Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1734894_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 319
Offentligt
Fejlindberetninger til EU
- manglende repræsentativitet
15-03-2017
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 563: Spm. om kommentar til materiale fra Bæredygtigt Landbrug om fejlindberetninger til EU om grundvandets tilstand i Danmark, jf. MOF alm. del - bilag 319, til miljø- og fødevareministeren
1734894_0002.png
Grundvand i direktivets forstand er vand i DEN
MÆTTEDE ZONE
15-03-2017
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 563: Spm. om kommentar til materiale fra Bæredygtigt Landbrug om fejlindberetninger til EU om grundvandets tilstand i Danmark, jf. MOF alm. del - bilag 319, til miljø- og fødevareministeren
1734894_0003.png
Dybdefordeling GRUMO-indtag og
indvindingsboringer
> 75% målinger på mindre end
20 meters dybde
Målingerne rykkes stadigt højere op
Rød linie GRUMO alle år
Blå linie GRUMO 2014
15-03-2017
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 563: Spm. om kommentar til materiale fra Bæredygtigt Landbrug om fejlindberetninger til EU om grundvandets tilstand i Danmark, jf. MOF alm. del - bilag 319, til miljø- og fødevareministeren
1734894_0004.png
Hvordan er Kommissionen blevet forledt til at tro at de danske tal er
repræsentative?
I 2009 fremgik af indberetningen til Kommissionen
- at 50 % af det
overvågede grundvand
indeholdt mere end 5 mg / l
- at 17 % af det
overvågede grundvand
indeholdt mere end 50 mg / l
- at 33 % af det
danske grundvand
derfor lå i intervallet 5-50 mg / l, (50
17
=
33)
Når det
overvågede grundvand
ikke
er repræsentativt, kan man ikke konkludere noget
om tilstanden generelt i det
danske grundvand.
Heller ikke i 2013 og 2016 har man fortalt Kommissionen at de danske data ikke er
repræsentative
15-03-2017
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 563: Spm. om kommentar til materiale fra Bæredygtigt Landbrug om fejlindberetninger til EU om grundvandets tilstand i Danmark, jf. MOF alm. del - bilag 319, til miljø- og fødevareministeren
1734894_0005.png
Det danske
grundvand
Det overvågede
grundvand
20%
>50 mg NO/Liter
15-03-2017
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 563: Spm. om kommentar til materiale fra Bæredygtigt Landbrug om fejlindberetninger til EU om grundvandets tilstand i Danmark, jf. MOF alm. del - bilag 319, til miljø- og fødevareministeren
1734894_0006.png
STATISTIK OVER INDBERETNINGER jf. artikel 10
MÅLEPUNKTER der måles på i begge indberetningsperioder
2000-2003 til 2004-2007:
Fælles målepunkter nitrat over 50 mg/l i gennemsnit falder fra 17 % til 15 %.
2004-2007 til 2008-2011:
Fælles målepunkter nitrat over 50 mg/l i gennemsnit falder fra 21 % til 17 %.
2008-2011 til 2012-2015:
Fælles målepunkter nitrat over 50 mg/l i gennemsnit falder fra 18 % til 17 %.
Samlet fald: 7 procentpoint, hvilket svarer til et reelt fald på 33 %.
ALLE MÅLINGER (Nogle målestationer genbruges andre skiftes)
2000-2003:
Her ser man på måleområder og ikke målepunkter, så data er ikke sammenlignelige.
2004-2007:
Alle målepunkter med nitrat over 50 mg/l i gennemsnit er 16 % (2009) / 17 % (2013)
2008-2011:
Alle målepunkter med nitrat over 50 mg/l i gennemsnit er 16 %
2012-2015:
Alle målepunkter med nitrat over 50 mg/l i gennemsnit er 16 %
Samlet fald: 0 % (2009-opgørelse) eller 5,9 % (2013-opgørelse)
15-03-2017
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 563: Spm. om kommentar til materiale fra Bæredygtigt Landbrug om fejlindberetninger til EU om grundvandets tilstand i Danmark, jf. MOF alm. del - bilag 319, til miljø- og fødevareministeren
1734894_0007.png
EU-TAL NOTE 5
2000-2003:
5,8 %
2004-2007
17 %
2008-2011:
19 %.
Stigning:
228 %.
15-03-2017
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 563: Spm. om kommentar til materiale fra Bæredygtigt Landbrug om fejlindberetninger til EU om grundvandets tilstand i Danmark, jf. MOF alm. del - bilag 319, til miljø- og fødevareministeren
1734894_0008.png
Det siger ministeriet
»I vores afrapporteringer efter nitratdirektivet, som Bæredygtigt
Landbrug henviser til, har vi oplyst, at cirka 20 procent af
grundvands-
målestationerne
i løbet af den 4-årige afrapporteringsperiode har haft
forekomster af maksimale nitratkoncentrationer, der er højere end grænseværdien
på de 50 mg pr. liter«, skrev Mads Leth-Petersen. (EL 11/2-2017)
Det er ministeriets ansvar at Kommissionen
ikke bare får
nogle
rigtige tal. De skal have
de repræsentative rigtige
tal, og ministeriet
skal sikre sig at de har forstået dem rigtigt.
