Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1779807_0001.png
Milj øst yrelsen - Virksom heder
St randgade 29
1401 København K
7. august 2017
SUPPLEREN D E RED EGØRELSE VED RØREN D E SCAVTREAT 7 1 0 3
I nt r odu k t ion
Denne redegørelse besvarer brevet af 5. j uli 2017, hvori Milj øst yrelsen st illede følgende
spørgsm ål vedrørende om klassificering af H2S- scavengeren Scavt reat 7103:
1.
2.
3.
Hvordan er Scavt reat 7103, der indeholdt det røde st of BAC50, blevet udfaset pr. 1. j uli
2017?
Hvilke result at er frem kom eft er en undersøgelse af, hvorfor leverandøren har k unnet
fej ldeklarere produkt et i en årrække?
Hvilke krav vil Maersk Oil st ille t il denne og andre leverandører for at forebygge gent a-
gelser?
Ba ggr un d:
Scavt reat 7103 er en såkaldt H2S Scavenger, et kem ikalie der benyt t es af Maersk Oil i Danm ark
t il at fj erne svovlbrint e ( H2S) , der i varierende m ængder findes i produceret olie og gas i m ange
felt er rundt om kring i verden. H2S er en gift ig og korrosiv gas, som er farlig for m ennesker og
m ilj ø, hvis den ik ke kont rolleres. I Maersk Oils danske offshore- operat ioner fj ernes H2S derfor
fra den producerede gas for at beskyt t e vores m edarbej dere og anlæg, sam t for at opfylde
kvalit et skravene t il eksport eret gas.
Clariant , en st ørre kem ikalievirksom hed, har leveret Scavt reat 7103 t il Maersk Oil siden 2003.
På det t idspunkt , hvor kem ikaliet blev godkendt , var det klassificeret som gult . Ved brev af 11.
april 2017 inform erede Clariant Maersk Oil om , at produkt et indeholdt kom ponent en
benzalkonium klorid, BAC50. Clariant s vurdering var , at det t e ville ændre klassificeringen af
Scavt reat 7103 t il et rødt kem ikalie, idet BAC50 m åt t e forvent es at blive klassificeret som rødt i
henhold t il de danske regler for klassificering af kem ikalier t il udledning i havm ilj øet .
Klassifikat ionen som rød er senere blevet bekræft et , j f. Clariant s undersøgelsesrapport af 31.
j uli 2017.
Den 18. april 2017 besvarede Maersk Oil brevet og anm odede Clariant om at foret age en
undersøgelse af, hvorfor og hvor længe produkt et havde været fej ldeklareret . Den 19. april
2017 underret t ede Maersk Oil Milj øst yrelsen om de nye oplysninger og de t ilt ag, der var
iværksat som konsekvens deraf. Milj øst yrelsen indskærpede derpå, at forholdet skulle bringes i
overensst em m else m ed lovgivningen inden 1. j uli 2017 og pålagde Maersk Oil at opdat ere
Milj øst yrelsen om frem drift hver anden uge. Maersk Oil rapport erede hereft er løbende t il
Milj øst yrelsen om udfasningen af kem ikaliet m ed BAC50, j f. nærm ere nedenfor.
1
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 983: Spm. om ministeren vil oversende den supplerende redegørelse fra Mærsk vedrørende deres ulovlige udledning af kemikalier, som Miljøstyrelsen har anmodet om inden den 7. august 2017, jf. http://www.dr.dk/nyheder/indland/maersk-redegoerelse-om-ulovlig-udledning-er-mangelfuld, til miljø- og fødevareministeren
1779807_0002.png
Spør gsm å l 1 : H vor da n e r de t ga m le Sca vt r e a t , de r inde holdt de t r øde k e m ik a lie
BAC5 0 , ble ve t udfa se t f r e m m od 1 . j uli 2 0 1 7 ?
Parallelt m ed svaret t il Clariant og underret ningen af Milj øst yrelsen gik Maersk Oil i gang m ed at
finde alt ernat iver t il Scavt reat 7103 m ed BAC50, der var m ilj øm æssigt accept able. Et af
nøglepunkt erne i det t e arbej de var at sikre, at alle alt ernat ive produkt er opfyldt e bredere
kvalit et s- og sikkerhedskrav, herunder pot ent ielt korrosive egenskaber ved inj ekt ion i
produkt ionssyst em erne.
Det t e arbej de fulgt e t re parallelle spor:
i.
