Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1685551_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Tale ved samråd den 11. oktober 2016
Tale ved samråd den 11. oktober 2016
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af
samrådsspørgsmål CC (MOF alm. del) stillet den
21. september 2016 af Simon Kollerup (S).
Samrådsspørgsmål CC
Ministeren bedes redegøre for, hvad status er for
hvert af initiativerne i ”Handlingsplan
for husdyr-MRSA” samt komme med en
vurdering af, hvornår de målsætninger, der
indgår i aftalen, vil blive opfyldt samt hvilke tiltag
ministeren løbende har gjort for at sikre
progressionen i gennemførelsen af
”Handlingsplan for husdyr-MRSA” indtil dato.
Svar
(Det talte ord gælder)
[Handlingsplanen for husdyr-
MRSA]Tak
for det og tak til Hr. Simon
Kollerup for at give mig lejlighed til at give
en status for implementeringen af MRSA-
Handlingsplanen.
1
Det er en vigtig sag for mig som miljø- og
fødevareminister, og det var det også for
mig som ordfører, hvor jeg var med til at
indgå aftalen om en handlingsplan til
bekæmpelse af husdyr-MRSA.
Har jeg så været enig i den måde, der
tidligere blev kommunikeret om dette her
problem og den udfordring? Nej det har
jeg ikke, men jeg er bestemt blevet klogere
i takt med, at omfanget og problemet er
blevet udrullet.
Sagen om husdyr-MRSA er så vigtig, at al
vores kommunikation det bør foregå på et
sagligt plan uden overdrivelser og
beskyldninger hverken i pressen eller i
Folketinget.
Fordi min holdning er meget klar:
Antibiotikaresistens er et alvorligt
samfundsanliggende. Og vi skal sikre os,
at vi gør alt hvad vi kan for at reducere
den risiko, der følger af, at der også i
husdyrproduktionen bruges antibiotika.
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm om. oversendelse af talepapiret fra samrådet den 11/10-16 om initiativerne i handlingsplan for husdyr-MRSA til miljø- og fødevareministeren
1685551_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Tale ved samråd den 11. oktober 2016
Tale ved samråd den 11. oktober 2016
Det er rigtigt, som Hr. Simon Kollerup
siger, at aftalen om en handlingsplanen er
blevet til i et bredt flertal i Folketinget og
jeg formoder også, at der fortsat er bred
opbakning til planen.
Jeg har som ansvarlig minister fokus på at
initiativerne i handlingsplanen, der løber
over fire år fra 2015-18, bliver
gennemført.
Desuden vil jeg se nærmere på indsatsen i
avlstoppen, da jeg opfatter dette som et
centralt omdrejningspunkt og det vil jeg
vende tilbage til senere i min tale.
Forligskredsen bag veterinærforlig II blev
orienteret ved et møde den 20.
september, fordi der var også sammenfald
af personer med MRSA-handlingsplanen
omkring hele implementeringen af
samtlige punkter i handlingsplanen og det
er fint, at vi kan følge op på det i dag.
Planen består af 6 hovedområder med i
alt 22 underpunkter, som jeg vil
gennemgå punktvis, men jeg vil
naturligvis vie mere opmærksomhed til
nogle af punkterne, og udvalgets
medlemmer skal heller ikke være nervøse
for, at der ikke bliver tid til at stille
spørgsmål, det gør der, men jeg tager det
her problem alvorligt og når man har bedt
mig om at give en redegørelse for
handlingsplanen, så er det naturligvis det,
jeg gør, fordi det er det, der har været et
ønske om.
[Status på hovedområde 1 - Reduktion af]
[Antibiotikaforbrug til svin med 15
pct. fra 2015 til 2018]
Der er det første hovedområde: det er
reduktion af antibiotikaforbrug til svin
med 15 pct. fra 2015 til 2018, og det er her
vi kommer ind omkring udvikling og
implementering af en ny model for gult
kort, det som Hr. Simon Kollerup også bad
særligt adresseret.
