Lissie Klingenberg Jørgensen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Sag:
Sagsdokument:
28. marts 2017 14:52
Lissie Klingenberg Jørgensen
RE: Urgent! Questions regarding the European list
001-16423
6504120
Dear Lissie,
Please find below the Danish translation of our replies to the Danish Parliament's questions 553 and 555:
1) Spørgsmål 553:
Ifølge forordningen om ophugning af skibe er det ikke muligt at optage skibsophugningsanlæg på den
europæiske liste, hvis de ikke opfylder alle krav til optagelse. Det ville ikke blot være ulovligt at optage
faciliteter, som ikke opfylder alle krav, det ville også underminere resultaterne for de faciliteter, der faktisk
opfylder alle krav. Om end der i forordningen om ophugning af skibe ikke er fastsat nogen overgangsstatus eller
delvis status for faciliteter, som ikke opfylder alle krav, udvises der fleksibilitet, idet forordningen om ophugning
af skibe ikke begrænser det antal gange, et skibsophugningsanlæg kan ansøge om optagelse på listen, også selv
om den første ansøgning bliver afvist.
2) Spørgsmål 555:
Betingelserne for at anse skibets indre som "et uigennemtrængeligt gulv", jf. artikel 13, stk. 1, litra g), nr. i), i
forordningen om ophugning af skibe, er opført i del 2.2.2 i den tekniske vejledning fra 2016 (2016/C 128/01).
Hvis ophugningsanlægget benytter muligheden for at anse skibets indre som "et uigennemtrængeligt gulv", skal
det dokumenteres i ansøgningen om optagelse på den europæiske liste, at disse betingelser er opfyldt. Med
hensyn til den potentielle situation, der er beskrevet i spørgsmål 555 ("forurening
med malingrester som et
resultat af direkte kontakt med den sandede undergrund i et tidevandsområde"),
er følgende betingelser i den
tekniske vejledning af særlig interesse:
(a) "skroget er forseglet, og integriteten af skrogets bund er blevet undersøgt og er intakt"
(e) "tab af malingsrester og giftige belægninger i havet eller på gennemtrængelige overflader kontrolleres i
henhold til spørgsmål 2.2.1"
(f) "resten af skibets bund overføres så hurtigt som muligt til områder med uigennemtrængelige gulve på
en sikker og miljømæssigt forsvarlig måde, f.eks. ved brug af kran, slæde eller bomme, der er
sammenkoblet med lossespil, således at bunden kan opskæres på et uigennemtrængeligt gulv med et
effektivt afløbssystem, herunder over en flydekonstruktion, som f.eks. en flydetørdok, en ponton eller
tilsvarende med et effektivt afløbssystem."
Det bør bemærkes, at muligheden for at anse skibets indre som "et uigennemtrængeligt gulv" ikke udelukker, at
skroget er farligt (hvis det f.eks. er dækket af farlig maling), ligesom det heller ikke suspenderer forordningens
krav vedrørende farlige materialer.
Best regards,
Emilien Gasc
European Commission
Directorate-General for Environment
1