunne udbetales til f.eks. den anden forælder, hvis
barnet bor hos vedkommende.
Hvis den indsatte er indsat i over tre måneder og samtidig har
et særbarn, der opholder sig hos den indsattes ægtefælle, vil
børne- og ungeydelsen kunne udbetales til ægtefællen.”
Børne- og Socialministeriet har oplyst følgende vedrørende hjælp efter
serviceloven:
”Det følger af servicelovens § 2, stk. 1, at enhver, der opholder
sig lovligt her i landet, har ret til hjælp efter serviceloven.
Hjælp efter serviceloven kan bl.a. være rådgivning og hjælpe-
midler.
I det omfang den indsatte opfylder kravet om lovligt ophold,
har vedkommende således ret til at modtage hjælp efter ser-
viceloven på lige fod med andre borgere. Hjælpen ydes efter
en konkret og individuel vurdering.”
6
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om, i hvilket omfang indsatte i landets fængsler selv betaler for kost, rengøring, tøjvask og hygiejneartikler m.m., til justitsministeren
Udlændinge- og Integrationsministeriet har oplyst følgende vedrørende
ydelser til udlændinge:
”Det følger af udlændingelovens § 42 a, stk. 3, nr. 4, at Ud-
lændingestyrelsen ikke dækker udgifterne til underhold og
nødvendige sundhedsmæssige ydelser, hvis en asylansøger har
ret til hjælp til forsørgelse efter anden lovgivning.
Af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. lovforslag nr. L 264
af 30. marts 2000, fremgår det, at dette f.eks. indebærer, at Ud-
lændingestyrelsens underholdsforpligtelse ikke omfatter tilfæl-
de, hvor en asylansøger afsoner straf eller i øvrigt er frihedsbe-
røvet.
For så vidt angår personer, der modtager integrationsydelse
forud for indsættelse i fængsel eller arresthus, henvises til be-
skæftigelsesministerens bidrag om ydelser efter lov om aktiv
socialpolitik, idet integrationsydelsen ligeledes er reguleret i
lov om aktiv socialpolitik. Dermed gælder bestemmelserne i
lov om aktiv socialpolitik og bestemmelserne i de forskrifter,
der er udstedt med hjemmel i denne lov, også for integrations-
ydelsesmodtagere, der er indsatte i fængsel eller arresthus. Dog
bemærkes, at indsatte, der er omfattet af integrationsloven, til
dækning af enkeltudgifter og hjælp til dækning af udgifter ved
samvær med børn under 18 år, vil være omfattet af reglerne i
§§ 35 og 37 i integrationsloven. Disse bestemmelser svarer til
§§ 81 og 83 i lov om aktiv socialpolitik.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har oplyst følgende vedrørende SU
(uddannelsesstøtte) og SVU (voksenuddannelsesstøtte):
”Ifølge SU-loven og SVU-loven er det en betingelse for at få
SU eller SVU, at den uddannelsessøgende ikke får anden of-
fentlig støtte, der tilsigter at dække leveomkostningerne. I
praksis anses uddannelsessøgende, der er varetægtsfængslet el-
ler afsoner en dom i et fængsel, for at være under anden offent-
lig forsørgelse, således at de ikke er berettigede til SU eller
SVU.”
Sundheds- og Ældreministeriet har oplyst følgende vedrørende sundheds-
ydelser:
”Indledningsvis bemærkes, at der ikke henhører sociale ydelser
under sundhedsministerens ressort.
Sundhedsloven indeholder bestemmelser om sundhedsydelser
til personer, der er optaget i kriminalforsorgens institutioner.
7
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om, i hvilket omfang indsatte i landets fængsler selv betaler for kost, rengøring, tøjvask og hygiejneartikler m.m., til justitsministeren
Det følger af sundhedslovens § 11, at: ”Sundheds- og ældremi-
nisteren fastsætter nærmere regler om, i hvilket omfang lovens
ydelser efter afsnit V og X tilkommer personer, der er indkaldt
til værnepligtstjeneste eller tjeneste, der kan sidestilles hermed,
og personer, der er optaget i kriminalforsorgens institutioner.”
Bemyndigelsen er udmøntet ved bekendtgørelse nr. 23 af 9. ja-
nuar 2007 om begrænsningen i adgangen til ydelser for visse
persongrupper. Heri er det fastsat, at personer, der er optaget i
anstalter og arresthuse under kriminalforsorgen, ikke har ad-
gang til ydelser efter sundhedslovens afsnit V om praksissekto-
rens ydelser og X om tilskud til lægemidler, hvis der under op-
hold i de nævnte institutioner er draget omsorg for de pågæl-
dendes ydelser efter lovens afsnit V og X, og opholdet skønnes
at ville vare 3 måneder eller mere.
Under afsoningen får disse personer en hvilende ret til ydelser
efter sundhedslovens afsnit V og X.
Sundhedsministeren har forstået, at sundhedsbetjeningen under
kriminalforsorgen tilbyder indsatte et bredt udsnit at sundheds-
ydelser i forhold til de ydelser, som i det almindelige sund-
hedsvæsen forestås i praksissektoren, og leverer medicin til
indsatte.
Det almindelige sundhedsvæsen er dog efter sundhedslovens
formulering fortsat forpligtet til at levere sygehusydelser samt
kommunale sundhedsydelser til indsatte efter sundhedslovens
afsnit IX, hvor det efterspørges, samt til at tilbyde alle sund-
hedslovens ydelser til personer, der er indsat i under 3 måne-
der.”
8