Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1682582_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
1. november 2016
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Lau Franzmann Berthelsen
Sagsnr.: 2016-0030-4913
Dok.:
2094186
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. oktober 2016. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Alex Ahrendtsen (MFU).
Søren Pind
/
Caroline Østergaard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: MFU spm. om ministeren kan redegøre for de grundlovsmæssige rammer for vejledende og obligatoriske folkeafstemninger nationalt og kommunalt i Danmark, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for de grundlovsmæssige rammer for
vejledende og obligatoriske folkeafstemninger nationalt og
kommunalt i Danmark?”
Svar:
Afholdelse af folkeafstemning kan være ubetinget eller betinget obligatorisk
(påkrævet eller kun påkrævet, hvis bestemte betingelser er opfyldt) og fri-
villig. Folkeafstemningens resultat kan være bindende eller vejledende.
Grundloven indeholder fire bestemmelser om afholdelse af folkeafstemning
– grundlovens § 20, stk. 2, grundlovens § 29, stk. 2, grundlovens § 42, der
indeholder to forskellige muligheder for afholdelse af folkeafstemning, og
grundlovens § 88.
Folkeafstemning er kun obligatorisk i forbindelse med ændring af valgsrets-
alderen i medfør af grundlovens § 29, stk. 2, og ved grundlovsændringer i
medfør af grundlovens § 88. Afholdelse af folkeafstemning i de tre øvrige
tilfælde er betinget obligatorisk og forudsætter således, at nogle nærmere
angivne betingelser er opfyldt. Resultatet af folkeafstemningen er i alle fem
tilfælde bindende. Det er den overvejende opfattelse i den statsretlige litte-
ratur, at bindende folkeafstemninger kun kan afholdes i de tilfælde og under
de betingelser, der er anført i grundloven.
Den almindelige opgørelsesmetode ved afholdelse af folkeafstemninger
fremgår af grundlovens § 42, stk. 5. Bestemmelsen indebærer, at der stem-
mes om forkastelse af et vedtaget lovforslag. For at et vedtaget lovforslag er
forkastet, skal der være et flertal af de deltagende vælgere, der stemmer nej
til forslaget, og dette flertal skal udgøre mindst 30 pct. af samtlige stemme-
berettigede. Hvis ikke begge betingelser er opfyldt, står det vedtagne forslag
ved magt. Ved grundlovsændringer er fremgangsmåden anderledes. Her
skal et flertal af de deltagende vælgere stemme ja, og dette flertal skal ud-
gøre mindst 40 pct. af samtlige stemmeberettigede.
I det følgende beskrives de nævnte regler i grundloven for afholdelse af fol-
keafstemninger. Herefter redegøres for de overordnede rammer for afhol-
delse af vejledende folkeafstemninger og kommunale folkeafstemninger,
som ikke er reguleret i grundloven.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: MFU spm. om ministeren kan redegøre for de grundlovsmæssige rammer for vejledende og obligatoriske folkeafstemninger nationalt og kommunalt i Danmark, til justitsministeren
1682582_0003.png
1. Grundlovens regler om folkeafstemninger
1.1.
Grundlovens § 20 omhandler afgivelse af beføjelser til mellemfolkelige
myndigheder ved lov. Stk. 2 har følgende ordlyd:
”Til vedtagelse af lovforslag herom kræves et flertal på fem sjet-
tedele af folketingets medlemmer. Opnås et sådant flertal ikke,
men dog det til vedtagelse af almindelige lovforslag nødvendige
flertal, og opretholder regeringen forslaget, forelægges det fol-
ketingsvælgerne til godkendelse eller forkastelse efter de for fol-
keafstemninger i § 42 fastsatte regler.”
Afstemningen om Danmarks tilslutning til EF i 1972 blev afholdt efter reg-
lerne i grundlovens § 20, stk. 2, jf. § 42. Lovforslaget herom blev stadfæstet
ved lov nr. 447 af 11. oktober 1972.
Det har været rejst spørgsmål om, hvorvidt Folketinget i tilfælde, hvor der
opnås et flertal på fem sjettedele (150), uanset vedtagelsen i Folketinget med
kvalificeret flertal, kan afholde en bindende folkeafstemning, hvis en tred-
jedel (60) af Folketingets medlemmer efter bestemmelsen i grundlovens §
42, stk. 1, inden for en frist af 3 søgnedage efter Folketingets vedtagelse af
lovforslaget, begærer folkeafstemning om forslaget, eller der vedtages en
særlig lov herom.
Grundlovens § 20 giver ikke mulighed for at afholde en bindende folkeaf-
stemning om et lovforslag om overladelse af beføjelser til mellemfolkelige
myndigheder, hvis lovforslaget er vedtaget med fem sjettedeles flertal. Selv
om der er opnået et flertal på fem sjettedele, udelukker grundloven imidler-
tid ikke, at der kan afholdes en bindende folkeafstemning om et i lovsform
givet folketingssamtykke efter grundlovens § 19 til indgåelse af en traktat,
til hvis opfyldelse det er nødvendigt at overlade beføjelser til mellemfolke-
lige myndigheder, jf. grundlovens § 42, stk. 6, 2. pkt. og uddybende neden-
for.
1.2.
Grundlovens 29 angiver rammerne for valgret til Folketinget. Om
valgsretsalderen bestemmes det i stk. 2:
”Valgretsalderen er den, som har opnået flertal ved folkeafstem-
ning i overensstemmelse med lov af 25. marts 1953. Ændring af
den til enhver tid gældende valgretsalder kan ske ved lov. Et af
folketinget vedtaget forslag til en sådan lov kan først stadfæstes
af kongen, når bestemmelsen om ændring af valgretsalderen i
overensstemmelse med § 42, stk. 5, har været undergivet en fol-
keafstemning, der ikke har medført bestemmelsens bortfald.”
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: MFU spm. om ministeren kan redegøre for de grundlovsmæssige rammer for vejledende og obligatoriske folkeafstemninger nationalt og kommunalt i Danmark, til justitsministeren
1682582_0004.png
Bestemmelserne om ændring af valgsretsalderen har været anvendt flere
gange. Ved lov nr. 207 af 16. juni 1961 blev valgretsalderen nedsat fra op-
rindeligt 23 år til 21 år, ved lov nr. 445 af 5. oktober 1971 fra 21 år til 20 år
og ved lov nr. 483 af 27. september 1978 fra 20 år til 18 år. Folkeafstemnin-
gerne om lovene medførte ikke bortfald af de vedtagne lovforslag. Ved en
folkeafstemning den 24. juni 1969 blev et lovforslag om nedsættelse af valg-
retsalderen fra 21 år til 18 år forkastet.
1.3.
Grundlovens § 42 indeholder grundlovens almindelige regler om folke-
afstemninger. Bestemmelsen er sålydende:
”Når et lovforslag er vedtaget af folketinget, kan en trediedel af
folketingets medlemmer indenfor en frist af tre søgnedage fra
forslagets endelige vedtagelse overfor formanden begære folke-
afstemning om lovforslaget. Begæringen skal være skriftlig og
underskrevet af de deltagende medlemmer.
Stk. 2. Et lovforslag, som kan undergives folkeafstemning, jf.
stk 6, kan kun i det i stk. 7 omhandlede tilfælde stadfæstes af
kongen inden udløbet af den i stk. 1 nævnte frist, eller inden
begæret folkeafstemning har fundet sted.
Stk. 3. Når der er begæret folkeafstemning om et lovforslag, kan
folketinget indenfor en frist af fem søgnedage fra forslagets en-
delige vedtagelse beslutte, at forslaget skal bortfalde.
Stk. 4. Træffer folketinget ikke beslutning i henhold til stk. 3,
skal meddelelse om, at lovforslaget skal prøves ved folkeaf-
stemning, snarest tilstilles statsministeren, der derefter lader
lovforslaget bekendtgøre med meddelelse om, at folkeafstem-
ning vil finde sted. Folkeafstemningen iværksættes efter stats-
ministerens nærmere bestemmelse tidligst tolv og senest atten
søgnedage efter bekendtgørelsen.
Stk. 5. Ved folkeafstemningen stemmes for og mod lovforsla-
get. Til lovforslagets bortfald kræves, at et flertal af de i afstem-
ningen deltagende folketingsvælgere, dog mindst 30 procent af
samtlige stemmeberettigede, har stemt mod lovforslaget.
Stk. 6. Forslag til finanslove, tillægsbevillingslove, midlertidige
bevillingslove, statslånslove, normeringslove, lønnings- og pen-
sionslove, love om meddelelse af indfødsret, love om ekspropri-
ation, love om direkte og indirekte skatter samt love til gennem-
førelse af bestående traktatmæssige forpligtelser kan ikke un-
dergives folkeafstemning. Det samme gælder forslag til de i §§
8, 9, 10 og 11 omhandlede love såvel som de i § 19 nævnte be-
slutninger, der måtte være i lovs form, medmindre det for disse
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: MFU spm. om ministeren kan redegøre for de grundlovsmæssige rammer for vejledende og obligatoriske folkeafstemninger nationalt og kommunalt i Danmark, til justitsministeren
1682582_0005.png
sidste ved særlig lov bestemmes, at sådan afstemning skal finde
sted. For grundlovsændringer gælder reglerne i § 88.
Stk. 7. I særdeles påtrængende tilfælde kan et lovforslag, som
kan undergives folkeafstemning, stadfæstes af kongen straks ef-
ter dets vedtagelse, når forslaget indeholder bestemmelse
herom. Såfremt en trediedel af folketingets medlemmer efter de
i stk. 1 omhandlede regler begærer folkeafstemning om lov-
forslaget eller den stadfæstede lov, afholdes sådan folkeafstem-
ning efter foranstående regler. Forkastes loven ved folkeafstem-
ningen, kundgøres dette af statsministeren uden unødigt ophold
og senest fjorten dage efter folkeafstemningens afholdelse. Fra
kundgørelsesdagen er loven bortfaldet.
