Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1738687_0001.png
NOTAT
Den 29. marts 2017
Notat om Dyrenes Beskyttelses udspil til stop for ulovlig hundehandel:
9 initiativer mod vanrøgt af hunde ved salg og avl
”Dyrenes Beskyttelse har i februar 2017 udarbejdet en handleplan om Stop for ulovlig hundehandel,
der indeholder 9 initiativer mod vanrøgt af hunde ved salg og avl (vedlægges som bilag).
Nedenfor følger Fødevarestyrelsens vurdering af og bemærkninger til de 9 initiativer fra Dyrenes
Beskyttelse.
1. Initiativ – Gør registrering lovpligtig ved salg af hunde
2.
Initiativ – Gør alt salg uden registrering ulovlig
Fødevarestyrelsens bemærkninger til initiativer 1-2:
Det er Fødevarestyrelsens opfattelse, at det foreslåede sælgerregister (privat og erhverv) ikke vil få en
mærkbar effekt på antallet af virksomheder, der sælger hundehvalpe uden om reglerne.
Grænsen for, hvornår opdræt af hunde (hundekenneler) har et omfang, så det anses for
erhvervsmæssigt, og dermed er omfattet af de lovgivningsmæssige krav om tilladelse til handel med og
opdræt af hunde
1
er, når der med anvendelse af tre eller flere avlstæver avles tre eller flere kuld hvalpe
årligt. Hundehandlere, som køber og sælger hunde uden selv at have avlstæver, anses for
erhvervsmæssige uanset antallet af hunde, de sælger – og må, når de har fået tilladelse hertil, omsætte
alle de hunde, de vil.
Det foreslåede sælgerregister vil alene kunne vise, hvor mange hvalpe en person har solgt i løbet af et
år, men ikke, hvor mange tæver, de stammer fra, eller fra hvor mange kuld (som kan have meget
forskellig størrelse). Registeret vil derfor i praksis ikke kunne bruges til kontrol af, om et opdræt af
hunde har et omfang, så det kræver tilladelse til erhvervsmæssigt hundeopdræt.
Det skal hertil bemærkes, at personer, som ønsker at omgå reglerne, kan undlade at lade sig registrere
eller undlade at registrere hvert salg, evt. ved at sælge hvalpene via en stråmand. Omvendt vil et krav
om at registrere hvert salg ramme de personer og virksomheder, der allerede overholder reglerne, ved
at de bliver pålagt yderligere administrative byrder.
3. Initiativ – Etablering af et åbent register over hundehold
Fødevarestyrelsens bemærkninger til initiativ 3:
Som nævnt ovenfor, er det Fødevarestyrelsens opfattelse, at et offentligt sælgerregister, som det
foreslåede, ikke vil få en mærkbar effekt på ulovlig hundehandel.
Fødevarestyrelsen finder derimod, at det vil være relevant at etablere en offentlig liste over
virksomheder, som har tilladelse til erhvervsmæssigt hundehold i medfør af bestemmelserne i
bekendtgørelse om erhvervsmæssig handel med og opdræt af hunde samt hundepensioner og
1
./.
Bekendtgørelse nr. 1463 af 7. december 2015 om erhvervsmæssig handel med og opdræt af hunde samt
hundepensioner og hundeinternater
Fødevarestyrelsen • Stationsparken 31-33 • 2600 Glostrup
Tlf. 72 27 69 00 • CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 533: Spm. om kommentar til henvendelse af 2/3-17 fra Dyrenes Beskyttelse om udspil til stop for ulovlig hundehandel, jf. MOF alm. del - bilag 276, til miljø- og fødevareministeren
hundeinternater. Fødevarestyrelsen planlægger derfor inden for de nærmeste uger at lægge lister over
godkendte hundekenneler, hundehandlere, hundepensioner og hundeinternater på styrelsens
hjemmeside. Listerne vil blive opdateret løbende. På den måde kan potentielle hvalpekøbere m.fl.
orientere sig om, hvorvidt en given virksomhed har en tilladelse ifølge bekendtgørelsen.
På Fødevarestyrelsens hjemmeside er der desuden linket til to tidligere lancerede
oplysningskampagner; ”Klar til hund” (Fødevarestyrelsen, Den Danske Dyrlægeforening, Dansk
Kennelklub og Dyrenes Beskyttelse) og ”Tjek hvalpen” (Fødevarestyrelsen, Den Danske
Dyrlægeforening og Dansk Kennelklub), hvor potentielle hvalpekøbere kan orientere sig og få gode
råd, bl.a. om at undgå køb af ulovligt importerede hunde.
Fødevarestyrelsens Veterinærrejsehold vil endvidere skærpe indsatsen med at opspore de ulovlige
hvalpefabrikker ved gennemførelse af en kontrolkampagne i efteråret 2017.
