Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1746779_0001.png
Thyborøn Kanal og Vestlige Limfjord
Teknisk resumé
September 2012
Højbovej 1 • DK 7620 Lemvig
www.kyst.dk • [email protected]
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 582: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/3-17 fra Grundejerforeningen Sunddraget om oversvømmelses problematikken i Linfjorden, jf. MOF alm. del - bilag 351, til miljø- og fødevareministeren MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 582: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/3-17 fra Grundejerforeningen Sunddraget om oversvømmelses problematikken i Linfjorden, jf. MOF alm. del - bilag 351, til miljø- og fødevareministeren
1746779_0003.png
Indholdsfortegnelse
1 Indledning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Resumé og konklusion . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Baggrund . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Thyborøn Kanal fra 1868 til nu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
2 Udfordringerne i Thyborøn Kanal og den vestlige Limfjord. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Udviklingen i stormflodsvandstandene . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Andre betydende udfordringer i og omkring Thyborøn Kanal og den vestlige Limfjord. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
3 Mulige fremtidige strategier for håndtering af udviklingen i kanalen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Sammenfatning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
Strategi 1: Fortsættelse af hidtidig udvikling af Thyborøn Kanal - udbygning af kystbeskyttelsen i Limfjorden –
0-alternativ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
Strategi 2: Begrænsning af indstrømningen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
Udbygning af høfde 58/59 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Udbygning af høfde 63, så kanalen indsnævres mellem høfde 63 og 68 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Forlængelse af høfder på sydenden af Agger Tange . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Fremrykning af havneindsejlingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Barriere på fjordgrundene . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Dæmning med skibsfartssluse inkl. forlængelse af høfde 58/59 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Højvandsbarriere - Lukning af kanalen under stormfloder. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
4 Økonomiske betragtninger . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Indhold
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 582: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/3-17 fra Grundejerforeningen Sunddraget om oversvømmelses problematikken i Linfjorden, jf. MOF alm. del - bilag 351, til miljø- og fødevareministeren
1746779_0004.png
Indledning
Resumé og konklusion
Kystdirektoratet har i perioden 2009 til 2012 gennemført en under-
søgelse af udviklingen af Thyborøn Kanal og dennes betydning for
stormflodsvandstandene i den vestlige del af Limfjorden. Resultatet
er rapporteret i tre rapporter; en der gennemgår den historiske
udvikling af kanalen, en som omhandler undersøgelse af storm-
floder i den vestlige Limfjord samt en teknisk samlerapport, hvori
der udover stormflodsvandstandene er analyseret en række andre
udfordringer i Thyborøn Kanal og den vestlige Limfjord. Undersø-
gelsen omfatter analyse af 7 løsningsmodeller for de analyserede
udfordringer og et 0-alternativ, hvori det antages, at håndteringen
af kanalen og den vestlige Limfjord fortsættes som i dag.
I undersøgelsen er den vestlige Limfjord defineret som området fra
Thyborøn Kanal og indtil Aggersund lige nordøst for Løgstør, se
figur 1.
Analyserne viser, at den hidtidige morfologiske
1
udvikling af
Thyborøn Kanal og havspejlsstigningen har medført en stigning i
stormflodsvandstandene på 35 cm i de seneste 50 år og vil medføre
en yderligere 59 cm stigning i stormflodsvandstandene over de
næste 50 år. Som et led i undersøgelsen er der endvidere udarbejdet
en ny højvandsstatistik
2
.
De øgede stormflodsvandstande er ikke den eneste udfordring eller
konsekvens af Thyborøn Kanals ændrede morfologi. Oprensnings-
mængderne er i de seneste år steget og bølgeuro i Thyborøn Havn
har betydet, at staten har stigende omkostninger i forbindelse med,
at en såkaldt sandpude
3
ved havnen kontinuerligt skal fjernes. I
fremtiden vil behovet for sand til kystfodring på Limfjordstangerne
stige som følge af klimaændringerne, hvilket også vil medføre
øgede omkostninger. De afledte konsekvenser af fjernelse af
sandpuden og en eventuel uddybning af Thyborøn Kanal betyder, at
stormflodsvandstandene øges yderligere.
De ovenstående forhold er analyseret, og der er foretaget en
analyse af, hvilke løsninger i og omkring Thyborøn Kanal, der bedst
tager hånd om udfordringerne.
Undersøgelsen konkluderer, at der kan spares fremtidige bevillinger
i forhold til 0-alternativet, hvis der vælges en løsning, hvor høfde
58/59
4
forlænges, så der ikke sker en stigning i stormflodsvandstan-
dene frem til år 2060 i kanalen og i den vestlige Limfjord.
På grundlag af målte ekstremer
På grundlag af modelberegnede ekstremer
Bygholm Vejle
Tofthuse
Thisted
Løgstør
Vilsund
Trend
Vestervig
Nees Sund
Hvalpsund
Thyborøn Havn
Draget
Vadum
Virksund
Oddesund
Lemvig
Struer
0
5
10 km
Nykøbing Mors
Skive
Landting Mark
Figur 1: Thyborøn kanal og den vestlige Limfjord. De orange punkter
viser, hvor der er modelleret en højvandsstatistik, og stationer med x
viser, hvor der er udarbejdet reviderede højvandsstatistikker.
1
2
Morfologi er ændringer i formen (bund og sider).
Højvandsstatistik er en statistik, der viser hvor ofte en given vandstand forekommer eller overskrides. F.eks. vil en 50 års middeltidsvandstand på 2 meter betyde, at der statistisk
set over en længere periode vil forekomme en stormflodsvandstand på 2 meter eller derover hvert 50. år. Statistikken er trendfri, hvilket betyder, at den er renset for tidslige
udviklinger så som havspejlsstigninger. Dette medfører, at en trendfri stormflodsvandstand for 50 år siden kan sammenlignes direkte med en trendfri stormflodsvandstand i dag.
Sandpuden er en sandbanke, der vokser op mellem høfde 63 og 65 på Harboøre Tange, se figur 5.
Udbygning af høfde 58 eller 59. Der er på nuværende tidspunkt ikke taget stilling til hvilken høfde, der udbygges.
3
4
4
Kapitel 1
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 582: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/3-17 fra Grundejerforeningen Sunddraget om oversvømmelses problematikken i Linfjorden, jf. MOF alm. del - bilag 351, til miljø- og fødevareministeren
1746779_0005.png
Baggrund
Baggrunden for undersøgelsen skal findes i de mange forhold, der
påvirker Thyborøn Kanal og den vestlige Limfjords morfologiske
udvikling, herunder også de historiske beslutninger. De mest
betydende begrundelser er listet herunder:
Ved ophævelsen
5
af Thyborøn Loven fra 1946, blev det indstillet
til ministeren ”…, at vandbygningsvæsenet
6
holder den fort-
satte udvikling under observation og viderefører de fornødne
sikringsarbejder, samt på længere sigt fortsætter allerede
påbegyndte overvejelser for i givet fald at kunne anvise løsning
af Thyborøn-spørgsmålet i overensstemmelse med 1946-lovens
principper gennem andre og billigere tekniske løsninger”
7
.
Kystdirektoratet er således pålagt at følge udviklingen og
overveje en fremtidssikret løsning for udfordringerne i og
omkring Thyborøn Kanal.
Siden 1970 lovens vedtagelse er der foretaget mange analyser
og udarbejdet adskillige rapporter om forholdene omkring
Thyborøn Kanal. I perioden 1994 til 1999 blev der foretaget en
grundig analyse
8
25 år efter ophævelsen af Thyborøn loven fra
1946 i år 1970. Denne rapport samlede op på de forudgående
analyser, hvor fokus var på Limfjordstangerne og ikke på
udviklingen i Limfjorden. For at sikre, at der i tide sættes ind
mod uønskede ændringer, igangsatte Kystdirektoratet i 2009
en ny undersøgelse af forholdene omkring Thyborøn Kanal og
denne gang også med fokus på den vestlige Limfjord.
Thyborøn Kanal har i de seneste år ændret sig. Kanalen er
blevet dybere, og hovedløbet har i dag et andet forløb end
tidligere. En foreløbig analyse har påvist, at dette med stor
sandsynlighed har betydning for stormflodsvandstandene i den
vestlige del af Limfjorden, hvorfor dette undersøges nærmere.
