Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1768008_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 11. juni 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 738 (MOF alm. del) stillet 15. Maj 2017 efter
ønske fra Ida Auken (RV).
Spørgsmål nr. 738
”Hvordan
vil ministeren fremover sikre overholdelse af udledningskravene for
svovl i den danske del af SECA-zonen?”
Svar
Effektiv kontrol og håndhævelse af svovlreglerne i hele SECA-zonen er et fokusområde for regeringen,
og det har det været, siden reglerne trådte i kraft.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som oplyser følgende:
”Den danske kontrol med svovlreglerne består dels af kontrol af skibe i havn, dels af overvågning
af
skibenes svovludledninger fra luften. Kontrollen i havn udføres af Søfartsstyrelsen på vegne af
Miljøstyrelsen. Hvert år udføres der svovlkontrol på cirka 400 skibe, hvor Søfartsstyrelsens
skibsinspektører kontrollerer, om skibene har den lovpligtige dokumentation for, at de overholder
svovlreglerne. På et vist antal af de kontrollerede skibe udtages desuden en olieprøve til analyse af
svovlindholdet i skibets brændstof.
I henhold til EU’s svovldirektiv er Danmark forpligtet til at tage
omkring 100 olieprøver fra skibe om året. I 2015 og 2016 har Danmark dog taget 150 olieprøver som
led i den prioriterede indsats for en styrket kontrol og håndhævelse af svovlreglerne.
Indtil ultimo maj 2017 har Miljøstyrelsen meldt 17 tilfælde af overtrædelse af svovlreglerne til politiet
på baggrund af olieprøver med for højt svovlindhold. Det har foreløbigt resulteret i to bøder på hhv.
375.000 kr. og 30.000 kr., og flere bøder forventes at være på vej. Bødeniveauerne afspejler forskelle i
overtrædelsernes størrelse og karakter.
Samarbejdet mellem de myndigheder, som bidrager til håndhævelse af svovlreglerne, koordineres
effektivt i en task force nedsat af Miljøstyrelsen og Søfartsstyrelsen i 2015 med ad hoc-deltagelse af
Rigsadvokaten og Værnsfælles Forsvarskommando.
Som en yderligere styrkelse af svovlkontrollen har Miljøstyrelsen siden juni 2015 etableret overvågning
fra luften af skibenes svovludledninger i dansk farvande. Overvågningen sker ved hjælp af en såkaldt
”sniffer” installeret under Storebæltsbroen. Snifferen kan fra
luften analysere, om skibene udleder for
meget svovl. Desuden har små fly med sniffere påmonteret overvåget de danske farvande i perioden
juni 2015 til udgangen af 2016. Resultaterne fra sniffermålingerne bruges til at målrette
svovlkontrollen med skibe i havn, både i danske og i udenlandske havne. Miljøstyrelsen forventer at
genoptage den mobile snifferovervågning i anden halvdel af 2017 efter gennemførelse af EU-udbud af
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 738: Spm., om sikring af overholdelsen af udledningskravene for svovl i den danske del af SECA-zonen, til miljø- og fødevareministeren
opgaven. Finansieringen af den ekstra indsats med sniffermålinger udløber som udgangspunkt ved
udgangen af 2017.
De danske myndigheder har siden starten af 2015 påtaget sig en ledende rolle i relevante
internationale fora, herunder EU og HELCOM, for at bidrage til en effektiv håndhævelse i hele SECA-
området.”
Det er regeringens ambition, at effektiv kontrol og håndhævelse af svovlreglerne også fremover skal
være en prioritet for Danmark.
Esben Lunde Larsen
/
Claus Torp
2