Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1727402_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 27. februar 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 495 (MOF alm. del) stillet den 16. februar
2017 efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 495
”Ministeren bedes kommentere analysen: ”Naturstrid. Indsats i vådområder giver bagslag” af Rasmus
Ejrnæs Aarhus Universitet (AU), Kaj Sand-Jensen Københavns Universitet (KU), Annette Baattrup-
Pedersen AU, Hans Henrik Bruun KU, Bent Odgaard AU og Carsten Rahbek KU, der blev omtalt i
Politiken den 4. marts 2013, og herunder beskrive udviklingen i indsatserne siden analysen. I
forlængelse heraf bedes ministeren også svare på følgende:
a.
Hvilke forpligtelser har Danmark i henhold til EU’s vandrammedirektiv, når det gælder de
grundvandsafhængige terrestriske økosystemers bevarelse og genopretning?
b. Hvordan sikrer ministeren, at de gennemførte forundersøgelser til vådområderne i
tilstrækkelig grad sikrer, at eksisterende eller potentielle grundvandsafhængige terrestriske
økosystemer ikke ødelægges som følge af anlæggelsen af et kvælstofvådområde?
c.
Hvordan vil ministeren undgå, at anlæggelsen af kvælstofvådområder kommer til at blokere
for mere langsigtede hensyn til udviklingen af ådalenes store potentialer som
sammenhængende naturområder i Danmark?
d. Kan ministeren dokumentere effekterne på natur og miljø af de allerede anlagte
kvælstofvådområder, og vil ministeren give en henvisning til denne dokumentation for
samtlige gennemførte projekter.”
Svar
Ad a)
Vandrammedirektivet omfatter ikke som sådan bevarelse og genopretning af grundvandsafhængige
terrestriske økosystemer. Men vandrammedirektivets overordnede formål er bl.a. at ”fastlægge
en
ramme for beskyttelse af [..] grundvand, som forebygger yderligere forringelse og beskytter og
forbedrer vandøkosystemernes tilstand og, hvad angår deres vandbehov, også tilstanden af
terrestriske økosystemer, der er direkte afhængige af vandøkosystemerne”
(art. 1, litra a). Herudover
fremgår det bl.a. af direktivet, at det er en forudsætning for, at en grundvandsforekomst har god
kvantitativ tilstand, at grundvandsstanden ikke er ”udsat
for menneskeskabte ændringer, der ville
medføre […] en væsentlig beskadigelse af tilknyttede terrestriske økosystemer, der er direkte
afhængige af grundvandsforekomsten”.
Ad b)
I forbindelse med alle vådområdeprojekter, skal der gennemføres en grundig forundersøgelse af et
påtænkt projekts mulige indvirkning på bl.a. natur i området. Hvis en forundersøgelse viser, at der kan
opstå skade på værdifuld natur, vil projektet ikke blive gennemført.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om ministeren vil kommentere analysen: Naturstrid. Indsats i vådområder giver bagslag, til miljø- og fødevareministeren
Ad c)
Vådområdeprojekterne er lokalt forankret i kommunerne, hvilket betyder, at der er gode muligheder
for at inddrage anden kommunal planlægning af landskabet i arbejdet med de konkrete projekter. Det
er op til kommunerne at beslutte, hvor projekterne placeres mest hensigtsmæssigt.
Vådområdeprojekter skal placeres inden for de udpegede lavbundsarealer i kommuneplanerne. Fra
2017 kan også Naturstyrelsen være projektejer.
Ad d)
Effekten af vådområderne effekt fremgår af faglig rapport nr. 576 fra Danmarks Miljøundersøgelser
2006 og ifm virkemiddelkatalog for vandindsatsen (2014). Senest har Aarhus Universitet i 2016
offentliggjort en undersøgelse, der omfatter et stort opland ved Odense Fjord. Undersøgelsen
dokumenterede effekten. Som led i overvågningsprogrammet er der igangsat effektvurdering af
repræsentative nyetablerede vådområder for at sikre, at de har den forudsatte effekt. Resultaterne af
effektvurderingerne vil blive offentliggjort, når der undersøgt et tilstrækkeligt antal vådområder
gennem en årrække.
Esben Lunde Larsen
/
Mads Leth-Petersen
2