Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1745646_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Tale ved samråd om nitrat i grundvand og
indberetninger til EU-Kommissionen,
23. marts 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af
samrådsspørgsmål AM og AN, stillet den 27.
januar 2017 af Ida Auken (RV), Simon Kollerup
(S), Maria Reumert Gjerding (EL), Trine Torp
(SF), Christian Poll (ALT).
Samrådsspørgsmål AM
Ministeren bedes redegøre for, hvordan
regeringen forholder sig til EU-Kommissionens
svar til MEP Jørn Dohmann (DF) vedrørende
indholdet af nitrat i grundvandet i Danmark, og
hvilke initiativer vil regeringen tage som følge af
EU-Kommissionens svar til MEP Jørn Dohrmann
(DF) og om ministeren ligesom Bæredygtigt
Landbrug mener, at ”alle de foranstaltninger (…),
der skulle bløde op på Landbrugspakkens
påståede negative påvirkning af miljøet” skal
trækkes tilbage, jf.
http://baeredygtigtlandbrug.dk/nyheder/2017/0
1/beviset-dansk-landbrug-reguleres-paa-falsk-
grundlag/
Samrådsspørgsmål AN
Bæredygtigt Landbrug har efter eget udsagn
gentagne gange gjort regeringen og ministeren
opmærksom på, at regeringen har indberettet
forkerte tal til EU. Ministeren bedes redegøre for
regeringens holdning hertil, hvilken betydning
det har fået for, hvilke oplysninger der er tilgået
EU-systemet herefter, jf.
http://baeredygtigtlandbrug.dk/nyheder/2017/0
1/beviset-dansk-landbrug-reguleres-paa-
falsk-grundlag/
Svar
Tak for spørgsmål AM og AN, som jeg nu vil
besvare samlet.
Jeg er overbevist om, at den tekniske
gennemgang her i udvalget i går allerede har
bidraget til at belyse grundvandets tilstand og
nitratindhold.
1
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 23/3-17 om indholdet af nitrat i grundvandet m.m., jf. MOF alm. del - samrådsspørgsmål AM og AN, til miljø- og fødevareministeren
1745646_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samrådstale
nitrat i grundvand & indberetninger til EU Kommissionen
Samrådstale
nitrat i grundvand & indberetninger til EU Kommissionen
Mit ministerium har ligeledes, under den
tekniske gennemgang givet et omfattende
overblik over de forskellige
indberetningsforpligtigelser til EU-
Kommissionen.
Som det blev klart ved den tekniske gennemgang
i går, er området komplekst, bl.a. fordi der er
flere direktiver i spil, men jeg gentager gerne de
mest centrale oplysninger, som relaterer sig
direkte til samrådsspørgsmålene.
Derfor vil jeg nu gerne redegøre for fakta og
initiativer i forbindelse med:
1. Kommisionens svar til MEP Jørn Dormann
2. Nye tiltag i form af følgegruppe og ekstern
analyse af overvågningen og indberetningerne
til EU
3. Konsekvenser og foranstaltninger i relation til
Fødevare og Landbrugspakken
4. De generelle indberetningskrav
5. Indberetninger til Kommissionen siden
sommeren 2016
3
[Kommissionens svar til MEP Jørn
Dohrmann og regeringens initiativer i
denne forbindelse]
En af de opgørelser som EU-Kommissionen i sit
svar til Jørn Dohrmann af 18. januar 2017
henviser til, omhandler grundvandsdata
indberettet under nitratdirektivet.
EU-Kommissionen skriver i svaret, at vores data
viser, at 20 pct. af
”grundvandet”
havde et
nitratindhold over 50 mg/l.
Faktum er, at det såkaldte GRUMO-netværk -
som blev grundigt beskrevet i går ved den
tekniske gennemgang - består af over 1.000
målepunkter rundt om i Danmark, hvorfra der
tages og analyseres grundvandsprøver. I
overensstemmelse med nitratdirektivets
overvågningsforpligtigelser bruges disse
GRUMO-data til afrapportering til EU-
Kommissionen hvert fjerde år.
4
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 23/3-17 om indholdet af nitrat i grundvandet m.m., jf. MOF alm. del - samrådsspørgsmål AM og AN, til miljø- og fødevareministeren
1745646_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samrådstale
nitrat i grundvand & indberetninger til EU Kommissionen
Samrådstale
nitrat i grundvand & indberetninger til EU Kommissionen
Tallene fra GRUMO-indtag viser, at vandet i 20
pct. af de målepunkter på et tidspunkt mellem
2008 og 2011 havde et nitratindhold på mere end
50 mg per liter. De tal er rigtige. Men det er ikke
det samme som, at alt vores grundvand har så
højt et indhold af nitrat.
