Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1755512_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Udvalget har stillet spørgsmålene Ø og AI-AK,
som alle omhandler opfyldelse af Danmarks
internationale forpligtelser om natur og
biodiversitet i regi af FN og EU.
Tak for alle spørgsmålene, som jeg vil besvare i
dag.
Spørgsmål Ø
”Hvad kan ministeren oplyse
om Danmarks
opfyldelse af forpligtelser om biodiversitet og
naturbeskyttelse? I den forbindelse bedes
ministeren:
- Give en status for Danmarks opfyldelse af
de enkelte målsætninger i regi af FN og EU
på naturområdet,
- Redegøre for, hvad det er for et arbejde, der
jf. regeringsgrundlaget skal sættes i gang
for at regeringen kan formulere konkrete
naturmål, herunder tidshorisonten for
arbejdet, og hvilke elementer ministeren
ønsker at lægge vægt på,
- Oplyse, hvordan ministeren konkret vil
beskytte ferske enge og overdrev jf.
regeringsgrundlaget,
- Redegøre for, hvordan regeringens
Fødevare- og landbrugspakke samt
ophævelsen af forbuddet mod gødskning på
§ 3-arealer påvirker biodiversiteten i
Danmark?”.
Svar
Regeringen prioriterer indsatsen for at standse
tilbagegangen i biodiversiteten og har igangsat en
række initiativer for at opfylde vores forpligtelser
om biodiversitet og naturbeskyttelse.
Regeringen lægger vægt på en målrettet
beskyttelse af naturen, så vores indsats
prioriteres mod områder, hvor der i forvejen er
naturværdier at bygge videre på.
Inden jeg går videre, vil jeg indledningsvist
beskrive
sammenhængen mellem FN’s Aichi-mål,
EU’s biodiversitetsstrategi og den nationale
biodiversitetsindsats.
1
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 671: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 5. april 2017 om opfølgning på COP13, Cancun-deklarationen og Aichi-biodiversitetsmålene, til miljø- og fødevareministeren
1755512_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Aichi-målsætninger er globale målsætninger, som
alle parterne under
FN’s
Biodiversitetskonvention bidrager til på forskellig
vis. I EU har vi et unikt fællesskab set i forhold til
andre regioner i verden. EU-fællesskabet
bidrager samlet til at indfri de globale
biodiversitetsmålsætninger.
Derfor vil jeg gerne understrege, at når vi
bidrager til at opfylde FN’s
biodiversitetsmålsætninger, sker det
hovedsageligt gennem EU. Der er kun ét konkret
Aichi-delmål, der alene skal løftes på nationalt
niveau af hvert enkelt land. Det er udarbejdelsen
af en national biodiversitetsstrategi.
Opfyldelsen af EU’s biodiversitetsstrategi sker i
samarbejde mellem Kommissionen og
medlemslandene. Opfølgning på status for
opfyldelsen af EU-målene sker derfor også på
EU-niveau.
Jeg vil gerne fremhæve, at der til forskel fra f.eks.
klimadagsordenen ikke eksisterer egentlige
3
byrdefordelinger af eller fordelingsmekanismer
for opfyldelse af de enkelte biodiversitetsmål
mellem de enkelte parter eller medlemslande,
hverken på globalt niveau eller på EU-niveau.
Medlemslandene bidrager på forskellig vis
afhængig af deres forudsætninger.
Ud over opfyldelse af EU’s biodiversitetsstrategi
bidrager EU-medlemslandene yderligere til
opfyldelse af Aichi-målene gennem en række
indsatser, der kan have ophæng i EU-direktiver
som f.eks. vandrammedirektivet. Der
gennemføres desuden en række indsatser, der er
rent nationale beslutninger.
Jeg vil på den baggrund redgøre nærmere for,
hvad regeringen gør for at styrke natur og
biodiversitet.
Naturpakken, Natura 2000-planer og
vandområdeplaner
Med Naturpakken fra maj 2016 udlægges der
bl.a. mindst 25.000 ha urørt skov og
biodiversitetsskov. Det vil komme mange truede
arter til gode.