3
4
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm om. oversendelse af talepapiret fra samrådet den 11/10-16 om initiativerne i handlingsplan for husdyr-MRSA til miljø- og fødevareministeren
1685551_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Tale ved samråd den 11. oktober 2016
Tale ved samråd den 11. oktober 2016
[Udvikling og implementering af ny
model for gult kort (1.1 – som anført i
MRSA-handlingsplanen)]
Handlingsplanen den indeholder flere
initiativer, der skal bidrage til at reducere
antibiotikaforbruget for svin med 15
procent fra 2015 til 2018 i forhold til
forbruget i 2014.
Her er den nye model for gult kort et vigtigt
redskab.
Den nye model betyder, at landbrugets brug
af kritisk vigtige eller særligt
resistensskabende antibiotika nu vægtes
tungere end brug af mindre problematiske
typer af antibiotika, når det samlede
forbrug af medicin beregnes.
Og reglerne om den nye model for gult kort
trådte i kraft d. 30. juni 2016.
[Stramning i forhold til anvendelse af
flokmedicinering (1.2)]
Så er der et forhold omkring anvendelse af
flokmedicinering, hvor der har været en
stramning, og effekten af stramninger for
flokmedicinering blev indført i sommeren
2014, er også blevet evalueret i 2016 og
Fødevarestyrelsen har i 2015 desuden
gennemført en kontrolkampagne med fokus
på flokmedicinering.
Den evaluering viser, at reglerne om
diagnostik forud for flokbehandling sikrer
mere diagnostik som baggrund for
udskrivning af antibiotika og udarbejdelse
af handlingsplaner i forbindelse med
flokbehandling. Det bidrager alt sammen til
at nedbringe forbruget af antibiotika i
landbruget.
[Reduktion af tetracykliner (1.3)]
Det tredje indsatsområde under punkt 1 det
handler så om reduktionen af tetracykliner,
som også Hr. Simon Kollerup adresserede.
Tetracykliner formodes at spille en rolle i
forhold til udviklingen af husdyr-MRSA og
5
6
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm om. oversendelse af talepapiret fra samrådet den 11/10-16 om initiativerne i handlingsplan for husdyr-MRSA til miljø- og fødevareministeren
1685551_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Tale ved samråd den 11. oktober 2016
Tale ved samråd den 11. oktober 2016
derfor beskriver handlingsplanen, at der
skal ske en reduktion og en udfasning af
tetracyklinforbruget hurtigst muligt under
hensyntagen til dyrevelfærden.
Den 30. juni 2016 blev den nye model for
gult kort implementeret og med initiativet
ændredes reglerne vedrørende det gule
kort, således at antibiotika afhængig af
typen bliver vægtet i forhold til den humane
betydning og risikoen for
resistensudvikling.
Som forligskredsen er orienteret om har jeg
besluttet, at faktoren for tetracyklin med
virkning fra årsskiftet, altså 2017, skal
sættes til 1,5 for at understøtte, at
tetracyklinforbruget i landbruget kan
udfases hurtigst muligt. Og hvorfor har jeg
så gjort det, når vi per 1. juli udstedte en
bekendtgørelse, der satte
tetracyklinforbruget til 1,2 som
omdrejningsfaktor?
Ja det har jeg, fordi jeg som minister lægger
jeg vægt på den faglige rådgivning fra
eksperter.
