Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1740556_0001.png
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 620: Spm. om en samlet redegørelse over tidsforløbet vedrørende arbejdet med kvotekoncentrationsregler/kvotekonger siden december 2015, til miljø- og fødevareministeren
1.
”Der
fastsættes krav om, at registrering som erhvervsfisker med A-status på baggrund
af beskæftigelse med drift af fiskeri i land udelukkende kan ske ved generationsskifte.
2. Der indføres koncentrationsregler for samtlige FKA-arter.
3. I erhvervsfiskerselskaber fastsættes krav om oplysning om ejerkredsen for den sidste 3.
del af
selskabet.”
Ministeren vælger på møde d. 18. marts at tiltræde både forslag 2 og 3. Forslag 1 tiltrædes
ikke, da ministeren af den daværende NaturErhvervstyrelse bliver oplyst om - og lægger vægt
på - at:
-
Udviklingen inden for fiskeriet har gjort, at man i højere grad end tidligere ser fiskeri
drevet som store virksomheder. Der er ansat førere på fartøjerne, som tager sig af det
praktiske fiskeri, og der vil være omfattende opgaver med drift af fiskerivirksomheden
fra land, hvor det er mere relevant med kendskab til fiskeridrift og
forretningsmæssige kvalifikationer.
Erhvervet lægger vægt på at, at stramningerne vil gøre det vanskeligere at udvikle
fiskerisektoren, og reelt ikke vil forhindre stråmandsvirksomhed.
-
I sagen bemærkes desuden, at den daværende NaturErhvervstyrelse har overvejet tre
yderligere tiltag, som ikke indstilles gennemført af styrelsen:
”Der
fastsættes krav om, at et registreret fiskefartøj, som har tilknyttet kvoteandele,
ikke udelukkende må anvendes som kvotejolle, men skal have en vis del af indkomsten
fra aktivt fiskeri. Det er NaturErhvervstyrelsens vurdering, at et forbud mod kvotejoller
vil være et meget indgribende skridt, som ikke står mål med effekten i relation til
kvotekoncentration.”
Dette foreslås ikke gennemført, da styrelsen vurderer, at det vil have meget begrænset effekt i
relation til kvotekoncentration.
”Der
fastsættes begrænsninger for leje af fisk. Det er NaturErhvervstyrelsens
vurdering, at det ikke kan udelukkes, at et sådan tiltag kan betyde dårligere
kvoteudnyttelse, idet der kan blive færre fartøjer til at fiske en given mængde. Desuden
vil det være indgribende i forhold til fleksibiliteten i puljerne. Eventuelle begrænsninger
med hensyn til udleje af fisk vil ligeledes, efter styrelsens vurdering, være unødig
indgribende.”
Styrelsen vurderede, at dette forslag risikerer at medføre en række negative konsekvenser for
fiskeriet, herunder dårlig kvoteudnyttelse.
Det er senere aftalt med partierne bag Fiskeripakken, at der foretages en analyse af
konsekvenserne for fiskeriets effektivitet og kvoteudnyttelse, såfremt der indføres regler om,
at man ikke må leje kvoter udover koncentrationsloftet.
”Der
fastsættes krav om, at i forbindelse med køb af fartøjer og kvoteandele af en vis
størrelse, skal NaturErhvervstyrelsen fra køberen modtage en underskrevet erklæring
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 620: Spm. om en samlet redegørelse over tidsforløbet vedrørende arbejdet med kvotekoncentrationsregler/kvotekonger siden december 2015, til miljø- og fødevareministeren
om, at der ikke i forbindelse med handlen er fiskere, som får en bestemmende
indflydelse over større kvoteandele, end de kan eje i forhold til koncentrationsreglerne.
Det er NaturErhvervstyrelsens vurdering, at krav om en sådan erklæring ikke vil være
hensigtsmæssig og vil besværliggøre handel med fartøjer og kvoter for en lang række
fiskere. Det skal bemærkes, at forslaget er fremsat på baggrund af en enkelt sag.
