Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1740056_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 1. april 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 555 (MOF alm. del) stillet 8. marts 2017
efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).
Spørgsmål nr. 555
”Kan
ministeren bekræfte, at skibets bund kun kan godkendes som ugennemtrængeligt arbejdsareal,
når skibet flyder, f.eks. mens det er ved kaj, bl.a. fordi skibsmalingen ved direkte kontakt til sandbund
i en tidevandszone slibes af og forurener havbunden, og vil ministeren konsultere Kommissionen og
oplyse udvalget om Kommissionens fortolkning af spørgsmålet?”
Svar
Jeg har bedt Miljøstyrelsen konsultere Kommissionen om spørgsmålet. Kommissionen har svaret
følgende:
”Betingelserne for at anse skibets indre som "et uigennemtrængeligt gulv", jf. artikel 13, stk. 1, litra g),
nr. i), i forordningen om ophugning af skibe, er opført i del 2.2.2 i den tekniske vejledning fra 2016
(2016/C 128/01).
Hvis ophugningsanlægget benytter muligheden for at anse skibets indre som "et uigennemtrængeligt
gulv", skal det dokumenteres i ansøgningen om optagelse på den europæiske liste, at disse betingelser
er opfyldt. Med hensyn til den potentielle situation, der er beskrevet i spørgsmål 555 ("forurening
med
malingrester som et resultat af direkte kontakt med den sandede undergrund i et
tidevandsområde"),
er følgende betingelser i den tekniske vejledning af særlig interesse:
(a) "skroget er forseglet, og integriteten af skrogets bund er blevet undersøgt og er intakt"
(e) "tab af malingsrester og giftige belægninger i havet eller på gennemtrængelige overflader
kontrolleres i henhold til spørgsmål 2.2.1"
(f) "resten af skibets bund overføres så hurtigt som muligt til områder med
uigennemtrængelige gulve på en sikker og miljømæssigt forsvarlig måde, f.eks. ved brug af
kran, slæde eller bomme, der er sammenkoblet med lossespil, således at bunden kan
opskæres på et uigennemtrængeligt gulv med et effektivt afløbssystem, herunder over en
flydekonstruktion, som f.eks. en flydetørdok, en ponton eller tilsvarende med et effektivt
afløbssystem."
Det bør bemærkes, at muligheden for at anse skibets indre som "et uigennemtrængeligt gulv" ikke
udelukker, at skroget er farligt (hvis det f.eks. er dækket af farlig maling), ligesom det heller ikke
suspenderer forordningens krav vedrørende farlige materialer.”
Esben Lunde Larsen
/
Michel Schilling
Miljø- og
Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk