Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1729737_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 20. januar 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 312 (MOF alm. del) stillet 23. december
2016 efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 312
”Ministeren har med pressemeddelelse af 20. december 2016 offentliggjort sin beslutning om de
fremtidige jagttider for kronvildt. I notat vedlagt pressemeddelelsen er ændringerne i forhold til i dag
anskueliggjort. Ministeren bedes på denne baggrund besvare følgende spørgsmål:
a.
Vil ministeren redegøre for forskellene mellem Vildtforvaltningsrådets indstilling og de nu
besluttede jagttider?
b. Er ministeren enig i, at forvaltningen af kronvildtet skal ske med et fagligt velfunderet
udgangspunkt?
c. Det fremgår af notatet, at ministeren har reduceret jagttiden på ældre hjorte fra 5 måneder til 3
måneder, som alternativ til at indføre en arealbegrænsning som foreslået i indstillingen fra
Vildtforvaltningsrådet. Vil ministeren redegøre for indholdet af afsnit 2.3.1 om vurdering af
effekten af jagttidsreduktion på ældre hjorte i den faglige vurdering "Forventede bestandseffekter
af ændringer i jagten på krondyr Cervus elaphus", Notat fra DCE - Nationalt Center for Miljø og
Energi, af 23. juni 2016, som DCE ved Århus Universitet på anmodning har leveret til
Vildtforvaltningsrådet?
d. Vil ministeren redegøre for sine forventninger til konsekvenserne af en jagttid på 3 måneder på
ældre hjorte?
e. Vil ministeren med udgangspunkt i besvarelsen af ovenstående redegøre for og fremsende det
faglige beslutningsgrundlag ministeren har lagt til grund for sin beslutning om en jagttid på ældre
hjorte på 3 måneder?
f. Det fremgår endvidere af notatet om ændringerne i jagttiderne, at jagttiden på kronkalv udvides til
at omfatte hele februar. Vil ministeren med udgangspunkt i Lov om jagt- og vildtforvaltning § 3
stk. 2 nr. 4 redegøre for, hvad der begrunder ministerens beslutning om at fravige lovens princip
om ikke at drive jagt i februar?
g. Vil ministeren i forlængelse af spørgsmålet ovenfor fremsende den faglige vurdering, som ligger til
grund for beslutningen?”
Svar
Jeg har valgt at besvare spørgsmålene under et og redegøre for mine overvejelser i forbindelse med
min beslutning om de fremtidige jagttider for kronvildt.
Jeg har forud for min beslutning om de fremtidige jagttider for kronvildt haft stort udbytte af det
meget grundige arbejde, der er gjort af såvel Vildtforvaltningsrådet som de regionale
hjortevildtgrupper. Af samme årsag afspejles deres tanker i mit udspil.
Derudover har jeg ladet mig inspirere af hjortehøringen, der fandt sted på Christiansborg i august
måned 2016, hvor en bred kreds af interessenter og fagfolk deltog.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 487: Spm. om uddybning af MOF alm. del - svar på spm. 312 om jagttider for kronvildt m.m., til miljø- og fødevareministeren
1729737_0002.png
Forskellene mellem Vildtforvaltningsrådets forslag og min beslutning om de fremtidige jagttider
fremgår af følgende skema:
Hjorte større
end spidshjort
Vildtforvaltningsrådets indstilling
6 uger fra 1. september til 15. oktober.
Mulighed for at flytte og/eller afkorte
jagttiden lokalt ved enstemmighed i de
regionale hjortegrupper.
1. september til 31. januar
Mulighed for lokalt at afkorte jagttiden
ved enstemmighed i de regionale
hjortegrupper.
16. oktober til 31. januar
Mulighed for lokalt at afkorte jagttiden
ved enstemmighed i de regionale
hjortegrupper.
16. oktober til 31. januar
Mulighed for lokalt at afkorte jagttiden
ved enstemmighed i de regionale
hjortegrupper.
Ny model
16. oktober til 31. december
De regionale hjortevildtgrupper kan
fastsætte lokale jagttider, der er kortere
end ovenstående, samt beslutte, at der
skal være 14 dages ekstra jagt i perioden 1.
september til 15. oktober.
1. september til 28. februar
De regionale hjortevildtgrupper kan
afkorte jagttiden.
1. oktober til 31. januar
De regionale hjortevildtgrupper kan
afkorte jagttiden.
1. september til 31. januar
De regionale hjortevildtgrupper kan
afkorte jagttiden.