I Thyborøn Kanal har der ikke været tilsandinger i en 20-årig
periode frem til 2007. I de seneste år har der imidlertid været
problemer med kontinuerligt at overholde den garanterede
dybde på 8 meter i sejlløbet. For at opfylde forpligtigelsen har
Kystdirektoratet siden februar 2007 ad flere omgange foretaget
ekstraordinære oprensninger.
I tilknytning til problemet med tilstrækkelig vanddybde har
Thyborøn Havn de senere år oplevet forværrede bølgeforhold
ved ydermolerne og inde i selve havnen. Det ønskes undersøgt,
om fjernelsen af sandpuden har nedsat bølgeuroen, og i hvilket
omfang sandpuden påvirker bølgeuroen.
Oprensningsbehovet af sandpuden og indsejlingskorridoren til
Thyborøn Kanal vil fortsat være stigende i de følgende år
9
.
Kystdirektoratet har store udgifter til kystbeskyttelse af
Limfjordstangerne. De fremtidige udgifter til kystbeskyttelse
af Limfjordstangerne vil være stigende bl.a. som følge af
klimaforandringerne og Thyborøn Kanals udvikling.
Høfderne på Agger Tanges sydende er under et stigende
pres, og i forbindelse med oplæg til ”Fællesaftalestrækningen
Lodbjerg-Nymindegab – Status på kystudviklingen samt forslag
til fremtidig indsats 2014-18” (august 2012) foreslås et større
beløb anvendt til at fastholde kystbeskyttelsen.
Ønske om 10 meters vanddybde i sejlløbet ind til Thyborøn
Havn.
Thyborøn Kanal fra 1868 til nu
Thyborøn Kanal har, som vi kender den i dag, været åben for sejlads
siden 1868, og det har været vigtigt for udviklingen både lokalt
og regionalt at holde Limfjordstangerne stabile og dermed sikre
indsejlingen til Limfjorden fra Nordsøen.
I årtierne efter Thyborøn Kanals dannelse var den ikke stabil. Der var
en kraftig udvikling med erosion af kysten og i kanalen.
For at stabilisere Limfjordstangerne blev der allerede fra 1875 og
frem bygget høfder på Limfjordstangerne. Efter en kort årrække
blev det nødvendigt at stabilisere Thyborøn Kanal, og der blev
derfor også opført høfder inde i kanalen. Fra midten af 1930’erne
diskuterede man, hvorledes Thyborøn by kunne sikres, da der skete
en meget kraftig erosion af Limfjordstangerne. Datidens eksperter
var usikre på, om det ville være muligt at sikre byen mod stormflod
i fremtiden.
I 1946 blev der vedtaget en anlægslov
10
, der skulle sikre Agger
og Thyborøn byer samt landbrugets interesser. Den valgte løsning
medførte, at Thyborøn Kanal skulle lukkes med en dæmning inklusiv
en skibsfartssluse og en gennemstrømningssluse. Arbejdet med
sikkerhedsdæmningerne blev påbegyndt og kan i dag ses som de
to store bane- og vejanlæg på henholdsvis Agger og Harboøre
tanger. Projektet blev ikke fuldt ud gennemført, fordi der op
gennem 1950’erne igen opstod diskussion om kanallukningen,
bl.a. i en doktordisputats
11
, hvor der blev stillet spørgsmålstegn ved
nødvendigheden af kanallukningen. Regeringen valgte at nedsætte
et nyt udvalg i 1957. Udvalget kom med en betænkning i 1968, og
5
6
7
8
9
10
11
Lov om ophævelse af lov om foranstaltninger til sikring af Limfjordstangerne, Thyborøn havn og Thyborøn kanal - lov nr. 477 af 9. december 1970.
Nu Kystdirektoratet.
Limfjordstangerne, 1975. Kystinspektoratet.
Thyborøn 25 års eftersyn, 1999. Kystinspektoratet.
Budgetanalyse af KDI’s oprensningsopgave, 2011.
”Loven om Foranstaltninger til Sikring af Limfjordstangerne, Thyborøn Havn og Thyborøn Kanal” - LOV nr. 454 af 14. august 1946.
Bruun, Per (1954), Coast Stability, Doktordisputats ved Danmarks tekniske Højskole.
5
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 582: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/3-17 fra Grundejerforeningen Sunddraget om oversvømmelses problematikken i Linfjorden, jf. MOF alm. del - bilag 351, til miljø- og fødevareministeren
1746779_0006.png
udvalgets arbejde medførte, at Folketinget i 1970 ophævede Thy-
borøn Loven fra 1946. Som tidligere beskrevet fik Kystdirektoratet
dog til opgave at følge udviklingen og komme med et nyt udspil til,
hvorledes der kunne findes en helhedsorienteret og fremtidssikret
løsning for Thyborøn Kanal og den vestlige Limfjord.
Fra Thyborøn Kanals dannelse og frem til i dag er kanaltværsnittet
vokset som følge af, at åbningen konstant forsøger at tilpasse sig en
ligevægt med vandudvekslingen mellem Nordsøen og den vestlige
Limfjord.
Beliggenheden af Thyborøn Kanal har i store træk været stabil frem
til 1983. I perioden fra 1983 til 2009 har Thyborøn Kanals sejlløb
imidlertid flyttet sig ca. 300 meter mod øst ud for Thyborøn Havn.
De morfologiske ændringer har medført en række uhensigtsmæs-
sigheder, der beskrives i det følgende afsnit.
6
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 582: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/3-17 fra Grundejerforeningen Sunddraget om oversvømmelses problematikken i Linfjorden, jf. MOF alm. del - bilag 351, til miljø- og fødevareministeren
1746779_0007.png
Udfordringerne i Thyborøn Kanal og den vestlige Limfjord
Udviklingen i stormflodsvandstandene
En af de største udfordringer i Thyborøn Kanal og den vestlige
Limfjord er stigningen i stormflodsvandstandene.
I rapporten ”Thyborøn Kanal 2009”
12
er foretaget en historisk
gennemgang af de tiltag, der har været på Limfjordstangerne og i
Thyborøn Kanal for at klarlægge, hvilke tiltag og strategier, der har
været benyttet gennem tiden. Herefter er foretaget en analyse af
ændringerne i klimatiske og hydrologiske forhold i samme periode
samt en morfologisk analyse af løb og flader i den vestlige Limfjord.
Rapporten konkluderer, at en sammenhæng mellem udviklingen af
Thyborøn Kanal og udviklingen i stormflodsvandstande ikke kan
udelukkes.
På denne baggrund er der foretaget en analyse af, hvordan storm-
flodsvandstandene har udviklet sig. Analysen af stormflodsvand-
standene i den vestlige Limfjord bygger på en numerisk modellering
af storme på kanalbathymetrierne
13
i 1958, 2005 og i år 2060, hvor
1958 og 2005 er valgt ud fra tilgængelige data og er suppleret med
en fremskrivning af den hidtidige udvikling til år 2060 ud fra ønsket
om at følge en udvikling af stormflodsvandstanden over tid
14
. For
det øvrige område i den vestlige Limfjord er Farvandsvæsenets
søopmåling anvendt.
For at kalibrere modellen blev en model af 2005 bathymetrien
påvirket med 6 storme fra perioden 2002 til 2008. Herudover er
der foretaget en følsomhedsanalyse for at se hvilke parametre,
der er betydende for modellen. Modelleringen viste en afvigelse i
stormflodsvandstanden på mellem 0 og 20 cm, hvilket opfylder det
opstillede kvalitetsmål. Der er udarbejdet en højvandsstatistik for
hver af de tre modelårgange på baggrund af 31 højvandshændelser
fra de modellerede storme.
Analysen viser, at på trods af høfdernes tilstedeværelse, har Thybo-
røn Kanal fortsat en naturlig udvidelse. Udviklingen vil fortsætte,
indtil kanalen er i ligevægt med den daglige vandudveksling
mellem Nordsøen og den vestlige Limfjord. Det er det mindste
kanaltværsnit, som er bestemmende for hvor meget vand, der kan
strømme ind i den vestlige Limfjord under storm. En konsekvens af
den fortsatte naturlige forøgelse af det mindste tværsnit vil derfor,
alt andet lige, være forøgede vandmængder i fjorden under storm
og højere stormflodsvandstande end tidligere.
