Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1683708_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 5. november 2016
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 64 (MOF alm. del) stillet den 12. oktober
2016 efter ønske fra Susanne Eilersen (DF).
Spørgsmål nr. 64
”Lokalavisen Fredericia omtaler den 11. oktober 2016, at det er konkurrencestyrelsen, der skal
godkende salg af Shell raffinaderiet og gasterminalen i Fredericia til et Dansk Olieselskab (”Shell-
køber har mange konkurser bag sig” og ”Shell: Miljøansvaret ligger på køber”,
Fredericia.lokalavisen.dk). Vil ministeren foretage sig yderligt i sagen set ud fra et miljøhensyn, hvis
konkurrencestyrelsen godkender handlen?”
Svar
Det ligger regeringen meget på sinde, at danske virksomheder driver deres forretning miljømæssigt
forsvarligt.
Miljøstyrelsen er miljømyndighed for A/S Dansk Shell både med hensyn til miljø- og risikoforhold. Jeg
har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som oplyser:
”A/S Dansk Shell driver raffinaderi og havneterminal i Fredericia, hvorfra bl.a. råolien fra Nordsøen
udskibes, dvs. at både Shell og DONG benytter havneterminalen. Der har været olieaktiviteter på
havneterminalen siden 1920’erne, men Shell overtog terminalen i 1960’erne, hvor også raffinaderiet
blev bygget. Det er tidligere klarlagt, at der er betydelig forurening på grundene.
Forureningen af grundene kan henføres til både nyere og ældre forureninger.
De ældre forureninger hører, i det omfang de ikke håndteres ved en fortsat indsats af A/S Dansk Shell
eller en fremtidig driftsherre, som udgangspunkt under den offentlige indsats mod jordforurening,
som varetages af regionen. Dette fremgår af Miljøstyrelsens ”Redegørelse om olieforurening på Shells
havneterminal i Fredericia” fra september 2015.
For de nyere forureninger (opstået efter 1. januar 2001) har Miljøstyrelsen løbende meddelt påbud
efter jordforureningsloven til A/S Dansk Shell og vil fortsætte arbejdet hermed. A/S Dansk Shell er i
gang med at efterleve de meddelte påbud.
Påbud efter jordforureningslovens § 40 og § 41 er bindende overfor en senere erhverver/driftsherre,
såfremt den senere driftsherre på tidspunktet for erhvervelsen vidste eller burde vide, at der var
meddelt påbud. Ifølge jordforureningsloven skal påbud og varsel om påbud derfor tinglyses. Dvs. at
den nye ejer er forpligtet til at efterkomme de påbud og varsler om påbud om f.eks. at undersøge eller
oprydde spild, som Miljøstyrelsen allerede har stillet over for A/S Dansk Shell, der endnu ikke er
opfyldt ved ejendommens overdragelse.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 64: MFU spm. om salg af Shell raffinaderiet og gasterminalen i Fredericia til et Dansk Olieselskab ud fra et miljøhensyn, til miljø- og fødevareministeren
For så vidt angår fremtidig jordforurening følger det af EU’s direktiv om industrielle emissioner, at
virksomheder, der håndterer visse stoffer, skal udarbejde en basistilstandsrapport for
jordforureningen enten i forbindelse med opstart af en ny virksomhed, eller når en eksisterende
virksomhed får revurderet sin miljøgodkendelse.
Basistilstandsrapporten skal bruges til at sammenligne tilstanden, når virksomheden ophører, med
den tilstand, der var, da basistilstandsrapporten blev udarbejdet. Hvis der i tilfælde af driftsophør
findes en væsentlig forøgelse af forureningsniveauet, skal driftsherren bringe anlægsområdet tilbage til
den tilstand, der er beskrevet i basistilstandsrapporten.
I forbindelse med Miljøstyrelsens igangværende revurdering af miljøgodkendelsen for raffinaderiet og
havneterminalen i Fredericia udarbejder A/S Dansk Shell i øjeblikket en basistilstandsrapport for
jordforureningen. Der bliver således også grundlag for at kræve oprydning af evt. fremtidig
jordforurening ved evt. driftsophør af virksomheden.
Det følger af ovennævnte, at en køber overtager pligter fra sælger herunder meddelte påbud samt
varsel om påbud. I tilfælde af en evt. senere konkurs, hvor konkursboet måtte vælge at videredrive
virksomheden og evt. sælge til ny køber, vil påbuddene stadig følge med og gælde for henholdsvis
konkursboet og den nye driftsherre.”
Esben Lunde Larsen
/
Michel Schilling
2