4
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 671: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 5. april 2017 om opfølgning på COP13, Cancun-deklarationen og Aichi-biodiversitetsmålene, til miljø- og fødevareministeren
1755512_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Naturpakken er et vigtigt skridt mod at sikre
biodiversiteten i Danmark, fordi indsatsen lægges
dér, hvor der i forvejen er naturværdier at bygge
videre på.
Regeringen har i april 2016 offentliggjort anden
generation af Natura 2000-planerne. Med dem
laves en målrettet indsats, der skal sikre og
forbedre den sårbare natur og bidrage til at styrke
biodiversiteten i de mest værdifulde
naturområder i Danmark, herunder større
områder med lysåbne arealer som heder, enge,
overdrev og moser. Der er afsat 1,8 mia. kr. til
sikre Natura 2000-planernes målrettede
indsatser i perioden 2016.
Endeligt har regeringen i juni 2016 offentliggjort
vandområdeplanerne. De vil bidrage til, at vi
forbedrer tilstanden i Danmarks kystvande, søer,
vandløb og grundvand.
Der er dermed allerede taget store og vigtige
skridt for at forbedre biodiversiteten.
5
Inden jeg går videre til besvarelse af de enkelte
underspørgsmål, vil jeg nævne, at drøftelser om
biodiversitet og natur dækker et meget bredt felt -
fra økosystemer til vilkår for konkrete dyr og
planter. I det omfang, der er spørgsmål af mere
teknisk karakter, vil jeg meget gerne svare
udvalget på skriftlige spørgsmål efter samrådet.
Svar på underspørgsmål 1
I det stillede spørgsmål ønskes en status for
Danmarks opfyldelse af de enkelte målsætninger
i regi af FN og EU på naturområdet og
biodiversitetsområdet.
Et veludbygget afrapporteringssystem
Der findes i dag et veludbygget
afrapporteringssystem i både FN og EU, som
forpligter landene til at afrapportere om deres
indsatser på naturområdet.
Danmark bidrager hertil, og Miljø- og
Fødevareudvalget er orienteret om en række
statusopgørelser på dette område.
6
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 671: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 5. april 2017 om opfølgning på COP13, Cancun-deklarationen og Aichi-biodiversitetsmålene, til miljø- og fødevareministeren
1755512_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
EU direktiver og forordninger
Danmark er på naturområdet juridisk forpligtet
til at forfølge de mål, der indgår i EU-direktiver
og -forordninger. På den baggrund har Danmark
blandt andet offentliggjort Natura 2000-planerne
og vandområdeplanerne.
Der følges løbende op på disse planer gennem det
nationale overvågningsprogram NOVANA og ved
løbende afrapporteringer til EU hvert 6. år.
EU- og FN-strategier for biodiversitet
Derudover er Danmark politisk forpligtet til at
bidrage til opfyldelsen af FN’s strategiske plan for
biodiversitet, der indeholder mål om at standse
tilbagegangen i biodiversiteten senest i 2020.
Danmark og de andre EU-lande bidrager til
opfyldelse af
FN’s strategiske plan ved at
gennemføre EU’s
såkaldte biodiversitetsstrategi.
Danmark står ikke alene med udfordringer på
vejen mod en bedre og mere robust natur. Det er
en fælles udfordring for landene i EU.
7
Kommissionen fremlagde således i oktober 2015
en midtvejsevaluering af EU’s
biodiversitetsstrategi, der viser, at der endnu er et
stykke vej til opfyldelse af målene.
På baggrund af midtvejsevalueringen vedtog
Rådet i december 2015 rådskonklusioner for en
styrket indsats for alle medlemslandene frem
mod 2020.
For eksempel blev alle medlemslande opfordret
til at færdiggøre Natura 2000-netværket samt at
udvikle og implementere planer for
naturindsatsen i områderne. Det har Danmark
allerede gjort ved dels at udpege Natura 2000-
områder. Dels at udarbejde og gennemføre en
planlægning for de 252 udpegede Natura 2000-
områder med en finansieret naturindsats.