Der blev i forhandlingerne om Fiskeripakken opnået en forståelse af, at der indføres regler
om, at man ikke må have bestemmende indflydelse over kvoteandele udover
koncentrationsloftet, som partierne bag Fiskeripakken efterfølgende har gennemført.
Som bilag til mødesagen dateret 10. marts 2016 er vedlagt et skema med en række
overvejelser om syv yderligere tiltag under seks hovedoverskrifter. Bilaget er ikke udleveret
på mødet med ordførerne fra VKOLA. Den daværende NaturErhvervstyrelse indstiller til
ministeren, at de øvrige tiltag ikke gennemføres.
Maj 2016
ordførermøde med VKOLA
På et ordførermøde for VKOLA-partiernes fiskeriordførere d. 10. maj 2016 fremlægger
ministeren sine overvejelser om kvotekoncentrationsområdet og to af de tre forslag, som
fremgår af mødesagen af 10. marts 2016. Ministeren beder samtidigt på denne baggrund om
opbakning til at gå videre med ovenstående to forslag om, at der dels indføres
koncentrationsregler for samtlige FKA-arter, og dels fastsættes krav om oplysning om
ejerkredsen for den sidste tredjedel af erhvervsfiskerselskaber. På samråd af 31. marts 2017
har ministeren gennemgående jf. sin samrådstale korrekt udtrykt, at han på VKOLA-mødet
har drøftet to af de tre til ham indstillede forslag. I enkelte tilfælde har ministeren dog
udtrykt sig upræcist om, hvorvidt alle tre forslag har været fremført på ordførermødet.
Ministeren redegør desuden for to af DFPO's forslag, dels, at der indføres
koncentrationsregler for erhvervsfiskerselskaber og dels, at man indfører regler om, at man
ikke må have bestemmende indflydelse over kvoteandele udover koncentrationsloftet.
Ministeren forklarer, at han har en række reservationer ift. forslagene.
Det foreslåede blev accepteret af ordførerne.
Forhandlinger om servicetjek af fiskeriområdet
Forhandlingerne om servicetjek af fiskeriområdet begyndte d. 13. september 2016. Der blev
gennemført mere end 10 forhandlingsmøder samt herudover bilaterale drøftelser, og
spørgsmål om kvotekoncentration blev drøftet på 8 af møderne, foruden besvarelse af
mundtligt og skriftligt stillede spørgsmål.
I forhandlingerne om fiskeripakken drøftes forslag 3 fra mødesagen af 10. marts om
indførelse af regler om, at erhvervsfiskerselskaber skal oplyse den sidste tredjedel af
ejerkredsen til myndighederne, og der er enighed om, at disse regler skal indføres mhp. at
imødegå bekymringer om stråmandsvirksomhed i fiskeriet. Det er efterfølgende aftalt med
partierne bag fiskeripakken, at dette gennemføres med førstkommende ændring af
fiskeriloven (endnu ikke datosat).
Partierne bag fiskeriaftalen ønsker i forhandlingerne desuden at indføre regler om, at man
ikke må have bestemmende indflydelse over kvoteandele udover koncentrationsloftet. Der
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 620: Spm. om en samlet redegørelse over tidsforløbet vedrørende arbejdet med kvotekoncentrationsregler/kvotekonger siden december 2015, til miljø- og fødevareministeren
opnås i forhandlingerne forståelse mellem partierne og regeringen om at gennemføre
reglerne, som efter Fiskeripakken implementeres i reguleringsbekendtgørelsen pr. 2. marts
2017.
I forhandlingerne drøftes det desuden på flere møder, om der skal indføres regler om, at man
ikke må leje kvoter udover koncentrationsloftet. Da Landbrugs- og Fiskeristyrelsen vurderer,
at der er risiko for, at forslaget kan have negative effekter bl.a. ift. udnyttelse af
fiskekvoterne, har MFVM foreslået, at der udarbejdes en konsekvensanalyse før forslaget evt.
implementeres. Dette er efterfølgende accepteret af partierne bag Fiskeripakken.