4. Initiativ – Gør det attraktivt at få hundehold godkendt
Fødevarestyrelsens bemærkninger til initiativ 4:
Fødevarestyrelsen planlægger, som nævnt ovenfor, at offentliggøre en liste på styrelsens hjemmeside
over erhvervsmæssige hundehold, som har fået tilladelse fra Fødevarestyrelsen. Dette vil –
sammenholdt med etablering af en smileylignende offentliggørelsesordning på hunderådet – kunne
medvirke til, at gøre det mere attraktivt for bl.a. de hundehold, der ligger over grænsen til at drive
erhvervsmæssigt opdræt, at søge om tilladelse til erhvervsmæssig virksomhed.
I henhold til bekendtgørelse om erhvervsmæssig handel med og opdræt af hunde samt
hundepensioner og hundeinternater er det et krav, at virksomheder, der får tilladelse efter
bekendtgørelsen, skal tilknytte en dyrlæge, som virksomheden betaler. Virksomheden skal sørge for, at
dyrlægen tilser hundeholdet mindst fire gange årligt. Etablering af den nye offentliggørelsesordning på
hundeområdet indebærer, at der kommer regelmæssig offentlig kontrol i de omfattede virksomheder,
og i den forbindelse forventes det at nedsætte antallet af obligatoriske besøg fra den
privatpraktiserende dyrlæge til to årlige besøg.
5. Initiativ – Bedre kontrol af erhvervsmæssige hundehold
Fødevarestyrelsens bemærkninger til initiativ 5:
I forbindelse med etablering af en smileylignende offentliggørelsesordning på hundeområdet vil der
som nævnt ovenfor blive tale om regelmæssig offentlig kontrol fra Fødevarestyrelsen i de omfattede
virksomheder, bl.a. med henblik på at offentliggøre kontrolresultaterne, der kan vise potentielle
hundekøbere m.fl., om en given virksomhed lever op til reglerne på området.
Ordningens indførelse kræver lovændring, og lovforslag herom forventes fremsat til efteråret med
henblik på, at ordningen kan træde i kraft i januar 2018.
6. Initiativ – Styrk Fødevarestyrelsens indsats
Fødevarestyrelsens bemærkninger til initiativ 6:
Borgere eller organisationer, som vil anmelde ulovligheder eller har mistanke om ulovlig
erhvervsmæssig handel med hunde eller overtrædelse af dyreværnsbestemmelserne, skal som
udgangspunkt rette henvendelse til politiet, men kan dog også rette henvendelse til Fødevarestyrelsen
ved mistanke om uregelmæssigheder.
Fødevarestyrelsen vurderer konkret i hvert enkelt tilfælde henvendelser fra bl.a. borgere om
formodede ulovligheder, herunder hvilken opfølgning der er påkrævet på baggrund af de givne
informationer. Håndtering af borgerhenvendelser er en integreret del af Fødevarestyrelsens
almindelige opgavevaretagelse. Fødevarestyrelsens Veterinærrejsehold har ligeledes fokus på dette
område og undersøger løbende anmeldelser fra borgere, organisationer, SKAT og politi.
Som nævnt ovenfor styrkes Veterinærrejseholdets kontrolindsats på hundeområdet i 2017 i form af en
kontrolkampagne med fokus på ulovlig hundehandel. Kampagnen forventes gennemført i efteråret
2017.
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 533: Spm. om kommentar til henvendelse af 2/3-17 fra Dyrenes Beskyttelse om udspil til stop for ulovlig hundehandel, jf. MOF alm. del - bilag 276, til miljø- og fødevareministeren
7. Initiativ – Styrk politiets indsats
8. Initiativ – Forkort sagsbehandlingstiden
9. Initiativ – Udnyt den eksisterende strafferamme
Fødevarestyrelsens bemærkninger til initiativer 7-9:
Initiativerne omhandler politiets indsats og sagsbehandlingstiden hos henholdsvis politiet,
anklagemyndigheden og domstolene og henhører således under Justitsministeriets ressort.
Fødevarestyrelsen kan dog oplyse, at retningslinjerne for samarbejdet mellem Fødevarestyrelsen og
politiet i dyreværnssager blev revideret i efteråret 2016 med henblik på styrkelse af samarbejdet og
koordineringen, herunder bl.a. sikre afholdelse af regelmæssige møder mellem myndighederne på
både lokalt og centralt plan.
Fødevarestyrelsen deltog endvidere i Justitsministeriets nedsatte arbejdsgruppe om politiets indsats
mod dyrevelfærdskrænkelser, der i november 2016 afgav en arbejdsgrupperapport med en række
anbefalinger, herunder om udbygning af politiets grunduddannelse på dyreværnsområdet med cases,
og om at efter- og videreuddannelsen gøres obligatorisk.
For så vidt angår udnyttelse af strafferammen i dyreværnsloven, så er det er i sidste ende domstolene,
der fastsætter straffen ud fra en konkret vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i
sagen.
3