Af det materiale jeg får forelagt fremgår
det, at der ifølge DTU Vet ikke foreligger
evidens for, hvor hurtigt forbruget af
tetracyklin vil ændre sig som følge af
faktorens størrelse. Det er på dét faglige
grundlag, jeg træffer min oprindelige
beslutning om at fastsætte faktoren til 1,2,
og der synes jeg faktisk, at det er vigtigt at
gøre Hr. Simon Kollerup opmærksom på, at
det her jo er en stramning, så der er ingen
tale om, at det her går stik imod planens
intention. For enhver faktor, der går op
over 1, er en stramning i forhold til, hvad
der har været forud for
Da jeg så senere beder mit ministerium om
at forelægge mig DTU’s samlede faglige
rådgivning om tetracyklin, fremkommer
der et telefonnotat, hvoraf det fremgår at,
DTU også har sagt, at udfasningen, og jeg
8
7
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm om. oversendelse af talepapiret fra samrådet den 11/10-16 om initiativerne i handlingsplan for husdyr-MRSA til miljø- og fødevareministeren
1685551_0005.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Tale ved samråd den 11. oktober 2016
Tale ved samråd den 11. oktober 2016
citerer ”må forventes at tage længere tid
med en lavere faktor”. For ikke at handle
imod planens intentioner, når der kunne
være en højere omdrejningsfaktor, ja så
beslutter jeg at hæve vægtningen til 1,5 fra
januar 2017, idet det som bekendt er et
særskilt mål i MRSA-handlingsplanen at
udfase brugen af tetracykliner hurtigst
muligt.
De beslutninger, jeg træffer som minister
skal ske på et fagligt belyst grundlag. Jeg er
ikke, og det tror jeg ikke, der er mange, der
er her i lokalet, ekspert i tetracyklin og
derfor lægger jeg naturligvis vægt på DTU's
vurdering. Og derfor er det et problem, når
den ikke er blevet refereret fyldestgørende
for mig, og det er derfor, jeg handler.
[Øget anvendelse af vacciner i
husdyrproduktionen (1.4)]
Så har vi et punkt i handlingsplanen om
øget anvendelse af vacciner i
9
husdyrproduktionen. Handlingsplanen
beskriver, at øget anvendelse af vacciner
bør stimuleres, så behandlingskrævende
sygdom og dermed brug af antibiotika
undgås.
Fødevarestyrelsen har derfor nedsat en
arbejdsgruppe, der skal se på, hvordan ’best
practice’ for anvendelse af vacciner til svin
kan identificeres og formidles og det
arbejde forventes afsluttet inden udgangen
af 2017.
[Kritisk vigtige antibiotika skal fortsat
ikke anvendes i husdyrproduktionen
(1.5)]
Så er der et punkt om kritisk vigtige
antibiotika, der fortsat ikke skal anvendes
husdyrproduktionen. De bør ikke anvendes.
Situationen er i dag faktisk sådan, at de
stort set ikke anvendes og den nye model
for gult kort, der trådte i kraft d. 30. juni
2016, er faktoren på kritisk vigtige
antibiotika hævet fra 1 til 10.
10
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm om. oversendelse af talepapiret fra samrådet den 11/10-16 om initiativerne i handlingsplan for husdyr-MRSA til miljø- og fødevareministeren
1685551_0006.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Tale ved samråd den 11. oktober 2016
Tale ved samråd den 11. oktober 2016
Jeg forventer, at det vil bidrage til, at de
kritisk vigtige antibiotika fortsat ikke
anvendes i nævneværdigt omfang i
svineproduktionen.
[Fokus på reduktion af anvendelsen af
zink (1.6)]
Og endelig så har vi et vigtigt punkt, der
handler om anvendelsen af zink, som er
noget også optager udvalget og har fyldt
meget i dagsorden med mellemrum. Zink
anvendes i svineproduktionen - både som
fodertilsætningsstof og som lægemiddel.
Handlingsplanen har fokus på at reducere
anvendelsen af zink, da zink øger risikoen
for resistensudvikling, og da brug af zink
kan forårsage negative miljøpåvirkninger.
Fødevarestyrelsen de følger udviklingen i
zinkforbruget, som dog siden 2011 har
været stabilt.
Fødevarestyrelsen sætter informations- og
kontrolkampagner i gang med fokus på
anvendelsen af medicinsk zink i 2016, 2017
11
og 2018 og det sker i samarbejde med
erhvervet.
Aarhus Universitet leverer i 2017 en
vidensyntese, der skal bidrage med viden
om smågrisenes behov for zink.
[Fokus på foderkvalitetens betydning
for bedre dyresundhed (1.7)]
Endeligt er der som det sidste punkt under
hovedområde 1, ja så er der fokus på
foderkvalitetens betydning for bedre
dyresundhed og her har Fødevarestyrelsen
bestilt en vidensyntese hos Aarhus
universitet, der afleveres i første kvartal
2017.
[Status på hovedområde 2 - Hygiejnetiltag
der har fokus på at hindre spredning af
husdyr-MRSA til det omgivende samfund
samt hensynet til arbejdsmiljøet.]
Det andet hovedområde, som er hygiejnetiltag,
der har fokus på at hindre spredning af husdyr-
MRSA til det omgivende samfund samt hensyn til
12
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm om. oversendelse af talepapiret fra samrådet den 11/10-16 om initiativerne i handlingsplan for husdyr-MRSA til miljø- og fødevareministeren
1685551_0007.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Tale ved samråd den 11. oktober 2016
Tale ved samråd den 11. oktober 2016
arbejdsmiljøet har fokus på bad som
hygiejneforanstaltning.
[Fokus på bad som
hygiejneforanstaltning (2.1)]
Det er helt afgørende i bekæmpelsen af
MRSA, at man begrænser smitten fra
stalden og ud i det omgivende samfund.
Og handlingsplanen foreskriver derfor, at
yderligere hygiejnetiltag vil kunne reducere
spredning af husdyr-MRSA.
Landmanden kan ved at overholde nogle
enkle regler for god hygiejne som bad og
skift til rent tøj nedsætte risikoen for at
bringe smitte fra stalden og ind i huset til
familie, venner og bekendte. Det ved de
fleste i erhvervet.
Men for at styrke opmærksomheden på
vigtigheden af hygiejne i
smittebeskyttelsen, har Fødevarestyrelsen i
samarbejde med en lang række
interessenter arbejdet på en fælles
oplysningskampagne.
Jeg har fået forelagt et første udkast til
kampagnen, som jeg ikke mener, havde en
form, der behandlede emnet på en
tilstrækkeligt alvorlig og målrettet måde.
Og derfor bad jeg om, at indholdet i
kampagnen blev bedre tilpasset
målgruppen, herunder så den tager højde
for, at mange svinebesætninger har
udenlandske medarbejdere ansat.
Fødevarestyrelsen er på den baggrund
blevet enig med interessenterne om et nyt
format, der udsendes i november måned.
Og kampagnen implementeres her i 2016 i
november.
[Krav om at vask af arbejdstøj skal
foregår på matriklen (2.2)]
Så er der et forhold om krav af vask af
arbejdstøj på matriklen og indførelse af et
obligatorisk hygiejnekursus og
14
13
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm om. oversendelse af talepapiret fra samrådet den 11/10-16 om initiativerne i handlingsplan for husdyr-MRSA til miljø- og fødevareministeren
1685551_0008.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Tale ved samråd den 11. oktober 2016
Tale ved samråd den 11. oktober 2016
besætningsejere og ansatte i
svineproduktionen skal have den fornødne
indsigt i betydningen af et højt
hygiejneniveau for spredningen af husdyr-
MRSA. Med handlingsplanen indføres der
hygiejnekursus for personer, der håndterer
svin ogFødevarestyrelsen arbejder i
øjeblikket i samarbejde med Statens Serum
Institut på at udvikle et e-læringskursus
målrettet ansatte i besætningerne med
henblik på, at et sådant kursus igangsættes
i november i år. Undervisningsmaterialet
vil blive udarbejdet både på dansk og
engelsk, så der tages hensyn til
udenlandske medarbejdere.
