Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1768174_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 11. juni 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 741 (MOF alm. del) stillet 15. maj 2017 efter
ønske fra Ida Auken (RV).
Spørgsmål nr. 741
”Hvor
stor en del af luftforureningen i København og i Danmark stammer fra skibstrafikken for så vidt
angår svovl og partikler? ”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, der oplyser følgende:
”Miljøstyrelsen udgav i 2009 en analyse udarbejdet af det daværende DMU, nu DCE, som stadig er
den mest grundige gennemgang af skibsfartens betydning for luftkvaliteten i Danmark.
Med hensyn til svovl konkluderer rapporten blandt andet, at 33 % af SO2-koncentrationen i Danmark i
2007 kom fra skibsemissioner, og at dette tal forventes at falde til 11 % i 2020.
Rapporten konstaterer, at der siden 1990 er sket en væsentlig reduktion i SO2-emission fra
landbaserede kilder, og at der i årene fremover forventes en kraftig reduktion fra skibstrafik samtidig
med, at der forventes en fortsat reduktion til lands. På basis af scenarioberegningerne forventes SO2-
koncentrationen i 2020 som middelværdi i Danmark at være nede på 0,3
g/m3,
hvilket er 6 % af
1990-niveauet og 1,5 % af EU-grænseværdien.
Miljøstyrelsen kan desuden oplyse, at de forudsætninger, der blev anvendt i 2009 for beregningerne af
situationen i 2020, svarer meget godt til den situation, vi har i dag, efter at de skærpede svovlkrav for
skibsfarten trådte i kraft 1. januar 2015 i Østersøen og Nordsøen. Vurderingen fra 2009 af faldet i
koncentrationen i luften svarer tilsvarende godt til det fald i luftforureningen, som er blevet målt, efter
at disse nye regler er trådt i kraft i 2015.
Hvad angår koncentrationen af fine partikler (PM2.5), er det vanskeligt at estimere skibstrafikkens
bidrag til luftforureningen. Det skyldes, at en betydelig del af partikelmængden er af ukendt oprindelse
og derfor ikke kan håndteres af de modeller, man anvender i dag.
Hvad angår skibes procentvise bidrag til partikelforurening, afhænger dette af det geografiske område.
Eksempelvis blev det i ovennævnte rapport fra 2009 beregnet, at det procentvise bidrag fra skibe i
forhold til den totale koncentration af PM2.5 i udkanten af København
(kaldet ”bybaggrund
København”)
i 2007 var af størrelsesordenen 7 %.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 741: Spm. om, hvor stor en del af luftforureningen i København og i Danmark stammer fra skibstrafikken for så vidt angår svovl og partikler, til miljø- og fødevareministeren
Jf. besvarelsen på spørgsmål nr. 740 skønner Miljøstyrelsen på baggrund af beregninger fra DCE frem
til og med 2016, at skibsfarten er årsag til af cirka 20 % af de helbredseffekter, der kan tilskrives
luftforurening. Da hovedparten af helbredseffekterne af luftforurening skyldes partikler, forekommer
det tidligere beregnede bidrag fra skibsfarten på 7 % til luftforureningen i København at være lavt.
Noget af forskellen kan dog skyldes den løbende forbedring i de modeller, man bruger.”
Esben Lunde Larsen
/
Claus Torp
2