Stk. 8. Nærmere regler om folkeafstemning, herunder i hvilket
omfang folkeafstemning skal finde sted på Færøerne og i Grøn-
land, fastsættes ved lov.
Grundlovens § 42, stk. 1, er en af grundlovens såkaldte mindretalsgarantier,
der giver et mindretal i Folketinget mulighed for at modsætte sig flertallets
beslutning. Bestemmelsen har kun været anvendt én gang. Det skete i 1963,
hvor 71 folketingsmedlemmer krævede folkeafstemning om fire jordlovs-
forslag vedrørende forskellige indskrænkninger i rådigheden over privat fast
ejendom.
Grundlovens 42, stk. 6, 2. pkt., anviser yderligere en mulighed for afholdelse
af folkeafstemning. Denne mulighed knytter sig til regeringens udøvelse af
udenrigspolitiske kompetencer, hvor Folketingets samtykke efter grundlo-
vens § 19 i visse tilfælde er påkrævet. Efter bestemmelsen kan det i disse
tilfælde ved særlig lov bestemmes, at en folkeafstemning skal finde sted.
Grundlovens § 42, stk. 6, 2. pkt., blev anvendt i forbindelse med Danmarks
tiltræden til og gennemførelse af Edinburgh-afgørelsen og Maastricht-trak-
taten i 1993, jf. lov nr. 153 af 31. marts 1993. Det nødvendige samtykke
efter grundlovens § 19 blev givet ved lov nr. 355 af 9. juni 1993.
1.4.
Grundlovens § 88 foreskriver proceduren i forbindelse med grundlovs-
ændringer og har følgende ordlyd:
”Vedtager folketinget et forslag til en ny grundlovsbestem-
melse, og regeringen vil fremme sagen, udskrives nyvalg til fol-
ketinget. Vedtages forslaget i uændret skikkelse af det efter val-
get følgende folketing, bliver det inden et halvt år efter den en-
delige vedtagelse at forelægge folketingsvælgerne til godken-
delse eller forkastelse ved direkte afstemning. De nærmere reg-
ler for denne afstemning fastsættes ved lov. Har et flertal af de i
5
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: MFU spm. om ministeren kan redegøre for de grundlovsmæssige rammer for vejledende og obligatoriske folkeafstemninger nationalt og kommunalt i Danmark, til justitsministeren
afstemningen deltagende og mindst 40 pct. af samtlige stemme-
berettigede afgivet deres stemme for folketingets beslutning, og
stadfæstes denne af kongen, er den grundlov.”
Proceduren for grundlovsændringer er f.eks. fulgt i forbindelse med ændrin-
gen af tronfølgeloven, der har grundlovsrang, ved lov nr. 528 af 4. april
2009. Ved loven blev der gennemført kønsligestilling i arvefølgen.
2. Vejledende folkeafstemninger
Der er ikke i grundloven fastsat bestemmelser om afholdelse af vejledende
folkeafstemninger. Det er imidlertid antaget, at sådanne vejledninger kan
iværksættes, hvis Folketinget ved lov vedtager at afholde folkeafstemning.
Folketinget fastlægger selv folkeafstemningens tema og reglerne for dens
afholdelse.
En vejledende folkeafstemning har til formål at vejlede regeringen og Fol-
ketinget om vælgernes holdning, men betydningen af afstemningen er alene
af politisk karakter. Resultatet af en vejledende folketingsafstemning har in-
gen juridisk betydning og kan ikke ved lov gives bindende virkning.
En vejledende folkeafstemning blev afholdt i forbindelse med Danmarks til-
trædelse af EF-pakken i 1986, jf. lov nr. 24 af 5. februar 1986.
3. Kommunale folkeafstemninger
Grundloven indeholder heller ikke regler om afholdelse kommunale folke-
afstemninger, men sådanne regler kan være fastsat ved lov. Uden udtrykke-
lig lovhjemmel kan hverken de kommunale vælgere eller et mindretal i kom-
munalbestyrelsen kræve spørgsmål afgjort ved folkeafstemning.
Derimod er det almindeligt antaget, at en kommunalbestyrelse kan foran-
stalte, at der afholdes en vejledende folkeafstemning. Selv om kommunal-
bestyrelsen måtte have tilkendegivet at ville følge resultatet af en folkeaf-
stemning, ændrer det ikke ved, at afstemningens resultat er vejledende.
I det omfang der er tale om, at kommunalbestyrelsen udøver en i loven til-
lagt almindelig forvaltningskompetence, f.eks. med hensyn til kommunal-
bestyrelsens administration af bygningslovgivningen, vejledningslovgiv-
ningen eller kommuneplanlovgivningen, vil kommunalbestyrelsen ikke
kunne afholde en vejledende folkeafstemning.
6