Modelleringen viser, at ændringerne i Thyborøn Kanals tværsnit
betyder op til 29 cm højere stormflodsvandstande i 2005 i den
vestlige Limfjord i forhold til en tilsvarende storm i 1958.
Stormflodsvandstanden vil dog afhænge af stormes styrke, varighed
og retning samt lokaliteten i den vestlige Limfjord, se tabel 1. Dette
er påvist gennem en detaljeret analyse af 6 forskellige storme samt
modellering af 31 storme til brug for en ny højvandsstatistik
2
.
Som eksempel er en stormflodsvandstand i 1958 i Lemvig øget fra
166 cm DVR90 til 192 cm DVR90; altså med 26 cm. Hertil kommer
en relativ havspejlsstigning på 5 cm i perioden (1958-2005). Det be-
tyder, at en stormflodsvandstand reelt er øget med 31 cm i perioden
fra 1958 til 2005 for den samme storm i Lemvig, se tabel 1.
Højvandsstatistik
Metode
Station
Thyborøn
Lemvig
166
177
192
227
Løgstør
190
181
193
209
Skive
196
184
188
200
Med 1958 kanaltværsnit
Nuværende statistik, 2007
15
Med 2005 kanaltværsnit
Med år 2060 kanaltværsnit
Modellering
Statistik
Korrigeret statistik
Korrigeret statistik
189
184
190
203
Tabel 1: Resultatet af analysen af stormflodsvandstandene og efterfølgende beregnet højvandsstatistik, se figur 1 for stedsangivelse. Tallene er vist
i cm DVR90 som 50 års middeltidsvandstand. Til sammenligning er vist den nuværende højvandsstatistik fra 2007. I anden kolonne er metode for
statistikken angivet. 1958 er resultatet af en ren modellering, 2005 og 2006 er en korrigeret statistik, se forklaring i kilde i fodnote 14.
12
13
14
Knudsen, S.B., Sørensen, C., Toxvig Madsen, H. og Ingvardsen, S.M., 2011. Thyborøn Kanal 2009 – Teknisk rapport. Kystdirektoratet. December 2011.
Bathymetri er havbundens niveauoverflade.
Christensen, B.B., 2011a. Stormflodsundersøgelse i Limfjorden. Modelgrundlag, kalibrering og følsomhedsanalyse. Teknisk Notat. Udarbejdet af DHI for Kystdirektoratet. Marts
2011. Christensen, B.B., 2011b. Stormflodsundersøgelse i Limfjorden. Teknisk Notat – ny bathymetri og uddybning til 10 meters vanddybde. Udarbejdet af DHI for Kystdirektoratet.
Marts 2011.
Kystdirektoratet udgiver højvandsstatistikker for hele Danmark med 5 års mellemrum bl.a. til brug for Stormrådet. Seneste statistik er fra 2007.
15
7
Kapitel 2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 582: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/3-17 fra Grundejerforeningen Sunddraget om oversvømmelses problematikken i Linfjorden, jf. MOF alm. del - bilag 351, til miljø- og fødevareministeren
1746779_0008.png
For at modellere stormflodshændelserne i år 2060 er udviklingen af
Thyborøn Kanal frem til år 2060 fremskrevet under forudsætning af,
at Thyborøn Kanal fortsætter samme udvikling som hidtil. Der er i
udformningen af 2060 bathymetrien lagt vægt på, at tværsnittets
volumenforøgelse, overordnet set, svarer til den forventede
udvikling og i mindre grad på, hvor i kanalen disse ændringer vil
ske. Endvidere har en følsomhedsanalyse vist, at det alene har været
nødvendigt at modificere bathymetrien omkring Thyborøn Kanal for
at modellere storme i år 2060.
Som det fremgår af tabel 1 og figur 2, vil en stormflodsvandstand
i Lemvig øges fra 192 cm til 227 cm DVR90 i perioden 2005-2060.
Den samlede stigning kan opdeles i 2 bidrag – selve stormens
styrke – altså de 192 cm, hvortil der i 2060 vil komme et ekstra
bidrag fra kanaludviklingen på 35 cm. Herudover vil en formodet
havspejlsstigning bidrage med 24 cm. Det betyder, at 50-års
stormflodsvandstanden i år 2060 vil øges med op til 59 cm i forhold
til 2005 i Lemvig.
cm
260
240
220
200
180
160
140
120
100
80
60
40
20
0
Havspejlsstigning
Kanaludvidelse
Vandstand i 2005
Højvandsstatistik
192
251
227
192
at fjernelsen af sandpuden i 2010 resulterede i en forøgelse på 4
cm af stormflodsvandstandene i Thyborøn Havn. Uddybningen af
sejlrenden ind til Thyborøn Havn vil ligeledes få en effekt på de
fremtidige stormflodsvandstande i den vestlige Limfjord. Effekten
bliver i størrelsesorden 1 til 2 cm på en 50 års stormflodsvandstand
i Thyborøn. Årsagen til at vandstanden ikke ændres mere er, at
uddybningen kun i mindre grad påvirker det mindste tværsnit.
Konsekvensen af den højere vandstand i fremtiden er beskrevet i
afsnittet ”Mulige fremtidige strategier for håndtering af udviklingen
i kanalen”.
Andre betydende udfordringer i og
omkring Thyborøn Kanal og den vestlige
Limfjord
Høfderne på Limfjordstangerne har reduceret tilbagerykning af Lim-
fjordstangerne, men har ikke kunnet standse tilbagerykningen. Der
bruges i gennemsnit ca. 0,53 mio. m³ sand om året på kystfodring
for at holde tangerne på deres nuværende position
16
.
Det er beregnet, at det gennemsnitlige fordringsbehov for de
næste 50 år er på 0,60 mio. m³/år, hvis der ikke tages hensyn til
klimaændringer, mens forstejling og kanaludvidelsen medregnes.
Med en forventet havspejlsstigning på 24 cm frem til år 2060, vil
det fremtidige behov for kystfodring stige, hvis kysten skal holdes
på dens nuværende position
17
. Stigningen i fodringsbehovet vil være
mindst i starten og størst i år 2060, hvor behovet i 2050-2060 er
beregnet til 0,71 mio. m³ om året.
2005
2060
År
Figur 2: Udvikling i 50-års vandstanden i Lemvig 2005-2060.
De forskellige elementers bidrag er illustreret.
Omkostningen pr. år er i dag ca. 21 mio. kr. Udgiften til kystfodrin-
gen vil i gennemsnit over de næste 50 år, uden kompensation for
klimaændringer, være 24 mio. kr. om året, mens udgiften inklusiv
klimaændringer vil være ca. 26 mio. kr. om året.
Hovedløbet gennem Thyborøn Kanal har siden 1983 forskudt sig
mod nordøst, så kanalen nu ligger tættere ved Agger Tanges sy-
dende, se figur 3, der viser ændringen i perioden 1937 til 2005. For
at beskytte tangen, blev der på Agger Tanges sydende i 1960’erne
opført en række høfder. Disse høfder er sidenhen ændret ad flere
omgange for at følge kystlinjens tilbagerykning.
I 1990 blev der valgt en strategi med kontrolleret tilbagerykning af
høfderne på Agger Tanges sydende. Med den viden Kystdirektoratet
har i dag, ville fastholdelse eller udbygning af høfderne have været
en bedre strategi for at sikre tangen og færgelejet. Især den syd-
ligste af høfderne (høfde 65) er under pres og skal derfor repareres
inden for kort tid.
Stigningerne er størst i Nissum Bredning (Thyborøn og Lemvig),
da vandet først skal passere indsnævringen ved Oddesund for
at komme ind i den øvrige del af den vestlige Limfjord, hvorved
effekten dæmpes.
Som det fremgår af tabel 1, er der en betydelig forskel mellem den
nuværende og den korrigerede (nye) højvandsstatik. Den nuværende
statistik er op til 15 cm lavere i forhold til den korrigerede statistik.
Den mest betydende årsag er, at der ikke tidligere har været
taget hensyn til kanaludviklingen. Reviderede højvandsstatistikker
offentliggøres ultimo 2012.
