Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1770729_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2017-5889
Den 20. juni 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 791 (MOF alm. del) stillet den 30. maj 2017
af Pia Adelsteen (DF) på vegne af Miljø- og Fødevareudvalget.
Spørgsmål nr. 791
”Ministeren
bedes kommentere henvendelsen fra Kurt Christoffersen, Frederikshavn,
særligt med henblik på, om bekendtgørelserne vil blive koordineret således, at hjortefarme ligesom
dyrehaver får mulighed for at inddrage større eller mindre arealer fredskov til opfyldelse af hjortenes
naturlige behov for fejning og læ m.v. jf. MOF alm. del
bilag 453.”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som oplyser følgende, som jeg henholder mig til:
"Skovloven gælder primært for de skove, som er omfattet af fredskovspligt.
Hjortefarme er normalt karakteriseret ved, at dyretrykket er større end i dyrehaver.
Overordnet set er formålet med hjortefarme at opdrætte dyr, mens dyrehaver generelt har
jagtmæssige, kulturhistoriske, rekreative eller biodiversitetsmæssige formål for øje. Både hjortefarme
og dyrehaver er reguleret i bekendtgørelse om opdræt af hjortedyr.
1
Dyrehaver er defineret i bilag 1 til
bekendtgørelsen og er ifølge bilaget helt eller delvist undtaget fra reglerne i bekendtgørelsen. Det
følger endvidere af bilaget, at belægningsgraden i dyrehaver højst må være 2 krondyr eller 4 dådyr pr.
ha, hvilket er lavere end i hjortefarme, og at indhegningens areal i dyrehaver skal være over 50 ha. Der
er således en væsentlig forskel på hjortefarme og dyrehaver.
Praksis er derfor, at der som alt overvejende hovedregel ikke gives dispensation til hjortefarme i
fredskov, mens praksis for dyrehaver i fredskov er restriktiv, og hvor et af de afgørende elementer for
at imødekomme en ansøgning om dispensation er, at etableringen har et biodiversitetsfremmende
formål.
I henhold til skovloven er dyrehold som udgangspunkt forbudt undtagen på arealer, der lovligt kan
holdes uden træbevoksning samt på arealer, hvortil der er givet en dispensation. Udgangspunktet er,
at der i almindelighed kun gives dispensation til hjortefarme, hvis de samfundsmæssige hensyn vejer
tungere end bevarelsen af fredsskovspligten, og hvis det ansøgte ikke kan placeres uden for fredskov.
Græsning, som udelukkende har til formål at opdrætte dyr, herunder græsning med hjorte, er ikke at
betragte som skovgræsning efter skovloven. Ved skovgræsning forstås græsning med husdyr på
skovbevoksede arealer, hvor græsningen understøtter den biologiske mangfoldighed og hensynet til
1
Bekendtgørelse nr. 1497 af 10. december 2015
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 791: Spm. om kommentar til henvendelse af 22/5-17 fra Kurt Christoffersen, Frederikshavn, om at inddrage større eller mindre arealer fredskov til hjortefarme m.m., jf. MOF alm. del - bilag 453, til miljø- og fødevareministeren
landskab og kulturhistorie. Også græsning af hensyn til skovens dyrkning og pleje af kulturer er
omfattet af denne bestemmelse.”
Esben Lunde Larsen
/
Hans Christian Karsten
2