Som en del af forhandlingsmaterialet til ministeren præsenteres derudover flere emner, som
kunne overvejes, såfremt der var politisk efterspørgsel herefter. Af materialet fremgår det, at
en række andre muligheder for kvotekoncentration
ud over koncentrationsregler for alle
FKA-arter og viden om ejerkredsen bag erhvervsfiskerselskaber - har været drøftet med
erhvervet, men at Landbrugs- og Fiskeristyrelsens vurdering er, at den positive effekt af
forslagene ikke vil være proportional med de omkostninger og det administrative besvær, de
vil medføre for erhvervet og ministeriet. Det fremgår, at det kan overvejes at foreslå følgende
emner i prioriteret rækkefølge med henblik på at opnå en politisk aftale:
-
Der indføres begrænsninger for leje af fisk udover koncentrationsloftet, hvilket
efterfølgende indgår som Fiskeripakkens punkt 17c.
Der indføres koncentrationsregler for selskaber, hvilket ikke er foreslået, da en
væsentlig svaghed ved forslaget er, at man ved oprettelse af flere selskaber relativt
nemt vil kunne omgå reglerne.
Der indføres regler om, at man ikke må have bestemmende indflydelse udover
koncentrationsloftet, og at dette håndhæves gennem tro-og-love-erklæringer. Regler
om bestemmende indflydelse indgår i Fiskeripakkens punkt 17b, og
implementeringen heraf er godkendt af partierne bag fiskeriaftalen og indført i
reguleringsbekendtgørelsen.
Systematisk kontrol af, om erhvervsfiskere lever op til bruttoindkomstkravet, hvor
kontrollen i dag sker på risikobaseret stikprøvebasis. Ændringen er ikke foreslået,
hvilket skyldes, at den vil som udgangspunkt skulle gebyrfinansieres, da de vil kræve
store ressourcer til kontrol. Ændringen vil desuden betyde en øget administrativ
byrde for fiskerne.
-
-
-
Set i bakspejlet ville det have været hensigtsmæssigt, hvis punkt to og fire på baggrund af
partiernes interesse også var blevet oversendt til partierne bag Fiskeripakken, så de kunne
have foretaget deres egen bedømmelse af forslagene her i foråret.
Beretning om en Vækst- og Udviklingspakke for dansk fiskeri (Fiskeripakken)
og opfølgning herpå
Det sidste forhandlingsmøde blev afholdt umiddelbart inden regeringsomdannelsen og
efterfølgende blev Fiskeripakken vedtaget af et flertal udenom regeringen gennem en
beretning i Miljø- og Fødevareudvalget d. 7. december.
4
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 620: Spm. om en samlet redegørelse over tidsforløbet vedrørende arbejdet med kvotekoncentrationsregler/kvotekonger siden december 2015, til miljø- og fødevareministeren
1740556_0005.png
Fiskeripakken indeholder nedenstående afsnit om kvotekoncentration:
”17.
Indsats mod kvotekonger.
For at sikre, at fiskekvoterne ikke, som der på nuværende tidspunkt ses eksempler på,
koncentreres på for få hænder i fiskeriet, pålægger flertallet regeringen af fremsætte en
ændring af fiskeriloven, hvorved
-
a) der indføres en regel om, at der i erhvervsfiskerselskaber fastsættes krav om
oplysning om ejerkredsen for den sidste tredjedel af selskaber,
-
b) der fastsættes regler om, at man ikke må have bestemmende indflydelse ud over
koncentrationsloftet på den enkelte art, og
-
c) det præciseres, at man ikke kan indleje fiskekvoter ud over koncentrationsloftet.
Der gennemføres en undersøgelse, der skal belyse, hvor mange fiskere der på nuværende
tidspunkt ikke overholder koncentrationsreglerne efter ovennævnte justeringer af
fiskeriloven, og hvordan dette problem skal håndteres for at sikre overholdelse af
koncentrationsreglerne. Regeringen opfordres til at følge udviklingen i
kvotekoncentrationer, og partierne bag beretningen indkaldes allerede efter 6 måneder til
opfølgning på emnet.