Det fremgår af nitratdirektivets artikel 5, stk. 6, at
medlemsstaterne er forpligtet til at overvåge
nitratindholdet i grundvand på udvalgte
målesteder. De målesteder, skal gøre det muligt
at fastslå omfanget af nitratforurening, som
stammer fra landbrugsvirksomhed.
Kommissionen henviser IKKE til tilstanden i alt
dansk grundvand, men kun til de
grundvandsindtag, der er målt på og
afrapporteret under nitratdirektivet. Det fremgår
af de opgørelser, som Kommissionen henviser til
i fodnote 5
men ikke af selve svarteksten.
Det har jeg netop i går fået bekræftet af
Kommissionen.
Kommissionen har i sit svar også bekræftet, at de
udvalgte målesteder under nitratdirektivet skal
målrettes nitratpåvirkningen fra landbruget. Dét
er netop den forpligtelse, som Danmark lever op
til.
Det gennemhuller naturligvis alle påstande om at
Kommissionen og Danmark ikke har den samme
forståelse af hvad der overvåges og indberettes
under nitratdirektivet.
Generelt bestræber vi os i ministeriet meget på at
bruge formuleringer, der både er præcise og
forståelige, selvom emnet er komplekst. Jeg ville
derfor have udtrykt mig mere præcist end
Kommissionen i denne sag.
Som konklusion kan jeg kun gentage, at svaret fra
Kommissionen til Jørn Dohrmann IKKE bygger
på en forkert indberetning.
Derudover vil jeg også benytte lejligheden til
endnu en gang at fremhæve, at den nye,
målrettede efterafgrødeordning IKKE bygger på
de tal, som Danmark indberetter til EU, men
5
6
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 23/3-17 om indholdet af nitrat i grundvandet m.m., jf. MOF alm. del - samrådsspørgsmål AM og AN, til miljø- og fødevareministeren
1745646_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samrådstale
nitrat i grundvand & indberetninger til EU Kommissionen
Samrådstale
nitrat i grundvand & indberetninger til EU Kommissionen
på nye, særskilte beregninger fra blandt andet
GEUS.
I forlængelse af dette er det helt centralt at
konstatere, at Kommissionens svar til Jørn
Dohrmann ikke i sig selv udløser et behov for
yderlige tiltag, der skal beskytte grundvandet i
højere grad, end vores regulering og
kompenserende indsatser lægger op til.
[Nye tiltag
følgegruppe og ekstern
analyse af overvågningen og
indberetningerne til EU]
Jeg vil dog påpege at diskussionen om
grundvandsindberetningerne ikke er ny. L&F har
rejst spørgsmål til vores grundvandsdata allerede
sidste sommer, og jeg har lyttet til L&F’s kritiske
men også konstruktive tilgang til sagen.
Det er vigtigt for mig, at der ikke opstår flere
misforståelser på området, og at alle
interessenter i Danmark oplever, at der er FULD
klarhed og åbenhed om, hvad Miljø- og
7
Fødevareministeriet indberetter - også til EU-
Kommissionen.
For at undgå tvivl i fremtiden, har jeg derfor
besluttet at igangsætte to nye tiltag.
For det første, besluttede jeg i starten af året, at
nedsætte en følgegruppe, hvor både erhvervet og
miljøorganisationerne får mulighed for at se,
hvilke grundvandsdata der indberettes og indgå i
en dialog herom før tallene indberettes til EU.
Arbejdet er i fuld gang, og der er allerede aftalt et
møde i næste uge.
For det andet, har jeg netop i denne uge besluttet,
at der skal gennemføres en ekstern analyse af
vores overvågning og indberetninger af
grundvandsdata til EU.
Den eksterne gennemgang vil, med nye øjne på
sagen, give en samlet analyse af hvordan
direktivkrav, overvågning og indberetning på
grundvandsområdet hænger sammen.
8
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 23/3-17 om indholdet af nitrat i grundvandet m.m., jf. MOF alm. del - samrådsspørgsmål AM og AN, til miljø- og fødevareministeren
1745646_0005.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samrådstale
nitrat i grundvand & indberetninger til EU Kommissionen
Samrådstale
nitrat i grundvand & indberetninger til EU Kommissionen
På denne måde vil jeg sikre et fælles fagligt
udgangspunkt og sikre at der IKKE fremadrettet
skabes misforståelser om, hvad der
indrapporteres til EU.