I stormflodsvandstandsanalysen er der foretaget beregninger af,
hvad fjernelse af sandpuden, som er beliggende i det mindste
tværsnit, betyder for stormflodsvandstandene. Det er beregnet,
16
17
Gennemsnittet er 2004 til 2008.
Jensen, J. og Sørensen, C., 2008. Fremskrivning af fodringsindsatsen på Vestkysten. Kystdirektoratet har beregnet det fremtidige fodringsbehov med en klimabetinget havsspejls-
stigning.
8
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 582: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/3-17 fra Grundejerforeningen Sunddraget om oversvømmelses problematikken i Linfjorden, jf. MOF alm. del - bilag 351, til miljø- og fødevareministeren
1746779_0009.png
1
Agger
tange
2
Agger
tange
3
Figur 3: Hovedløbet i Thyborøn Kanal. Med rødt år 1937 og med sort
år 2005.
Figur 5: Oprensningsområder i Thyborøn Kanal. 1: fyrlinjen, 2:
sandpuden og 3: indsejlingen til Thyborøn Havn.
Som det fremgår af figur 3, vil Thyborøn Kanals fortsatte bevægelse
ind mod høfderne kræve, at der i løbet af et par år tages stilling til,
hvad strategien for høfderne på Agger Tanges sydende skal være.
Strategien med kontrolleret tilbagerykning af Agger Tange høfderne
i Thyborøn Kanal kan ikke fortsætte frem til år 2060, fordi dette vil
udgøre en trussel mod færgelejet på Agger Tange, se figur 4.
Oprensningsmængden
18
i indsejlingen til Thyborøn Havn har
gennemsnitligt været på 110.000 m³ om året. I denne undersøgelse
er det skønnet, at den gennemsnitlige oprensningsmængde gradvist
vil stige til 145.000 m³ om året i år 2060. I fyrlinjen er der gen-
nemsnitligt oprenset 18.000 m³ om året.
Af ”Budgetanalyse af Kystdirektoratets oprensningsopgave 2011”
fremgår, at der fremover skal bruges gennemsnitlig ca. 3,2 mio. kr.
årligt til oprensning i kanalen ind til Thyborøn Havn. Denne udgift
vil stige, så der i år 2060 skal anvendes ca. 4,3 mio. kr. (2011 priser)
til oprensning i kanalen ind til Thyborøn Havn. Endvidere afhænger
udgiften af, om og hvordan oprensningssandet kan nyttiggøres. Ud-
giften for staten vil samlet set blive mindre, hvis oprensningssandet
nyttiggøres til fodring på Limfjordstangerne i stedet for klapning.
Udgiften vil dog afhænge af, hvordan Thyborøn Kanal håndteres i
fremtiden.
Thyborøn Kanals bevægelse mod nordøst har som beskrevet
medført, at der er opstået en sandpude ud for høfderne 60 til 63 på
Thyborøn siden af kanalen – vist som nr. 2 på figur 5. Sandpuden
har, ifølge analyser foretaget af DHI
19
i 2009 og Kystdirektoratet i
2011, betydning for bølgeuroen i Thyborøn Havn. Sandpuden blev
fjernet i foråret 2010 og dette havde en signifikant indflydelse på
bølgeuroen. Dog har Kystdirektoratet’s analyser påvist, at bølgeret-
ningen og dybden foran Thyborøn Havn har større betydning end
selve sandpuden. To år efter at sandpuden blev fjernet, er den imid-
lertid opstået igen. Det er ikke en holdbar løsning, at sandpuden
skal fjernes hvert andet år, da der er store omkostninger forbundet
med oprensning på så lave vanddybder. Sandpuden opstår desuden
ud for stedet med det mindste kanaltværsnit. Det betyder, at når
sandpuden fjernes, vil udviklingen af kanalens mindste tværsnit
fremskyndes til det større tværsnit, der beregningsmæssigt først kan
forventes om ca. 10 år.
Færgeleje
Høfde 65
Figur 4: Stedsangivelse for høfde 65 og færgeleje på Agger Tanges
sydspids.
En anden konsekvens af Thyborøn Kanals bevægelse mod Agger
Tanges sydende er, at der aflejres sand på Thyborøn siden af
kanalen. Det betyder, at der i området ud for Thyborøn Havns
indsejling aflejres så meget sand, at det i 2007 for første gang
blev nødvendigt at rense op i indsejlingen og i 2008 i fyrlinjen
(indsejlingen til Thyborøn Kanal), se figur 5. Der er foretaget en
opgørelse af, hvor meget sand der oprenses i selve indsejlingen
til Thyborøn Havn, i fyrlinjen og på sandpuden. Vurdering af den
fremtidige sandmængde er baseret på tal fra den korte periode med
oprensning.
18
19
Gennemsnit af årene 2007 til 2011. Eksklusiv oprensning i fyrlinjen og sandpuden, se figur 5
DHI: Dansk Hydraulisk Institut er en selvejende, international rådgivnings- og forskningsvirksomhed. Analyse udført for Thyborøn Havn.
9
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 582: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/3-17 fra Grundejerforeningen Sunddraget om oversvømmelses problematikken i Linfjorden, jf. MOF alm. del - bilag 351, til miljø- og fødevareministeren
1746779_0010.png
I Havnepakke II (del af Trafikaftalen 2011) blev der afsat 1 mio. kr.
til at undersøge, om kanalen kan uddybes fra en besejlingsdybde på
de nuværende 8 meter til 10 meter. Da området er meget dynamisk,
og der derfor hurtig kan opstå store aflejringer, er en forudsætning
for at holde en sejlrende med en garanteret dybde på 10 meter, at
der bliver uddybet til 12 meter. For at finde den optimale løsning,
har Kystdirektoratet undersøgt 4 mulige tracéer for uddybning, se
figur 6, og foretaget en geologisk undersøgelse af Thyborøn Kanals
ydre del for at vurdere mængderne af sand og ler.
Set i forhold til de analyserede løsninger og omkostningerne
til uddybning og oprensning er den bedste løsning et sydligt
forløb eller et nordligt forløb. Det er meget vanskeligt at beregne
oprensningsmængderne i de to valgte tracéer, men ud fra erfaring er
bedste skøn, at en sydlig sejlrende vil forøge oprensningen i fyrlinjen
fra ca. 0,02 mio. m³ om året i dag til 0,4 mio. m³ om året, mens
oprensningsmængden for den nordlige og meget længere sejlrende
vil vokse til 1,3 mio. m³ om året, hvis der foretages en uddybning af
sejlrenden i dag.
No
rdl
ig
sej
lre
nd
e
Sydlig sejlrende
0
0,5
1 km
Figur 6: De 4 undersøgte sejlrende forløb. De to valgte tracéer er vist
med fyldte kasser.
10
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 582: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/3-17 fra Grundejerforeningen Sunddraget om oversvømmelses problematikken i Linfjorden, jf. MOF alm. del - bilag 351, til miljø- og fødevareministeren
1746779_0011.png
Mulige fremtidige strategier for håndtering af udviklingen
i kanalen
Sammenfatning
I de følgende afsnit gives et resumé af analysen af to strategier for
håndtering af udviklingen i kanalen:
Strategi 1: lade kanalen fortsætte sin udvikling og beskytte de over-
svømmelsestruede områder i den vestlige Limfjord i takt
med, at stormflodsvandstandene stiger, 0-alternativet.
Strategi 2: tage hånd om den fremtidige forøgelse af storm-
flodsvandstandene; altså standse tværsnitsforøgelsen
af kanalen og dermed fastholde det nuværende ka-
naltværsnit. Der ses på 7 forslag til begrænsning af
indstrømningen til den vestlige Limfjord.
Der er gjort rede for de enkelte forslags fordele og ulemper, samt
givet et overblik over deres økonomiske konsekvenser. Det samlede
resultat er vist i tabel 2.
I tabellen er fordele og ulemper ved de enkelte løsningsforslag
angivet med farve.
Grøn: Løsningsforslaget har en positiv virkning på udfordringen.
Gul:
Løsningsforslaget har en neutral virkning på udfordringen.