18. Udlejegrænse ændres fra 100 pct. til 75 pct. i kvotepuljerne.
Danske fiskere skal være dem med gummistøvlerne på. Derfor skal det gøres mere
attraktivt for fiskerne selv at eje og fiske egne kvoter. For at forhindre en udvikling i retning
af, at der kan ske opkøb af fiskerettigheder med henblik på udlejning, indføres der regler
om, at der i kvotepuljerne højst kan udlejes kvoter svarende til 75 pct. af værdien af
samtlige de kvoter, som et fartøj råder over. Der er i dag ikke loft over mængden, der kan
udlejes i en
pulje.”
I forbindelse med vedtagelsen af Fiskeripakken i Miljø- og Fødevareudvalget indskriver
Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti en mindretalsudtalelse:
”…Mindretallet
finder det beklageligt, at flertallet bag beretningen ikke har været villige til
at indgå i en afklarende drøftelse af de enkelte uklarheder, der er i flertallets beretning,
hvormed man potentielt havde kunnet sikre en bred aftale til gavn for den langsigtede
udvikling og planlægning i dansk fiskeri. Det til trods er det V�½s, LA�½s og KF�½s forventning,
at ministeren nu vil påbegynde implementeringen af indsatserne i
beretningen.”
Implementering af beretningen om en Vækst- og Udviklingspakke for dansk
fiskeri
Umiddelbart efter vedtagelse af Fiskeripakken, udenom regeringen, udarbejder ministeriet i
december 2016 et udkast til implementeringsskema for Fiskeripakken. Første version af
skemaet oversendes d. 15. december 2016.
Da partierne bag beretningen om en vækst- og udviklingspakke for dansk fiskeri i
december 2016 i beretningens punkt 17b besluttede, at der skulle indføres regler om, at man
5
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 620: Spm. om en samlet redegørelse over tidsforløbet vedrørende arbejdet med kvotekoncentrationsregler/kvotekonger siden december 2015, til miljø- og fødevareministeren
ikke må have bestemmende indflydelse ud over kvotekoncentrationsloftet, vurderede
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen på dette grundlag, hvilke muligheder, der ville være for en
hensigtsmæssig udmøntning af reglerne. Styrelsen kom til den konklusion, at der ikke var
bedre alternativer end tro- og love-erklæringer. Landbrugs- og Fiskeristyrelsen har været
og er fortsat af den opfattelse, at tro- og love-erklæringer ikke er en optimale model, men
dog det bedste bud på en implementering af reglerne om bestemmende indflydelse. Som det
også fremgår implementeringsskemaet.
Implementeringsskemaet indeholder ministeriets forslag til implementering af de enkelte
punkter i Fiskeripakken med angivelse af tidsplan.
Efterfølgende har Miljø- og Fødevareministeriet været i intensiv skriftlig dialog med
partierne bag Fiskeripakken, særligt med udgangspunkt i ministeriets
implementeringsskema, idet der pr. dags dato er opnået accept fra partierne af den
foreslåede implementering af punkterne 1, 2, 3, 12, 13, 18, 20, 22 og 23. For så vidt angår
punkt 17 er partierne ikke vendt tilbage på alle underpunkter.
Punkt 17 i Fiskeripakken omhandler kvotekoncentrationsregler med flg. underpunkter:
”17.
Indsats mod kvotekonger.
For at sikre, at fiskekvoterne ikke, som der på nuværende tidspunkt ses eksempler på,
koncentreres på for få hænder i fiskeriet, pålægger flertallet regeringen af fremsætte en
ændring af fiskeriloven, hvorved
a) der indføres en regel om, at der i erhvervsfiskerselskaber fastsættes krav om
oplysning om ejerkredsen for den sidste tredjedel af selskaber,
b) der fastsættes regler om, at man ikke må have bestemmende indflydelse ud over
koncentrationsloftet på den enkelte art, og
c) det præciseres, at man ikke kan indleje fiskekvoter ud over koncentrationsloftet.