Svar på underspørgsmål 2 og 3
Af udvalgsspørgsmålet efterspørges en
redegørelse for regeringens arbejde med nye
naturmål samt oplysninger om, hvordan jeg
konkret vil beskytte ferske enge og overdrev jf.
regeringsgrundlaget
8
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 671: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 5. april 2017 om opfølgning på COP13, Cancun-deklarationen og Aichi-biodiversitetsmålene, til miljø- og fødevareministeren
1755512_0005.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Arbejdet med at formulere konkrete naturmål og
skal bygge på et velfunderet, fagligt grundlag.
Den skal kortlægge den eksisterende viden og de
nødvendige behov på naturområdet.
Det arbejde er ved at blive igangsat. Og først når
det er afsluttet, vil jeg kunne redegøre for
regeringens arbejde med naturmål.
Svar på underspørgsmål 4
Det sidste underspørgsmål handler om, hvordan
regeringens Fødevare- og landbrugspakke samt
ophævelsen af forbuddet mod gødskning på § 3-
arealer påvirker biodiversiteten.
Jeg vil gerne starte med at fremhæve, at
Fødevare- og landbrugspakken har som
hovedformål at øge omsætning og vækst i
landbruget gennem en omlægning af
miljøreguleringen. Det skal samtidig sikres, at de
nødvendige hensyn til natur og miljø varetages.
Med Fødevare- og landbrugspakken blev der
indgået aftale om landdistriktsprogrammet. Det
9
betyder bl.a., at der afsat mere end 1 mia. kr. til at
understøtte økologisk landbrug frem til 2020.
Derudover er der afsat ca. 3,2 mia. kr. til fremme
af natur og miljø frem til 2020, hvoraf
størsteparten af de tidligere omtalte Natura
2000-indsatser er finansieret.
Konsekvenser af kvælstofudledning
Et rent vandmiljø er afgørende for den
biodiversitet, der knytter sig til vand. Det er en af
grundene til, at vi fra regeringens side har sikret
os, at der ikke kommer mere kvælstof ud i
vandmiljøet, end naturen kan bære.
I 2017-18 iværksætter vi en midlertidig indsats
med målrettede efterafgrøder. Den skal sikre
mod tilbagegang
i miljøtilstanden af
overfladevand og grundvand. Og fra 2019
indfases en målrettet regulering, der skal sikre
fremgang
i miljøtilstanden af overfladevand og
grundvand.
Ophævelse af § 3-forbud har ingen effekt
10
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 671: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 5. april 2017 om opfølgning på COP13, Cancun-deklarationen og Aichi-biodiversitetsmålene, til miljø- og fødevareministeren
1755512_0006.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Hvad angår effekten på biodiversiteten af, at
forbuddet mod gødskning på § 3-arealerne blev
ophævet, er det enkelt: Forbuddet skulle først
træde i kraft 1. september 2017. Der er derfor i
realiteten ikke sket negative konsekvenser for §
3-naturen og biodiversiteten på grund af
ophævelsen. Ophævelsen betyder, at man bevarer
den i dag gældende § 3-beskyttelse.
Spørgsmål AI
Jeg vil nu gå til spørgsmål AI, AJ og AK stillet af
Enhedslisten, hvoraf det første spørgsmål lyder:
”Vil ministeren
redegøre for, hvordan regeringen
planlægger at følge op på COP13 og Cancun-
deklarationen, som ministeren har tilsluttet sig,
herunder hvilke initiativer regeringen vil tage for
at fremme sektorintegration indenfor landbrug,
skovbrug, fiskeri og turisme, samt oplyse hvilke
initiativer, regeringen planlægger for at følge op
på det nye initiativ om bestøvere?”
Svar
Der blev på COP13 ikke fastsat nye bindende mål
for naturindsatsen. Beslutningerne er således af
11
understøttende karakter for parternes
implementering af den strategiske plan og dens
20 delmål.