Rød: Løsningsforslaget har en negativ virkning på udfordringen.
Det er desuden valgt at vise effekten med og uden havspejls-
stigning.
Strategi 1
Hidtidig udvikling
inkl. kyst-beskyttelse,
0- alternativ
Strategi 2
Udbygning af havnen
Udfordringer
Havspejlsstigning
Stormflodsvandstandene
Behov for kystfodring på
Limfjordstangerne
Oprensning i indsejling
Oprensning i fyrlinje
Oprensning på sandpuden
Bølgeuro
Erosion på NØ-siden af kanalen
Besejlings-forholdene generelt
Nødhavn
E.
I.
E.
I.
E.
I.
E.
I.
E.
I.
E.
I.
E.
I.
E.
Højvandsbarriere
I.
Barriere på
fjord-grundene
Tabel 2: Oversigt over fordele og ulemper ved de enkelte løsninger. I tabellen står E for Eksklusiv havspejlsstigning og I for Inklusiv havspejlsstigning.
11
Dæmning m.
skibsfartssluse
Udbygning af
høfde 58/59
Udbygning af
høfde 63
Udbygning af
høfde 65-69
Kapitel 3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 582: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/3-17 fra Grundejerforeningen Sunddraget om oversvømmelses problematikken i Linfjorden, jf. MOF alm. del - bilag 351, til miljø- og fødevareministeren
1746779_0012.png
Strategi 1: Fortsættelse af hidtidig udvikling af Thyborøn Kanal - udbygning af kystbe-
skyttelsen i Limfjorden – 0-alternativ
Fortsættelse af hidtidig udvikling af Thyborøn Kanal vil medføre,
at stormflodsvandstanden, pga. kanalens udvikling og havspejls-
stigning frem til år 2060, kan stige op til 59 cm i forhold til i dag,
ved en 50 års storm. Flere ejendomme vil derfor opleve flere og
mere voldsomme oversvømmelser i fremtiden.
For at vurdere om der er behov for yderligere kystbeskyttelse i
den vestlige Limfjord, er der foretaget en analyse af potentielt
oversvømmelsestruede værdier. Analysen tager udgangspunkt i de
eksisterende værdier såsom ejendomme (helårsbeboelse, erhverv
og sommerhuse) og infrastruktur (veje og jernbaner) samt arealer
(boligarealer, erhvervsarealer, landbrugsarealer og naturarealer).
Analysen viser, at 750 km veje, 17 km jernbane, 180 ha erhvervsom-
råde, 27.000 ha landbrugsområde, kan blive oversvømmet under en
50 års stormflodsvandstand i år 2060, hvilket vurderes at medføre
et tab på op til 11,5 mio. pr. stormflod.
Der er i dag ca. 86 km diger i den vestlige del af Limfjorden, som
Kystdirektoratet har kendskab til. Flere Limfjordsbyer som for
eksempel Lemvig forbereder sig i disse år på, at vandstanden vil
blive højere i fremtiden. For at imødegå den fremtidige udvikling i
stormflodsvandstanden i takt med at Thyborøn Kanal udvider sig,
og havspejlet stiger, vil der skulle bygges flere og højere diger i
Limfjordsområdet for at bibeholde det nuværende sikkerhedsniveau.
Det vurderes nødvendigt at udvide den samlede digelængde med
ca. 177 km, hvis det nuværende sikkerhedsniveau skal holdes.
Kystdirektoratet har i denne analyse ikke set på, hvorvidt der er
juridiske, tekniske eller miljømæssige hindringer for at anlægge de
177 km diger. Omkostningen til forhøjelse af eksisterende diger og
anlæggelse af nye diger er beregnet til 516 mio. kr. over 50 år. Hertil
kommer en udgift til vedligeholdelse af kystbeskyttelsen på ca. 129
mio. kr. I alt vil den samlede udgift være 645 mio. kr. over 50 år
20
,
se tabel 3.
Ud fra en gennemsnitlig 50 års stormflodsvandstand for hele den
vestlige Limfjord på 1,9 m DVR90
21
er den maksimale gennemsnit-
lige skadesværdi for ejendomme opgjort til ca. 3 mia. kr.
22
i dag,
mens den i år 2060, hvor den gennemsnitlige stormflodsvandstand
er steget til 2,24 m DVR90, beregnet til 3,7 mia. kr. (2011
prisniveau).
Det betyder, at skadeværdien vil vokse med minimum 0,7 mia. kr.
for ejendomme i den vestlige Limfjord, hvis det antages, at der ikke
bygges nye ejendomme, og ejendommene fastholder deres værdi.
Hertil kommer et ukendt beløb til infrastruktur og afgrødetab.
For at kompensere for denne stigning i stormflodsvandstanden, er
det nødvendigt at opføre ny kystbeskyttelse og foretage forstærk-
ning/forhøjelse af eksisterende kystbeskyttelse i den vestlige del af
Limfjorden.
Fordelene ved denne strategi er, at der kun foretages kystbeskyt-
telse, hvor det er nødvendigt, og at oprensningen af fyrlinjen med
stor sandsynlighed bortfalder ved en havspejlsstigning på 24 cm
kombineret med en fortsat naturlig uddybning af Thyborøn Kanal.
Ulempen er imidlertid, at de andre udfordringer i og omkring
Thyborøn Kanal ikke imødegås. Det medfører et fortsat pres på
høfderne på Agger Tanges sydende, øget behov for fodring på
Limfjordstangerne, et øget behov for oprensning i indsejlingen til
Thyborøn Havn, samt fortsatte problemer med bølgeuroen, hvis
sandpuden ikke fjernes. I tabel 3 ses de samlede udgifter ekskl. og
inkl. havspejlsstigninger.
Kanalens udvikling fortsætter
”0-alternativ”
Udgifter [mio. kr.]
Strategi 1
Udgift frem til år 2060
224 mio. kr.
1.415 mio. kr.
1.639 mio. kr.
Udgift frem til år 2060
inkl. havspejlsstigning
645 mio. kr.
1.533 mio. kr.
2.178 mio. kr.
Kystbeskyttelse i Limfjorden
Kystdirektoratets øvrige udgifter i og omkring Thyborøn Kanal inkl.
fodring på Limfjordstangerne indtil år 2060.
Udgift i alt
Tabel 3: Skønnede udgifter (2011 priser) til oprensning og kystbeskyttelse m.m., hvis skadespotentialet skal fastholdes på det nuværende niveau vha.
kystbeskyttelse i den vestlige Limfjord.
20
Omkostningen til kystbeskyttelse i Limfjorden er vurderet ud fra standard- og erfaringspriser, som det fremgår af den tekniske rapport. I beregningerne af kystbeskyttelsesudgiften
er der benyttet priser varierende fra 550 til 2500 kr. pr. løbende meter alt efter, om diget forhøjes eller nybygges. Der er tillagt 0,5 % af anlægssummen til årlig vedligeholdelse i en
50 års periode.
Dansk Vertikal Reference.
For at opgøre værdien af boligerne og udregne det maksimale skadespotentiale under en 50 års storm, er der benyttet samme beregningsmetode som i Toxvig et al. 2006. Detaljer
fremgår af den tekniske rapport.
21
22
12
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 582: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/3-17 fra Grundejerforeningen Sunddraget om oversvømmelses problematikken i Linfjorden, jf. MOF alm. del - bilag 351, til miljø- og fødevareministeren
1746779_0013.png
Strategi 2: Begrænsning af indstrømningen
Denne strategi betyder en fastholdelse af kanaltværsnittet, så der
ikke sker en forøgelse af stormflodsvandstandene i den vestlige
Limfjord frem til år 2060. Der er flere metoder til dette; enten
udbygning af høfder eller andre former for indsnævring af kanalen
eller forskellige former for barrierer, der hindrer vandindstrømning.
De forskellige metoder er beskrevet i det følgende. Der er i dette
projekt ikke foretaget en vurdering af miljøændringerne som følge
af strategi 2, da indstrømningsmængden af vand ikke ændres,
hvis der kun tages hensyn til Thyborøn Kanals morfologi. Alt andet
lige betyder det, at miljøforholdene i den vestlige Limfjord ikke
påvirkes negativt. Hvis havspejlsstigningen medtages, kan det ikke
udelukkes, at løsninger kan påvirke vandmiljøet, hvorfor dette skal
undersøges nærmere ved den valgte løsning.