15-03-2017
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 563: Spm. om kommentar til materiale fra Bæredygtigt Landbrug om fejlindberetninger til EU om grundvandets tilstand i Danmark, jf. MOF alm. del - bilag 319, til miljø- og fødevareministeren
1734894_0009.png
Hvad siger ministeriet også….
(Kammeradvokatens svarskrift i gødningssagen)
Noten henviser til ministeriets indberetning til EU i 2009
Ministeriet kan ikke bebrejde Kommissionen for
at have misforstået indberetningen, når de selv
fremfører samme opfattelse af grundvandets
tilstand i Vestre Landsret.
15-03-2017
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 563: Spm. om kommentar til materiale fra Bæredygtigt Landbrug om fejlindberetninger til EU om grundvandets tilstand i Danmark, jf. MOF alm. del - bilag 319, til miljø- og fødevareministeren
1734894_0010.png
Da grundvandsforekomsterne er forskellige både i forhold til arealmæssig
udbredelse, volumen og relativt vandindhold, kan man ikke ud fra andelen af
målepunkter med fund af nitrat drage konklusioner om, hvor stor en andel af
det samlede danske grundvand, der er nitratholdigt. Det bemærkes, at
overvågningen i dag primært er rettet mod relativt ungt grundvand, hvor
påvirkningen fra menneskelig aktivitet mest relevant følges.
15-03-2017
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 563: Spm. om kommentar til materiale fra Bæredygtigt Landbrug om fejlindberetninger til EU om grundvandets tilstand i Danmark, jf. MOF alm. del - bilag 319, til miljø- og fødevareministeren
1734894_0011.png
Hvad siger Kommissionen?
Please find below replies to your questions
attributable to a Commission spokesperson:
Could you please confirm that the Danish Government is legally obliged to follow the second part of paragraph 6 in article 5 in the
nitrates directive
– that is to “establish the extent of nitrate pollution in groundwater”?
All Member States, including Denmark, are bound to implement the Nitrates Directive provisions, including Art. 5(6)
Is it correctly understood that it is meaningless according to this article to report from monitoring stations that only cover those
areas of the Member State, which are challenged with nitrate, in which case the number reported is several times higher than the
actual extent of nitrate pollution in the groundwater seen as a whole in the Member State?
Art. 5(6) of the Nitrates Directive states that: "Member States which apply Article 5 throughout their national territory shall monitor
the nitrate content of waters (surface waters and groundwater) at selected measuring points which make it possible to establish the
extent of nitrate pollution in the waters from agricultural sources". It is the responsibility of the Member States to define
monitoring networks that are representative of the impacts of agricultural activities on water and that are better suited to assess
the effectiveness of their Nitrates Action Programmes.
Could you please confirm that the Danish Government in its 2009 report (Status and trends of aquatic environment and agricultural
practice) implied that the 33 %, 50 % and 17 % establish the extent of nitrate pollution in the groundwater: “There is thus a
large
amount, 33 % of the groundwater which is affected by nitrate, [50 % minus 17 %] and at the moment holds contents below the
MAC” (see point 2.3. in the report), meaning that the Danish monitoring stations more or less cover the extent of nitrate pollution
in
the groundwater and that they are therefore able to establish the content for the country as a whole?
The information transmitted by the Member States, including Denmark, under Art. 10 of the Nitrates Directive refer to the
effectiveness of nitrates Action Programmes and the extent and evolution of nitrate pollution in the waters from agricultural
sources.
15-03-2017
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 563: Spm. om kommentar til materiale fra Bæredygtigt Landbrug om fejlindberetninger til EU om grundvandets tilstand i Danmark, jf. MOF alm. del - bilag 319, til miljø- og fødevareministeren
1734894_0012.png
Kommissionens svar til Effektivt L.
Autoriseret oversættelse
2. Er det korrekt forstået, at det er meningsløst i henhold til denne artikel at indberette fra
målestationer, som kun dækker de områder af medlemsstaten, hvor der er udfordringer med
nitrat, idet det indberettede tal således vil være flere gange højere end det faktiske omfang
af nitratforureningen i grundvandet som helhed i medlemsstaten?
Det fremgår af nitratdirektivets artikel 5, stk. 6, at: "De medlemsstater, som lader artikel 5
gælde for hele deres nationale område, skal overvåge nitratindholdet i vand
(overfladevand og grundvand) på udvalgte målesteder, som gør det muligt at fastslå
omfanget af nitratforureningen i vandet hidrørende fra landbrugsvirksomhed." Det er
medlemsstaternes ansvar at definere overvågningsnetværk, som er repræsentative for
landbrugsaktiviteternes indvirkning på vandet og bedre egnet til at vurdere effektiviteten
af deres nitrathandlingsprogrammer.
15-03-2017