Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1740422_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 3. april 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 613 (MOF alm. del) stillet 2. april efter
ønske fra Ib Poulsen (DF), Simon Kollerup (S), Trine Torp (SF), Søren Egge Rasmussen (EL), Roger
Matthisen (ALT) og Sanne Bjørn (RV).
Spørgsmål nr. 613
”Ministeren
anmodes om at indhente og viderebringe Landbrugs- og Fiskeristyrelsens selvstændige
og faglige redegørelse for, hvornår, hvorfor og hvordan styrelsen har skiftet syn på tro- og love-
erklæringer i forbindelse med kvotekoncentration, hvor styrelsen hidtil har fastholdt, at:
”Erklæringer vil betyde et bureaukratisk system med administrative byrder for fiskerne, som ikke
får nogen effekt på kvotekoncentration”.”
Svar:
Jeg har fået følgende svar fra Landbrugs- og Fiskeristyrelsen, som jeg henholder mig til:
"Den citerede sætning stammer fra et planchemateriale helt tilbage fra maj 2016, som departementet
oplyser ikke har været forelagt ministeren, og hvor forskellige mulige initiativer til at imødegå
kvotekoncentration gennemgås punkt for punkt. Den citerede sætning om tro- og love-erklæringer
nævnes i relation til bestemmende indflydelse, og ikke i relation til andre emner omkring
kvotekoncentration. Landbrugs- og Fiskeristyrelsen har udtrykt samme skepsis over for ideen under
forhandlingerne om servicetjek af fiskeriområdet, herunder vanskelighederne med at løfte
bevisbyrden.
Da partierne bag beretningen om en vækst- og udviklingspakke for dansk fiskeri i december 2016 i
beretningens punkt 17b besluttede, at der skulle indføres regler om, at man ikke må have
bestemmende indflydelse ud over kvotekoncentrationsloftet, vurderede Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen på dette grundlag, hvilke muligheder, der ville være for en hensigtsmæssig
udmøntning af reglerne. Styrelsen kom til den konklusion, at der ikke var bedre alternativer end tro-
og love-erklæringer. Landbrugs- og Fiskeristyrelsen har været og er fortsat af den opfattelse, at tro-
og love-erklæringer ikke er en optimale model, men dog det bedste bud på en implementering af
reglerne om bestemmende indflydelse.
Fra og med vedtagelsen af beretningen til udstedelsen og ikrafttrædelse af den reviderede
reguleringsbekendtgørelse den 2. marts 2017, hvor reglerne om bestemmende indflydelse indføres i
§§ 97, 98,105 og 106, har Landbrugs- og Fiskeristyrelsen videreudviklet modellen med tro- og love-
erklæringer, bl.a. gennem krav om, at styrelsen kan forlange, at andre personer
end de, der har
nået koncentrationsloftet
skal indsende erklæringer samt endvidere, at styrelsen har adgang til at
bede om oplysninger om finansiering af fartøjer og ejerandele, herunder oplysning om eventuel
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 613: Spm. om, hvornår, hvorfor og hvordan styrelsen har skiftet syn på tro- og love-erklæringer i forbindelse med kvotekoncentration, hvor styrelsen hidtil har fastholdt, at: Erklæringer vil betyde et bureaukratisk system med administrative byrder for fiskerne, som ikke får nogen effekt på kvotekoncentration., til miljø- og fødevareministeren
kaution og långivning. Styrelsen har efter ikrafttrædelsen af reguleringsbekendtgørelsen endvidere
udviklet et første bud på en kontrol- og administrationsmodel for tro- og love-erklæringer.
Der har siden vedtagelsen af beretningen om vækst- og udviklingspakken for dansk fiskeri været en
meget intensiv skriftlig dialog mellem Miljø- og Fødevareministeriet og partierne bag beretningen
om udformningen af reglerne i reguleringsbekendtgørelsen, og partierne har således skriftligt
godkendt de konkrete formuleringer af reglerne herunder, at de udmøntes gennem tro- og love-
erklæringer.
Partierne bag beretningen har således været vidende om, hvordan Landbrugs- og Fiskeristyrelsen
har grebet opgaven med bestemmende indflydelse an."
Esben Lunde Larsen
/
Nicolai Højlund
2