Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1740040_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af
samrådsspørgsmål AB-AF stillet den 22.
december 2016 af Pia Olsen Dyhr (SF), Ida Auken
(RV), Christian Rabjerg Madsen (S), Maria
Reumert Gjerding (EL) og Christian Poll (ALT).
Samrådsspørgsmål AB
"Hvad agter ministeren at foretage sig for at få
opklaret, om Mærsk har handlet ulovligt, bevidst
eller uagtsomt, i forbindelse med salget af North
Sea Producer?"
Samrådsspørgsmål AC
"Vil regeringen undlade at foreslå og afstå fra at
støtte forslag fra andre medlemslande om
optagelse af beaching-faciliteter på den
europæiske liste?"
Samrådsspørgsmål AD
"Hvad agter regeringen at foretage sig for at
forhindre, at danskejede skibe ophugges på
faciliteter, som ikke er på den europæiske liste?"
Samrådsspørgsmål AE
"Hvad agter ministeren at foretage sig for at
skabe incitamenter til at skibe, også uden for EU,
ophugges på faciliteter på den europæiske liste?"
Samrådsspørgsmål AF
"Hvad kan ministeren oplyse om den danske
kapacitet til ophugning af skibe?"
(Det talte ord gælder)
Svar:
- Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg er
glad for, at alle partier bakker op om
tiltrædelsen af Hong Kong-konventionen.
Jeg synes, vi havde en god førstebehandling
den 19. januar 2017, siden vi havde det
første samråd.
1
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/3-17 om ophugning af skibe, til miljø- og fødevareministeren
1740040_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samrådsspørgsmål AB
"Hvad agter ministeren at foretage sig for at få
opklaret, om Mærsk har handlet ulovligt, bevidst
eller uagtsomt, i forbindelse med salget af North
Sea Producer?"
- På samrådet om ophugning af skibe den 14.
december 2016 oplyste jeg, at der efter
Miljøstyrelsens vurdering ikke var grundlag
for en dansk politianmeldelse af Mærsk,
men at køberen af "North Sea Producer"
kunne have handlet i strid med EU’s
transportforordning, da fartøjet lå i britisk
havn forud for afsejlingen til Bangladesh.
- Jeg kontaktede derfor min britiske kollega
for at bede hende om eventuel information,
som hun måtte have om sagen.
- Hun svarede den 21. december 2016, at den
britiske kompetente myndighed på området
er i gang med at undersøge sagen, og at de
på nuværende tidspunkt mener, at fartøjet
forlod Storbritannien som et
"arbejdsredskab" - og altså ikke som affald.
3
Min britiske kollega oplyser dog ligeledes,
at den kompetente britiske myndighed
ønsker at forsikre sig om, at Mærsk, som
den oprindelige ejer af skibet, har handlet i
overensstemmelse med Basel-konventionen
og EU’s transportforordning. Den britiske
kompetente myndighed er i kontakt med
Mærsk om sagen.
- Jeg afventer yderligere information og agter
derfor for nuværende ikke at foretage mig
yderligere i sagen, inden den er blevet
belyst fra Storbritannien.
Samrådsspørgsmål AC
"Vil regeringen undlade at foreslå og afstå fra at
støtte forslag fra andre medlemslande om
optagelse af beaching-faciliteter på den
europæiske liste?"
- I besvarelse af dette spørgsmål vil jeg starte
med at skitsere, hvordan ophugningsanlæg
kan blive optaget på den europæiske liste.
4
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/3-17 om ophugning af skibe, til miljø- og fødevareministeren
1740040_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
- For at blive optaget på den europæiske liste
skal et skibsophugningsanlæg overholde en
række krav, som er angivet i forordningen.
Det er fx krav til anlæggets fysiske
indretning, krav til arbejdsmiljø og krav til
håndtering af affald før, under og efter
ophugningen af skibe.
- Ophugningsvirksomheder, der ligger i
Danmark, skal sende en anmodning om
optagelse til deres kommune, som er
godkendelsesmyndighed for virksomheden.
Kommunen vurderer herefter, om
virksomheden overholder forordningens
krav.
- Hvis det er tilfældet, giver kommunen
besked til Miljøstyrelsen, der giver
beskeden videre til Kommissionen, som
sørger for at ajourføre den europæiske liste.
- Ophugningsvirksomheder, der ligger uden
for EU, og som ønsker optagelse på den
europæiske liste, skal indgive en ansøgning
til Kommissionen.
5
- Det er altså virksomheden selv, der aktivt
skal søge om optagelse. En EU-
medlemsstat kan ikke stille forslag om at et
anlæg, der ikke har søgt om optagelse,
bliver optaget.
- Hvis en ophugningsvirksomhed beliggende
uden for EU søger om optagelse, foretager
Kommissionen en vurdering af, om
anlægget opfylder forordningens krav.
- Hvis Kommissionen mener, at det er
tilfældet, indstiller Kommissionen til
medlemsstaterne, at anlægget skal optages
på den europæiske liste.
- Hvis Kommissionen modsat mener, at
virksomheden ikke opfylder kravene,
indstiller Kommissionen til
medlemsstaterne, at anlægget ikke skal
optages på den europæiske liste.
6
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/3-17 om ophugning af skibe, til miljø- og fødevareministeren
1740040_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
- Herefter er det op til medlemsstaterne at
vurdere, om de er enige i Kommissionens
vurdering.
- Afgørelse om optagelse bliver truffet på et
møde i Kommissionens komité for
skibsophugning ved kvalificeret flertal.
- Jeg forventer, at Kommissionen udfører en
objektiv og grundig vurdering af de
ansøgende virksomheder, og Danmark vil
derfor som udgangspunkt følge
Kommissionens indstilling.
- Som oplyst ved samrådet den 14. december
2016, er der indtil videre 18 anlæg
beliggende uden for EU, som har anmodet
om optagelse på listen. Kommissionen er i
fuld gang med at vurdere, om anlæggene
lever op til skibsophugningsforordningens
krav. De anlæg, der har anmodet om
optagelse, ligger i Indien, Tyrkiet, Kina og
USA. Og de er fordelt med 5 anlæg i Indien,
7 i Tyrkiet, 4 i Kina og 2 i USA.
- Kommissionen forventer, at den første
gruppe af anlæg vil være færdigvurderet i
løbet af foråret 2017, og at den resterende
gruppe vil være færdigvurderet i
sensommeren 2017.
- Hvis Kommissionen vurderer, at en indisk
beaching-facilitet overholder kravene til at
komme på den europæiske liste, vil
regeringen se på Kommissionens
anbefaling på samme vis som alle andre
anbefalinger fra Kommissionen.
- Optagelse på listen indebærer, at
Kommissionen vil kunne komme på
uanmeldt kontrolbesøg for at holde øje
med, at forordningens regler overholdes.
Det mener jeg, er meget positivt og helt
afgørende.
- Kommissionen har endvidere oplyst, at de
vil foretage inspektion af anlæggene forud
for optagelse på listen. Det vil dog kun ske
for de anlæg, som Kommissionen vurderer
til at overholde forordningens krav på
8
7
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/3-17 om ophugning af skibe, til miljø- og fødevareministeren
1740040_0005.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
baggrund af den medfølgende
dokumentation.
Samrådsspørgsmål AD
"Hvad agter regeringen at foretage sig for at
forhindre, at danskejede skibe ophugges på
faciliteter, som ikke er på den europæiske liste?"
- Da jeg på samrådet den 14. december 2016
gennemgik reglerne på området, oplyste
jeg, at det kun er de skibe, der sejler under
en EU-medlemsstats flag, der er omfattet af
forordningens regler.
- Det er dermed også kun for disse skibe, der
er en pligt til ophugning på anlæg på den
europæiske liste.
- Forordningen regulerer ikke på baggrund af
ejerforhold. Der er pt ingen regler, der
stiller krav til ophugning alene på basis af
ejerens residens.
- Anlæggene på listen skal overholde høje
krav til ophugning, og de kan blive udsat for
9
inspektion fra Kommissionens side. Det er
derfor min forventning, at listen vil komme
til at repræsentere de mest seriøse
skibsophugningsvirksomheder i verden.
- Jeg håber, at de ansvarsfulde skibsredere
helt af sig selv vil vælge anlæg der ophugger
på forsvarlig vis.