Fordele og ulemper ved de enkelte løsningsforslag er summeret i
tabel 2.
Nordsøen når stormen tager af og vandstanden i Limfjorden falder.
Thyborøn Havn kan stadig fungere som nødhavn.
Det vil sige, at samtidig med at stormflodsvandstandene forbliver
uændrede, sker der forbedringer på næsten alle andre udfordringer i
og omkring Thyborøn Kanal, se tabel 2.
Anlægsudgift og vedligeholdelse regnet som 2 % af anlægsprisen i
50 år er 500 mio. kr., se tabel 4, for de samlede skønnede udgifter
uden havspejlsstigning. Prisen inkl. havspejlsstigning er 558 mio. kr.
Som det fremgår af tabel 4, betyder havspejlsstigningen kun en lille
forøgelse af den samlede investering.
Udbygning af høfde 58/59
En metode til at reducere effekten af kanaludviklingen er en
trinvis indsnævring af kanalens åbning mod vest mellem høfderne
58/59 og høfde 72. I dette skøn er udbygningen vist over 3
etaper, se principskitse til højre. Der er taget udgangspunkt i en
udbygning af høfden til en indsnævring af kanalen til 500 m med
en effektiv bundsikring mellem de to høfdeender. Herved opnås et
kanaltværsnit svarende til kanalens nuværende mindste tværsnit.
Dette tager hånd om kanalens naturlige uddybning frem til år 2060.
Da der også skal tages hensyn til havspejlsstigningen skal kanalen
yderligere indsnævres.
Som det fremgår af tabel 2, vil løsningen indebære, at storm-
flodsvandstandene inde i Limfjorden forbliver uændrede frem til
år 2060, behovet for fodring på Limfjordstangerne reduceres,
oprensningen i kanalen holdes på samme niveau eller reduceres og
behovet for oprensning i fyrlinjen bortfalder sandsynligvis inden år
2060. Presset på høfderne på Agger Tanges sydende reduceres.
Besejlingsforholdene forbedres generelt, dog ikke ved udsejling til
Etape III
Etape II
Etape I
0
0,5
1 km
Copyright. TOP10DK, Kort & Matrikelstyrelsen
Udbygning af høfde 58/59
Udgifter [mio. kr.]
Strategi 2
Udgift frem til år 2060
Udgift frem til år 2060
inkl. havspejlsstigning
Udgift frem til år 2060
inkl. havspejlsstigning set
i forhold til ”0-alternativ”
-87 mio. kr.
Anlægspris for valgt løsning inkl. vedlige-
holdelse indtil år 2060
Kystdirektoratets øvrige udgifter i og
omkring Thyborøn Kanal inkl. fodring på
Limfjordstangerne indtil år 2060.
Udgift i alt
500 mio. kr.
558 mio. kr.
1.008 mio. kr.
1.508 mio. kr.
1.095 mio. kr.
1.653 mio. kr.
-438 mio. kr.
-525 mio. kr.
Tabel 4: Skønnede udgifter (2011 priser) til oprensning og kystbeskyttelse m.m. hvis skadespotentialet skal fastholdes på det nuværende niveau vha.
udbygning af høfde 58/59.
13
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 582: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/3-17 fra Grundejerforeningen Sunddraget om oversvømmelses problematikken i Linfjorden, jf. MOF alm. del - bilag 351, til miljø- og fødevareministeren
1746779_0014.png
Det fremgår, at denne løsning samfundsmæssigt set er 525 mio. kr.
billigere end blot at lade kanalen fortsætte sin hidtidige udvikling,
0-alternativet. Det betyder således, at der er en samfundsøkonomisk
gevinst ved at gennemføre en samlet løsning i stedet for at foretage
kystbeskyttelse inde i Limfjordsområdet.
Udbygning af høfde 63, så kanalen indsnævres
mellem høfde 63 og 68
En anden måde at kompensere for effekten af kanaludviklingen på,
er ved trinvist at indsnævre åbningen mellem høfde 63 og 68 til 500
m ved at forlænge høfde 63, se principskitse til højre. Høfde 63 er
valgt, da den kan udbygges på den eksisterede sandpude. For at
kompensere for en uddybning i kanaltværsnittet mellem høfde 63
og 68 udføres bundsikring mellem høfderne.
Løsningen indebærer, at stormflodsvandstandene inde i Limfjorden
forbliver uændrede frem til år 2060. Behovet for fodring på Lim-
fjordstangern vil fortsat stige. Oprensning i indsejlingen til Thyborøn
Havn forbliver uændret. Oprensningen i fyrlinjen bortfalder sandsyn-
ligvis inden år 2060. Bølgeuroen reduceres. Presset på høfderne på
Agger Tanges sydende vil stige. Besejlingsforholdene bliver generelt
forbedret, men kan dog forværres under storm, se tabel 2. Thyborøn
Havn kan stadig fungere som nødhavn.
Anlægsudgift og vedligeholdelse regnet som 2 % af anlægsprisen
i 50 år er 376 mio. kr. for udbygning af høfde 63, se de samlede
udgifter i tabel 5.
Etape III
Etape II
Etape I
0
0,5
1 km
Copyright. TOP10DK, Kort & Matrikelstyrelsen
Udbygning af høfde 63 så kanalen indsnævres
mellem høfde 63 og 68
Udgifter [mio. kr.]
Strategi 2
Udgift frem til år
2060
Udgift frem til
år 2060 inkl.
havspejlsstigning
376 mio. kr.
Udgift frem til år 2060
inkl. havspejlsstigning set i
forhold til ”0-alternativ”
-269 mio. kr.
Anlægspris for valgt løsning inkl. vedligeholdelse
indtil år 2060
Kystdirektoratets øvrige udgifter i og omkring
Thyborøn Kanal inkl. fodring på Limfjordstan-
gerne indtil år 2060.
Udgifter i alt
350 mio. kr.
1.354 mio. kr.
1.704 mio. kr.
1.470 mio. kr.
1.846 mio. kr.
-63 mio. kr.
-332 mio. kr.
Tabel 5: Skønnede udgifter (2011 priser) til oprensning og kystbeskyttelse m.m., hvis skadespotentialet skal fastholdes på det nuværende niveau vha.
udbygning af høfde 63.
14
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 582: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/3-17 fra Grundejerforeningen Sunddraget om oversvømmelses problematikken i Linfjorden, jf. MOF alm. del - bilag 351, til miljø- og fødevareministeren
1746779_0015.png
Forlængelse af høfder på sydenden af Agger
Tange
De høfder, der er anlagt på sydenden af Agger Tange, har tidligere
været mellem 35 og 115 meter længere søværts end i dag. Høfderne
65 til 69 forlænges trinvis, så kanalen får et jævnt konvekst forløb,
se principskitse til højre.
Høfdemellemrummene vil sandsynligvis fyldes med sand, og høfde-
enderne og det mindste kanaltværsnit beskyttes med bundsikring.
Forlængelsen af høfde 65 til 69 vil tage hånd om flere af udfordrin-
gerne i den vestlige Limfjord. Løsningen forudsætter, at Thyborøn
Kanal kan tvinges tilbage mod syd mod Harboøre Tange. Da de
morfologiske fremskrivninger er usikre for denne løsning, er den
forbundet med nogen usikkerhed.
Af tabel 2 fremgår, at løsningen ikke kan tage hånd om havspejls-
stigningen i den vestlige Limfjord alene. Løsningen skal derfor
suppleres med kystbeskyttelse inde i fjorden. Fodringsbehovet ned-
sættes ikke på Limfjordstangerne ved denne løsning, men behovet
for oprensning i indsejlingen, i fyrlinjen og af sandpuden nedsættes.
Bølgeuroen mindskes og erosionen på sydenden af Agger Tange
nedsættes pga. bundsikringen, men selve vedligeholdelsesudgiften
for høfderne og især bundsikringen bliver høj, se tabel 10. Besej-
lingsforholdene forbedres eller holdes neutrale. Thyborøn Havn kan
stadig fungere som nødhavn.