Regeringen vil arbejde med sektorintegration, der
var fokus for COP13, som et vigtigt område for at
standse tilbagegangen i biodiversiteten.
Danmark gør allerede en stor indsats, når det
gælder sektorintegration af biodiversitetshensyn.
Bl.a. ved udlægning af urørt skov og anden
biodiversitetsskov og varetagelse af naturhensyn i
skovdriften, særligt på statslige arealer.
Af de samlede midler for Natura 2000-indsatser
på 1,8 mia. kr. er 795 mio. kr. afsat til
tilskudsordningen
”pleje
af græs- og
naturarealer” under landdistriktsprogrammet,
frem til 2020.
Som led i udmøntningen af Naturpakken indføres
i 2017
”naturpleje” som et obligatorisk fag for alle
elever på landmandsuddannelserne.
12
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 671: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 5. april 2017 om opfølgning på COP13, Cancun-deklarationen og Aichi-biodiversitetsmålene, til miljø- og fødevareministeren
1755512_0007.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Regeringen lægger vægt på, at den private sektor
er med til at stoppe tilbagegangen i
biodiversiteten. Jeg ser et potentiale i at skabe en
alliance mellem ”business og biodiversitet”.
For eksempel viser udviklingen i på det
økologiske område, at landbrugserhvervet er
opmærksomt på forbrugertrends. Det vil gerne
være med til at integrere miljø- og naturhensyn i
landbrugsdriften, blandt andet ved at omlægge
fra konventionel til økologisk landbrugsdrift.
Erfaringerne fra Natura 2000-planerne viser
også, at landmændene er interesserede i at pleje
udvalgte naturarealer til gavn for biodiversiteten
og opfyldelsen af vores Natura 2000-
forpligtelser.
Jeg ser desuden et potentiale i at fremme
bæredygtig produktion og forbrug, hvor der
indgår hensyn til biodiversitet, f.eks. ved at
fremme bæredygtigt indkøb, såvel i det private
som i det offentlige.
Opfølgning på initiativet om bestøvere
Hvad angår opfølgning på det nederlandske
initiativ om bestøvere, så har vi allerede lanceret
en række tiltag til forbedring af vilkårene for
bestøvere.
Regeringen har i 2016 lanceret en særlig
biavlsstrategi for honningbien.
Med Naturpakken er der iværksat en række
lokale projekter, som fremover vil bidrage til at
forbedre fødegrundlaget for bestøvere. Der
etableres desuden læhegn til gavn for insekter.
Der vil i den forbindelse blive udbudt en
støtteordning for læhegn.
Spørgsmål AJ og AK
De næste to spørgsmål fra Enhedslisten lyder:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke af de 20
Aichi-biodiversitetsmål regeringen regner med at
have opfyldt i 2020?”
og
”Vil ministeren redegøre
for, hvornår det er regeringens ambition, at
Danmark har nået alle 20 Aichi-
biodiversitetsmål?”
13
14
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 671: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet den 5. april 2017 om opfølgning på COP13, Cancun-deklarationen og Aichi-biodiversitetsmålene, til miljø- og fødevareministeren
1755512_0008.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Svar på spørgsmål AJ og AK
Jeg vælger at besvare disse to spørgsmål samlet.
Som sagt bidrager Danmark sammen med de
øvrige EU-medlemslande til
FN’s
strategiske plan
for biodiversitet og dens 20 Aichi-mål gennem
implementeringen
af EU’s biodiversitetsstrategi.
Det sker som en indsats på EU-niveau i
erkendelse af, at bevaring af biodiversitet kræver
en fælles europæisk indsats, bl.a. fordi mange
arter og naturtyper forekommer på tværs af
landegrænser.
Der er et veludbygget afrapporteringsregime både
i FN og EU, som Danmark bidrager til.
Danmark laver derfor ikke nationale opgørelser
af status for opfyldelse af de enkelte Aichi-mål.
15
16