Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1768186_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 11. juni 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 744 (MOF alm. del) stillet 15. maj 2017 efter
ønske fra Ida Auken (RV).
Spørgsmål nr. 744
”Hvor
store tab kan lovlydige danske rederier i værste fald komme ud for, hvis at internationaler regler
for svovlemissioner fra skibe ikke håndhæves effektivt?”
Svar
Effektiv håndhævelse er vigtigt for at sikre lige konkurrence. Jeg er meget opmærksom på, at rederier,
der måtte vælge at omgå de internationale svovlregler, kan opnå store besparelser på udgifter til
brændstof. Dette kan betyde, at lovlydige rederiers konkurrenceevne falder, hvis reglerne ikke
håndhæves effektivt.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som oplyser følgende:
"Det er ikke muligt at opgøre det samlede tab for danske rederier i tilfælde af manglende håndhævelse,
da det afhænger af en række faktorer, herunder omfanget af snyd og den skiftende prisforskel mellem
lovligt brændstof og brændstof med for højt svovlindhold.
Som konkret eksempel kan der dog henvises til Danske Rederier, som på deres hjemmeside oplyser, at
”et
mellemstort containerskib vil kunne spare op til 400.000 US dollars på en tur fra Nordeuropa til
Japan og retur ved at anvende brændstof med for højt svovlindhold”. Det skal dog i den sammenhæng
understreges, at det på nuværende tidspunkt er behæftet med stor usikkerhed, hvad den faktiske
prisforskel mellem lovligt brændstof og brændstof med for højt svovlindhold efter 2020 vil være."
Esben Lunde Larsen
/
Claus Torp
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk