Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1740042_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 1. april 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 550 (MOF alm. del) stillet 7. marts 2017
efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 550
”I
forlængelse af besvarelsen af samrådsspørgsmål AB-AF bedes ministeren fremsende en liste over de
krav, der stilles til skibsophugningsfaciliteter for, at skibsophugningsfaciliteter kan blive optaget på
den europæiske liste.”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, der oplyser følgende:
”Krav
som skibsophugningsanlæg skal opfylde for at blive optaget på den europæiske liste, fremgår af
1
skibsophugningsforordningens artikel 13, stk. 1 og 2. Anlæg beliggende uden for EU skal desuden
overholde artikel 15. Artikel 13, stk. 1 og 2 samt artikel 15 er indsat nedenfor. Kravene er desuden
nærmere beskrevet i ”Teknisk
vejledning i henhold til forordning (EU) nr. 1257/2013 om ophugning af
2
skibe”.
Artikel 13
Krav til skibsophugningsanlæg, som er nødvendige for at blive optaget på den
europæiske liste
1. For at blive optaget på den europæiske liste skal et skibsophugningsanlæg overholde følgende krav i
overensstemmelse med de relevante bestemmelser i Hongkongkonventionen og under hensyn til de
relevante retningslinjer fra IMO, ILO, Baselkonventionen og Stockholmkonventionen om persistente
organiske miljøgifte samt andre internationale retningslinjer:
a) det er godkendt af de kompetente myndigheder til at varetage skibsophugningsaktiviteter
b) det er udformet, bygget og drevet på en sikker og miljømæssigt forsvarlig måde
c) det drives fra bygningsstrukturer
d) det fastlægger håndterings- og overvågningssystemer, -procedurer og -teknikker, som har til
formål at forebygge, reducere, minimere og så vidt muligt fjerne:
i) sundhedsrisici for de berørte arbejdere og befolkningen i nærheden af
skibsophugningsanlægget, og
1
Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EU) Nr. 1257/2013 af 20. november 2013 om ophugning af skibe og
om ændring af forordning (EF) nr. 1013/2006 og direktiv 2009/16/EF.
2
Meddelelse fra Kommissionen, Krav til og procedure for optagelse af anlæg beliggende i tredjelande på den
europæiske liste over skibsophugningsanlæg, Teknisk vejledning i henhold til forordning (EU) nr. 1257/2013 om
ophugning af skibe (2016/C 128/01)
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 550: Spm. om fremsendelse af en liste over de krav, der stilles til skibsophugningsfaciliteter for, at skibsophugningsfaciliteter kan blive optaget på den europæiske liste, til miljø- og fødevareministeren
ii)
e)
negative virkninger på miljøet forårsaget af skibsophugning
det udarbejder en skibsophugningsplan for anlægget
f) det forebygger negative virkninger på menneskers sundhed og miljøet, herunder påvisning af
kontrol over enhver lækage, navnlig i tidevandsområder
g) det sørger for sikker og miljømæssigt forsvarlig håndtering og lagring af farlige materialer og affald,
herunder:
i) inddæmning af alle farlige materialer, der findes om bord, under hele
skibsophugningsprocessen med henblik på at forhindre udslip af disse materialer til miljøet og
tillige håndtering af farlige materialer samt farligt affald, der frembringes under
skibsophugningsprocessen udelukkende på uigennemtrængelige gulve med et effektivt
afløbssystem
ii) at alt affald, der frembringes under skibsophugningen, og mængden heraf dokumenteres og
udelukkende overføres til affaldsbehandlingsanlæg, herunder affaldsgenanvendelsesanlæg, der
er godkendt til at håndtere sådant affald uden risiko for menneskers sundhed og på en
miljømæssigt forsvarlig måde.
h) det fastlægger og vedligeholder en beredskabs- og indsatsplan, sikrer, at nødhjælpsudstyr, f.eks.
brandslukningsudstyr og køretøjer, ambulancer og kraner, hurtigt kan få adgang til skibet og til alle
områder af skibsophugningsanlægget
i) sørger for arbejdernes sikkerhed og uddannelse, herunder sikrer, at der anvendes personlige
værnemidler under arbejde, hvor sådant udstyr er påkrævet
j) registrerer hændelser, ulykker, erhvervssygdomme og kroniske virkninger og, hvis de kompetente
myndigheder anmoder herom, indberetter eventuelle hændelser, ulykker, erhvervssygdomme eller
kroniske virkninger, som udgør eller kan udgøre en risiko for arbejdernes sikkerhed, menneskers
sundhed og miljøet
k) det accepterer at opfylde kravene i stk. 2
2. Operatøren af et skibsophugningsanlæg skal:
a) sende skibsophugningsplanen, når den er godkendt i overensstemmelse med artikel 7, stk. 3, til
skibsrederen og administrationen eller en anerkendt organisation, som denne har godkendt
b) meddele administrationen, at skibsophugningsanlægget i enhver henseende er parat til at
påbegynde ophugningen af skibet
c) når den fuldstændige eller delvise ophugning af et skib er gennemført i overensstemmelse med
denne forordning, senest 14 dage efter den fuldstændige eller delvise ophugning i
overensstemmelse med skibsophugningsplanen sende en erklæring om færdiggørelse til den
administration, der udstedte ophugningscertifikatet for skibet. Erklæringen om færdiggørelse skal
omfatte en rapport om eventuelle hændelser og ulykker, der kan være til fare for menneskers
sundhed og/eller miljøet.
Artikel 15
Godkendelse af skibsophugningsanlæg beliggende i et tredjeland
1.En skibsophugningsvirksomhed, der ejer et skibsophugningsanlæg, som er beliggende i et tredjeland,
og som har til hensigt at ophugge skibe, der sejler under en medlemsstats flag, indgiver en ansøgning
om optagelse af det pågældende skibsophugningsanlæg på den europæiske liste til Kommissionen.
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 550: Spm. om fremsendelse af en liste over de krav, der stilles til skibsophugningsfaciliteter for, at skibsophugningsfaciliteter kan blive optaget på den europæiske liste, til miljø- og fødevareministeren
2. Den i stk. 1 omhandlede ansøgning ledsages af dokumentation for, at det pågældende
skibsophugningsanlæg overholder kravene i artikel 13, for at foretage skibsophugning og blive optaget
på den europæiske liste i overensstemmelse med artikel 16.
Skibsophugningsvirksomheden skal navnlig:
a) angive den tilladelse, licens eller godkendelse til at ophugge skibe, som dens kompetente
myndigheder har udstedt, og, hvor det er relevant, den tilladelse, licens eller godkendelse, som de
kompetente myndigheder har udstedt til alle deres entreprenører og underentreprenører, der er
direkte involveret i skibsophugningsprocessen og afgive alle de oplysninger, der er omhandlet i
artikel 16, stk. 2
b) oplyse, om skibsophugningsplanen vil blive godkendt af den kompetente myndighed efter en
stiltiende samtykkeprocedure eller en eksplicit procedure med angivelse af den periode, der er
fastsat for det stiltiende samtykke, i påkommende tilfælde i overensstemmelse med de nationale
krav
c) bekræfte, at den kun vil acceptere ophugning af et skib, der sejler under en medlemsstats flag, i
overensstemmelse med denne forordning
d) dokumentere, at skibsophugningsanlægget kan tilvejebringe, vedligeholde og overvåge kriterierne
for »sikkert til adgang« og »sikkert til svejsning mv.« under hele skibsophugningsprocessen
e) vedhæfte et kort over skibsophugningsanlæggets grænser og placeringen af
skibsophugningsaktiviteterne inden for anlægget
f) for hvert farligt materiale i bilag I og yderligere farlige materialer, der kan være en del af et skibs
konstruktion, angive:
i) om skibsophugningsanlægget er godkendt til at fjerne det farlige materiale. Såfremt det er
godkendt hertil, identificeres de relevante medarbejdere, der er godkendt til at foretage
fjernelsen, og der forelægges dokumentation for deres kompetencer
ii) hvilken affaldshåndteringsproces der anvendes på eller uden for skibsophugningsanlægget,
f.eks. forbrænding, deponering eller anden affaldshåndteringsmetode, navn og adresse på
affaldshåndteringsanlægget, hvis dette er et andet end skibsophugningsanlægget, og
dokumentere, at den anvendte proces gennemføres, uden at menneskers sundhed bringes i fare
og på en miljømæssigt forsvarlig måde
g) bekræfte, at virksomheden har vedtaget en skibsophugningsplan for anlægget under hensyntagen
til de relevante retningslinjer fra IMO
h) afgive de oplysninger, der er nødvendige for at identificere skibsophugningsanlægget.
3. Kommissionen tillægges beføjelse til at vedtage gennemførelsesretsakter for at specificere formatet
for de oplysninger, der kræves for at identificere skibsophugningsfaciliteten. Disse
gennemførelsesretsakter vedtages efter undersøgelsesproceduren i artikel 25.
4. For at blive optaget på den europæiske liste skal skibsophugningsanlæg beliggende i tredjelande
attestere, at kravene i artikel 13 er opfyldt, efter at en uafhængig inspektør med de fornødne
kvalifikationer har udført en inspektion af anlægget. Skibsophugningsvirksomheden forelægger
Kommissionen attesten, når den ansøger om optagelse på den europæiske liste og hvert femte år
derefter i forbindelse med forlængelsen af optagelsen på den europæiske liste. Den første optagelse på
listen og forlængelse heraf suppleres med en midtvejsevaluering for at bekræfte, at kravene i artikel 13
er opfyldt.
Ved at ansøge om optagelse på den europæiske liste accepterer skibsophugningsvirksomhederne
muligheden for, at det pågældende skibsophugningsanlæg kan blive genstand for inspektioner af
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 550: Spm. om fremsendelse af en liste over de krav, der stilles til skibsophugningsfaciliteter for, at skibsophugningsfaciliteter kan blive optaget på den europæiske liste, til miljø- og fødevareministeren
anlægget udført af Kommissionen eller agenter, der handler på dennes vegne, før eller efter optagelse
på den europæiske liste med henblik på at kontrollere overholdelse af kravene i artikel 13. Den
uafhængige inspektør, Kommissionen eller agenter, der handler på dennes vegne, samarbejder med de
kompetente myndigheder i det tredjeland, hvor skibsophugningsanlægget er beliggende, med henblik
på at udføre sådanne inspektioner på stedet.
Kommissionen kan udarbejde tekniske vejledninger for at lette denne attestering.
5. Med henblik på artikel 13, hvad angår den pågældende nyttiggørelse eller bortskaffelse, kan
miljømæssigt forsvarlig håndtering kun formodes at være til stede, hvis skibsophugningsvirksomheden
kan godtgøre, at det affaldshåndteringsanlæg, der modtager affaldet, drives i overensstemmelse med
standarder for beskyttelse af menneskers sundhed og miljøet, som i vid udstrækning svarer til de
relevante internationale standarder og EU-standarder.
6. Skibsophugningsvirksomheden forelægger snarest muligt ajourført dokumentation i tilfælde af
eventuelle ændringer i de oplysninger, der er afgivet til Kommissionen, og skal under alle
omstændigheder tre måneder inden udløbet af hver femårsperiode for optagelsen på den europæiske
liste erklære, at:
a)
den fremsendte dokumentation er fuldstændig og ajourført, og at
b) skibsophugningsanlægget opfylder og fortsat vil opfylde kravene i artikel 13.”
Esben Lunde Larsen
/
Michel Schilling
4