Kronkalv
Hind
Spidshjort
Ud over Vildtforvaltningsrådets og de regionale hjortevildtgruppers forslag kom der ved
hjortehøringen gode forslag til den fremtidige forvaltning, hvor der bl.a. blev redegjort for positive
erfaringer med indskrænkninger i brunstjagten i forhold til andelen af ældre hjorte. På baggrund af
disse erfaringer og de etiske retningslinjer omkring brunstjagt, har jeg valgt at indskrænke
mulighederne for brunstjagt. Disse retningslinjer findes i ”Vildtforvaltningsrådets etiske regler for
kronvildtjagt” og støttes op af de fleste organisationer. Det pointeres der, at: "..forstyrrelser
i brunsten
bør holdes på et minimum.".
På høringen blev der efterlyst redskaber til håndtering af de skader på mark og i skov, som
hjortevildtet forårsager. Der var forslag bl.a. om skumringsjagt, jagt på kalv i både februar og marts og
forslag om større fokus på koordineret jagt på hind og kalv. Det har været afgørende for mig, at en ny
model også tager det fornødne hensyn til håndtering af skader på mark og i skov. Det er almindeligt
anerkendt, at en større afskydning af unge dyr og hinder er nødvendig for at kontrollere og begrænse
bestanden, ligesom en øget afskydning af unge dyr alt andet lige giver en mere naturlig
alderssammensætning i bestanden. En særskilt jagt på kronkalv i februar måned vil gøre kronkalv til
det eneste jagtbare vildt i februar, hvilket alt andet lige vil øge afskydningen af netop kalve betragteligt.
ligesom jeg forventer, at kalvejagt på ca. ni måneder gamle kalve i februar vil mindske antallet af
regulerede nyfødte kalve i sommermånederne.
Jeg besluttede derfor at fastholde den nugældende jagttid for hind og spidshjort og samtidig udvide
jagttiden for kalv til også at omfatte september og februar måned.
Af jagtloven fremgår, at der ikke
bør
drives jagt fra 1. februar til 31. august, men bestemmelsen hindrer
ikke, at denne tidsramme i konkrete tilfælde kan fraviges. Når de jagtetiske regler overholdes, bør jagt
på kalv i februar måned ikke give anledning til væsentlig øget forstyrrelse. De jagtetiske regler
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 487: Spm. om uddybning af MOF alm. del - svar på spm. 312 om jagttider for kronvildt m.m., til miljø- og fødevareministeren
anbefaler maksimalt 3-4 fællesjagter pr. sæson, tre uger mellem jagterne og ingen jagt, når vildtet er
trængt af ekstra hårde vejrforhold. Derfor vil omfanget af forstyrrelse i forbindelse med jagt på kalv i
februar alt andet lige være minimal.
Mine forventninger til den nye forvaltning af kronvildt, herunder en jagttid for ældre hjorte på 3
måneder er, at der bliver flere ældre hjorte, at vi vil opnå en bedre bestandssammensætning, og at der
ses færre skader forårsaget af kronvildt. Der findes ikke en dokumenteret effekt af nogen af de
modeller, der har været i spil. Hverken fra Vildtforvaltningsrådet eller andre. Jeg er bekendt med, at
Aarhus Universitet i sin rapport "Forventede bestandseffekter af ændringer i jagten på krondyr Cervus
elaphus" til Vildtforvaltningsrådet har anbefalet, at jagttiden for ældre hjorte nedsættes mere, end jeg
har besluttet. Ved hjortehøringen betonede såvel Vildtforvaltningsrådet som Aarhus Universitet
imidlertid, at effekterne af forskellige, mulige forvaltningstiltag er omgærdet af betydelig usikkerhed.
Aarhus Universitet har dog i sin rapport, Vildtbestande og jagttider i Danmark – Det biologiske
grundlag for jagtrevision 2018 af DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi nr. 195 2016, pointeret:
”En udsættelse af jagttidens start til efter brunsten (Fx 1. november) vil i sig selv være med til at
modvirke selektion for tidligere kønsmodenhed, i det de ældre hjorte som nedlægges, da vil kunne nå
at give deres gener videre forinden”. Dette sammenholdt med, at rapporten viser, at brunsttiden er den
måned, hvor der klart skydes flest hjorte, har jeg valgt at placere hjortejagtens start mellem DCE
rapportens anbefalinger og Vildtforvaltningsrådets anbefalinger.
Derfor er min beslutning om den fremtidige kronvildtforvaltning blandt andet også båret af, at det
faglige grundlag på nuværende tidspunkt i mine øjne ikke berettiger så vidtgående indskrænkninger i
jagttiden på kronvildt, som Vildtforvaltningsrådet havde lagt op til. Af den grund indebærer min
beslutning tillige, at der skal indsamles mere viden til brug for en evaluering af modellen efter tre år,
hvor det blandt andet i samarbejde med Vildtforvaltningsrådet skal vurderes, om der måtte være
behov for yderligere indsatser.
Esben Lunde Larsen
/
Hans Christian Karsten
3