Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1700332_0001.png
Styrings- og Ressourceafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
9. december 2016
Kontor:
Økonomikontoret
Sagsbeh: Andreas Højmark Ander-
sen
Sagsnr.: 2016-0030-5015
Dok.:
2140121
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 101 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. november 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om, hvor mange ressourcer der bruges på PET og Statsadvokaten for International og Økonomisk Kriminalitet (Bagmandspolitiet), til justitsministeren
1700332_0002.png
Spørgsmål nr. 101 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes oplyse, hvor mange ressourcer der bruges
på henholdsvis PET og Statsadvokaten for International og
Økonomisk Kriminalitet (Bagmandspolitiet), herunder udvik-
lingen over de sidste 20 år?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten og Rigspolitiet.
For så vidt angår Politiets Efterretningstjeneste (PET) har Rigspolitiet op-
lyst følgende:
”Det er ikke muligt at foretage en retvisende opgørelse af PETs
ressourcer før 2008, hvor PETs ressourcer indgik som en del af
de samlede ressourcer til politiet og anklagemyndigheden.
I perioden 2008-2017 har PETs ressourcer udviklet sig således:
Årets PL-niveau
Forbrug, mio. kr.
* Bevilling
2008
349
2009
390
2010
461
2011
559
2012
556
2013
551
2014
556
2015
603
2016
743*
2017
808*
Opmærksomheden henledes på, at PETs ressourceforbrug i pe-
rioden 2008-2011 ikke er sammenligneligt med niveauet fra
2012 og frem, idet omfanget af PETs budgetansvar er ændret i
løbet af perioden som følge af eksempelvis, at ansvaret for hus-
lejeomkostninger og lønrefusioner gradvist er blevet overført fra
det åbne politi til PET. Derudover er der i løbet af perioden lø-
bende sket ændringer i opgavesnittet mellem PET og det åbne
politi.
Endvidere kan udviklingen i PETs ressourcer efter 2014 primært
henføres til, at PET er blevet tilført ressourcer til en markant
styrkelse af indsatsen mod terror i forlængelse af terrorangrebe-
ne i København den 14. og 15. februar 2015.”
For så vidt angår Statsadvokaten for særlig Økonomisk og International
Kriminalitet (SØIK) har Rigsadvokaten oplyst følgende:
”Det er ikke muligt at foretage en retvisende opgørelse af
Statsadvokaten for særlig Økonomisk og International Krimi-
nalitets (SØIKs) ressourceforbrug for perioden inden 2011, da
SØIK i denne periode ikke har haft et decentralt økonomian-
svar. Fra og med 2012 har Rigsadvokaten indført en model
med decentralt økonomiansvar hos SØIK, hvor økonomiansva-
ret for hele lønsumsforbruget og dele af forbruget til øvrig drift
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om, hvor mange ressourcer der bruges på PET og Statsadvokaten for International og Økonomisk Kriminalitet (Bagmandspolitiet), til justitsministeren
1700332_0003.png
er decentraliseret, så det fremover vil være muligt at følge
budget og forbrug i SØIK på disse områder.
Forbruget for perioden 2012-16 fremgår af tabellen nedenfor,
hvor forbruget af lønsum tillagt et overhead på 35 pct. til øvrig
drift er opgjort i mio. kr. og opregnet til 2016-prisniveau.
År
Mio. kr. (2016-pl.)
2012*
86,8
2013
85,7
2014
88,4
2015
93,9
2016**
94,3
* Statsadvokaten for Særlige Internationale Straffesager (SAIS) og Statsadvokaten
for Særlig Økonomisk Kriminalitet (SØK) blev sammenlagt i 2013 til SØIK, hvor-
for forbruget for 2012 indeholder forbruget til begge statsadvokaturer.
** Regnskabstal til oktober 2016 fremskrevet til helårsforbrug.
Som det fremgår af tabellen, er det beregnede ressourceforbrug
steget fra 86,8 mio. kr. i 2012 til 94,3 mio. kr. i 2016 svarende
til en stigning på ca. 9 pct. over den 5-årige periode.”
3