[Styrkelse af MRSA-
rådgivningstjenesten (2.4)]
Så vil jeg ikke gå ned i styrkelse af MRSA-
rådgivningstjenesten, men det er et punkt.
Styrket myndighedssamarbejde og
information om MRSA og arbejdsmiljø,
konkret opbevaring af døde dyr er også
elementer af det. har været aktiv siden 1.
juli 2014.
Den har til formål at informere og rådgive
om husdyr-MRSA, og hvordan man undgår
smittespredning ved hygiejnemæssige
forholdsregler.
MRSA-rådgivningstjenesten er - som
foreskrevet i handlingsplanen - blevet
opnormeret fra én til to fuldtidsstillinger.
Styrket myndighedssamarbejde,
information om MRSA og arbejdsmiljø
(2.5)
Det er vigtigt, at myndighederne arbejder
bedst muligt sammen i indsatsen mod
MRSA.
Der er derfor - som led i handlingsplanen -
etableret et styrket samarbejde mellem
Arbejdstilsynet, Statens Serum Institut og
Fødevarestyrelsen.
Det indebærer, at Arbejdstilsynet kan
indberette til Fødevarestyrelsen, hvis de i
forbindelse med deres kontrol konstaterer
16
15
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm om. oversendelse af talepapiret fra samrådet den 11/10-16 om initiativerne i handlingsplan for husdyr-MRSA til miljø- og fødevareministeren
1685551_0009.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Tale ved samråd den 11. oktober 2016
Tale ved samråd den 11. oktober 2016
forhold som ikke er i overensstemmelse
med Fødevarestyrelsens regler.
Korrekt opbevaring af døde dyr (2.6)
Der er planlagt en informationskampagne i
2017 om korrekt opbevaring af døde dyr.
Fødevarestyrelsen vil i 2016 udarbejde
informationsmateriale til kampagnen med
input fra erhvervet.
[Status på hovedområde 3 - Reduktion af
smitte i de enkelte besætninger.]
Når det gælder hovedområde 3 er der reduktion
af smitte i de enkelte besætninger, som er det
væsentligste. Der er ændring af
sundhedsrådgivning. Der er fokus på øget
anvendelse af sektionering. Der er reduktion af
støvmængden i stalden. Og status på
hovedområde 4 det er en overvågning og
udvikling i husdyr-MRSA- forekomsten over tid,
hvor vi har et punkt omkring
overvågningsprogrammer. Vi har et
screeningsprogram for forekomster af husdyr-
MRSA i andre dyrearter. Så har vi en screening af
økologiske besætninger. Og endeligt så har vi
status på hovedområde 5, som er forskning i
smitteveje for husdyr-MRSA, hvor der er afsat 35
mio. til at styrke forskning i smitteveje, fordi det
har været et område, man ikke har kendt så
meget til.
De forskningsprojekter er afsluttet medio
2018, og så er vi samlet setklogere, og det
tror jeg sådan set har været en udfordring
både for perioden 2011-15 her i Folketingets
udvalg, men også fortsat. Der er meget
viden, som vi reelt set ikke har en
forskningsbaseret tilgang til,og derfor har
nogle af initiativerne også måtte
iværksættes på baggrund af ældre viden. Så
er der nogle GUDP-projekter, der handler
omforskning i antibiotika.
Og det sidste er status på hovedområde 6, som er
den internationale indsats, og det vil jeg bare lige
17
18
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm om. oversendelse af talepapiret fra samrådet den 11/10-16 om initiativerne i handlingsplan for husdyr-MRSA til miljø- og fødevareministeren
1685551_0010.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Tale ved samråd den 11. oktober 2016
Tale ved samråd den 11. oktober 2016
slutte af med lidt mere grundigt, fordi her har vi
et fokus i EU på en.
[Fremme fælles EU-strategi for at
begrænse antibiotikaresistens (6.1)]
Ben bekæmpelse af resistensudviklingen,
fordi vores opfattelse er jo, at det bliver
nødt til at ske på et internationalt niveau og
EU's 5-årige handlingsplan for
antibiotikaresistens udløber i år.
For at få igangsat en ny EU-handlingsplan
for antibiotikaresistens, er det derfor
vigtigt, at vi bliver ved med at lægge pres på
EU-kommissionen.
Fødevarestyrelsen deltog i AMR konference
i Bruxelles her i oktober 2015.
og de har deltaget i 4-länder treffen i
Holland i februar 2015 på medicinområdet.
Fødevarestyrelsen har også sammen med
SEGES og Københavns Universitet
arrangeret en workshop om opgørelse af
antibiotikaforbrug i forsommeren 2016.
Og EU-Kommissionen har besøgt Danmark
første uge i februar på en fact-finding
mission vedrørende ”Prudent use of
antimicrobials”
Jeg har støttet Nedelandene i udarbejdelse
af rådskonklusioner om AMR og jeg har
personligt opfordret EU's
sundhedskommissær til at øge overvågning
af antibiotikaforbrug til dyr under
kommissærens besøg i Danmark tilbage i
maj i år og så har Ministeriet og
Fødevarestyrelsen på embedsmandsniveau
sammen med DTU Food den 29. september
fulgt op på dette ved at mødes med EU-
Kommissionen for at opfordre til, at en
mere detaljeret overvågning af
antibiotikaforbrug til dyr i hele EU indgår i
den kommende handlingsplan.
Endeligt kan nævnes, at Fødevarestyrelsen
deltager i det netop opstartede Codex
Alimentarius-arbejde med at revidere og
operationalisere guides på antibiotika og
forbrugsområdet. Så en meget, meget,
19
20
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm om. oversendelse af talepapiret fra samrådet den 11/10-16 om initiativerne i handlingsplan for husdyr-MRSA til miljø- og fødevareministeren
1685551_0011.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Tale ved samråd den 11. oktober 2016
Tale ved samråd den 11. oktober 2016
meget omfattende handlingsplan med en
lang række initiativer, hvoraf alle initiativer
er under udvikling eller er i gang for blot at
sige, at der er ingen i Danmark, som ikke
skal være sikker på, at såvel den tidligere
Fødevareminister, men også
Fødevareministeren før Fru Eva Kjer
Hansen og jeg alle arbejder meget målrettet
i forhold til det her. Og som det fremgår på
min besvarelse,så er målsætningen om at
reducere forekomsten af husdyr-MRSA
frem mod 2018. Det kan realiseresbåde for
mennesker og dyr.
Og så har jeg besluttet at genindkalde den
ekspertgruppe, der i 2014 foretog
risikovurderingen og fremsatte
anbefalinger vedrørende bekæmpelse af
husdyr-MRSA.
Formålet med det, det er at gøre status over
initiativerne i handlingsplanen indtil nu,
herunder resultaterne i de foreløbige
screeninger og indikationer fra den
igangværende forskning, for at se på, om
der er grundlag for at justere indsatsen.
Ekspertgruppen vil i den forbindelse blive
bedt om at adressere avlstoppens betydning
for smittespredning og smitteveje og
ekspertgruppen vil også blive bedt om at
rette fokus på husdyr-MRSA forekomst i
andre dyrearter end svin.
Jeg er opmærksom på, at vi i forhold til
bekæmpelsen af husdyr-MRSA har en bred
forligskreds, der omfatter næsten alle
Folketingets partier, og hvis nogen i
forligskredsen har konkrete forslag til,
hvordan vi bedst muligt udmønter de
initiativer, vi sammen er blevet enige om i
Handlingsplanen, eller forslag til, hvilke
emner ekspertgruppen skal behandle, ja, så
samler jeg naturligvis gerne kredsen for at
drøfte det.
21
22