Der gennemføres en undersøgelse, der skal belyse, hvor mange fiskere der på nuværende
tidspunkt ikke overholder koncentrationsreglerne efter ovennævnte justeringer af
fiskeriloven, og hvordan dette problem skal håndteres for at sikre overholdelse af
koncentrationsreglerne. Regeringen opfordres til at følge udviklingen i
kvotekoncentrationer, og partierne bag beretningen indkaldes allerede efter 6 måneder til
opfølgning på
emnet.”
Følgende kan oplyses om tidsforløbet for arbejdet siden december 2016 med de fire
underpunkter, som beretningspartierne har besluttet:
Ad. a) Oplysningspligt for ejerkreds: Det er i skrivelse af 10. marts 2017 fra ministeriet til
partierne foreslået, at der fremsættes forslag til ændring af Fiskeriloven med virkning fra
foråret 2018. Partierne har endnu ikke givet en tilbagemelding på ministeriets forslag til
implementering. Forslaget forventes sat på lovprogrammet for 2017/18, og Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen er i gang med det lovforberedende arbejde.
6
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 620: Spm. om en samlet redegørelse over tidsforløbet vedrørende arbejdet med kvotekoncentrationsregler/kvotekonger siden december 2015, til miljø- og fødevareministeren
1740556_0007.png
Ad. b) Regler for bestemmende indflydelse: Der henvises til besvarelse af MOF alm. del. Spm.
613. Det kan tilføjes, at ministeriet har taget kontakt til Erhvervsministeriet for at undersøge
mulighederne for at foretage strammere regulering i forhold til bestemmende indflydelse end
de netop indførte regler.
Ad c) Regler om begrænsninger af indleje: På møde den 15. december 2016 hos miljø- og
fødevareministeren bekræftede Dansk Folkeparti, at partierne bag Fiskeripakken ønsker, at
der gennemføres en analyse af konsekvenserne af at indføre regler om, at personer, der har
nået kvotekoncentrationsloftet, ikke kan indleje yderligere årsmængder af den pågældende
art. Dette har efterfølgende i ministeriets implementeringsskema for Fiskeripakken været
anført som den videre plan med dette initiativ.
For så vidt angår det sidste afsnit under punkt 17 om en undersøgelse af overholdelse af
kvotekoncentrationsreglerne: Ministeriet har i implementeringsskemaet for fiskeripakken
foreslået, at Landbrugs- og Fiskeristyrelsen foretager den nævnte undersøgelse 6 måneder
efter, at de nævnte ændringer (dvs. pkt. a, b og c) er trådt i kraft således, at partierne
orienteres om resultatet af en sådan undersøgelse i 2. halvår 2018, idet en ændring af
Fiskeriloven først vil kunne gennemføres primo 2018.
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen vil derudover gennemføre en evaluering af modellen med tro-
og-love erklæringer ift. bestemmende indflydelse.
Fsva. Fiskeripakkens pkt. 18. om at der skal være krav om, at man max må udleje 75 pct. af
sine årsmængder, vil dette efter aftale med partierne bag fiskeripakken blive implementeret i
reguleringsbekendtgørelsen med virkning fra den 1. januar 2018.
Partierne bag Fiskeripakken fik et udkast til ny reguleringsbekendtgørelse i høring 24. januar
2017, hvorefter der gennemføres en intensiv og detaljeret dialog med partierne om denne.
Dialogen munder ud i, at partierne godkender den endelige udstedelse af
reguleringsbekendtgørelsen. Efterfølgende gennemføres desuden dialog om håndteringen af
de indkomne høringsvar til bekendtgørelsen, herunder de deraf følgende ændringer af
bekendtgørelsen, samt yderligere ændringer efter ønske fra partierne bag Fiskeripakken.