Anlægsudgift og vedligeholdelse regnet som 2 % af anlægsprisen i
50 år er 682 mio. kr. for udbygning af høfde 65 til 69 suppleret med
kystbeskyttelse i Limfjorden, se tabel 6.
Noter:
Etape I
Etape II
0
0,5
1 km
Etape III
Copyright. TOP10DK, Kort & Matrikelstyrelsen
Forlængelse af høfder på sydenden af Agger
Tange
Udgifter [mio. kr.]
Strategi 2
Udgift frem til år
2060
Udgift frem til
år 2060 inkl.
havspejlsstigning
682 mio. kr.
Udgift frem til år 2060
inkl. havspejlsstigning set i
forhold til ”0-alternativ”
37 mio. kr.
Kystbeskyttelse i Limfjorden og anlægspris for
valgt løsning inkl. vedligeholdelse indtil år 2060
Kystdirektoratets øvrige udgifter i og omkring
Thyborøn Kanal inkl. fodring på Limfjordstan-
gerne indtil år 2060.
Udgift i alt
458 mio. kr.
1.230 mio. kr.
1.688 mio. kr.
1.346 mio. kr.
2.028 mio. kr.
-187 mio. kr.
-150 mio. kr.
Tabel 6: Skønnede udgifter (2011 priser) til oprensning og kystbeskyttelse m.m., hvis skadespotentialet skal fastholdes på det nuværende niveau vha.
udbygning af høfde 65-69.
15
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 582: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/3-17 fra Grundejerforeningen Sunddraget om oversvømmelses problematikken i Linfjorden, jf. MOF alm. del - bilag 351, til miljø- og fødevareministeren
1746779_0016.png
Fremrykning af havneindsejlingen
Thyborøn Havn overgik til kommunal selvstyrehavn i 2001. I
havnens masterplan 2008 til 2030 foreslås, at havneindsejlingen
rykkes søværts ud i Thyborøn Kanal som vist på principskitsen,
se herunder. Gennem de seneste 10 år har havnen investeret ca.
180 mio. kr. i nye kajanlæg, moler, uddybninger og nye arealer.
På længere sigt er der planer om etablering af en ny indsejling,
fremrykning af yderværker og etablering af nye havnearealer på
yderligere ca. 50 ha. Havneudbygningen vil mindske den forventede
kanaltværsnitsforøgelse, men efter en tid vil kanalen udvide sig mod
øst, og effekten vil forsvinde.
Barriere på fjordgrundene
Begrænsning af stormflodsvandstandene i den vestlige Limfjord kan
ske ved etablering af en barriere i form af et stenrev på fjordgrun-
dene lige øst for Thyborøn Kanal, jf. principskitsen herunder. Herved
lukkes de centrale løb på fjordgrundene, mens det sydlige løb og
det nordlige løb forbliver åbne. Stenrevet har en længde på 3,2 km,
en kronekote på 2 m DVR90 samt en kronebredde på 5 m, når det
er udbygget til fuld størrelse. Der er i dette skøn regnet med, at det
2,5 km lange dige mellem Thyborøn Havn og by forhøjes til 3,25 m
DVR90, hvis havspejlsstigningen skal medtages.
Etape III
Etape II
Etape I
Etape II
0
0,5
1 km
0
0,5
1 km
Etape III
Copyright. TOP10DK, Kort & Matrikelstyrelsen
Copyright. TOP10DK, Kort & Matrikelstyrelsen
Udbygning af Thyborøn Havns indsejling vil ikke tage hånd om
stormflodsvandstandene på længere sigt, hvis den ikke kombineres
med en eller flere af de andre løsninger, se tabel 2. Årsagen er,
at Thyborøn Kanal blot vil fortsætte sin udvikling nu blot rykket
endnu længere mod øst og tættere på Agger Tanges sydende.
Det er vurderet, at udbygningen vil mindske oprensningsbehovet i
indsejlingen og af sandpuden. Udbygningen vil også have en positiv
effekt på bølgeuroen, men sydenden af Agger Tange vil opleve
stigende erosion. Et groft skøn over udgifterne til en fremrykket
havneindsejling opført med spuns og granitstenkastning på yder- og
indersiden er på 330 mio. kr. Bygges kun en granitstenkastning
uden spuns skønnes udgifterne til 245 mio. kr. Forslaget er vist på
principskitsen herover.
Løsningen er ikke medtaget i den videre analyse, hvorfor vurdering
af de økonomiske parametre ikke vises.
Der vil kun være behov for ekstra kystbeskyttelse af Thyborøn by
og Havn. Øgningen i erosion af Limfjordstangerne fortsætter og
medfører, at fodringsbehovet stiger. Aflejringen på sandpuden og i
indsejlingskorridoren vil øges og dermed også oprensningsbehovet,
se tabel 2 og 7. Oprensningen i fyrlinjen vil forsvinde, og bølgeuroen
kan kun mindskes, såfremt sandpuden fjernes. Besejlingsforholdene
vil forværres i Sælhundeholmløbet ved stenrevets sydende, og
især når der tages hensyn til havspejlsstigningen. Thyborøn Havn
kan stadig fungere som nødhavn, dog kan nødpladsen efter fuld
udbygning af stenrevet ikke benyttes.
Anlægsudgift og vedligeholdelse regnet som 2 % af anlægsprisen
i 50 år er 742 mio. kr. for udbygning af stenrev suppleret med kyst-
beskyttelse af Thyborøn by. De samlede udgifter fremgår af tabel 7.
Som det vises i tabel 7, er der ikke længere tale om en besparelse i
forhold til 0-alternativet. Prisen er ca. 160 mio. kr. højere for denne
løsning.
16
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 582: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/3-17 fra Grundejerforeningen Sunddraget om oversvømmelses problematikken i Linfjorden, jf. MOF alm. del - bilag 351, til miljø- og fødevareministeren
1746779_0017.png
Barriere på fjordgrundene
Udgifter [mio. kr.]
Strategi 2
Udgift frem til år
2060
Udgift frem til
år 2060 inkl.
havspejlsstigning
Udgift frem til år 2060
inkl. havspejlsstigning set i
forhold til ”0-alternativ”
Kystbeskyttelse af Thyborøn by og anlægspris
for valgt løsning inkl. vedligeholdelse indtil år
2060
Kystdirektoratets øvrige udgifter i og omkring
Thyborøn Kanal inkl. fodring på Limfjordstan-
gerne indtil år 2060.
Udgift i alt
709 mio. kr.
742 mio. kr.
97 mio. kr.
1.477 mio. kr.
2.186 mio. kr.
1.593 mio. kr.
2.335 mio. kr.
60 mio. kr.
157 mio. kr.
Tabel 7: Skønnede udgifter (2011 priser) til oprensning og kystbeskyttelse m.m., hvis skadespotentialet skal fastholdes på det nuværende niveau vha.
en barriere på fjordgrundene.
Dæmning med skibsfartssluse inkl. forlængelse
af høfde 58/59
Løsningen svarer stort set til den oprindelige løsning beskrevet i
1946 loven om Thyborøn Kanal, dog med en noget større gen-
nemstrømningssluse. Det er nødvendigt med en gennemstrømnings-
sluse, der kan tage hånd om påvirkningen af vandmiljøet. Der er
ikke her taget stilling til, hvor stor slusen skal være for at håndtere
vandmiljøproblematikken, men den skal have en betydelig størrelse.
For at tilgodese havnens udviklingsplaner, bør dæmningen placeres
som vist på principskitsen nedenfor. I Sælhundeholmløbet placeres
en skibsfartssluse. Dæmningen fortsætter henover den vestlige del
af fjordgrundene, hvor dybderne er moderate, og får forbindelse
med Agger Tange umiddelbart nord for færgehavnen.
Når gennemstrømningen i kanalen bliver nedsat, vil meget af san-
det, der kommer ind i kanalen, aflejres. Det er derfor nødvendigt,
at forlænge høfde 59 med i størrelsesordenen 700 m, så tilførslen
af sand begrænses. Der er regnet med en kronebredde på 10 m for
dæmningen, så der er plads til etablering af vej. Selve udgiften til
vej på dæmningen er ikke medtaget i beregningerne. Kronekoten er
+4 m DVR90 bortset fra de beskyttede landender, hvor den er +3,5
m. Der anvendes hovedsagligt sand til dæmningen. Slusen er en
kammersluse med kammerlængde på 200 m og en gennemsejlings-
bredde på 30 m. Der regnes med en 8 m bred vippebro over slusen.
