Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1747938_0001.png
April 2017
Forslag
A. Allerede besluttede forslag
1.
Allerede før forhandlingerne om fiskeripakken
har regeringen indført yderligere
kvotekoncentrationslofter, og alle FKA-arter er
omfattet med virkning fra 1. juli 2016.
Regeringen har i 2016 indført et kvoteloft for
bierhvervsfiskere svarende til en værdi af
250.000 kr.
1.
Indførelse af koncentrationsregler for de resterende FKA-arter
medvirker til at sikre, at der også for disse arter fortsat vil være
spredning af rettighederne blandt fiskerne.
Indstillet af Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen og tiltrådt af
ministeren på møde den 18.
marts 2016.
Indstillet af Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen og tiltrådt af
ministeren i maj måned 2016.
Faglig vurdering af tilsigtede effekter
Bemærkninger
2.
2.
Indførelsen af kvoteloft for bierhvervsfiskere skal medvirke til at
sikre, at bierhvervsfiskere ikke kan leve af at leje fisk ud, og for
at kunne opretholde status som bierhvervsfisker derfor er nødt
til at fiske, som det også er hensigten med bierhvervs-
fiskerordningen.
Har til formål at sikre større gennemsigtighed i selskaberne og
modvirke stråmandsvirksomhed i fiskeriet. Det sikres således, at
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen har kendskab til samtlige
personer, der ejer andele i et erhvervsfiskerselskab.
3.
Der blev i forhandlingerne om fiskeripakken
opnået enighed om, at der ved førstkommende
ændring af fiskeriloven skal indføres regler om,
at erhvervsfiskerselskaber skal oplyse den sidste
3. del af ejerkredsen bag selskabet.
Det blev i forhandlingerne om fiskeripakken
opnået enighed om at indføre regler om, at
man ikke må have bestemmende indflydelse ud
over koncentrationsloftet.
3.
Indstillet af Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen og tiltrådt af
ministeren på møde den 18.
marts 2016.
4.
4.
Dette vil blive håndhævet ved, at der stilles krav om, at
personer der er over loftet, skal indsende en tro og love
erklæring om, at de ikke har bestemmende indflydelse udover
loftet. Desuden kan styrelsen anmode om at få en erklæring fra
personer, som ikke er over koncentrationsloftet, bede om
oplysning om, hvorvidt andre personer har bestemmende
indflydelse i en fiskers virksomhed og bede om oplysning om
finansiering af fiskefartøjer og kvoter.
Indgår i Fiskeripakken og reglerne
er indbygget i Regulerings-
bekendtgørelsen (§§ 97-98 og §§
105-106), der trådte i kraft den 2.
marts 2017. Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen har medio marts
2017 udarbejdet et første bud på
en administrations- og
kontrolmodel.
Ikke indstillet af Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen.
Indgår i Fiskeripakken, idet det er
aftalt med beretningspartierne, at
der i første omgang foretages en
analyse af, om der kan
gennemføres regler uden at det
får negative effekter på fx
kvoteudnyttelsen.
5.
Loft over mængden af fisk (årsmængder), som
kan lejes. Personer, som har nået
koncentrationsloftet kan ikke leje yderligere
årsmængder af den pågældende art. Personer,
som ikke har nået koncentrationsloftet kan
maksimalt leje, hvad der svarer til
koncentrationsloftet, hvis de havde haft de
pågældende kvoter.
5.
Vurderes at vil have en effekt på kvotekoncentrationen.
Vurderes også at vil betyde en ringere kvoteudnyttelse og
dermed ringere indtjening for fiskerierhvervet samlet set.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 622: Spm. om der forelægger et dokument, der forholder sig kritisk til de 16 anbefalinger, der er skitseret i notat af 9. december 2015 fra Natur- og Erhvervsstyrelsen – nu Landbrugs- og Fiskeristyrelsen - og som vurderer fordele og ulemper ved disse anbefalinger, til miljø- og fødevareministeren
1747938_0002.png
6.
Loft over årsmængden, som kan udlejes.
6.
Vurderes at være et unødigt indgribende skridt, ikke mindst
over for puljerne. Fiskerne bør kunne udleje de mængder, som
de ikke selv ønsker/har mulighed for at fiske og på den måde
selv indrette deres fiskeri.
