Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 16. marts 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 496 (MOF alm. del) stillet 16. februar 2017.
Spørgsmål nr. 496
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 27/1-17 fra Fair Spildevand om kommunernes
håndtering af spildevandsrensning i det åbne land, jf. MOF alm. del - bilag 234 (omtrykt)?
./.
Bilaget er vedlagt.
Svar
Som jeg forstår Fair Spildevands brev og power points, mener Fair Spildevand, at mange af de påbud
om forbedret spildevandsrensning til ejendomme i spredt bebyggelse, som kommunerne har meddelt
på baggrund af krav i vandområdeplanerne, er usaglige, og at der savnes tilstrækkelig juridisk
begrundelse for den måde, indgrebet sker på. Samtidig fremhæver foreningen, hvor indgribende
påbuddene i mange tilfælde er.
Jeg har fuld forståelse for, at grundejerne kan opfatte et påbud om forbedret lokal
spildevandsrensning eller krav om tilslutning til kloak som indgribende. Det er derfor også vigtigt at
have sig for øje, at vandområdeplanerne kun indeholder krav om forbedret spildevandsrensning de
steder i landet, hvor et målsat vandløb eller en sø ikke er i god miljøtilstand netop på grund af
spildevandsudledningerne fra de pågældende husstande.
Det er spildevandets indhold af hurtigt omsætteligt organisk materiale, der fører til en dårlig
miljøtilstand i vandløbene, og de steder, hvor kommunerne allerede har gennemført indsatserne
overfor de udpegede ejendomme, har man hurtigt set meget gode miljømæssige resultater i
vandløbene. Den fremgang der har været i søernes tilstand, skyldes også forbedret
spildevandsrensning. Samtidig har gennemførelsen af indsatserne en positiv sidegevinst, idet
indsatserne også reducerer udledningerne af kvælstof til kystvandene. Jeg henviser til vedlagte notat,
hvori Miljøstyrelsen orienterer nærmere om, hvordan spildevand påvirker vandløbenes tilstand
negativt, og om de miljømæssige forbedringer, som spildevandsindsatsen hidtil har ført til.
Vandområdeplanernes krav om forbedret rensning af spildevandet fra ukloakerede ejendomme i
spredt bebyggelse består for langt størstedelens vedkommende af den indsats, der forud for den første
vandplaner 2009-2015 stadig udestod, efter Folketinget i maj 1997 (lov nr. 325) besluttede, at
rensningen af spildevandet fra ejendomme i spredt bebyggelse skulle forbedres. Indsatsen kom
dengang til at omfatte i alt ca. 96.000 ejendomme. Folketinget besluttede samtidig, at grundejere i
helårsboliger skulle kunne vælge kontraktligt medlemskab af spildevandsforsyningsselskabet. Kort
fortalt betyder det, at grundejeren kan overlade etableringen og driften af spildevandsanlægget til
spildevandsselskabet mod at betale tilslutningsbidrag for spildevand og bagefter betale løbende
afledningsbidrag.
./.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk