-- AKT 2767963 -- BILAG 1 -- [ Bilag 1- Bem og spørgsmål til implementeringsplan for fiskeripakken (MFVM bem.v2) ] --
Tak for jeres tilbagemelding omkring bekendtgørelsen, som vedlægges i revideret form.
De ønskede ændringer og præciseringer bliver jf. det i skemaet tilføjede felt med MFVM’s bemærkninger
imødekommet. Dog gør jeg opmærksom på flg. forhold, som uddybes i skemaet:
Der er i forbindelse med introduktion af nye kystfiskerordninger tilbage i tiden etableret praksis
for, at alle kystfiskere, der lever op til længdekravene og tilmelder sig rettidigt, kan få tillæg det
første år. Baggrunden er, at når der er tale om en ny ordning, hvor fiskerne ikke haft kendskab
til krav om f.eks. kvoteudnyttelse og fangstrejsers varighed, så vurderes det som værende ikke
rimeligt at udelukke dem fra at opnå tillæg med henvisning til, at de ikke lever op til kravene. En
videreførsel af praksis, hvor alle har adgang til tillæg det første år, vil også betyde, at flere vil
tilmelde sig kystfiskerordningen i det første år og give en bedre kvoteudnyttelse i ordningen. I år
2 og de efterfølgende år skal alle naturligvis leve op til kravene, da de således er kendt i god tid.
Det vil ikke på nuværende tidspunkt være muligt at udstede regler for såkaldte
”foreningsfartøjer”. Ministeriet har bl.a. i implementeringsskema af 23. januar meldt tilbage til
aftalepartierne, at der savnes en nærmere definition af det i beretningen anvendte begreb
”foreningsfartøjer”, samt at regler for ”foreningsfartøjer” vil kræve en ændring af fiskeriloven,
idet disse fartøjer, uanset begrebsdefinition, vil skulle have andel i fiskekvoterne. Det vurderes
endvidere, at den skitserede model med foreningsfartøjer kan være i konflikt med EU’s
kontrolforordning. Elementet om ”foreningsfartøjer” inkluderes derfor ikke i bekendtgørelsen da
der ikke er det fornødne lovgrundlag herfor på nuværende tidspunkt. MFVM afventer en
definition af begrebet fra partierne bag beretningen med henblik på at kunne vurdere, hvordan
aftaleparternes beslutning kan udmøntes, herunder indenfor gældende EU-retlige rammer mv.
Bestemmelserne om begrænsning på overdragelse på 75 pct. indarbejdes som ønsket i
reguleringsbekendtgørelsen med virkning fra 1. januar 2018, men reglerne skrives først ind i
forbindelse med en bekendtgørelsesændring forud for årsskiftet til 2018. Årsagen hertil er, at
det ikke af Civilstyrelsen betragtes som god lovteknik at indskrive endnu ikke gældende
bestemmelser i et regelsæt, der ellers består af gældende bestemmelser.
For så vidt angår jeres bemærkning om punkt 26 i implementeringsskemaet om forvaltning af
industrifiskeriet vil dette som ønsket udgå af den fremtidige opfølgning på fiskeripakken.
I er velkomne til at vende tilbage om ovenstående. I fraværet af en tilbagemelding inden tirsdag d. 7.
februar kl. 10.00 sendes bekendtgørelsen i høring ud fra den forståelse, at bekendtgørelsens indhold er i
overensstemmelse med jeres ønsker. I forlængelse heraf agter jeg at orientere Folketinget (MOF) herom.
Vedr. jeres tilbud om mulighed for, at relevante medarbejdere fra Landbrugs- og Fiskeristyrelsen, evt.
under deltagelse af en repræsentant fra departementet, kan deltage i teknisk afklarende dialoger, kan
jeg oplyse, at det ikke er i overensstemmelse med regeringens linje at embedsmænd rådgiver et flertal i
Folketinget om implementering af regulering, som den siddende minister i sidste ende har ansvaret for,
uden deltagelse fra regeringens side.
Jeg vedlægger desuden som ønsket i henvendelse af 19. januar et nyt bilag A, som er oversendt til
Erhvervsfiskeriudvalget.
Venlig hilsen