Aftaleparternes ønske om yderligere stramninger af koncentrationsreglerne
Efter udstedelsen af den endelige reguleringsbekendtgørelse d. 2. marts 2017 vender
partierne bag Fiskeripakken tilbage med flere ønsker om yderligere indsatser samt en stram
reguleringspraksis på kvotekoncentrationsområdet.
Miljø- og Fødevareministeren har på denne baggrund i flere omgange meddelt, at han har
ønsket at mødes med partierne om sagen, og Miljø- og fødevareministeren har på den
baggrund de seneste tre måneder af flere omgang inviteret partierne til møder senest d. 21.
marts 2017 for at diskutere bl.a. dette forhold. Det viser sig vanskeligt at finde et tidspunkt
for møder, men partierne bag Fiskeripakken tilkendegiver d. 20. marts 2017 efter sidste
invitation at vende tilbage med tidspunkt:
7
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 620: Spm. om en samlet redegørelse over tidsforløbet vedrørende arbejdet med kvotekoncentrationsregler/kvotekonger siden december 2015, til miljø- og fødevareministeren
1740556_0008.png
”Vi
vil gerne drøfte kvotekoncentrationsreglerne med dig, sådan som du har inviteret til.
Men da hele kredsen af partier ikke kan i morgen, tirsdag, vil vi gerne melde tilbage med
nogle forslag til tidspunkt, hvor alle
kan.”.
Partierne bag Fiskeripakken er indtil videre ikke vendt tilbage herom.
Opsummerende er der således fra december 2015 til d.d. allerede foretaget
nedenstående tiltag ift. kvotekoncentration:
1. Allerede før forhandlingerne om servicetjekket har regeringen indført yderligere
kvotekoncentrationslofter, således at alle FKA-arter nu er omfattet med virkning fra 1.
juli 2016.
2. Det blev i forhandlingerne om servicetjekket opnået fælles forståelse om, at der ved
førstkommende ændring af fiskeriloven skal indføres regler om, at
erhvervsfiskerselskaber skal oplyse den sidste 3. del af ejerkredsen bag selskabet (for
at undgå stråmandsvirksomhed).
3. Der blev i forhandlingerne om servicetjekket opnået fælles forståelse om at indføre
regler om, at man ikke må have bestemmende indflydelse ud over
kvotekoncentrationsloftet. Selve udmøntningen af reglerne er sket i forlængelse af
beretningen om en Vækst- og Udviklingspakke for dansk fiskeri og efter partiernes
ønske. Reglerne håndhæves bl.a. ved, at der sættes krav om, at personer der er over
loftet skal indsende en tro og love erklæring om, at de ikke have bestemmende
indflydelse udover loftet.
4. Partierne bag fiskeripakken har ifm. implementeringen af fiskeripakken accepteret, at
der foretages en analyse af, om der kan gennemføres regler om, at man ikke må leje
kvoter udover koncentrationsloftet, uden at dette vil medføre negative effekter på fx
kvoteudnyttelsen.
5. I fiskeripakken fremgår det, at der skal indføres regler om, at man maksimalt må
udleje 75 pct. af sine årsmængder. Regeringen havde lagt op til, at dette blev indført
med reguleringsbekendtgørelsen, som trådte i kraft d. 2 marts 2017. Partierne bag
fiskeripakken har dog ønsket, at implementeringen udsættes til 2018.
6. Regeringen har i 2016 indført et kvoteloft svarende til en værdi af 250.000 kr. for
bierhvervsfiskere.
I fiskeripakken fremgår det desuden, at der senest 6 måneder efter ovenstående ændringer er
trådt i kraft, gennemføres en undersøgelse af, hvor mange fiskere, der ikke overholder
koncentrationsreglerne, og aftalens parter orienteres om hvordan et evt. problem håndteres.
Herudover vil Landbrugs- og Fiskeristyrelsen evaluere reglerne om bestemmende indflydelse
og kravet om en tro-og-love erklæring.
8