April 2017
Forslag
A. Allerede besluttede forslag
1.
Allerede før forhandlingerne om fiskeripakken
har regeringen indført yderligere
kvotekoncentrationslofter, og alle FKA-arter er
omfattet med virkning fra 1. juli 2016.
Regeringen har i 2016 indført et kvoteloft for
bierhvervsfiskere svarende til en værdi af
250.000 kr.
1.
Indførelse af koncentrationsregler for de resterende FKA-arter
medvirker til at sikre, at der også for disse arter fortsat vil være
spredning af rettighederne blandt fiskerne.
Indstillet af Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen og tiltrådt af
ministeren på møde den 18.
marts 2016.
Indstillet af Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen og tiltrådt af
ministeren i maj måned 2016.
Faglig vurdering af tilsigtede effekter
Bemærkninger
2.
2.
Indførelsen af kvoteloft for bierhvervsfiskere skal medvirke til at
sikre, at bierhvervsfiskere ikke kan leve af at leje fisk ud, og for
at kunne opretholde status som bierhvervsfisker derfor er nødt
til at fiske, som det også er hensigten med bierhvervs-
fiskerordningen.
Har til formål at sikre større gennemsigtighed i selskaberne og
modvirke stråmandsvirksomhed i fiskeriet. Det sikres således, at
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen har kendskab til samtlige
personer, der ejer andele i et erhvervsfiskerselskab.
3.
Der blev i forhandlingerne om fiskeripakken
opnået enighed om, at der ved førstkommende
ændring af fiskeriloven skal indføres regler om,
at erhvervsfiskerselskaber skal oplyse den sidste
3. del af ejerkredsen bag selskabet.
Det blev i forhandlingerne om fiskeripakken
opnået enighed om at indføre regler om, at
man ikke må have bestemmende indflydelse ud
over koncentrationsloftet.
3.
Indstillet af Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen og tiltrådt af
ministeren på møde den 18.
marts 2016.
4.
4.
Dette vil blive håndhævet ved, at der stilles krav om, at
personer der er over loftet, skal indsende en tro og love
erklæring om, at de ikke har bestemmende indflydelse udover
loftet. Desuden kan styrelsen anmode om at få en erklæring fra
personer, som ikke er over koncentrationsloftet, bede om
oplysning om, hvorvidt andre personer har bestemmende
indflydelse i en fiskers virksomhed og bede om oplysning om
finansiering af fiskefartøjer og kvoter.
Indgår i Fiskeripakken og reglerne
er indbygget i Regulerings-
bekendtgørelsen (§§ 97-98 og §§
105-106), der trådte i kraft den 2.
marts 2017. Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen har medio marts
2017 udarbejdet et første bud på
en administrations- og
kontrolmodel.
Ikke indstillet af Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen.
Indgår i Fiskeripakken, idet det er
aftalt med beretningspartierne, at
der i første omgang foretages en
analyse af, om der kan
gennemføres regler uden at det
får negative effekter på fx
kvoteudnyttelsen.
5.
Loft over mængden af fisk (årsmængder), som
kan lejes. Personer, som har nået
koncentrationsloftet kan ikke leje yderligere
årsmængder af den pågældende art. Personer,
som ikke har nået koncentrationsloftet kan
maksimalt leje, hvad der svarer til
koncentrationsloftet, hvis de havde haft de
pågældende kvoter.
5.
Vurderes at vil have en effekt på kvotekoncentrationen.
Vurderes også at vil betyde en ringere kvoteudnyttelse og
dermed ringere indtjening for fiskerierhvervet samlet set.