Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1768188_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 11. juni 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 745 (MOF alm. del) stillet 15. maj 2017 efter
ønske fra Ida Auken (RV).
Spørgsmål nr. 745
”Hvilke
teknologier, vurderer ministeren, skal bringes i anvendelse, hvis man
skal sikre den bedste håndhævelse af de internationale regler om svovlreduktion
fra skibstrafikken, og hvilke danske løsninger og danske erhvervsmæssige
potentialer ser ministeren?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som oplyser følgende:
”Der indgår værktøjer til håndhævelse i de nuværende regler fra FN’s Søfartsorganisation,
IMO.
Grundpillen i kontrollen med alle internationale regler om skibsfart, herunder også miljøregler, er
havnestatskontrollen. Alle lande, der har tiltrådt Konventionen om marin forurening, er forpligtet til at
kontrollere, om skibe lever op til blandt andet svovlreglerne. Kontrollen tager udgangspunkt i kontrol
af de dokumenter, der skal vise overensstemmelse med reglerne. Leverandører af skibsbrændstoffer er
forpligtet til at levere dokumentation af svovlindholdet af det leverede brændstof. Første trin i
havnestatskontrollen er at kontrollere denne dokumentation. Hvis der er bestyrket mistanke om, at
skibet anvender brændstof med for højt svovlindhold, kan havnestatskontrolløren udføre en mere
detaljeret inspektion. I EU og visse andre SECA-lande, herunder Canada og Rusland, bliver der
desuden udtaget stikprøver af det brændstof, skibet anvender.
Havnestatskontrollen og udtagning af olieprøver kan suppleres med nye teknologier som fx
overvågning af skibes emissioner fra luften. Resultaterne fra en sådan overvågning vil kunne bidrage
til at målrette havnestatskontrollen mod de skibe, hvor der er særlig risiko for overtrædelse af
svovlreglerne, og må også forventes at kunne udgøre begrundelse for en mere detaljeret inspektion, jf.
ovenfor.
Fremadrettet er det muligt, at ny teknologi, fx inden for sensorer eller digitale løsninger, kan bidrage
til at sikre en mere effektiv kontrol, enten ift. skibes emissioner, svovlindholdet af det brændstof, der
leveres til skibe, eller dokumentationen.
Markedet for nye teknologier til kontrol af svovlreglerne må forventes at stige med ikrafttrædelsen af
0,50 % grænseværdien i 2020. Dermed vil der alt andet lige være forretningsmuligheder for bl.a.
danske leverandører af nye overvågningsteknologier.”
Ren luft-området indeholder et stort potentiale for eksport af danske løsninger, hvilket er baggrunden
for, at Miljø- og Fødevareministeriet d. 1. juni i år sammen med blandt andet Danske Rederier og
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 745: Spm. om teknologier der bedst sikre håndhævelse af de internationale regler om svovlreduktion fra skibstrafikken, til miljø- og fødevareministeren
Danske Maritime afholdt en luftvisionskonference, der har til formål at bidrage til øget samarbejde om
eksport af fx maritime ren luft-løsninger.
Esben Lunde Larsen
/
Claus Torp
2