En m ulig udsk ift nin g a f Sca vt r e a t 7 1 0 3 m e d BAC5 0 m e d e t a lt e r na t ivt pr oduk t
fr a e n a nde n le ve r a ndør
-
Maersk Oil undersøgt e m uligheden for at indkøbe en alt er-
nat iv H2S- scavenger, som ikke indeholdt røde kom ponent er, fra en anden leverandør.
M- I Swaco, som leverer flere andre kem ikalier t il Maersk Oil, k unne levere et alt ernat iv
t il Scavt reat 7103 kaldet HR2510, som ikke indeholdt røde kom ponent er. Laborat orie-
t est s vist e im idlert id, at produkt et s korrosivit et pot ent ielt var høj , når det blev anvendt
ved høj e t em perat urer i rørsyst em er. Maersk Oil konkluderede derfor, at inst allat ion af
nye rør af et m ere korrosionsbest andigt m at eriale ikke kunne lade sig gøre i t ide t il at
indføre HR2510 som erst at ning for Scavt reat 7103 inden Milj øst yrelsens deadline den 1.
j uli 2017.
Kont r ol a f t e st r e sult e r for a t be k r æ ft e de n r øde k la ssifice r ing a f Sca vt r e a t 7 1 0 3
m e d BAC5 0
- Maersk Oil blev løbende inform eret om Clariant s arbej de m ed om klassifi-
ceringen af Scavt reat 7103 m ed BAC50. De indledende t est result at er underst øt t ede den
t idligere vurdering, at kem ikaliet skulle klassificeres som rødt . Derfor blev det t e spor ik-
ke fulgt yderligere.
Udsk ift nin g a f Sca vt r e a t 7 1 0 3 m e d BAC5 0 m e d Sca vt r e a t 7 1 0 3 ude n BAC5 0
-
Sam m en m ed Clariant undersøgt e Maersk Oil m uligheden for at fj erne kom ponent en
BAC50 fra det hidt il leverede Scavt reat 7103 og derm ed bringe kem ikaliet i overens-
st em m else m ed de specifikat ioner, der oprindeligt var opnået t illadelse t il, uden derm ed
at bringe sikkerheden for vores akt ivit et er i fare ( som følge af ændringer af produkt et s
korrosivit et ) . Denne løsning vist e sig at være farbar, såvel i forhold t il Milj øst yrelsens
krav for udfasning, som for opret holdelse af sikker produkt ion.
ii.
iii.
Før m an t raf beslut ning om at im plem ent ere alt ernat iv iii) , var det nødvendigt at undersøge de
t ekniske og sikkerhedsm æssige konsekvenser af at fj erne BAC50 fra produkt et . Clariant havde
indledningsvis anført , at BAC50 blev t ilsat for at reducere m ængden af urenheder i Scavt reat
7103. Disse urenheder kunne under de forhold, som kem ikaliet blev inj iceret , udgøre en risiko
for vores m edarbej dere og anlæg på grund af korrosion.
For at Maersk Oil kunne accept ere brugen af Scavt reat 7103 uden BAC50, var det derfor
nødvendigt at få bekræft et , at det t e produkt ikke udgj orde en sikkerhedsrisiko. Clariant indledt e
undersøgelser af følgende:
Frem st illing af Scavt reat 7103 uden BAC50 t il laborat orieundersøgelse.
Forskel i indholdet af urenheder i Scavt reat 7103 m ed og uden BAC50.
Forskel i korrosivit et en for Scavt reat 7103 m ed og uden BAC50 ved de forskellige t em -
perat urer, hvorunder produkt et anvendes.
Det t e arbej de blev iværksat st raks for hur-
t igst m uligt at finde frem t il en løsning. Milj øst yrelsen udbad sig løbende opdat ering og
m odt og derfor hver 14. dag en st at us for det t e arbej de, j f. indskærpelsens vilkår. Denne
st at us gik ligeledes t il ledelsen i Maersk Oil.
Den 8. j uni 2017 frem lagde Clariant t est result at er for Maersk Oil, der vist e, at anvendelse af
Scavt reat 7103 uden BAC50 ikke ville udgøre en øget korrosionsrisiko. Den 9. j uni 2017
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 983: Spm. om ministeren vil oversende den supplerende redegørelse fra Mærsk vedrørende deres ulovlige udledning af kemikalier, som Miljøstyrelsen har anmodet om inden den 7. august 2017, jf. http://www.dr.dk/nyheder/indland/maersk-redegoerelse-om-ulovlig-udledning-er-mangelfuld, til miljø- og fødevareministeren
1779807_0003.png
m eddelt e Maersk Oil Clariant , at de om gående skulle ophøre m ed at producere Scavt reat 7103
m ed BAC50 t il Maersk Oil og st art e produkt ionen af Scavt reat 7103 uden BAC50.