- Jeg mener ikke, at vi kommer langt med
national enegang på en global problematik.
Jeg agter derfor ikke at gøre noget i forhold
til de danskejede skibe, der sejler under et
andet lands flag.
Samrådsspørgsmål AE
"Hvad agter ministeren at foretage sig for at
skabe incitamenter til at skibe, også uden for EU,
ophugges på faciliteter på den europæiske liste?"
- Under forhandling af
skibsophugningsforordningen blev det
diskuteret, som spørgeren også indledte
med at referere til, om der skulle etableres
et økonomisk incitament, der kunne få
10
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/3-17 om ophugning af skibe, til miljø- og fødevareministeren
1740040_0006.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
skibsredere til at vælge at ophugge på anlæg
på den europæiske liste.
- Ordningen skulle ramme alle skibe uanset
flag, der anløb en EU-havn.
- Erhvervet og den daværende regering
støttede ikke idéen.
- Jeg citerer fra mandatnotatet fra 2013
Regeringen støtter ikke Parlamentets
forslag om en finansiel mekanisme, da
forslaget vil pålægge redere og havne
store administrative og økonomiske
byrder. Forslaget vil samtidig føre til en
risiko for, at EU-skibe vil kunne blive mødt
med regionale afgifter, når de anløber
havn uden for EU. Såfremt enighed med
Parlamentet fordrer accept af en finansiel
mekanisme, vil det være afgørende for
Danmark, at denne mekanisme har et
klart miljømæssigt sigte og ikke pålægger
redere og havne væsentlige økonomiske og
administrative omkostninger.
- Resultatet af forhandlingerne blev, at
Kommissionen skulle undersøge mulige
modeller og fremlægge en rapport om,
hvorvidt det er muligt at skabe et finansielt
instrument, der kan lette en sikker og
miljømæssig forsvarlig ophugning.
- Kommissionen har i den anledning fået
udarbejdet en analyse af, hvordan man
kunne skabe økonomisk incitament for
skibsredere til at vælge ophugning på anlæg
på den europæiske liste. Analysen peger på
en licensmodel, hvor alle skibe, der anløber
EU-havn, skal have en ophugningslicens
om bord, som de betaler et vist beløb for.
Det indbetalte beløb vil blive sat til side til
den dag, hvor skibet skal ophugges. Hvis
ejeren vælger et anlæg på den europæiske
liste, vil det opsparede beløb blive udbetalt
til ejeren. Hvis ikke, vil pengene gå tabt.
- Kommissionen har endnu ikke fremlagt sin
rapport men har uformelt tilkendegivet, at
de vil afvente erfaringerne med den
europæiske liste, før de overvejer, om der
12
11
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 2/3-17 om ophugning af skibe, til miljø- og fødevareministeren
1740040_0007.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
skal indføres yderligere foranstaltninger for
at få skibsredere til at vælge ophugning på
anlæg på den europæiske liste.
- Regeringen støtter denne tilgang, og som
nævnt i min besvarelse vil der gå nogle
måneder, inden vi ser, de første
ansøgninger.
Samrådsspørgsmål AF
"Hvad kan ministeren oplyse om den danske
kapacitet til ophugning af skibe?"
- Jeg kan oplyse, at der indtil videre kun er to
danske skibsophugningsvirksomheder, der
er blevet optaget på den europæiske liste.
- Det drejer sig om Fornæs i Grenå og
Smedegaarden i Esbjerg.
- De bidrager samlet set med en kapacitet på
50.000 Light Displacement Tonnage ud af
de 2,5 millioner Light Displacement
Tonnage, som kræves, for at den
europæiske liste skal finde anvendelse
inden 31. december 2018.
- Der findes flere anlæg i Danmark som
hugger skibe op, men de er ikke - ikke
endnu i hvert fald - optaget på den
europæiske liste. Det betyder, at skibe
omfattet af forordningen ikke må sendes til
ophugning på de anlæg.
- Derudover har Miljøstyrelsen oplyst, at der
skulle være et anlæg under etablering i
Frederikshavn.
- Jeg håber, at udvalget med disse ord har
fået svar på sine spørgsmål.
13
14