Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Dato: 06-07-2017
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: SUMMSB
Sagsnr.: 1704943
Dok. nr.: 395497
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har den 23. juni 2017 stillet følgende spørgs-
mål nr. 899 (alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Simon Kollerup (S).
Spørgsmål nr. 899:
”Vil ministeren beskrive, hvilke forhold som skal være opfyldt, før danske landmænd
kan igangsætte produktion af hamp til medicinsk cannabis? ”
Svar:
Som anført i mit svar af d.d. på SUU alm. del – spørgsmål 896 har regeringen beslut-
tet, at der parallelt med forsøgsordningen med medicinsk cannabis indføres en mid-
lertidig særordning, der giver private producenter mulighed for at udvikle dyrknings-
metoder, der gør cannabisprodukter egnet til medicinsk brug i Danmark.
Den midlertidige særordning løber i samme periode som forsøgsordningen med me-
dicinsk cannabis, dvs. i perioden fra den 1. januar 2018 til udgangen af 2021.
Det er inden for rammerne af det almindelige regelsæt i bekendtgørelsen om eufori-
serende stoffer muligt administrativt at etablere den midlertidige særordning, hvor-
med interesserede danske producenter kan få mulighed for at udvikle dyrkningsme-
toder, der kan gøre cannabis egnet til medicinsk brug.
Lægemiddelstyrelsen har efter bekendtgørelsen mulighed for under ganske særlige
omstændigheder og på nærmere fastsatte vilkår at meddele tilladelse til et sådant
udviklingsarbejde.
Der vil i forbindelse med Lægemiddelstyrelsens tilladelse blive stillet krav om, at:
Den, der ansøger om tilladelse, sammen med sin ansøgning skal forelægge
en projektbeskrivelse.
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen samt Lægemiddelstyrelsen ud fra hhv. en
jordbrugsfaglig og en sundhedsfaglig vurdering finder det sandsynligt, at
projektet kan bidrage til udviklingen af cannabisprodukter til medicinsk brug.
Rigspolitiet ingen indvendinger har imod projektet.
Ansøger er indstillet på at opfylde de vilkår, herunder om politiets og andre
myndigheders adgang til at inspicere dyrknings- og produktionsfaciliteterne
samt om destruktion, som bl.a. af kontrolmæssige grunde må knyttes til tilla-
delsen.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Mie Saabye