Ikke indstillet af Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen.
Indgår i Fiskeripakken og
implementering aftalt at finde
sted fra 1. januar 2018. Der
indføres således regler om, at en
fisker højst kan udleje 75 % af sin
årsmængde.
B. Ikke besluttede forslag
B1. Erhvervsfiskerkrav
7.
Krav om, at det udelukkende er i forbindelse
med generationsskifte, at personer kan opnå A-
status på baggrund af beskæftigelse med fiskeri
i land.
7.
Hindrer ikke i sig selv, at fiskeriet kan samles i få familier. Kan
dog være medvirkende til, at det udelukkende er personer, som
reelt skal overtage en eksisterende fiskeribedrift, som får
adgang til fartøjer og kvoter og samtidig sikre et smidigt
generationsskifte.
Indstillet af Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen men ikke tiltrådt
af ministeren på mødet den 18.
marts 2017. Ministerens
begrundelse herfor fremgår af
samrådstalen af den 31. marts
2017.
Ikke indstillet af Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen.
8.
Krav om, at en person som ønsker A-status skal
have været beskæftiget på et fiskefartøj eller
have gennemgået en uddannelse som fisker på
fiskeriskolen.
Krav om, at det for at opretholde A-status
kræves, at en del af beskæftigelsen skal foregå
om bord på et fiskefartøj.
8.
Vil gøre det yderligere vanskeligt for ægtefæller/arvinger at
opnå A-status, men vil ikke hindre, at fiskerirettigheder kan
samles i få familier.
9.
9.
Hindrer ikke, at fiskerirettigheder kan samles i få familier. For
personer i store fiskerivirksomheder vil det ikke nødvendigvis
være relevant for deres beskæftigelse med fiskeri at have været
beskæftiget på et fiskefartøj. De vil i en række tilfælde være
beskæftiget med drift af virksomheden fra land, og har brug for
kendskab til fiskeribedrift og forretningsmæssige kvalifikationer.
Ikke indstillet af Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen.
B2. Koncentrationsregler
10. Koncentrationslofterne (maksimale satser for
ejerandele og kvoteandele) sænkes.
10. Vil medvirke til at sikre spredning af rettighederne, men langt
hovedparten af erhvervsfiskerne er ikke i nærheden af
eksisterende koncentrationslofter for de enkelte arter.
11. De meddelte dispensationer er givet til fartøjsejere, som
allerede lå over grænsen ved indførelse af de seneste
Ikke indstillet af Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen.
11. Meddelte dispensationer, der er givet til at
overskride koncentrationsloftet, tilbagekaldes.
Ikke indstillet af Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 622: Spm. om der forelægger et dokument, der forholder sig kritisk til de 16 anbefalinger, der er skitseret i notat af 9. december 2015 fra Natur- og Erhvervsstyrelsen – nu Landbrugs- og Fiskeristyrelsen - og som vurderer fordele og ulemper ved disse anbefalinger, til miljø- og fødevareministeren
1747938_0003.png
koncentrationslofter pr. 23. april 2012 og pr. 1. juli 2016.
Tilbagekaldelse af meddelte dispensationer vil betyde
tilbagekaldelse af rettigheder, som er erhvervet fuldt lovligt.
12. De fleste af de IOK-regulerede kvoter, hvor de ikke er
koncentrationslofter, fiskes i områder beliggende langt fra
danske havne, og begrænsende koncentrationslofter vurderes
at ville medføre dårlig rentabilitet og dårlig kvoteudnyttelse.
Det bemærkes, at der er et indirekte koncentrationsloft for IOK,
idet der er en regel om, at et fartøjs og en persons samlede
årsmængde af IOK-kvoter, højst må udgøre 10 % af de samlede
danske IOK-kvoter. Jf. i øvrigt punkt 13.
13. Forsimpling af reglen vil ikke ændre på kvotekoncentrationen.
13. Nuværende 10 % regel for hvor meget IOK en
person kan eje forsimples.
14. Fastsættelse af maksimale grænser for hvor
mange kvoteandele, der kan være tilknyttet et
selskab.
14. Vil ikke at have en effekt på den reelle kvotekoncentration, idet
fartøjer og kvoteandele blot kan fordeles i flere selskaber. Et
resultat vil der imod være flere omkostninger til etablering af
yderligere selskaber.