Løsningen betyder, at Thyborøn by skal beskyttes mod fremtidige
større stormflodsvandstande. Løsningen vil, kombineret med en
forlængelse af høfde 58/59 medføre et nedsat behov for fodring
på Limfjordstangerne. Oprensningsbehovet i indsejlingen vil blive
mindre, men behovet for oprensning i fyrlinjen kan stige. Behovet
for fjernelse af sandpuden forsvinder, og bølgeuroen mindskes.
Selve Thyborøn Havn kan stadig fungere som nødhavn, dog kan
nødpladsen ikke benyttes. Se tabel 2.
Overslaget er for slusens vedkommende baseret på sammenlignelige
projekter. Da stormflodsvandstandene i Thyborøn by vil stige til
minimum stormflodsvandstanden for havet, er der afsat 19 mio. kr.
til at kompensere for forhøjelse af eksisterende diger og højvands-
beskyttelse. Anlægsudgift og vedligeholdelse regnet som 2 % af
anlægsprisen i 50 år er 2,2 mia. kr. for dæmning med skibsfartssluse
inkl. forlængelse af høfde 58/59 og suppleret med kystbeskyttelse
af Thyborøn by. I tabel 8 er vist de samlede udgifter i forbindelse
med denne løsning.
0
0,5
1 km
Skibsfartssluse
Copyright. TOP10DK, Kort & Matrikelstyrelsen
17
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 582: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/3-17 fra Grundejerforeningen Sunddraget om oversvømmelses problematikken i Linfjorden, jf. MOF alm. del - bilag 351, til miljø- og fødevareministeren
1746779_0018.png
Dæmning med skibsfartssluse inkl. forlængelse
af høfde 58/59
Udgifter [mio. kr.]
Strategi 2
Udgift frem til år
2060
Udgift Udgift frem
til år 2060 inkl.
havspejlsstigning
frem til år 2060 inkl. hav-
spejlsstigning set i forhold
til ”0-alternativ”
Kystbeskyttelse af Thyborøn by og anlægspris
for valgt løsning inkl. vedligeholdelse indtil år
2060
Kystdirektoratets øvrige udgifter i og omkring
Thyborøn Kanal inkl. fodring på Limfjordstan-
gerne indtil år 2060.
Udgift i alt
2.224 mio. kr.
2.229 mio. kr.
1.584 mio. kr.
918 mio. kr.
3.142 mio. kr.
1.004 mio. kr.
3.233 mio. kr.
-529 mio. kr.
1.055 mio. kr.
Tabel 8: Skønnede udgifter (2011 priser) til oprensning og kystbeskyttelse m.m., hvis skadespotentialet skal fastholdes på det nuværende niveau vha.
en dæmning med skibsfartssluse inkl. forlængelse af høfde 58/59.
Højvandsbarriere - Lukning af kanalen under
stormfloder
Barrieren aktiveres kun i forbindelse med stormflod, og er således
neutral i forhold til ind- og udstrømning resten af tiden. En udform-
ning, hvor spærringen rejses fra bunden, opfylder kravene. Barrieren
tænkes placeret umiddelbart vest for havnen, hvor kanalens bredde
er mindst, jf. principskitsen til højre.
Med denne placering undgår man forhøjede stormflodsvandstande i
Thyborøn Havn og by. Med højvandsbarrieren vil det være muligt at
regulere og begrænse stormflodsvandstandene i den vestlige Lim-
fjord. Med et stigende havspejl vil oprensningen i fyrlinjen forsvinde,
men løsningen tager ikke hånd om de øvrige udfordringer i og
omkring Thyborøn Kanal, se tabel 2. Hertil kommer, at løsningen vil
hindre brugen af Thyborøn Havn som nødhavn under storm.
Anlægsudgift og vedligeholdelse samt drift regnet som 1 % af
anlægsprisen i 50 år er ca. 11 mia. kr. Prisen er vurderet på basis af
3 allerede etablerede højvandsbarrierer i Europa, se tabel 9 for de
samlede udgifter.
0
0,5
1 km
Copyright. TOP10DK, Kort & Matrikelstyrelsen
Højvandsbarriere
Udgifter [mio. kr.]
Strategi 2
Udgift frem til år
2060
Udgift Udgift frem
til år 2060 inkl.
havspejlsstigning
11.250 mio. kr.
frem til år 2060 inkl. hav-
spejlsstigning set i forhold
til ”0-alternativ”
10.605 mio. kr.
Anlægspris for valgt løsning inkl. vedligehol-
delse indtil år 2060
Kystdirektoratets øvrige udgifter i og omkring
Thyborøn Kanal inkl. fodring på Limfjordstan-
gerne indtil år 2060.
Udgift i alt
11.250 mio. kr.
1.390 mio. kr.
12.640 mio. kr.
1.506 mio. kr.
12.756 mio. kr.
-27 mio. kr.
10.578 mio. kr.
Tabel 9: Skønnede udgifter (2011 priser) til oprensning og kystbeskyttelse m.m., hvis skadespotentialet skal fastholdes på det nuværende niveau vha.
en Højvandsbarriere.
18
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 582: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/3-17 fra Grundejerforeningen Sunddraget om oversvømmelses problematikken i Linfjorden, jf. MOF alm. del - bilag 351, til miljø- og fødevareministeren
1746779_0019.png
Økonomiske betragtninger
I tabel 10 er alle løsningsforslag sammenlignet ud fra økonomiske
parametre og under forudsætning og medregning af havsspejls-
stigning. Tallene er angivet i hele mio. kr. Da der er tale om
overslag, og da TRM’s anlægsbevillingsberegning ikke er benyttet,
skal tallene benyttes med forsigtighed og kan ikke danne grundlag
for en eventuel endelig bevilling. Bemærk at den relevante del af
fællesaftale bevillingen er udspecificeret i to poster: vedligehol-
delsen af høfderne på Agger Tanges sydende og fodringen på
Limfjordstangerne.
Den teknisk anbefalede løsning, hvor høfderne 58/59 udbygges, vil
have den laveste samlede udgift frem til år 2060 i 2011 priser. Den
samfundsmæssige udgift er estimeret til at være 1.653 mio. kr.
Strategi 1
Udgifter [mio. kr.]
Hidtidig
udvikling
fortsætter
Udbygning
af høfde
58/59
Udbygning
af høfde
63
Høfde
65-69
Strategi 2
Barriere
på fjord-
grundene
Dæmning m.
skibsfarts-
sluse
Højvands-
barriere
Anlægs- og driftsudgifter:
Kystbeskyttelse i Limfjorden
og/eller anlægspris for valgt
løsning indtil år 2060
Vedligeholdelse af løsning
indtil år 2060
I alt anlægs- og driftsudgif-
ter (A)
Fællesaftalebevilling:
Vedligeholdelse af høfderne
på Agger Tanges sydende
Fodring på Limfjordstan-
gerne
Fællesaftalebevilling i alt
(B):
Kystdirektoratets øvrige
udgifter til oprensning i
Thyborøn Kanal indtil år
2060 (C).
Udgift i alt (A+B+C)
Udgifter i alt inkl. uddyb-
ning af kanalen til 10 meters
besejlings-dybde
50
25
52
-*
50
-
48
516
279
188
408
378
1.123
7.500
129
279
188
274*
364
1.106
3.750
645
558
376
682
742
2.229
11.250
1316
974
1316
1316
1316
974
1316
1366
999
1368
1316
1366
974
1364
167
96
102
30
227
30
142
2.178
1.653
1.846
2.028
2.335
3.233
12.756
2.229
1.914
1.905
2.111
2.448
3.512
12.869
Tabel 10: Oversigt over de skønnede udgifter i 50 år i mio. kr (2011 priser). Alle udgifter er angivet inkl. kompensation for havspejlsstigning. *Vedli-
geholdelse af høfderne på Agger Tanges sydende (B) er i ”Høfde 65-69 scenariet” indeholdt i de 274 mio. kr. (se *).
19
Kapitel 4