Det er min klare forventning, at den åbne
inddragelse og samt den eksterne analyse vil
bidrage til at skabe klarhed om EU-
indberetningerne og til at sikre større faglighed i
den offentlige debat om indberettet data i
fremtiden.
[Konsekvenser for foranstaltninger i
Fødevare- og landbrugspakken]
Både aftaleparterne bag Fødevare- og
landbrugspakken og jeg er meget optagede af at
beskytte grundvandet og drikkevandet.
Fødevare- og landbrugspakken indeholder ikke
blot en lempelse af kvælstofnormen med
mertilførsel af kvælstof, men også flere indsatser,
der har til formål at kompensere for den
mertilførsel af kvælstof, som følger af de ændrede
normer.
Vores nye målrettede tiltag bidrager til at sikre, at
der ikke sker en forringelse af beskyttelsen af
vandmiljøet fremadrettet som følge af de
vækstskabende initiativer i Fødevare- og
landbrugspakken.
Derudover er det vigtigt at understrege, at
afrapporteringer i henhold til nitratdirektivet,
vandrammedirektivet og drikkevandsdirektivet er
bagudrettede. De præsenterer tilstanden og
udviklingen i de forskellige dele af det danske
vandmiljø i løbet af en vis periode, der allerede
ligger bag os.
Oplysninger i disse afrapporteringer giver fra
regeringens side ikke anledning til at trække
foranstaltninger i Fødevare- og landbrugspakken
tilbage.
9
10
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 23/3-17 om indholdet af nitrat i grundvandet m.m., jf. MOF alm. del - samrådsspørgsmål AM og AN, til miljø- og fødevareministeren
1745646_0006.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samrådstale
nitrat i grundvand & indberetninger til EU Kommissionen
Samrådstale
nitrat i grundvand & indberetninger til EU Kommissionen
Tiltagene i Fødevare- og landbrugspakken er som
sagt ikke beregnet på baggrund af de
direktivpligtige indberetninger.
De er udelukkede igangsat for at afværge
tilbagegang i vandmiljøets tilstand sådan som
vandrammedirektivet tilsiger. Og de nuværende
tiltag for grundvand tager, som allerede nævnt,
udgangspunkt i nye beregninger gennemført af
GEUS.
Udover de tiltag, der er sat i værk for at sikre mod
tilbagegang på den korte bane, er det en del af
aftalen om Fødevare- og landbrugspakken, at der
skal iværksættes en målrettet regulering af
landbrugets kvælstofudledning. Den målrettede
regulering skal sikre fremgang i tilstanden i det
danske vandmiljø og sikre, at vi vores indsat er
fokuseret der hvor der er problemer. Udviklingen
er i fuld gang og reguleringen vil have effekt fra
2019.
[De generelle indberetningskrav og
kadencer]
11
I relation til overvågning og indberetning af data
gælder forskellige krav i de tre EU-direktiver, der
blandt andet beskytter grundvand. Derfor kan
oplysninger i de respektive afrapporteringer
således heller ikke sammenlignes direkte.
Alligevel bidrager de alle til redegørelse af
tilstanden af vores grundvand.
Hvis vi begynder med
drikkevandsdirektivet,
så vedrører de data, der indberettes til EU
herunder, kun kvaliteten af drikkevand, som det
sendes ud i ledningsnettet - og IKKE kvaliteten af
det grundvand, der indvindes til drikkevand. De
indrapporterede data er repræsentative for
drikkevandskvaliteten fra de store almene
vandforsyninger.
I relation til
nitratdirektivet
efterlever vi to
forskellige afrapporteringsforpligtigelser:
For det første indberettes indhold af nitrat i
dansk grundvand hindrørende fra
landbrugsvirksomhed i forbindelse med den
12
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 23/3-17 om indholdet af nitrat i grundvandet m.m., jf. MOF alm. del - samrådsspørgsmål AM og AN, til miljø- og fødevareministeren
1745646_0007.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samrådstale
nitrat i grundvand & indberetninger til EU Kommissionen
Samrådstale
nitrat i grundvand & indberetninger til EU Kommissionen
såkaldte 4-årlige artikel 10-rapport. Artikel 10-
rapporten er alene baseret på data fra GRUMO-
boringer i overensstemmelse med
nitratdirektivets krav til overvågning.
For det andet forpligter vores undtagelse fra
nitratdirektivet os til årligt at afrapportere
grundvandsdata fra LOOP-boringer til EU-
Kommissionen, hvor landbrugspåvirkning af
vandmiljøet undersøges i særlig detaljeret grad.