Ikke indstillet af Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen.
Ikke indstillet af Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen.
Ikke indstillet af Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen.
12. Indførelse af koncentrationslofter (maksimale
satser for ejerandele og kvoteandele) for nogle
eller alle af de IOK-arter, hvor der ikke for
nuværende er koncentrationslofter.
B3. Kvotejoller
15. Krav om, at et registreret fiskefartøj, som har
tilknyttet kvoteandele, skal have en vis del af
indkomsten fra aktivt fiskeri (forbud mod
kvotejoller).
15. Vurderes at have meget begrænset effekt i relation til
kvotekoncentration, idet de kvoter, som ligger på kvotejoller i
stedet kan fordeles på aktive fartøjer. Det vil samtidig tvinge en
lang række fiskere til at organisere sig på en anden måde. Et
forbud mod kvotejoller vil være et meget indgribende skridt,
som ikke står mål med effekten i relation til
kvotekoncentration. Det vil f.eks. ramme puljerne og Thorup
Strand Kystfiskerlaug, som netop har størstedelen af deres
kvoter liggende på en kvotejolle.
Ikke indstillet af Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen.
B4. Nabotjek
16. NaturErhvervstyrelsen (nu Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen) kontaktede i sommeren 2015
skriftligt en række lande med henblik på at se
nærmere på, om der kunne hentes inspiration i
relation til problematikken omkring
kvotekoncentration.
16. På baggrund af skriftlige svar modtaget fra Tyskland, Skotland,
Island, Estland, Finland, Litauen, Belgien, Letland og Sverige
konkluderedes, at der ikke var noget fra de andre landes
systemer, der kunne anvendes, idet de andre lande ikke har
systemer, som er sammenlignelige med det danske system, når
det handler om overdragelige kvoteandele.
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen har
indstillet, at der ikke er grundlag
for at foretage et egentligt
nabotjek.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 622: Spm. om der forelægger et dokument, der forholder sig kritisk til de 16 anbefalinger, der er skitseret i notat af 9. december 2015 fra Natur- og Erhvervsstyrelsen – nu Landbrugs- og Fiskeristyrelsen - og som vurderer fordele og ulemper ved disse anbefalinger, til miljø- og fødevareministeren
1747938_0004.png
C. Øvrige forslag
Evt. strammere regler for bestemmende
indflydelse.
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen er i dialog med
Erhvervsministeriet med henblik på at få afdækket
mulighederne for at fastsætte strammere regler for
bestemmende indflydelse, herunder vedrørende de finansielle
forhold i fiskerivirksomheder.
Involvering af Erhvervsministeriet er fundet nødvendig, idet
man i Landbrugs- og Fiskeristyrelsen er i tvivl om i hvilket
omfang fastsættelse af regler om begrænsning af økonomiske
interesser i en anden fiskers virksomhed i relation til
bestemmende indflydelse er lovlig i forhold til EU's regler om
kapitalens fri bevægelighed og relevante danske finansielle
regler.
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen kan genoptage systematisk
kontrol af, hvorvidt registrerede fiskere med A-status lever op
til reglerne om, at mindst 60 % af deres personlige indkomst
hidrører fra fiskeri (indtægt ved udleje af fisk tæller ikke med
som fiskeriindkomst).
Dette er gjort, da ordførerne bag
Fiskeripakken, uagtet de forud
indførelsen af reglerne om
bestemmende indflydelse havde
disse i høring, har givet udtryk for
at reglerne i deres nuværende
form ikke er skrappe nok.
Systematisk kontrol af indtægtskrav.
Ministeren har bedt Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen hasteindkalde
Erhvervsfiskeriudvalgets medlemmer til et
møde, der afholdes senest torsdag den 6. april
2017 med henblik på at afdække evt. yderligere
forslag til virkemidler mod uønsket
kvotekoncentration.
Sådan systematisk kontrol blev
indstillet for flere år siden, da
resultaterne ikke stod mål med
indsatsen. Således gennemføres
dag kontrol på en risikobaseret
tilgang, eller såfremt man har helt
konkret viden / formodning om
enkelte fiskere.
Mødeindkaldelse er udsendt
mandag 3. april 2017, og møde
afholde torsdag den 6. april.