Tidslinj e for udsk ift ning a f Sca vt r e a t m e d BAC 5 0 m e d Sca vt r e a t 7 1 0 3 u de n BAC 5 0 :
Leverandøren leverer Scavt reat 7103 t il vores lagerleverandør Jut landias t erm inal i Esbj erg.
Herfra t ransport eres produkt et m ed forsyningsskibe t il vores offshore- anlæg, hvor det pum pes
op i lagert anke på produkt ionsplat form ene, og derfra føres det t il inj ekt ionspum perne, der
sender produkt et ind i gasst røm m en.
Udfasningsprocessen fokuserede på at forsyne offshore- t ankene m ed Scavt reat uden BAC50,
eft er at produkt et var t est et , og Clariant blev i st and t il at levere. For at opret holde
produkt ionen var der en periode frem t il m idt en af j uni, hvor vi fort sat forsynede plat form ene
m ed Scavt reat m ed BAC50. Den sidst e leverance af det t e produkt var t il Dan Felt et den 20. j uni
2017. Dereft er blev forsyningsskibene t øm t for produkt et m ed BAC50, og de først e leverancer af
Scavt reat uden BAC50 blev gennem ført fra 25. j uni 2017. I følge vores beregninger var de
rest erende lagre af Scavt r eat 7103 m ed BAC50 i t ankene på plat form ene opbrugt pr. 1. j uli
2017.
8 . j uni 2 0 1 7 :
Møde m ellem Maersk Oil og Clariant , hvor sam m enlignende t est dat a vedrø-
rende de korrosive egenskaber for Scavt reat uden BAC50 bliver præsent eret .
9 . j uni 2 0 1 7 :
Maersk Oils ledelse godkender Clariant s anbefaling om at fj erne BAC50 og
st art e leveringen af Scavt reat 7103 uden BAC50.
9 . j uni 2 0 1 7 :
Clariant bekræft er, at al produkt ion af Scavt reat 7103 m ed om gående virk-
ning vil være uden BAC50.
1 5 - 1 9 . j uni 2 0 1 7 :
Først e leverancer af Scavt reat uden BAC50 ankom m er t il Jut landia-
t erm inalen i Esbj erg.
1 9 . j uni 2 0 1 7 :
Møde m ellem Maersk Oil og Milj øst yrelsen, hvor planen for udfasning af
Scavt reat m ed BAC50 frem lægges.
2 0 . j uni 2 0 1 7 :
Sidst e leverance af Scavt reat m ed BAC50 ankom m er t il produkt ionsplat for-
m ene.
1
2 1 - 2 4 . j uni 2 0 1 7 :
Forsy ningsskibene t øm m es for rest erende Scavt reat 7103 m ed BAC50,
rengøres og fyldes m ed det nye produkt uden BAC50.
2 5 - 2 7 . j uni 2 0 1 7 :
Først e leveringer af Scavt reat 7103 uden BAC50 t il Gorm - , Dan- og
Halfdan- felt erne.
Spør gsm å l 2 : Re de gør for r e sult a t e r ne a f e n un de r søge lse a f, hvor for le ve r a ndør e n
ha r k u nne t fe j lde k la r e r e pr odu k t e t i e n å r r æ k k e
Den 18. april 2017 besvarede Maersk Oil Clariant s underret ning om t ilst edeværelsen af BAC50 i
Scavt reat 7103 og anm odede Clariant om at foret age en undersøgelse for at ident ificere,
hvorfor der var t ilsat BAC50, og hvorfor det t e ikke var m eddelt Maersk Oil.
Clariant inform erede Maersk Oil om , at de den 22. m art s 2017 i en henvendelse fra en kunde
blev adspurgt , hvorvidt spor af kvart ernær am in, der var fundet i kundens
behandlingssyst em er, event uelt kunne st am m e fra Scavt reat 7103.
I redegørelsen af 30. j uni v ar anført , at sidst e lever ance af Scavt reat m ed BAC50 sk et e den 19. j uni. Eft erfølgende undersøgelse
har vist , at sidst e levering fandt st ed den 20. j uni.