Og så er der forholdene omkring
vandrammedirektivet.
Her er
dataafrapportering koblet til offentliggørelsen af
nye vandområdeplaner
det vil sige som
udgangspunkt hvert sjette år.
Til afrapporteringen af de gældende
vandområdeplaner er der anvendt alle relevante
datatyper i JUPITER-grundvandsdatabasen
det
vil sige data fra GRUMO-boringer, LOOP-
boringer, indvindingsboringer,
grundvandskortlægningsboringer samt andre
boringer.
13
Jeg vil gerne fremhæve, at
grundvandsforekomsternes tilstandsvurderinger i
vandområdeplanerne ikke fremgår af den danske
årlige grundvandsovervågningsrapport, idet der
kun opereres med grundvand på
forekomstniveau under vandrammedirektivet.
Dette umuliggør en direkte sammenligning af
data i grundvandsovervågningsrapporten med
vandområdeplanerne.
[Forløbet med EU-Kommissionen siden
sommeren 2016]
Igennem vores forskellige afrapporteringer og
yderligere kommunikation er EU-Kommissionen
altid informeret om tilstanden målt i de
pågældende overvågningsprogrammer efter de
forskellige direktiver. Og det er mit indtryk, at
Kommissionen generelt set er tilfreds med
kvaliteten af det datamateriale, vi leverer.
Med henblik på at efterleve direktivkravene har
EU-Kommissionen siden sidste sommer
14
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 23/3-17 om indholdet af nitrat i grundvandet m.m., jf. MOF alm. del - samrådsspørgsmål AM og AN, til miljø- og fødevareministeren
1745646_0008.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samrådstale
nitrat i grundvand & indberetninger til EU Kommissionen
Samrådstale
nitrat i grundvand & indberetninger til EU Kommissionen
modtaget en række dokumenter fra styrelserne
under mit ministerium.
Allerede den 27. juni 2016 indrapporterede
Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning, som nu
er blevet en del af den nye Miljøstyrelse,
vandområdeplanerne for 2015-2021 til
Kommissionen, herunder også nye
tilstandsvurderinger af grundvand.
Primo august blev der derudover sendt et
uddybende brev til EU-Kommissionen om den
kemiske tilstandsvurdering for så vidt angår
nitrat i grundvandsforekomster. Formålet med
brevet var at fjerne enhver tvivl i
landbrugserhvervet om, at Kommissionen ikke
skulle have modtaget de nye tilstandsvurderinger
i vandområdeplanerne.
I relation til nitratdirektivet har Miljøstyrelsen i
september 2016 sendt den seneste artikel 10-
afrapportering til EU-Kommissionen, hvor der
bl.a. redegøres for data fra GRUMO-indtagene.
Der præsenteres primært den gennemsnitlige og
maksimale nitratkoncentration i GRUMO-
indtagene for perioden 2012-15 og udviklingen af
denne siden den forrige 4-årlige
afrapporteringsperiode (2008-2011).
Som påkrævet i forbindelse med bestemmelser i
den danske undtagelse fra nitratdirektivet, har
Miljøstyrelsen i januar 2017 derudover sendt den
seneste danske rapport til EU-Kommissionen.
[Afrunding]
Det var en gennemgang af nogle af de helt
centrale oplysninger i den her sag.
Kravene til landbruget skal altid være så fagligt
underbygget som muligt, og alle vores forskellige
overvågningsindsatser skal ikke kun give os et
dækkende billede af, hvordan det står til med
vores grundvand, men også vise hvordan vores
indsatser virker.
15
16
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 23/3-17 om indholdet af nitrat i grundvandet m.m., jf. MOF alm. del - samrådsspørgsmål AM og AN, til miljø- og fødevareministeren
1745646_0009.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samrådstale
nitrat i grundvand & indberetninger til EU Kommissionen
Samrådstale
nitrat i grundvand & indberetninger til EU Kommissionen
Og afslutningsvist vil jeg endnu en gang sige det
helt tydeligt: Ingen har interesse i, at der skulle
være indberettet forkerte tal til EU. Slet ikke jeg.
Jeg ønsker, at der skal være fuld åbenhed om de
tal, mit ministerium indberetter til EU. Og hvis
jeg som minister på et tidspunkt skulle blive
bekendt med en fejl, vil jeg ikke sidde den
overhørig.
Jeg håber, at de igangsatte tiltag fremadrettet vil
skabe en fælles forståelse og give fuld klarhed for
alle når det kommer til overvågning og
indberetning på grundvandsområdet
Tak for ordet.
17
18