Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1712146_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. januar 2017
Politikontoret
Sofie Anne Marner
2016-0030-5084
2157881
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 149 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. december 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Helga Lund Laursen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om, hvordan agter justitsministeren at sikre lovligt anmeldte demonstrationers rettigheder mod voldelige og intimiderende moddemonstrationer, som ikke engang synes altid at være lovligt anmeldt, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 149 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan justitsministeren af- eller bekræfte, at de voldelige og
dybt intimiderende moddemonstrationer mod foreningen For
Frihed ikke altid er lovligt anmeldt, og kan justitsministeren
ydermere forklare, hvorfor det tillades de autonome at komme
så tæt på foreningen For Friheds demonstration, at det fører til,
at de lovlige demonstranter samt politifolkene, der holder de
voldelige moddemonstranter på afstand, udsættes for fysisk
overlast?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Politi, der mere generelt har henvist til, at poli-
tiet efter politilovens § 7, stk. 1, har til opgave at beskytte bor-
gernes ret til at forsamle sig. Når der samles moddemonstranter
til en anmeldt demonstration, er det således politiets opgave at
forsøge at sikre, at begge parter kan udøve deres ret til forsam-
lings- og ytringsfrihed. Københavns Politi har derfor gennem
længere tid haft særligt fokus på den strategiske planlægning af
indsatserne vedrørende modsatrettede demonstrationer og af-
viklingen heraf.
Det fremgår af politilovens § 7, stk. 2, at offentlige forsamlin-
ger skal anmeldes til politiet i det omfang, det følger af regler
fastsat i medfør af lovens § 23. Det følger således af § 5 i or-
densbekendtgørelsen, at optog og møder på veje skal anmeldes
til politiet senest 24 timer, før de skal finde sted. Denne frist
betragtes imidlertid ikke som absolut, og sent planlagte arran-
gementer kan derfor også anmeldes til politiet.
Anmeldelsespligten er dels ment som en beskyttelsesforan-
staltning i forhold til demonstrationsdeltagerne, og dels giver
den politiet mulighed for at foretage færdselsmæssige foran-
staltninger. Ved tilsidesættelse af anmeldelsespligten kan ar-
rangøren straffes med bøde, men forsamlingen bliver ikke af
den grund ulovlig, ligesom deltagelse i en ikke-anmeldt de-
monstration ikke er ulovlig.
Københavns Politi har om de konkrete forhold vedrørende
”For Frihed-demonstrationerne” oplyst, at moddemonstratio-
nerne ikke altid er anmeldt. I de første måneder af 2015 blev
der anmeldt i alt ni moddemonstrationer under navnet ”For
Mangfoldighed” på de samme dage, hvor ”For Frihed” demon-
strerede. Der blev i 2015 anmeldt yderligere demonstrationer
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om, hvordan agter justitsministeren at sikre lovligt anmeldte demonstrationers rettigheder mod voldelige og intimiderende moddemonstrationer, som ikke engang synes altid at være lovligt anmeldt, til justitsministeren
under navnet ”For Mangfoldighed”, men disse demonstrationer
blev afholdt på andre dage end demonstrationerne anmeldt af
”For Frihed”.
Københavns Politi har i 2016 ikke modtaget anmeldelser af
moddemonstrationer til de demonstrationer, som ”For Frihed”
har anmeldt. Moddemonstrationerne er i stedet blevet annonce-
ret på sociale medier (Facebook) under navnet ”NoPegida”,
hvor det bl.a. er muligt at se antallet af tilmeldte personer og
andre detaljer om de enkelte moddemonstrationer. Der angives
dog ikke nogen ansvarlig arrangør for moddemonstrationerne
på Facebook-siden.
I forbindelse med en række af de demonstrationer, som ”For
Frihed” har afholdt, har der samlet sig en række moddemon-
stranter, som har forsøgt at overdøve eller på anden måde for-
hindre ”For Frihed” i at komme til orde. Moddemonstranterne
medbringer undertiden bannere, megafoner og fløjter, ligesom
de taktfast klapper og synger slogans imod ”For Frihed”.
For at sikre, at den anmeldte demonstrations ret til at forsamle
og ytre sig ikke forhindres af larmende moddemonstranter, har
Københavns Politi i mange tilfælde etableret en fysisk afspær-
ring rundt om det område, hvor den anmeldte demonstration er
blevet afholdt, således at den anmeldte demonstration har væ-
ret sikret et passende stort område til demonstrationen. Køben-
havns Politi har i disse tilfælde tillige været meget opmærk-
somme på – så vidt det har været muligt – at sikre, at den an-
meldte demonstrations deltagere har haft mulighed for at høre
de taler, der er blevet afholdt som led i demonstrationen.
Det har imidlertid ikke været og vil heller ikke fremover være
hensigten at forhindre moddemonstranterne i at ytre sig imod
den anmeldte demonstration, så længe meningstilkendegivel-
sen fra moddemonstranterne antager en fredelig karakter og
ikke overdøver den anmeldte demonstration.
I tilknytning hertil har Københavns Politi henvist til, at det føl-
ger af politilovens § 7, stk. 5, at politiet først har mulighed for
at påbyde en forsamling under åben himmel at opløse sig, hvis
der kan befrygtes fare for den offentlige fred, dvs. fare for
krænkelse af almene interesser af betydelig værdi. Ligeledes
følger det af politiloven, at der først kan skrides ind overfor en
forsamling med kollektive indgreb og frihedsberøvelse eller
med spredning af et opløb, hvis selve forsamlingen må anses at
give anledning til fare for forstyrrelse af den offentlige fred og
orden eller fare for enkeltpersoners eller den offentlige sikker-
hed. Hvis dette ikke er tilfældet, er politiet henvist til at gribe
ind over for de enkelte forsamlingsdeltagere.
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om, hvordan agter justitsministeren at sikre lovligt anmeldte demonstrationers rettigheder mod voldelige og intimiderende moddemonstrationer, som ikke engang synes altid at være lovligt anmeldt, til justitsministeren
Københavns Politi oplyser videre, at politikredsens forholdsor-
dre som udgangspunkt har været straks at gribe ind over for de
enkelte moddemonstranter, som ikke har fulgt politiets anvis-
ninger, eller som har gjort sig skyldige i grov forstyrrelse af
den offentlige orden. Københavns Politi har således i flere til-
fælde foretaget anholdelse af moddemonstranter for grov for-
styrrelse af den offentlige orden, besiddelse af ulovligt fyrvær-
keri og i enkelte tilfælde for maskering i strid med maskerings-
forbuddet.
I det omfang Københavns Politi har vurderet, at moddemon-
strationen har udgjort en fare for den offentlige fred, har politi-
et skredet konsekvent ind med påbud til forsamlingen om at
opløse sig og har under anvendelse af den fornødne magt for-
søgt at sprede opløbet. Politiet har imidlertid samtidig priorite-
ret at sikre, at den anmeldte demonstration i videst muligt om-
fang har kunnet gennemføres som anmeldt, hvilket enkelte
gange er sket med mindre omlægninger af ruten efter aftale
med arrangøren.”
4