Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1783146_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Miljø- og Fødevareudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. august 2017
Politikontoret
Anne Høgenhaven Simony
2017-0032/33-0018
2359065
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 960 (Alm. del), som
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har stillet til justitsministeren den
28. juni 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Simon Kollerup (S).
Søren Pape Poulsen
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 960: Spm. om grund til en sagsbehandlingstid - fra sigtelse til øvrige fældende afgørelser - på 238 dage i udenretlige afgørelser i 2016 i dyreværnssager, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 960 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareud-
valg:
”Hvilke årsager mener ministeren, der ligger til grund for en
sagsbehandlingstid - fra sigtelse til øvrige fældende afgørelser -
på 238 dage i udenretlige afgørelser i 2016 i dyreværnssager, jf.
MOF alm. del
– svar på spørgsmål 690?”
Svar:
1.
Det fremgår af den redegørelse af 21. april 2017 fra Rigsadvokaten og
Rigspolitiet om sagsbehandlingstiden i dyreværnssager, som er vedlagt
besvarelsen af spørgsmål nr. 690 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg, at en række forhold har betydning for sagsbehandlingsti-
den.
2.
Samtlige politikredse har således anført, at sagerne ofte skal forelægges
for
eller at der skal indhentes en udtalelse fra
andre myndigheder, og at
det ofte vil medvirke til, at sagsbehandlingstiden bliver længere. Hoved-
parten af politikredsene har i den forbindelse særlig henvist til, at sagerne
ofte skal forelægges for Det Veterinære Sundhedsråd med henblik på en
veterinærfaglig vurdering af sagen.
Derudover har flere politikredse oplyst, at sagsbehandlingstiden kan for-
længes, når der er tale om større og mere komplicerede sager. Politikred-
sene har i den forbindelse bl.a. peget på, at flere sager er juridisk komplek-
se. Dette gælder både i forhold til vurderingen af, hvem en straffesag i
givet fald skal rejses mod, selve bevisvurderingen, samt omfanget af sa-
gerne, som kan have mange forhold.
Herudover har flere politikredse henvist til, at flere sager om overtrædelse
af dyreværnsloven indledes med, at politiet efter reglerne i dyreværnsloven
giver et pålæg, f.eks. om at dyret behandles for sygdom, eller at dyret afli-
ves. I disse sager vil der ofte være en periode, hvor politiet skal kontrolle-
re, om den pågældende overholder pålægget, ligesom efterfølgende kon-
trolbesøg kan medføre nye sigtelser. Dette kan medføre en forlængelse af
sagsbehandlingstiden fra de første sigtelser, og indtil politiet kan overgive
sagen til anklagemyndigheden.
Endelig har to politikredse
som en medvirkende årsag til sagsbehand-
lingstiden
henvist til den nuværende situation, hvor der har været og
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 960: Spm. om grund til en sagsbehandlingstid - fra sigtelse til øvrige fældende afgørelser - på 238 dage i udenretlige afgørelser i 2016 i dyreværnssager, til justitsministeren
fortsat er et stort ressourcetræk i politikredsene til blandt andet bevogt-
ningsopgaver.
3.
Det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 690 (Alm. del) fra Folke-
tingets Miljø- og Fødevareudvalg, at der er iværksat en række tiltag, som
skal styrke den overordnede og lokale koordinering og styring på dyre-
værnsområdet, og at der i politikredsene generelt er fokus på behandlingen
af sager om overtrædelse af dyreværnsloven, herunder på nedbringelse af
sagsbehandlingstiden.
Der er bl.a. på baggrund af den rapport af 4. november 2016, som blev
udarbejdet af arbejdsgruppen om politiets indsats mod dyrevelfærdskræn-
kelser, iværksat en række initiativer, som skal styrke politiets og anklage-
myndighedens behandling af dyreværnssager. Flere af de initiativer, som
er under implementering eller planlægning, retter sig mod forhold, som
politikredsene har peget på har betydning for sagsbehandlingstiden i dyre-
værnssager.
Rigspolitiet, Rigsadvokaten og Justitsministeriet følger udviklingen på
området, og det er forventningen, at de iværksatte tiltag på sigt vil have en
positiv effekt på sagsbehandlingstiden i sager om overtrædelse af dyre-
værnsloven.
3