Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1733673_0001.png
NOTAT
Vandplanlægning
Ref. MK
SVANA-001-16223
Den 3. marts 2017
Notat om effekterne af forbedret
spildevandsrensning og spildevandsudledning
via dræn
Spildevandspåvirkning af vandløb
Udledninger fra spredt bebyggelse, hvor der kun sker simpel mekanisk rensning i en
bundfældningstank, har et forholdsvist højt indhold af let omsætteligt organisk iltforbrugende stof
(BI5). Udledning af BI5 fra en bundfældningstank ligger i størrelsesorden 300 mg/l. Indhold af let
omsætteligt organisk stof påvirker vandkvalitet i vandløb. I de tidligere retningslinjer for
recipientkvalitetsplaner var det vejledende krav til indhold af organisk stof i vandløb maksimalt 3 mg/l
for at kunne opfylde målsætningerne for vandløb. Nyere undersøgelser fra Aarhus Universitet har
imidlertid vist, at indhold af BI5 maksimalt må være ca. 1,5 mg/l i vandløb for at kunne opfylde mål
om god økologisk tilstand. I vandløb, særligt med ringe vandføring, kan udledning fra enkelte eller
ganske få ejendomme dermed medføre, at målsætningen for vandløb ikke kan opfyldes.
NOVANA overvågningen har vist, at tilstanden i de danske vandløb er blevet meget betydeligt
forbedret siden 1990. Der anføres i NOVANA 2015 rapporten: ”Der er en meget klar positiv udvikling i
tilstanden i de vandløb, som indgår i denne del af NOVANA programmet, hvor andelen af stationer
med faunaklasse ≥ 5 (god tilstand) er steget fra ca. 20 % til i dag godt 60 %. Udviklingen synes dog at
være stagneret de seneste 4-5 år, så andelen af stationer med faunaklasse ≥ 5 de senere år er omkring
60 %”….. ”Udviklingen skyldes primært en bedre spildevandsrensning”.
Der er desuden påvist en klar sammenhæng mellem faldende indhold af organisk stof i vandløb og en
stigning i antallet af vandløb med faunaklasse i god tilstand. Spildevandsindsats kan kun påbydes i
oplande til vandløb, der ikke opfylder målsætningen i vandområdeplanen.
Spildevandsudledninger til dræn og Miljøstyrelsens fortolkning af reglerne i
spildevandsbekendtgørelsens § 35, stk.1.
Udledninger fra den spredte bebyggelse sker til flere forskellige recipienter, åbne eller rørlagte
vandløb, lokal vejafvanding, grøfter og drænledninger. For de helt enkeltliggende ejendomme i det
åbne land afledes ofte til markdræn. Markdræn findes typisk i områder, hvor dræning – pga. af høj
vandstand en del af året - er nødvendig for at kunne dyrke jorden, dvs. ofte jordtyper med et vist
lerindhold. Der er typisk drænafstrømning i drænledninger, når grundvandsspejl står over bunden af
dræn. I sommerperioden er der derfor ofte kun begrænset vandføring i dræn. Udsivningen af
spildevand fra drænledning afhænger af jordtype, transportvej og grundvandsstand.
Det er derfor muligt, at der i sommerperioden ikke er vandføring i dræn. Udledes der spildevand fra en
bundfældningstank i et drænopland, hvor der er lang transportvej til vandløb, kan
spildevandsmængden være så lille, at den udsiver fra dræn under vejs til vandløb og ikke/eller kun i
Miljøstyrelsen • Haraldsgade 53 • 2100 København Ø
Tlf. 72 54 40 00 • CVR 37606030 • EAN 5798000860810 • [email protected] • www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om kommentar til henvendelse af 27/1-17 fra Fair Spildevand om kommunernes håndtering af spildevandsrensning i det åbne land, jf. MOF alm. del - bilag 234 (omtrykt), til miljø- og fødevareministeren
begrænset omfang løber ud i vandløb i sommerperioden. I denne periode vil spildevandet sedimentere
i drænrør og udsive fra dræn. Når grundvand i efterår/vinterperioden stiger, vil der ske afstrømning i
dræn, og det sedimenterede organiske stof kan genopskylles. I denne periode udledes til vandløb dels
det genopløste sedimenterede organiske stof og dels det husspildevand, der udledes til drænledningen.
Ofte vil man have flere ejendomme på samme drænsystem, og det er det samlede bidrag fra disse, der
påvirker vandløb nedstrøms udledningspunkt for dræn. Det vil derfor ofte være meget vanskeligt
(umuligt) at måle bidrag fra den enkelte ejendom, og det vil kræve, at der måles over en længere
tidshorisont for at få en repræsentativ fordeling af afstrømningen i dræn. En udfordring er desuden, at
der for enkeltejendomme ved målinger i dræn på relativt små vandmængder – dog med høje
koncentrationer af organisk stof - vil være en betydelig usikkerhed.
Kommunerne skal ved meddelelse af påbud om forbedret spildevandsrensning til ejendomme i spredt
bebyggelse sikre, at følgende forudsætninger er opfyldt:
1) Ejendommens afløbsforhold og udledning skal være fastlagt.
2) Ejendommens udledning skal bidrage til forurening af det omhandlede nedstrøms liggende
vandområde.
3) Der skal være dokumentation for, at det omhandlede nedstrøms liggende vandområde er forurenet
af spildevand i et omfang, der gør, at det miljømål for vandområdet, der er fastsat i bekendtgørelse om
miljømål udstedt i medfør af lov om vandplanlægning, ikke er opfyldt.
MST fortolker generelt reglerne i spildevandsbekendtgørelsens § 35, stk. 1 sådan, at der som
udgangspunkt ikke er en nedre bagatelgrænse for en udlednings påvirkning af det omhandlende
vandområde, men at indgrebet (påbuddet) skal være en forholdsmæssig passende reaktion på den
faktiske forurening, jf. proportionalitetsprincippet. I den forbindelse anses det for afgørende, at
forureningen er dokumenteret ved en bedømmelse af miljøkvaliteten og vurdering i relation til den
aktuelle målsætning. Det er den enkelte kommune, der foretager afvejningen heraf på grundlag af den
konkrete sag.
Der henvises til landsretsdommen fra 18. maj 1995 (stadfæstelse af byretsdom), hvorefter modtageren
af et påbud ikke kan stille krav om, at ejendommens bidrag til forurening er dokumenteret gennem
konkrete målinger eller analyser. Derudover fremgår det af Højesterets dom fra 28. maj 2002, at
forudsætningen for at udstede påbud er, at anlæggets afløbsforhold er oplyst, at der er fastsat en
målsætning for recipientens vandkvalitet, som ikke opfyldt, og at det kan lægges til grund, at
spildevandet fra anlægget bidrager til forureningen til recipienten.
I dommen fremgår bl.a., at det lægges til grund, at sagsøgerne (grundejerne) bidrager til forurening, da
de ikke har godtgjort, at udledningen fra det enkelte spildevandsanlæg ikke bidrager til den
pågældende forurening. Endvidere er det i dommen lagt til grund, at de foranstaltninger, der kræves til
opfyldelse af påbuddene i sagen, ikke er af ekstraordinær karakter, hvorfor de ikke står i misforhold til
den forventede rensning af spildevandet fra den enkelte ejendom som led i en samlet løsning af
forureningsproblemet.
Den endelige stillingtagen til konkrete sager om kommuneres udstedelse af påbud til enkeltpersoner
hører under domstolene.
2