Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1766544_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 6. juni 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 732 (MOF alm. del) stillet den 15. maj 2017
efter ønske fra Zenia Stampe (RV).
Spørgsmål nr. 732
”Kan
ministeren oplyse, hvor stor en andel af Naturstyrelsens godkendelser af erstatningsskov, der er
givet med det vilkår, at erstatningsskoven placeres i nærområdet, og hvor stor en andel af
erstatningsskoven, der er puljeskov?”
Svar
For god ordens skyld vil jeg oplyse, at det nu er Miljøstyrelsen og ikke Naturstyrelsen, som nu træffer
afgørelser efter skovloven herunder om erstatningsskov.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som oplyser følgende:
"Miljøstyrelsen har ikke en samlet opgørelse over afgørelser vedrørende erstatningsskov. Styrelsen kan
derfor ikke umiddelbart oplyse, hvor stor en andel af afgørelser, der er givet med det vilkår, at
erstatningsskoven placeres i nærområdet og hvor stor en andel af afgørelser, der opfyldes ved
puljeskov.
Formålet med erstatningsskov er at sikre, at en række af samfundets behov kan opfyldes, uden at
skovarealet formindskes. Ved ophævelse af fredskovspligt eller når der gives dispensation fra
skovloven til byggeri, anlæg eller terrænændringer på fredskovspligtigt areal, skal der som
udgangspunkt stilles krav om erstatningsskov. Erstatningsskoven skal være større end det areal, som
omfattes af tilladelsen til ophævelse eller dispensation (110 %, hvis arealet er uden skov, 150 % ved
almindelig skovbevoksning eller 200 % ved bynær skov, eller hvis den berørte skov har særligt høj
skovmæssig værdi). Baggrunden for at kræve et større erstatningsareal er dels, at der normalt går lang
tid, før et nyt skovareal vokser til og dels at råde bod på de skader, der kan forårsages ved en for tidlig
afdrift.
Der kan også stilles vilkår om erstatningsskovens placering og etablering, herunder bl.a. om, at
erstatningsskoven placeres i nærheden af det areal, den skal erstatte. Det påhviler ansøger at bringe de
konkrete erstatningsskovarealer i forslag samt at udarbejde en tilplantningsplan for
erstatningsskovsarealet, herunder en frist for etableringen. Miljøstyrelsen skal som myndighed
godkende ansøgers forslag og påser i denne forbindelse bl.a., at erstatningsskovarealets placering
ligger inden for rammerne af skovloven.
Som alternativ til at ansøger selv forestår etablering af erstatningsskov, kan vilkår om erstatningsskov
opfyldes ved at betale for etableringen af fredskov på et offentligt eller privat areal eller ved at betale
for ”puljeskov”, som er skov, der allerede er fredskovspligtig,
eller som etableres som fredskov, men
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 732: MFU spm. om, hvor stor en andel af Naturstyrelsens godkendelser af erstatningsskov, der er givet med det vilkår, at erstatningsskoven placeres i nærområdet, til miljø- og fødevareministeren
som i en periode kan tjene til at opfylde krav om erstatningsskov. Muligheden for at etablere puljeskov
gælder både for offentlige og private ejere. Ikke alle skovejere eller anlægsmyndigheder o.l. ønsker
eller har mulighed for at etablere ny skov på egne arealer, hvis de får en forpligtelse til at etablere
erstatningsskov. Derfor er der mulighed for, at vedkommende kan betale sig ud af forpligtelsen.
Reglerne om erstatningsskov giver mulighed for en smidig administration, hvor der tages hensyn til
vækst i samfundet, uden at det samlede skovareal i Danmark formindskes."
Esben Lunde Larsen
/
Hans Christian Karsten
2