1
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 983: Spm. om ministeren vil oversende den supplerende redegørelse fra Mærsk vedrørende deres ulovlige udledning af kemikalier, som Miljøstyrelsen har anmodet om inden den 7. august 2017, jf. http://www.dr.dk/nyheder/indland/maersk-redegoerelse-om-ulovlig-udledning-er-mangelfuld, til miljø- og fødevareministeren
1779807_0004.png
Den fabrik, der producerer Scavt reat 7103 for Clariant bekræft ede, at H2S- scavengeren
indeholdt ca. 0,1 % BAC50 ( som er en kvart ernær am in) . I følge Clariant s undersøgelse blev
BAC50 t ilsat eft er en uaut oriseret og udokum ent eret inst ruks t il fabrikken fra en m edarbej der
hos Clariant .
I følge Clariant s oplysninger blev st offet BAC50 t ilsat i 2005 uden t illadelse. Koncent rat ionen af
BAC50 i det endelige produkt var så lav ( 0,1 % ) , at den ikke k unne regist reres ved Clariant s
st andard kvalit et skont rol. Eft er Clariant havde bekræft et t ilst edeværelsen af st offet ,
inform erede de deres kunder om det t e, j f. deres brev t il Maersk Oil af 11. april 2017.
Spør gsm å l 3 : Re de gør for , hvilk e k r a v M a e r sk Oil vil st ille t il de nne og a ndr e
le ve r a ndør e r for a t for e bygge ge nt a ge lse r
Clariant s undersøgelsesrapport er vedlagt . Rapport en beskriver m ere det alj eret , hvorfor
indholdet af BAC50 ikke var blevet deklareret , og hvilke t ilt ag Clariant vil iværksæt t e for at
undgå en lignende sit uat ion i frem t iden.
Maersk Oils kont rakt er m ed leverandører af kem ikalier beskriver klart disse leverandørers
forpligt elser t il at sikre, at kem ikalierne overholder gældende lovgivning, at de regist reres
korrekt , og at der er et ableret et robust kvalit et sst yringssyst em . Disse t ilt ag vil nu blive st yrket
under vores kont rakt st yringssyst em , hvor vi vil kræve, at en repræsent ant fra Maersk Oils
m ilj øfunkt ion er t il st ede ved alle periodiske ledelsesm øder m ed leverandører af kem ikalier.
I frem t iden vil Maersk Oil også kræve en årlig bekræft else fra leverandører af offshore-
kem ikalier på, at de oplysninger der sendes t il Produkt regist eret og t il Maersk Oil er korrekt e, og
at der ikke er foret aget udokum ent erede ændringer af kem ikaliernes sam m ensæt ning.
Maersk Oil vil endvidere st yrke opsynet m ed kem ikalieleverandører ved at øge om fanget ,
dybden og frekvensen af audit s af leverandørernes respekt ive ledelsessyst em er.
I forhold t il produkt ionskem ikalier vil vi periodevis udvide vores m odt agelseskont rol af
produkt er. Kont rollen vil være ret t et m od kvalit et og kom posit ion for derigennem at m inim ere
risikoen for en lignende sag.
Vi vil dele vores erfaringer fra denne hændelse m ed alle leverandører af offshore- kem ikalier via
vores regelm æssige kont rakt st yringsm øder.
Supplerende oplysninger – m ilj øpåvirkning
I j uli 2017 anm odede Maersk Oil det uafhængige forskningsinst it ut , I RI S, om at foret age en
kvant it at iv vurdering af den m ilj ørisiko, som t ilsæt ningen af BAC50 havde på den generelle
risiko ved udledningen af Scavt reat 7103. I følge en anerkendt m et ode vurderede I RI S, at
risikoen for m ilj øpåvirkninger ved brug af Scavt reat 7103 m ed BAC50 er ca. 2 % høj ere end
risikoen ved brug af Scavt reat 7103 uden BAC50. Det t e skyldes, at koncent rat ionen af BAC50
var m eget lav, ca. 0,1 % .
Henvisninger
I ndskærpelse af Punkt 11 i Maersk Oils generelle udledningst illadelse af 26. decem ber 2016,
Journalnum m er MST- 404- 00040, 3. m aj 2017
Milj øst yrelsens brev vedrørende en supplerende redegørelse i relat ion t il produkt et Scavt reat
7103, Journalnum m er MST- 404- 00040, 5. j uli 2017.
4